Het Ministerie van Economische Zaken stelt een taskforce in die gaat onderzoeken hoe de verdere uitrol van glasvezelnetwerken in Nederland kan worden gestimuleerd. De OPTA is sceptisch over een stimulerende rol van de overheid.
Volgens staatssecretaris Heemskerk loopt Nederland wereldwijd voorop bij het gebruik van breedbandinternet. "De vraag is hoe we dit vast kunnen houden en hoe we ervoor kunnen zorgen dat we ook bij de uitrol van de nieuwste generatie netwerken voorop blijven lopen", verklaart Heemskerk. Hij heeft daarom een zogeheten taskforce, bestaande uit politici en deskundigen, in het leven geroepen, die voor 1 maart 2010 advies hierover moet uitbrengen. In september diende de staatssecretaris al een wijzigingsvoorstel op de Telecomwet in om het voor gemeenten eenvoudiger te maken om in de aanleg van dergelijke netwerken te participeren.
Bron: http://tweakers.net/nieuws/64277/overhe ... vezel.html
Mod edit: "Nederland:" toegevoegd aan titel
Nederland: Overheid onderzoekt versnelling uitrol glasvezel
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
-
- Deel van't meubilair
Dit moet je in Belgie inderdaad niet verwachten... wou het enkel als voorbeeld posten van hoe het wel kan.Uzzi schreef:Hoe kon ik zo stom zijn
Het is toch altijd mooi onze ministers te horen spreken over het feit dat we een kenniseconomie moeten worden.
- brooklyn
- Elite Poster
Die Nederlanders zitten niet stil!
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
- quistnix
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 7 keer
Belgacom zit ook niet stil. Ze zijn FTTH aan het testen. Maar het is toch logisch dat na een miljarden inspanning in o.a. 16.000 km glasvezel voor het VDSL2 netwerk er eerst nog met VDSL2 wordt verder gewerkt, niet ? En zoals al ergens aangehaald is 20 noch 30 Mbit/s de maximum haalbare snelheid. Die ligt mits het toevoegen van hogere frekwentiebanden (17 en 30 Mhz) en het verkorten van het laatste stuk koper tot bij de klant zelfs op 200 Mbit/s.brooklyn schreef:Die Nederlanders zitten niet stil!
-
- Deel van't meubilair
Twee proefprojecten dacht ik... terwijl in Nederland verschillende steden al een commerciele werking hebben.quistnix schreef:Belgacom zit ook niet stil. Ze zijn FTTH aan het testen.
Da's echt wel appelen en peren vergelijken. BGC zit liever op z'n berg geld, terwijl andere landen die berg geld investeren.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
't Zelfde geldt voor VDSL2 in Nederland. KPN is VDSL2 aan het testen in een aantal steden terwijl Belgacom al 70% grondgebied bedekt.r2504 schreef:Twee proefprojecten dacht ik... terwijl in Nederland verschillende steden al een commerciele werking hebben.quistnix schreef:Belgacom zit ook niet stil. Ze zijn FTTH aan het testen.
Da's echt wel appelen en peren vergelijken. BGC zit liever op z'n berg geld, terwijl andere landen die berg geld investeren.
Dan toch liever de strategie van Belgacom dan van KPN. Daarbij, totaal verschillende markten. Hogere snelheden zijn ook nodig, VDSL2 voorlopig is voldoende. Met VDSL2 kan je trouwens FTTH gemakkelijk uitrollen. Dus Belgacom heeft wel degelijk toekomstperspectief.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Moetren ze sowieso weer de straten open breken, doen ze precies maar al te graag :'(Lord Utopia schreef:Met VDSL2 kan je trouwens FTTH gemakkelijk uitrollen. Dus Belgacom heeft wel degelijk toekomstperspectief.
