2e digibox (zonder interactiviteit)

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
Leen
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:03

Mijn ouders thuis hebben een oude installatie. Ze kregen in de tijd gratis een digibox omdat zij Filmnet abonnees waren (nu Prime). De installatie toen was zonder Telenet modem, en ze hebben al die jaren Prime en digitale TV kunnen ontvangen zonder Telenet modem. Men drong er van Telenet altijd op aan dat de digibox interactief moest gemaakt worden en ze vielen mijn ouders daar enorm mee lastig, maar uiteindelijk heeft Telenet het opgegeven. Nu hebben m'n ouders ondertussen, jaren later, telefonie en internet van Telenet en de digibox is nog altijd niet interactief gemaakt, ook niet door de installateur (dus geen utp kabeltje van digibox naar modem). Je ziet maar hoezeer zoiets hoeft...

Nu willen zij op een 2e TV een digibox nemen maar zodra zij hiervoor inlichtingen inwinnen bij de Telenet klantendienst begint men weer maar eens te zeuren over die interactiviteit, want ze zouden als ze het niet doen zogezegd geen Prime kunnen ontvangen op digibox 2. Ofwel moeten ze maar een utp of CAT-5 netwerk kabel trekken naar digibox 2 (niet evident) ofwel kopen ze een Powerline kabel setup à 35 euro het stuk (2 à 3 nodig)! Toch niet te geloven! De digiboxen moeten volgens Telenet absoluut in netwerk staan. M'n ouders wensen die interactiviteit helemaal niet, hebben die niet nodig maar nu is maar de vraag, als zij een 2e digibox aankopen (toch geen lage kost op zich al!), en gewoon het nr. van de smartcard doorbellen - is het daar niet mee opgelost, want de diensten, ook de betaalzenders zitten toch gewoon op de kaart en op het feit dat je die nr. doorbelt en zo via de coax op een 2e digibox dezelfde zenders kan ontvangen! Nee? Hoe is het dan dat ze het op die 1e digibox wel kunnen ontvangen? Hoe doen mensen dat dan die niet beschikken over internet bij Telenet? Die kunnen die boxen toch helemaal niet interactief maken (impliceert internetverbinding) - moet je dan ook maar meteen internet nemen wil je op een 2e TV van je Prime betaalzenders kunnen genieten? Is toch niet mogelijk!

Weet iemand hoe het juist zit, want de klantendienst geeft telkens een ander antwoord. Dan moet het net wél met utp kabel en dan moet het weer niet. Dan weer wel, weer wel, en weer niet. Dan kan het wel met Prime zonder utp, dan niet. Om gék van te worden.

Als het met een hele netwerk installatie moet, dan kopen ze die 2e digibox nooit aan. En dat alles om simpelweg op een 2e TV de zenders waar je tenslotte voor betaalt te kunnen ontvangen!
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Als je een Telenet versterker hebt (heb je nodig om je televisiesignaal te splitsen) dan zou ik gewoon een digibox in een Telenet-center of bij een Telenet-verdeler gaan halen.
Daar wordt dan de kaart en digibox geactiveerd en die kan je dan gewoon thuis aansluiten.

Je hebt een paar nadelen zonder activiteit:
* Geen Prime a la carte
* Elektronische programma gids is beperkt tot de 2 volgende dagen


P.S. Gisteren toevallig tot de conclusie gekomen dat hier één van de drie digicorders niet interactief was omdat er een power-adapter gesneuveld was.
Dit was misschien al maanden zo. Dus echt mensen doe je het niet (altijd).
Leen
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:03

Astralon schreef:Je hebt een paar nadelen zonder activiteit:
* Geen Prime a la carte
* Elektronische programma gids is beperkt tot de 2 volgende dagen


Ook raar, want mijn ouders hebben wél Prime à la carte en geen interactiviteit.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

OK, dat zou dan betekenen dat er twee soorten van interactiviteit zijn :-o want voor de andere diensten heb je zeker het netwerk nodig.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Leen schreef:Ook raar, want mijn ouders hebben wél Prime à la carte en geen interactiviteit.

Dat lijkt mij onmogelijk.
Prime à la carte is gewoon een soort Video On Demand, dat wil zeggen dat zij een aanvraag lanceren (en hiervoor moet je interactiviteit hebben), en dan krijgen zij de film die ze gevraagd hebben doorgestuurd.
Zonder terugpad kan er geen aanvraag gestart worden.

Dat de gewone Prime wel werkt is logisch, daarvoor heb je geen interactiviteit nodig, op de smartcard staat gewoon opgeslagen op welke kanalen je recht hebt.
En daar zit hem nu het probleem, als je 2 digiboxen wilt en die beiden niet interactief wilt hebben.
Telenet heeft iets dat MSTPB heet (multiple set top box), waarmee je met één abonnement op Prime, dan wel op meerdere toestellen kunt kijken, voorwaarde is wel dat ze allemaal interactief zijn, en op het zelfde adres staan (de controle gebeurt via de modem).

Ik zie dus 2 mogelijkheden : ofwel neem je die 2e digibox erbij, en als je daarop extra pakketten wilt, zul je dan wel die pakketten betalen voor digibox 1 en nog eens voor digibox 2.
Of je laat ze wel interactief maken, en dan betaal je slechts één keer die extra abonnementen (bijv. Prime).
Prime à la carte zal dan ook werken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Leen
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:03

Prime à la carte is toch gewoon dat kanaal waar de film van het ene kanaal gewoon altijd een uur later begint dan op het andere kanaal he? Zo ja, dan hebben ze 't. Nee, ik verwar het met iets, vrees ik. Ik verwar het met een standaard Prime kanaal.

Er zit toch ergens een tegenstrijdigheid in he. Als alles op de smartcard staat is het toch gewoon een kwestie van van de 2e digibox het kaartnr. door te bellen. Nu verloopt alles ook *enkel* via de coax kabel en dat lukt toch ook. Daar zit het hem juist. Zelfs Telenet schijnt het antwoord niet te hebben want al naargelang wie je hebt op de klantendienst of technische dienst, is het antwoord anders. Het zou trouwens véél makkelijker zijn als dat niet in een netwerk moest. Als het toch in een netwerk moet, dan kunnen mensen zonder Telenet internet dus fluiten naar een 2e digibox en moeten die voor Prime 2 abonnementen nemen... Allez nu! Ge betaalt tot 4 TV aansluitingen en dan zo'n gelimiteerdheid qua digiboxen...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Ja, belachelijk he.

Ze proberen die interactiviteit ankel aan te smeren om geld van 'de rode knop' enzo te hebben en om je kijkgedrag bij te houden(spionage dus)

Wat wel is, is dat je niet per se telenet internet moet hebben voor die interactiviteit maar wel een telenet modem en utp kabels
Die digibox kan door die modem naar het telenet netwerk verbinding maken maar als je er een PC op aansluit zul je niet op het internet kunnen, je wordt dan altijd geforward naar zo'n telenet selfstart pagina...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Leen schreef:Prime à la carte is toch gewoon dat kanaal waar de film van het ene kanaal gewoon altijd een uur later begint dan op het andere kanaal he? Zo ja, dan hebben ze 't. Nee, ik verwar het met iets, vrees ik. Ik verwar het met een standaard Prime kanaal.

Inderdaad, je verwart met Prime Star+1.
Voor dat laatste heb je natuurlijk geen interactiviteit nodig, wel voor Prime à la Carte, waar je zelf kan kiezen wat ze naar jou sturen.

Leen schreef:Er zit toch ergens een tegenstrijdigheid in he. Als alles op de smartcard staat is het toch gewoon een kwestie van van de 2e digibox het kaartnr. door te bellen. Nu verloopt alles ook *enkel* via de coax kabel en dat lukt toch ook. Daar zit het hem juist.

Ja, dat werkt, maar bij Telenet zijn ze control freaks, ze willen eigenlijk van iedereen zeker zijn dat de digibox/corder staat waar hij geregistreerd is.
Stel dat je 2 digiboxen hebt, en ze zijn allebei niet interactief, dan weet Telenet dus niet zeker dat ze wel bij u staan.
Stel nu dat je op beide boxen Prime neemt, en daar maar 1 keer moet voor betalen.
Dan zou je dus wel 4 boxen kunnen kopen, daarop Prime vragen (met één abonnement), en die dan aan 3 anderen doorverkopen/verhuren.
Om tegelijk ervoor te zorgen dat je geen 2 abonnementen moet nemen voor 2 boxen (en dus 2 keer betalen), hebben ze die MSTB, maar dat vereist dus wel dat de boxen aan de modem gekoppeld zijn.
Op die manier zijn ze bij Telenet zeker dat de box bij u staat en niet bij iemand anders.
Als je aandringt zullen ze wel toelaten dat je 2 niet-interactieve boxen hebt met elk een Prime abonnement, maar dat zijn dus wel 2 abonnementen die je maandelijks gaat betalen.

