Motorola SVG1501E configureren

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer
Provider

Hi,

Heeft iemand deze wireless (kabelmodem)router van Telenet al ? (alles in één toestel, dus geen Dlink wireless meer)
Je kan deze online via mijn telenet 'configureren', maar enkel voor de meest basic settings ...
Ik zou op deze router graag de DHCP uit zetten, maar ik vrees ervoor :?
Of kan deze in bridge gezet worden, zodat ik er zelf een deftige router kan achter stoppen ?

Bedoeling is om de Telenet router + Dommel Sagem3464 router op éne switch te steken, maar dan moet ik met een statisch netwerk werken denk ik.
jelte
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Je kan deze niet in bridge zetten. Maar je kan wel via port forwarding of DMZ alles doorverwijzen naar jouw router en zo werken.
Je moet dan wel zien de de ip subnetten van beide routers verschillend zijn.
Die van telenet is 192.168.0.0/24
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

spacekiek schreef:Heeft iemand deze wireless (kabelmodem)router van Telenet al ?
Jij wel dan ? (en zo ja, hoe ben je daaraan gekomen ?)
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
spacekiek schreef:Heeft iemand deze wireless (kabelmodem)router van Telenet al ?
Jij wel dan ? (en zo ja, hoe ben je daaraan gekomen ?)
Via de installateur
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Gisteren tijdens mijn opzeg ook gehoord van kwaliteitsopvolging dat ze die binnenkort weldegelijk tegoei gaan 'lanceren'.
De groene modem van Telenet.. Dat ze maar iets doen aan die hoogtechnologische decoders :angel:
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Provider

neji schreef:Gisteren tijdens mijn opzeg ook gehoord van kwaliteitsopvolging dat ze die binnenkort weldegelijk tegoei gaan 'lanceren'.
De groene modem van Telenet.. Dat ze maar iets doen aan die hoogtechnologische decoders :angel:
Die HD bakskes zullen nog wel een tijd moeten meegaan helaas ...
Een update voor volume te regelen via HDMI mag anders ook wel ! écht irritant ... :x
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

spacekiek schreef:Via de installateur
Dus men kwam installeren... en jij vroeg doodleuk achter een nieuwe wireless router en die haalde hem uit z'n cammionetje ?
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
spacekiek schreef:Via de installateur
Dus men kwam installeren... en jij vroeg doodleuk achter een nieuwe wireless router en die haalde hem uit z'n cammionetje ?
Is een nieuwbouw, dus men moest een volledige nieuwe installatie uitvoeren.
Ik heb er alleszins niet achter gevraagd ... maar hey, minder bakjes aan de muur is fine by me ! :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Voor configuratie kan je misschien eens kijken naar dit document... http://broadband.motorola.com/consumers ... rGuide.pdf

Al vrees ik dat dergelijke toegang vermoedelijk niet mogelijk is bij Telenet.
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer
Provider

spacekiek schreef:Je kan deze online via mijn telenet 'configureren', maar enkel voor de meest basic settings ...
Meer dan hetgene je in "Mijn Telenet" kan wijzigen kan je niet.
jelte
Starter Plus
Starter Plus
Provider

r2504 schreef:Voor configuratie kan je misschien eens kijken naar dit document... http://broadband.motorola.com/consumers ... rGuide.pdf

Al vrees ik dat dergelijke toegang vermoedelijk niet mogelijk is bij Telenet.
Welke dingen missen jullie om te configureren?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

jelte schreef:Welke dingen missen jullie om te configureren?
Misschien z'n eerste post eens lezen... hij wil oa. de DHCP server afzetten.
xayana
Premium Member
Premium Member
Provider

mmja spacekiek en ik vraag mij dan af waarom je een modemrouter bij Telenet aankoopt als je er toch een 'deftige' router wil achter plaatsen. Dan vraag je toch een gewone basisinstallatie aan en koop je je eigen router.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer
Provider

