Internet en tv zijn nog altijd veel te duur

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Internet en kabeltelevisie zijn nog altijd veel te duur, zegt Test Aankoop. De consumentenorganisatie vergeleek de prijzen in ons land met die van onze buurlanden.

Bron: deredactie.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Test Aankoop pleit er daarom voor om het netwerk af te splitsen van Belgacom en Telenet, en deze onder te brengen in een onafhankelijke netwerk- en kabelbeheerder. Die moet alle providers toegang geven tot dat netwerk.
Ik vrees dat het de enige oplossing is... maar een weinig realistisch oplossing in Belgie (gebrek aan politieke moed).
Slevin
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 nov 2008, 08:33
Bedankt: 5 keer

Ze hebben ook een petitie geopend, deze kan je vinden via volgende link: http://quask.euroconsumers.org/FormServ ... arieven_mb
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Testaankoop copy-paste om de 6 maanden die mededeling.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Goztow schreef:Testaankoop copy-paste om de 6 maanden die mededeling.
Dat is ook nodig om het korte-termijn geheugen van de politici te triggeren.
Uiteindelijk kost het invullen van de petitie minder dan 30 seconden werk.

En je weet maar nooit dat Europa vroeg of laat hier eens op inspeelt.
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

r2504 schreef:
Test Aankoop pleit er daarom voor om het netwerk af te splitsen van Belgacom en Telenet, en deze onder te brengen in een onafhankelijke netwerk- en kabelbeheerder. Die moet alle providers toegang geven tot dat netwerk.
Ik vrees dat het de enige oplossing is... maar een weinig realistisch oplossing in Belgie (gebrek aan politieke moed).
Daar zit al jaren het probleem, maar politiek doet men er niets aan. Quickenborne = veel bablabla ... en verder niks.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

VTM-nieuws:
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

De open deur die men keer op keer instampt, is ondertussen al min of meer weggerot. ;)

Afsplitsing van neteigenaar en netbeheer zou inderdaad een goed idee zijn, al zie ik dat niet meteen gebeuren.
Belgacom stelt dat de tarieven die het aanrekent voor het gebruik van zijn netwerk, zijn opgelegd door de wetgever.
Voor hoeveel % was de staat ook alweer aandeelhouder van Belgacom? :?
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Zonet op het VRT-nieuws:

[quote=Jan Margot]Ons duurste tarief is 41 euro, onze budgetformule kost 20 euro, en alles gemiddeld komt dat neer op 33 euro.[/quote]

Internet Go: €41,75
Internet Plus: €57,05

Wat is er nu het duurste tarief?

Verder zei hij ook dat er wel degelijk (grote) concurrentie is van de alternatieve providers, via hun netwerk, dat ze voor een redelijke prijs te beschikking stellen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Jan Margot schreef:Ons duurste tarief is 41 euro, onze budgetformule kost 20 euro, en alles gemiddeld komt dat neer op 33 euro.
Hij vergeet er wel bij te vertellen dat ze zoiets in het buitenland zelfs nog niet durven verkopen.

Een budgetformule heeft in het buitenland vaak meer volume dan hun top product.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

driesve schreef:Zonet op het VRT-nieuws:

Jan Margot:
Ons duurste tarief is 41 euro, onze budgetformule kost 20 euro, en alles gemiddeld komt dat neer op 33 euro.
Internet Go: €41,75
Internet Plus: €57,05

Wat is er nu het duurste tarief?

Verder zei hij ook dat er wel degelijk (grote) concurrentie is van de alternatieve providers, via hun netwerk, dat ze voor een redelijke prijs te beschikking stellen.
Iets of wat journalist had hem daarmee moeten confronteren. Het probleem is dat de "doorsnee" Belg Margot nog gaat geloven ook.
Laatst gewijzigd door on4bam 26 okt 2009, 20:25, in totaal 1 gewijzigd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

En men vergeet ook te zeggen dat je ook nog de huur moet betalen van een lijn.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

AnD schreef:En men vergeet ook te zeggen dat je ook nog de huur moet betalen van een lijn.
Enkel bij Budget. Voor de meeste internetlijnen verdwijnt die kost. De grotere onder de kleine operatoren lijken die vaste lijn er gratis bij te geven. BASE en Mobistar dus.
DjoeN
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2007, 11:46

Alles op gebied van Electronica en Internet is te duur in Be :D

Neem nu Digitale TV:

- 8 euro huur hd digicorder
- + extra zenders
- + extra zenders
- + extra zenders
- + extra zenders

Naja, als je het hele pak wil betaal je al gauw rond de 100 euro maandelijks :D

+ Je bent verplicht over te schakelen naar Telenet Internet als je wil genieten van video on demand en net gemist en al de andere interactieve diensten op je digicorder. Ze zouden dezelfde diensten moeten aanbieden aan mensen met een adsl account en digitale tv. (Belgacom TV is geen optie, want dat had ik voor de telenet hd digicorder)
Father, The Sleeper has Awaken!
He who controls the Spice, Controls the Universe!
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

DjoeN schreef: + Je bent verplicht over te schakelen naar Telenet Internet als je wil genieten van video on demand en net gemist en al de andere interactieve diensten op je digicorder.
Waar haal je dat vandaan? Je hebt geen Internetproduct van Telenet nodig om vod of andere interactieve diensten te gebruiken.
Ze zouden dezelfde diensten moeten aanbieden aan mensen met een adsl account en digitale tv. (Belgacom TV is geen optie, want dat had ik voor de telenet hd digicorder)
wat bedoel je met dat?
tooslow
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 dec 2007, 19:24

Toch een kritische noot wat mij betreft ivm afsplitsing van het netwerk .. . Remember electrabel en "het zal allemaal veel goedkoper worden als we de energiemarkt openbreken" ? De prijzen zijn echter sterk gestegen .... .

Dus deze keer moeten er wat mij betreft STAALHARDE garanties zijn voordat men dit doet dat de prijs ook echt daalt voor de consument. + dat er investeringen gedaan worden in het netwerk.

Daarnaast zijn er een aantal alternatieve providers die wel degelijk tegen een vrij lage prijs goede produkten aanbieden ivm internet.

Ik heb niks tegen de gevraagde splitsing zowel voor telefoon als kabel MAAR dan niet zoals bij de energiemarkt waar de prijzen verdubbeld zijn (of toch bijna).

Daarnaast ivm limietloos surfen .. ik vind dat de verbruiker moet betalen. Maw een basispakket van 100 GB en dan per 100 GB extra een paar euro of zoiets erbij zodat de grootverbruikers wel degelijk hun eigen rekening betalen en niet iemand anders.
Ninjai
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 feb 2005, 13:27

Dan moeten jullie deze petitie ook tekenen want de kosten van de aankomende dataretentie zal door de klant betaald moeten worden. dus het zal nog allemaal duurder worden !!!

http://bewaarjeprivacy.be/

Zie ook andere thread.
http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 45#p302245
VOODOOS!L
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 maa 2007, 21:52
Bedankt: 1 keer

volledig artikel: <knip>

Mod edit: ik denk dat TA het leuker vindt dat je zijn artikels niet zomaar overal te downloaden zet.
[update]ok, np... artikel is van download server verwijderd...
Laatst gewijzigd door VOODOOS!L 27 okt 2009, 09:53, in totaal 1 gewijzigd.
Zeuske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:56
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

de snelheid en de datalimiet kloppen gewoon niet bij bgc :)
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Lord Utopia schreef:
AnD schreef:En men vergeet ook te zeggen dat je ook nog de huur moet betalen van een lijn.
Enkel bij Budget. Voor de meeste internetlijnen verdwijnt die kost. De grotere onder de kleine operatoren lijken die vaste lijn er gratis bij te geven. BASE en Mobistar dus.

Die kost van de vaste lijn moeten de alternatieve operatoren gewoon bijbetalen.
Een klant met bv. een "internet light" van belgacom die toekomt met zijn 4 GB kan in prijs niet veel voordeel meer doen bij de concurrentie om dat die kleinere operatoren al minstens 12 euro meer moeten aanrekenen voor de huur van de lijn van belgacom.
Een verplichting die belgacom niet oplegt voor de eigen klanten. En dit bovenop de kost van +- 7 euro die de operatoren aan belgacom moeten betalen voor de ADSL zelf. Dan begrijp je dat er al niet veel marge meer overblijft.
Beter ware geweest dat de overheid aan deze kunstmatige blokkering van de concurrentie iets zou doen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Inderdaad,vooral de prijs van de 'raw copper lijn' is er hier te veel aan,deze word door Belgacom volledig doorgerekend aan de alternatieve providers,terwijl Belgacom zelf deze gratis aanbied bij sommige van hun internet produkten,de logica is daar volledig zoek,en het is op deze manier dat Belgacom deze providers onder de knoet houd.
Ook vind ik dat testaankoop het nog heel mild bekeken heeft,met een gemiddelde prijs van 33€ in de andere Europese landen,bekijk maar eens de prijzen op zeelandnet.nl,en dan te bedenken dat Frankrijk en de UK nog goedkoper zijn dan Nederland.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