Maargoed, er zullen wel nog enorme snelheden gehaald worden over die goeie ouwe koper in de toekomst
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
70%, heb daar toch bedenkingen bij hoor. Als ze, zoals hier, daarmee bedoelen rop-kast gezet en de buizen voor de glasvezel gelegd bedoelen ok. Maar zonder de glasvezel in de buizen en apparatuur in de rop, zoals in mijn straat, awel daar zijt ge vet mee :/Lord Utopia schreef: 't Zelfde geldt voor VDSL2 in Nederland. KPN is VDSL2 aan het testen in een aantal steden terwijl Belgacom al 70% grondgebied bedekt.
Dan toch liever de strategie van Belgacom dan van KPN. Daarbij, totaal verschillende markten. Hogere snelheden zijn ook nodig, VDSL2 voorlopig is voldoende. Met VDSL2 kan je trouwens FTTH gemakkelijk uitrollen. Dus Belgacom heeft wel degelijk toekomstperspectief.
Buizen liggen der nu een jaar, rop kast op 300m staat der al 9-10maand.
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
In het tempo dat ze nu bezig zijn gaan ze volgens mij nooit de 100% halen tegen eind 2010 !
ongeveer een jaar geleden zeiden ze 65% _ dus een jaar later slechts 5% bijgekomen.
ik ben vorig jaar in oktober (2008) van belgacom overgestapt naar telenet omdat ik geen adsl2+ en Vdsl kon krijgen bij Belgacom (niet beschikbaar hier in de streek), ze hadden in het eerste jaar geen vooruitzichten voor mij _ en dat is er duidelijk aan te merken want een jaar later is er nog steeds geen Vdsl hier.....
Voor mij hoeft het zelfs niet meer, zit nu op goeie snelheid bij Telenet.
ongeveer een jaar geleden zeiden ze 65% _ dus een jaar later slechts 5% bijgekomen.
ik ben vorig jaar in oktober (2008) van belgacom overgestapt naar telenet omdat ik geen adsl2+ en Vdsl kon krijgen bij Belgacom (niet beschikbaar hier in de streek), ze hadden in het eerste jaar geen vooruitzichten voor mij _ en dat is er duidelijk aan te merken want een jaar later is er nog steeds geen Vdsl hier.....
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
In het tempo dat ze nu bezig zijn? Ze zouden "maar" 60% gehaald moeten hebben tegen eind 2009 en ze zitten al aan 70%. BGC zit ruim op schema. Eens zien waar Telenet zit met hun upgrades die al jaren bezig zijn.Patje schreef:In het tempo dat ze nu bezig zijn gaan ze volgens mij nooit de 100% halen tegen eind 2010 !
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 36 keer
Wat maakt het nu uit of je tegen 10 of 50 Mb/s kan surfen?
De flessenhals wat betreft snelheid is meestal de PC en meer in het bijzonder de rommel die erop staat en niet het internetabonnement. Maar ja, de mensen worden om de oren geslagen met Mb/s terwijl ze er meestal geen benul van hebben waarvoor ze die zouden gebruiken.
Ik durf zelfs zeggen dat 4 Mb/s voor 95 procent van de klanten meer dan voldoende is.
De flessenhals wat betreft snelheid is meestal de PC en meer in het bijzonder de rommel die erop staat en niet het internetabonnement. Maar ja, de mensen worden om de oren geslagen met Mb/s terwijl ze er meestal geen benul van hebben waarvoor ze die zouden gebruiken.
Ik durf zelfs zeggen dat 4 Mb/s voor 95 procent van de klanten meer dan voldoende is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 85 keer
Daar ben ik het half mee eens.Steven7 schreef:Ik durf zelfs zeggen dat 4 Mb/s voor 95 procent van de klanten meer dan voldoende is.
Ik ken veel volk dat voldoende zou hebben aan 4 Mb/s (en enkele van hen hebben ook een light-abonnement) maar ik ken ook mensen die niet veel van computers kennen, maar die toch regelmatig op Youtube zitten en veel foto's doormailen/ontvangen. (Meestal met enkele pc's)
Enkele jaren kwam je toe met een modem-verbinding, maar die verbindingen zijn niet meer werkbaar, toch niet al je wat meer wilt doen dan enkel text-emails versturen.
Je moet meegaan met je tijd. Anders kunnen we stoppen met het ontwikkelen van nieuwe technologieën, oa voor data-transport.
