Audio CD maken

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Heb zonet mp3's in 320 kbps gebrand op een audio-cd.

CD speelt af op de autoradio, maar niet op de wat goedkopere radio-cd's in huis. Ik vrees dat ze nog in MP3 staan (hoe kan je dat ergens zien in welk formaat ze uiteindelijk gebrand werden? Mogelijks speelt mijn autoradio ook MP3's af.). Normaal gezien zou dat toch niet mogen, want ik gebruikt Nero 9 en alle mp3's worden automatisch omgezet naar een formaat dat voor elke cd-speler afspeelbaar zou moeten zijn. Allez dat beweert Nero toch.

Of moeten al die MP3's eerst geconverteerd worden door pakweg Audiograbber naar een formaat dat wel afspeelbaar is voor elke cd-speler. Welk formaat is dat dan? WAV? WMA?
Rode Melvin
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2009, 13:58

Te snel gebrand?
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Rode Melvin schreef:Te snel gebrand?


Op de cd's staat 52x speed.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te snel voor de lezer ;). Ik dacht dat snel branden ook minder diep branden betekent en daar hebben oudere en goedkopere lezers het moeilijk mee.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Ik heb in Nero alvast veilige modus van branden gezet. Of is "minimum" instellen nog beter???

Maar waar kan ik zien in welk formaat de bestanden er uiteindelijk op werden gebrand? Als ik naar eigenschappen ga in WMP dan zie ik daar het formaat evenals bitsnelheid niet bijstaan.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

In Nero kan je normaal gezien de schrijfsnelheid instellen. Ik zou 12x eens proberen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Goztow schreef:In Nero kan je normaal gezien de schrijfsnelheid instellen. Ik zou 12x eens proberen.


Ik zie enkel staan "minimum", "veilige modus", "normaal" etc ... Is wel Nero 9. Misschien dat dit in vorige versies kon. Maar blijkbaar in de laatste versie niet meer.

Is wel de trial, maar het is de full trial, dat zou normaal gezien de originele nero 9 moeten zijn. Je kunt bij downloaden ook kiezen voor de light-versie, maar dat is het dus niet.

Ben ondertussen nog ééntje aan het branden met "minimum". Eens zien wat dit geeft. ;-)
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

koekie schreef:Maar waar kan ik zien in welk formaat de bestanden er uiteindelijk op werden gebrand? Als ik naar eigenschappen ga in WMP dan zie ik daar het formaat evenals bitsnelheid niet bijstaan.

Als je die audio CD in je computer stopt, zie je dan in de Windows verkenner mp3 bestanden staan of Track01.cda, enz...?
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Astralon schreef:
koekie schreef:Maar waar kan ik zien in welk formaat de bestanden er uiteindelijk op werden gebrand? Als ik naar eigenschappen ga in WMP dan zie ik daar het formaat evenals bitsnelheid niet bijstaan.

Als je die audio CD in je computer stopt, zie je dan in de Windows verkenner mp3 bestanden staan of Track01.cda, enz...?



.cda (= Compact Disk Audio track) :-D

Dit formaat moet toch elke cd-speler afspelen???
Laatst gewijzigd door koekie 30 nov 2009, 16:46, in totaal 1 gewijzigd.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

koekie schreef:.cda :-D

Is dus een "echte" audio CD en geen data CD waar mp3 bestanden op gebrand zijn.
Wil je nog meer controleren ga dan naar Windows Media Player en speel de CD af.
Ga naar Bestand en dan naar Eigenschappen. In het geval een audio CD staat er AC3Filter en in het geval van mp3 een verwijzing naar je mp3 codec.

Ik ben niet vertrouwd met Nero 9 maar in de vorige versies kon je kiezen of je een audio CD of een data CD wilt branden.
Kies je voor een audio CD dan worden de mp3 bestanden automatisch geconverteerd.
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Astralon schreef:
koekie schreef:.cda :-D

Is dus een "echte" audio CD en geen data CD waar mp3 bestanden op gebrand zijn.
Wil je nog meer controleren ga dan naar Windows Media Player en speel de CD af.
Ga naar Bestand en dan naar Eigenschappen. In het geval een audio CD staat er AC3Filter en in het geval van mp3 een verwijzing naar je mp3 codec.

Ik ben niet vertrouwd met Nero 9 maar in de vorige versies kon je kiezen of je een audio CD of een data CD wilt branden.
Kies je voor een audio CD dan worden de mp3 bestanden automatisch geconverteerd.


Er werd wel degelijk gekozen voor "audio cd", want inderdaad, als je kiest voor data cd dan speelt die cd enkel af met de PC. Maar deze gebrande cd's spelen wel degelijk zonder problemen in de autoradio. Ben nu niet thuis, zal het anders eens in een kwalitatievere cd-speler steken van Sony.

2de cd ondertussen gebrand op "minimale snelheid". Is net hetzelfde als op de "normale" schrijfsnelheid (zoals de vorige gebrande cd). Duurt wel minstens 5 keer zo lang.

Eigenschappen in WMP: mediatype = audio, meer staat er niet bij. Ook niet naast bitrate of audiocodec. Denk moest het gaan om mp3 dat je dit zou zien.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

2de cd ondertussen gebrand op "minimale snelheid". Is net hetzelfde als op de "normale" schrijfsnelheid (zoals de vorige gebrande cd). Duurt wel minstens 5 keer zo lang.

Net hetzelfde, dus speelt hij ook niet af op de andere cd lezers?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Goztow schreef:
2de cd ondertussen gebrand op "minimale snelheid". Is net hetzelfde als op de "normale" schrijfsnelheid (zoals de vorige gebrande cd). Duurt wel minstens 5 keer zo lang.

Net hetzelfde, dus speelt hij ook niet af op de andere cd lezers?


Inderdaad, speelt ook niet af op andere cd-lezers. Blijkbaar niet afspeelbaar op de oudere of goedkopere cd-spelers. Zal eens zien of een cd die in de wagen ligt wel afspeelt op die goedkopere cd-spelers. Die cd van in de wagen is geen mp3 naar cda formaat maar wav naar cda formaat.

Momentje, ben direct terug. We zijn hier met serieus wat onderzoek bezig. :beerchug:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Is het een gewone CD, of een CD-RW ?

Sommige spelers weigeren namelijk CD-RW's.
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

r2504 schreef:Is het een gewone CD, of een CD-RW ?

Sommige spelers weigeren namelijk CD-RW's.



Nee, gewone CD-R.


Voorlopige conclusie van het onderzoek?

Hier staan 2 cd-spelers die zelfs de gekochte cd's niet meer afspelen. (= brol)

:lol:

Zowel de gekochte cd's, als de gebrande cd's waarvan de tracks van WAV- en MP3-bestanden kwamen vertonen het .cda-formaat. En zijn afspeelbaar in mijn autoradio.

De gebrande cd's zijn dus perfect in orde. En die 2 cd's die vandaag gebrand werden (komende van MP3-bestanden) zullen bij mij thuis op meer kwalitatief materiaal ook wel afspelen.

Meer info over .cda (Compact Disk Audio):
http://www.techsupportalert.com/how_to_work_with_audio_cd_cda_files.htm
Rode Melvin
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2009, 13:58

Toch is het sowieso wel verstandig om (audio) cd's en (films) DVD's op een lagere snelheid te branden. Sommige CD/DVD-spelers lezen ze dan wel, maar slaan dan over waardoor je dus alsnog niks aan je CD / DVD hebt.

Volgens mij zit er in Nero9 ook wel een optie om de snelheid te kiezen. Ergens bij geavanceerd? Het nadeel van die nieuwere software is dat dit echt "te" gebruiksvriendelijk is. Niet iedereen wil alles met een wizard doen....
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Zal het in het oog houden om wat trager te branden.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Je moet weten dat audio-cd 1x is (single speed, vandaar dat ze ook 52x kunnen berekenen).
Als je dus inderdaad tegen 52x brandt is de kans erg groot dat je die niet afgespeeld krijgt op bepaalde apparaten. Ik brand audio nooit sneller dan 4x.
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Nu nog iets vinden om hoesjes te maken, met daarbij de mogelijkheid om de tracks in te vullen en klaar is kees. ;-)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Dat zit normaal gezien bij nero.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”