niet alleen dat als je weet dat je vroeger voor analoge tv 100 euro per jaar betaalde is dit nu een heel ander verhaal, .. je moet analoge tv betalen, .. en dan nog eens de decoder .. en als je dan nog wat thema zenders wil tja .. zit je al gauw aan 30 - 50 euro enkel voor tv wat schandalig veel is, laten we eens zien stel dat het 30 euro is dan komt dat overeen met 360 euro per jaar tov een 100 euro voorheen, ..

ze zouden de analoge tv eraf moeten laten en gewoon digitaal kanalen ongeencrypteerd erover sturen.. want nog eens een decoder jong straks staat er een hele toren naast mijn tv, voor alle prutsen die er zijn blue ray, wii, decoder, nog eens een media centre (hardeschijf) .. waar houdt het op.
proximusboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 06 apr 2004, 11:18

ja testaankoop komt graag in nieuws
als het te duur is verander dan gewoon van provider ge hebt al aan 13€ of zoiets internet
nokia e71 smile 110 + mobile internet + agent
nokia 6120C belgacom happy time one
nokia 3500 TMF
nokia 3120 classic base mania
toshiba p300-18M + vista ultimate + office 2007
toshiba Qosmio X300-14F VDSL2 internet generation + happy time on + belgacom tv
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

proximusboy schreef:als het te duur is verander dan gewoon van provider ge hebt al aan 13€ of zoiets internet
Yeps... bij BGC/TN heb je ook budget formules aan 20 euro.

Je vergeet echter wel dat een budget formule in het buitenland hier overeenstemt met een top abonnement.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Een test van testaankoop

http://www.test-aankoop.be/internet/int ... 616863.htm

Maar bij mij geeft die al een foutmelding...

--------- EDIT -------------
Nu werkt de test wel, maar echt goede resultaten geeft die niet.

Mijn provider: Dxadsl Home Small (40Gb, 6Mbps)

Mijn download ligt maandelijks rond de 30 Gb, dus heb minimum 35 à 40 nodig om gerust te zijn en om naar niets te kijken. (voor mijn internetgedrag)

Volgens de test kan ik 51 euro besparen door ADSL20 te nemen, alleen heb ik niet voldoende met 20 Gb.

http://www.xs.be is veel beter.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

ik kan u dat zeggen uit mijn hoofd

Mobistar ADSL Max 6. 25 euro en 35 GB en geen vaste lijn nodig.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik heb de TA test ook gedaan en ik betaal te veel.... volgens TA. Helaas, de test klopt niet.

Ik kies voor "stevige surfer" (meer kan niet). Ik heb 4 PCs online waarvan één 24/7 en verbruik ong 100GB/maand met mijn 20/1 profiel bij DxADSL.
TA zegt: "U bent gemiddeld 90 tot 150 uur per maand online. (Verbruik 30 GB, downloadsnelheid: +/- 8 Mbps)" Totaal fout! :nono:
Ik heb een plus abbo en volgens TA betaal ik te veel, een "home" zou beter zijn. Helaas, de specs van een home zijn onvoldoende. Natuurlijk geeft de TA site aan dat 94% van de mensen die de test deden te veel betalen. Ze baseren zich dus op foute tests (toch in mijn geval). Conclusie: de test is niets waard.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Voor mij is dat bij Mobistar toch 5 cent duurder en bij dxadsl is het 5 Gb meer, want een vaste lijn hebben we sowieso en die gaat niet snel verdwijnen.


Ik vind vooral dat ge die "resultaten" van de test van Test Aankoop met een korrel zout moet nemen, of beter, met een kilo zout, het geeft een volledig verkeerd beeld.

Tenzij het natuurlijk om de modale surfer (met maar 3 gradaties), en dat zal in dit geval wel zijn.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

driesve schreef:Voor mij is dat bij Mobistar toch 5 cent duurder en bij dxadsl is het 5 Gb meer, want een vaste lijn hebben we sowieso en die gaat niet snel verdwijnen.


Ik vind vooral dat ge die "resultaten" van de test van Test Aankoop met een korrel zout moet nemen, of beter, met een kilo zout, het geeft een volledig verkeerd beeld.