xayana schreef:mmja spacekiek en ik vraag mij dan af waarom je een modemrouter bij Telenet aankoopt als je er toch een 'deftige' router wil achter plaatsen. Dan vraag je toch een gewone basisinstallatie aan en koop je je eigen router.
Moet je die kopen dan ?
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ditCh schreef:
xayana schreef:mmja spacekiek en ik vraag mij dan af waarom je een modemrouter bij Telenet aankoopt als je er toch een 'deftige' router wil achter plaatsen. Dan vraag je toch een gewone basisinstallatie aan en koop je je eigen router.
Moet je die kopen dan ?
Neenee, ik heb die niet gekocht hé, ze kwamen een installatie doen in onze nieuwbouw woning en dat is blijkbaar het nieuwe type modem/router/wireless ineen geworden. De installateur vertelde me dat ik deze zelf kon configureren, want me niet raar leek aangezien er een router ingebouwd zit, maar blijkbaar ben je beter zonder (enfin voor Jan Modaal mss wel, maar eens je iets wil configgen zit je snel vast)
nolfie
Pro Member
Pro Member
Provider

spacekiek schreef:
ditCh schreef:
Moet je die kopen dan ?
Neenee, ik heb die niet gekocht hé, ze kwamen een installatie doen in onze nieuwbouw woning en dat is blijkbaar het nieuwe type modem/router/wireless ineen geworden. De installateur vertelde me dat ik deze zelf kon configureren, want me niet raar leek aangezien er een router ingebouwd zit, maar blijkbaar ben je beter zonder (enfin voor Jan Modaal mss wel, maar eens je iets wil configgen zit je snel vast)
Deze wordt geplaatst wanneer een klant een Wifi-installatie vraagt. Kostprijs van deze modem is 1 euro. (meegaand met de prijs die men dient te betalen voor een draadloze installatie bij Telenet. En gezien er momenteel wifi promoties zijn....)
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

nolfie schreef:Deze wordt geplaatst wanneer een klant een Wifi-installatie vraagt.
Dit is dan toch nog maar recent of wat ? (voordien plaatste men gewoon een D-Link).

Nu moeten er volgens mij wel mogelijkheden zijn... je hebt namelijk meestal recht op minimum twee IP-adressen, en de gamers onder ons hebben die ook nodig (port forwarding is niet altijd een optie). Ik zou dit probleem/excuus dus voorleggen aan hun helpdesk.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer
Provider

r2504 schreef:(port forwarding is niet altijd een optie)
Hoezo niet? Misschien wel een excuus, maar dan redelijk flauw xD

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Ken schreef:Hoezo niet?
Probeer maar eens één externe poort naar twee verschillende PC's te forwarden !

Dus tenzij je controle hebt over op welke poort men je connecteerd is dit geen optie.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer
Provider

r2504 schreef:
Ken schreef:Hoezo niet?
Probeer maar eens één externe poort naar twee verschillende PC's te forwarden !

Dus tenzij je controle hebt over op welke poort men je connecteerd is dit geen optie.
Meestal heeft men wel controle over de poort naar waar men connecteerd.
Dus van buiten naar binnen. Van binnen naar buiten is nog iets anders.

Anyway, met port triggering kan dit ook wel lukken xD

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
nolfie
Pro Member
Pro Member
Provider

r2504 schreef:
nolfie schreef:Deze wordt geplaatst wanneer een klant een Wifi-installatie vraagt.
Dit is dan toch nog maar recent of wat ? (voordien plaatste men gewoon een D-Link).

Nu moeten er volgens mij wel mogelijkheden zijn... je hebt namelijk meestal recht op minimum twee IP-adressen, en de gamers onder ons hebben die ook nodig (port forwarding is niet altijd een optie). Ik zou dit probleem/excuus dus voorleggen aan hun helpdesk.
Een kleine maand of twee. De Wifi modem moet het D-Link AP vervangen. Het zou bovendien, met een dergelijke modem, zelfs niet meer nodig zijn om een switch te plaatsen.
Afbeelding
xayana
Premium Member
Premium Member
Provider

ditCh schreef:Moet je die kopen dan ?
Uiteraard.
spacekiek schreef:Neenee, ik heb die niet gekocht hé
Je hebt die wel gekocht, al was het maar voor 1 euro (zelfde als een AP). Als die promo voorbij is (als die ooit al voorbij gaat) is het terug 99 euro.
smason
Starter
Starter
Provider

Hier is ook de nieuwe "all-in-one" Motorola geïnstalleerd vorige week (nieuwe installatie).

Is het mogelijk om mijn router hier achter te zetten (D-Link DIR-655)?? Heb hem even aangesloten voor te testen maar krijg geen internet beschikbaar.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer
Provider

Ik kan ook bevestigen dat deze modems NIET gekocht moeten worden.
Ik had al een oude Docsis voor digitale TV. Heb nu een Shake met Internet en Telefonie besteld en kreeg met mijn Self Install box ook een nieuwe modem mee. Blijkt het een nieuwe met ingebouwde wireless te zijn, terwijl ik zelfs helemaal geen wireless gevraagd heb (en ook niet nodig heb aangezien ik al 2 wireless routers staan heb). Ik vermoed dat hun EMTA modems gewoon op zijn en ze nu altijd een wireless model meegeven als je telefonie wil.
Volgens mijn verdeler blijven die modems en switches eigendom van Telenet. Ik word zelfs verondersteld van mijn oude Docsis terug in te leveren.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer
Provider

Maar maar, hebben ze bij telenet ook het begrip NAT uitgevonden? De IPv4 crisis zal nu ook bij hen toegeslagen zijn neem ik aan :D
Aangezien ze tot op heden zweren bij switches en access points om pc's van een publiek IP te voorzien, verwonderd dit mij wel.

In het kader van stroombesparingen kan dat wel tellen, en daarmee gaan ze beetje de weg van de DSL providers op. Wellicht kan je geen publiek adres meer tot bij een pc of andere router krijgen op deze manier (aangezien er hier eerder vemeld wordt dat geen bridging mogelijk is).
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer
Provider

Op termijn gaat men dan toch bij iedereen die verplichte router/modem-combo installeren. Spijtig dat men blijkbaar geen goede configuratiemogelijkheden geeft (wpa-key, portforward, etc) of tenminste een mogelijkheid om in bridge mode te zetten zoals bij belgacom het geval is. Zal afwachten worden zeker...
Trevorken
Member
Member
Provider

Veel kan je niet configureren, maar toch een deel.
Je kan de instellingen van wifi aanpassen, dus ook je WPA key.
Portforwarding bv werkt ook goed.
Maar bridging, of de instellingen van de DHCP server aanpassen gaat niet.
Het is bv wel mogelijk om alle poorten te forwarden naar een andere router, dus eigenlijk is dit wel een soort bridging.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heeft iemand die router al rechtstreeks kunnen benaderen via 192.168.0.1 ?
Doet bij mij niet veel :cry:
Trevorken
Member
Member
Provider

Nope, enkel via de webpagina van mijn telenet werkt dat bij mij.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer
Provider

Trevorken schreef:Nope, enkel via de webpagina van mijn telenet werkt dat bij mij.
Al eens een portscan van buitenaf gedaan? Wie weet staan die dingen wagenwijd open op wan interface :lol:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ondertussen is mijn Telenet geactiveerd. Twee dingen vraag ik me af (uit nieuwsgierigheid) :

1. Waarom vragen ze €1 om wireless te activeren als deel van een Shake ? Ik heb een Powershake+ maar moest geen wireless hebben (al intern wireless routers). Maar toch kreeg ik dus een SVG1501E en kan ik gewoon probleemloos die wireless gebruiken en configureren via Mijn Telenet. Vraag me dan af wat ze doen als ge die Wireless wel aanvraagt voor €1 :p.

2. Vraag me ook af waarom ze nog een switch meegeven. Op die modem zitten al 4 LAN poorten dus die switch heb je gewoon niet nodig met een SVG1501E (al kan hij in sommige situaties nog wel van pas komen natuurlijk, bvb 1 UTP kabel naar je living en daar Digibox+PC).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Tomby schreef:Twee dingen vraag ik me af (uit nieuwsgierigheid) :
Vermoedeijk is dit nog een overgangsfase... geen idee of er nog nieuwe klanten zijn, maar waar men geen SVG1501E heeft geinstalleerd ?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer
Provider

Wat voor mij een grote vraag blijft en wel belangrijk, kan je op een of andere manier je public ip nog op een ander apparaat krijgen ?
Kan je de routing uitzetten en hem gebruiken als een domme modem ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Tomsworld schreef:Wat voor mij een grote vraag blijft en wel belangrijk, kan je op een of andere manier je public ip nog op een ander apparaat krijgen ?
Telenet geeft je toch recht op meerdere public IP-adressen... ik zou zeggen confronteer hen dan met de vraag hoe je eraan geraakt.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer
Provider

r2504 schreef:
Tomsworld schreef:Wat voor mij een grote vraag blijft en wel belangrijk, kan je op een of andere manier je public ip nog op een ander apparaat krijgen ?
Telenet geeft je toch recht op meerdere public IP-adressen... ik zou zeggen confronteer hen dan met de vraag hoe je eraan geraakt.
Misschien is dat net waar ze bij deze stilaan vanaf willen (elke klant terug 1 ip adres).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

TomG schreef:Misschien is dat net waar ze bij deze stilaan vanaf willen (elke klant terug 1 ip adres).
Heb ik mijn twijfels over... trouwens meeste mensen gebruiken zelf al een router en dus maar één adres.

Gans het idee van deze wireless modem is misschien wel leuk... maar ik vraag me of voor hoeveel mensen is de plaats waar de modem hangt wel de ideale plaats om ook een wireless router te hangen (bij mijn staan beide alvast op totaal andere plaatsen wegens ontvangst).

Maar nogmaals... iemand met zo'n nieuwe modem... vraag gewoon hoe je een tweede PC op een apart adres krijgt (en laat je niet afschepen dat het niet nodig is, daar beslis jij over, zeker omdat in de specificaties staat dat je de adressen hebt).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar je kan wel een DMZ configureren via Mijn Telenet. Zo kun je in elk geval toch 1 PC virtueel op het externe IP adres zetten. Tenzij je een bepaalde use case voor ogen had waarbij je PC effectief ook het externe adres moet hebben.
Tomsworld schreef:Kan je de routing uitzetten en hem gebruiken als een domme modem ?
Ik vermoed dat ze dit niet willen doen omdat ze dan onderscheid moeten maken tussen DTV klanten en niet. Bij DTV zit de Digibox achter de modem/router met een intern IP adres (10.x) en staat er dus gegarandeerd ook port forwarding geconfigd in de router. Vandaar dat ze enkel via hun eigen web interface access willen geven tot een subset van settings.

EDIT: bovenstaande klopt dus niet. De Digiboxen hangen effectief rechtstreeks aan de WAN kant, via de 'MAC PassThrough' modem feature (zie hieronder).
Laatst gewijzigd door Tomby 03 feb 2010, 13:15, in totaal 1 gewijzigd.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer
Provider

Mijn nonkel heeft blijkbaar dit fantastisch ding hangen. Ik zie dus idd niet direct een manier waarop je een public ip op een device erachter krijgt.

Wat ik wel leek te zien was dat je op iedere poort de digicorder of een pc kon aansluiten. Conclusie de modem doet iets met vlan's om te beslissen of je device direct een DTV ip krijgt of een intern ip.

Volgens mij moeten ze een pagina kunnen bakken waar je kan instellen dat een bepaald mac een public ip moet krijgen, laat het dan maar geavanceerde instellingen ++ noemen.

<edit>

ff verder gegoogled : http://broadband.motorola.com/consumers ... rGuide.pdf

Daar staat idd op pagina 31 een functie Passtrough mac addresses.
Rg PassThrough

Disables NAT operation allowing all client computers to act as passthrough clients.
Select Enable to turn on.

PassThrough Mac Addresses
Specifies up to 32 computers as passthrough clients not subject to NAT, using their MAC addresses.
To enable this feature, your cable operator may need to provide additional public IP addresses.

Er is blijkbaar ook dyndns functionaliteit.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Provider

hello,

Misschien is het antwoord reeds gegeven, maar kan ik er nu nog een simpele router achter deze modemrouter plaatsen? Kwestie om toch een statisch netwerk te kunnen maken ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

spacekiek schreef:Misschien is het antwoord reeds gegeven, maar kan ik er nu nog een simpele router achter deze modemrouter plaatsen? Kwestie om toch een statisch netwerk te kunnen maken ...
Het berichtje voor jou is het antwoord gegeven... ja het kan via "Passtrough mac addresses".

Of je die kan ingeven bij Telenet is een andere vraag... maar dat kan jij beter zien als ik (heb zo'n ding niet).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”