De Kamercommissie Justitie keurde dinsdagavond de BIM-wet goed. Daardoor krijgen de “spooks” van de staatsveiligheid en de militaire veiligheid hun bijzondere inlichtingenmethoden.
De nieuwe wet maakt het mogelijk dat de spooks ongemerkt binnendringen in woningen, nepbedrijven oprichten om informatie over terrorisme of economische spionage in te zamelen, telefoons afluisteren, computersites hacken en post openen.
Dit alles onder strikte controle van een commissie van rechters én het Comité I.
De Kamercommissie Justitie keurde de wet dinsdagavond goed. Ze werd al eerder door de Senaat gestemd.
Bron: http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... ingen.aspx
Staatsveiligheid mag woningen binnendringen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
[off-topic]24 seizoen 8 begint halverwege januari[/off-topic]
Vreemd dat dit plotseling kan (in Europa), want dat leek me toch nog eerder ver van mijn bed show (Amerikaans) te zijn.
Vreemd dat dit plotseling kan (in Europa), want dat leek me toch nog eerder ver van mijn bed show (Amerikaans) te zijn.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Ik sta toch een beetje versteld van de reacties. Wat ben je met een staatsveiligheid die geen extra bevoegdheden heeft?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken
![Afbeelding](https://userbase.be/forum/images/icons/karmabar_thanks_red.gif)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
In essentie is er niets mis mee... zolang het niet misbruikt wordt.Goztow schreef:Ik sta toch een beetje versteld van de reacties. Wat ben je met een staatsveiligheid die geen extra bevoegdheden heeft?
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Er moet UITERAARD een controle op uitgevoerd worden, liefst zo streng mogelijk. Maar dat de mogelijkheid er is, daar kan ik op zich niks op tegen hebben.r2504 schreef:In essentie is er niets mis mee... zolang het niet misbruikt wordt.Goztow schreef:Ik sta toch een beetje versteld van de reacties. Wat ben je met een staatsveiligheid die geen extra bevoegdheden heeft?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken
![Afbeelding](https://userbase.be/forum/images/icons/karmabar_thanks_red.gif)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
De kans dat dit niet misbruikt gaat worden, is bijzonder klein.
Wat ben je überhaupt met de "dienst voor de veiligheid van de staat"? Ze zijn de laatste jaren niet echt met positief nieuws in het nieuws gekomen moet ik zeggen. Het werven van terroristen als beschermd informant en het laten ontsnappen van terreur verdacht behoren niet tot het takenpakket (hoop ik?).Goztow schreef:Ik sta toch een beetje versteld van de reacties. Wat ben je met een staatsveiligheid die geen extra bevoegdheden heeft?
Van ADIV (de militaire variant) moeten we ook niet veel verwachten mits ze niet eens in staat zijn om milities op te sporen tussen het eigen militaire personeel.
Ik zie dit eerder als een nadeel gezien het comité I niet in staat zal zijn om op te treden bij eventueel misbruik.