Tenzij het natuurlijk om de modale surfer (met maar 3 gradaties), en dat zal in dit geval wel zijn.
Scarlet. Dat is het enige dat nog goedkoper kan zijn. 20 euro + 30 GB tegen 12/1 Mbps. Als je meer volume zou nodig hebben, betaal je daar 1€/1GB voor.
automated alice 1
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2009, 16:47

Ik weet al sinds het 56k modem met inbelverbinding dat internet veel te duur is, en alle Belgische internetgebruikers weten dat. Ik ben toen ook overgestapt op TN. Ik denk er al een hele poos over om over te stappen naar een andere provider. Maar het gebruiksgemak van TN houdt mij tegen. Ja, ik betaal te veel (en de TA test bevestigt dat), maar ik heb geen problemen, en snel internet.
Als ik de andere mogelijkheden bekijk, kan ik veel geld besparen. Volgens TA wel 300 E, maar TA geeft niet aan welke apparatuur je nog moet bijkopen, en of de kwaliteit en snelheid dezelfde is.

Kortom, naar welke snelle provider kan ik vlot overstappen?

En vooral, waarom nemen internetgebruikers niet zelf de touwtjes in handen en stellen ze zelf een petitie of een actie op? TA en politici nemen geen daadwerkelijk initiatief om er iets aan te veranderen. Er wordt veel over gepraat, ja. En het is leuke media-invulling. Maar ondertussen blijven we wel te veel betalen. Een creatief idee is om bijvoorbeeld een internetstaking te organiseren. Belgische internetters kunnen dan bijvoorbeeld op een vooraf afgesproken dag massaal het internet niet gebruiken. Of op een bepaalde dag de twee hoofdrolspelers overladen met e-mailklachten over de tarieven. Enfin, wie nog meer ideeën heeft....

Groetjes,
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Eén van mensen op het forum (cloink) heeft een tooltje gemaakt die je toelaat om te bepalen wat het beste aanbod is voor jouw wensen.
Probeer het eens !
Laatst gewijzigd door Astralon 30 okt 2009, 12:24, in totaal 1 gewijzigd.
automated alice 1
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2009, 16:47

Dank je. De tool is een pak beter dan TA of bestetarief.be. DxADSL Raw copper is het advies. Komt hier veel installatie en nieuwe apparatuur bijkijken?

Groetjes,
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Tja, een ADSL2+ modem kan je hier op het forum tweedehands vinden voor iets van een 15 €, de mensen weten toch niet meer wat ermee te doen sinds VDSL2 begint gestuwd te worden. Voor de rest zijn er mss nog activatiekosten bij DXadsl.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

automated alice 1 schreef:Dank je. De tool is een pak beter dan TA of bestetarief.be. DxADSL Raw copper is het advies. Komt hier veel installatie en nieuwe apparatuur bijkijken?

Groetjes,
En heb je een lijn van Belgacom, want anders moet deze ook nog gelegd worden en dan lopen de kosten wel op ?
automated alice 1
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2009, 16:47

Nee, ik heb geen vaste lijn....
Proximus
ISP Official
ISP Official
Berichten: 333
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:10
Twitter: proximus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 106 keer
Contacteer:

Hallo,

Ik ga mij niet mengen in een prijzendiscussie, want ik ben natuurlijk niet objectief :-)

Als jullie de argumentatie van Belgacom willen kennen over het artikel in Test Aankoop, kan je hier terecht:
http://bgpa-nl.skynetblogs.be/post/7411 ... e-publicat

Gegroet,
Eva
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Eva_van_Belgacom schreef:Hallo,

Ik ga mij niet mengen in een prijzendiscussie, want ik ben natuurlijk niet objectief :-)

Als jullie de argumentatie van Belgacom willen kennen over het artikel in Test Aankoop, kan je hier terecht:
http://bgpa-nl.skynetblogs.be/post/7411 ... e-publicat

Gegroet,
Eva
Natuurlijk ben je niet objectief, dat begrijpen we zeker en vast.

Er zit zeker wat correctheid in het artikel die je poste.

Maar het tofste zinnetje vond ik toch
Het 'monopolie' van de kabel werd tot nu toe niet in vraag gesteld.
-> wat natuurlijk waar is, maar het is zo duidelijk dat dit een afleidingsmanoeuvre is om de aandacht bij TN te leggen.


Die kapoenen van vertegenwoordigers toch :lol:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”