Persoonlijk heb ik ook voldoende aan 6 Mbits, want anders was ik al lang overgestapt want (bijna) alles van iedere maatschappij is hier beschikbaar/provider.
-
- Deel van't meubilair
Surfen in essentie niet veel (al mag je dan toch al niet veel met video doen). Ik was onlangs echter nog bij iemand om z'n PC opnieuw te installeren, en met een ADSL lijntje aan 4 Mbit is dat toch een droevige zaak hoor. Tevens test ik wel eens wat software, en dat gaat toch steeds over redelijke volumes, en dan heb ik ook geen zin lang te wachten.Steven7 schreef:Wat maakt het nu uit of je tegen 10 of 50 Mb/s kan surfen?
Maar inderdaad, voor puur surfen volstaat het... alléén doen we vandaag heel wat meer.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 119 keer
Voor surfen alleen maakt het inderdaad niets uit. Het internet bestaat dan ook uit meer dan gewoon surfen.Steven7 schreef:Wat maakt het nu uit of je tegen 10 of 50 Mb/s kan surfen?
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Inderdaad, en zolang die 100/100 mbit verbindingen in België niet mainstream worden is videostreaming voor bewakingssystemen nog altijd een zakkenvullertje voor Belgacom & consorten want voor een hoge upload moet men immers op hun Explore netwerk gaan of kijken naar SDSL oplossingen, wat de meeste van m'n klanten niet erg graag zien aankomen qua prijzen.gm123 schreef:Voor surfen alleen maakt het inderdaad niets uit. Het internet bestaat dan ook uit meer dan gewoon surfen.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Een toepassing die wat verder gaat dan surfen maar een mooie, sociale toepassing van internet is die in veel situaties een oplossing zou kunnen bieden is de volgende:Ken schreef:Inderdaad, en zolang die 100/100 mbit verbindingen in België niet mainstream worden is videostreaming voor bewakingssystemen nog altijd een zakkenvullertje voor Belgacom & consorten want voor een hoge upload moet men immers op hun Explore netwerk gaan of kijken naar SDSL oplossingen, wat de meeste van m'n klanten niet erg graag zien aankomen qua prijzen.gm123 schreef:Voor surfen alleen maakt het inderdaad niets uit. Het internet bestaat dan ook uit meer dan gewoon surfen.
Ik heb een videobewakingssysteem geïnstalleerd bij de moeder van mijn vrouw.
Ze is 98 jaar, woont nog steeds zelfstandig in haar huisje, heeft wat hulp maar voor haar veiligheid is het nodig dat er wat controlemomenten zijn of alles wel goed is.
Dat wordt gedaan door de kinderen (inmiddels ook boven de 60 ) en kleinkinderen.
Op deze manier kan ze nog wel een poosje zelfstandig blijven wonen.
Het is een 4 camerasysteem met harddisk, infrarood en internetinterface met tal van mogelijkheden, zelfs een dyndns client zit er in.
Maar, je moet wel een minimale (effectieve) upload hebben van 500kbps wil het goed werken en je moet een aardige uploadlimiet hebben.
Tijdens het testen had ik per ongeluk een browserscherm 2 dagen open laten staan en had daardoor 40GB gebruikt ..
Maar ook bij normaal gebruik tikken de gigabytjes aan, dus uitkijken met je providerkeuze.
Nu we hier een tijdje mee gewerkt hebben vragen we ons af waarom dit niet meer gedaan wordt nu uploadsnelheid en verbruik, die vroeger in België schaars waren, wat aan het toenemen zijn.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Als je enkel moet uploaden met die verbinding maakt het niet uit, aangezien de meeste providers hun upload niet verminderen op smallband.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Hoe moet ik het zeggen... Ik zit op 6mbit en om te surfen alleen is dat wel fijn, snel genoeg voor mij. Echter als ik vanaf mijn server eens een backupje binnen haal (toch zo een 50GB - doe ik 1x/maand) dan is dat in combinatie met surfen niet meer mogelijk.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti