Muzikanten verliezen niet aan illegale downloads

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
ispwatch
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 9 keer

http://www.zdnet.be/news/110135/muzikan ... downloads/

Sinds 2004 zijn de inkomsten van liveoptredens voor Britse artiesten gestegen van 430 miljoen pond naar 732 miljoen pond in 2008. Voor de concertpromotoren steeg dit van bijna 48 miljoen pond naar 81 miljoen pond. Ook de inkomsten van auteursrechtenorganisatie PRS, het Britse equivalent van Sabam, stegen in dezelfde periode van 421 miljoen pond naar 535 miljoen pond.

De Britse krant baseert zijn grafiek op cijfers van PRS en BPI, de Britse platenindustrie. De vaststelling is dan ook dat wanneer de muziekindustrie klaagt over verliezen in de sector, het vooral om verliezen voor de platenmaatschappij gaat en niet voor de artiest.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Zie je nu wel 8)
Er zijn zelfs veel mensen die door eerst te downloaden acheraf toch de cd's gaan kopen omdat ze die goed vinden.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

SplinterByte schreef:Er zijn zelfs veel mensen die door eerst te downloaden acheraf toch de cd's gaan kopen omdat ze die goed vinden.
Dat is wat te optimistisch denk ik. De muzikanten zullen zich gewoon meer focussen op optredens en verkoop via internetshops zoals iTunes e.d..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

gm123 schreef:Dat is wat te optimistisch denk ik. De muzikanten zullen zich gewoon meer focussen op optredens en verkoop via internetshops zoals iTunes e.d..
Ik snap de link die men legt in het artikel ook niet goed... artiesten doen meer optredens, dus men verliest geen inkomsten aan illegale downloads :? Het enige dat het bewijst is dat artiesten in staat zijn hun geld op een andere manier te verdienen, maar zeker niet dat illegale downloads geen schade toebrengt (al overdrijven de platenmaatschappijen daar maar al te graag in).
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 2 keer

Komt er dus op neer dat artiesten terug hun geld moeten gaan verdienen zoals het honderden jaren was: met hun nummers live te brengen.
Het business model via recordings (platen, cassette, CD, ...) bestaat nog maar een jaar of 50!

Vind ik geen slechte zaak: dan wordt direct duidelijk wie een echt goede artiest is en wie Pro Tools heeft. :-D
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”