Leen schreef:Zelfs Telenet schijnt het antwoord niet te hebben want al naargelang wie je hebt op de klantendienst of technische dienst, is het antwoord anders. Het zou trouwens véél makkelijker zijn als dat niet in een netwerk moest. Als het toch in een netwerk moet, dan kunnen mensen zonder Telenet internet dus fluiten naar een 2e digibox en moeten die voor Prime 2 abonnementen nemen... Allez nu! Ge betaalt tot 4 TV aansluitingen en dan zo'n gelimiteerdheid qua digiboxen...

Je verwart nu wel netwerk en internet.
Je hoeft geen internet van Telenet te nemen om interactiviteit te hebben.

Ik wil er ook nog op wijzen dat dit probleem ook bestaat bij TV Vlaanderen, en daar nog veel sterker aanwezig is, omdat de box en de smartcard daar niet aan elkaar gekoppeld zijn.
Stel dat ik bij TV Vlaanderen 3 ontvangers heb, en ik wil in elkeen naar het volledige pakket kijken, dan heb ik bij hen in principe 3 smartcards nodig met 3 volledige abonnementen.
Daar bestaan er ook wel draadloze oplossingen (Smartwi), maar die kosten ook serieus wat geld (125€ op zijn minst, eenmalig, wel te verstaan).

En bij BelgacomTV gaat alles via het netwerk van Belgacom, dus ben je sowieso verplicht van overal internet te hebben, en alles is daar ook gekoppeld aan je internetmodem, dus het probleem van de beveiliging is er niet.

Dat delen van het abonnement over meerdere ontvangers, zonder dat je tegelijk anderen mogelijk maakt om illegaal te kijken, is een moeilijke materie.
Mocht Telenet zijn smartcards niet koppelen aan de decoder zou je kunnen één kaartje hebben met Prime abonnement, en eentje met basisabonnement, en je zou dat kaartje dan gewoon in je andere digibox kunnen stoppen op het moment dat je op de andere ontvanger naar Prime wilt kijken.
Maar dan zou je nog altijd maar op één digibox tegelijk naar Prime kunnen kijken.
Een smartwi zou een mooie oplossing zijn voor je probleem, alleen kan dat niet omdat de codering van Telenet niet toelaat om een kaart te delen over meerdere decoders.

Hoop dat het een beetje duidelijk voor je is, want het is geen simpele materie.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Leen
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:03

boulder schreef:Stel dat je 2 digiboxen hebt, en ze zijn allebei niet interactief, dan weet Telenet dus niet zeker dat ze wel bij u staan.
Stel nu dat je op beide boxen Prime neemt, en daar maar 1 keer moet voor betalen.
Dan zou je dus wel 4 boxen kunnen kopen, daarop Prime vragen (met één abonnement), en die dan aan 3 anderen doorverkopen/verhuren.


Op 1 fysiek adres waar 1 kabel binnenkomt, bij 1 familie? Dat moet dan toch al wreed straf zijn!

Ik vind, als ze je tot 4 TVs laten aansluiten met 1 abonnement, iets waar je vol voor betaalt, dat je dan nog wel in staat mag worden gesteld van op een normale manier hiervan gebruik te maken. Door die digiboxen limiteren ze wat ze eigenlijk in de eerste plaats verkopen: kijken op meerdere toestellen. Dat je multipele digiboxen moet aankopen hiervoor is in wezen al erg genoeg. Toch totaal onzinnig, en dit om gewoon meer abonnementen te kunnen slijten op hetzelfde fysieke adres. Ik kan mij maar moeilijk zo'n ingewikkelde situatie qua verder-verhuur van digiboxen voorstellen.

Maar ja dat verandert natuurlijk niks aan de situatie. Op zo'n manier zullen ze hun digiboxen wel kunnen slijten (zal wel goed verkopen) als mensen zo'n kunst en vliegwerk moeten liggen doen en zoveel kosten moeten liggen bijmaken om eigenlijk maar te benutten waarvoor ze betalen. Wat kost het nu allemaal niet om gewoon nog maar op een 2e TV te kunnen kijken?! Ze zouden iets op die digiboxen moeten vinden want die deugen op deze manier niet.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Leen schreef:Op 1 fysiek adres waar 1 kabel binnenkomt, bij 1 familie? Dat moet dan toch al wreed straf zijn!

Telenet zou moeilijk kunnen protesteren tegen het feit dat je er 4 bestelt op één adres, hee.
Theoretisch kan het ook heel makkelijk, vader moeder (1 digibox), nog eentje op de slaapkamer en dan nog 2 kinderen elk met eigen TV.
Dus Telenet kan het niet weigeren, maar eens ze weg zijn, zou je dan wel die box met smartcard kunnen doorverkopen aan iemand die ook Prime wil of een ander extra abonnement.

Leen schreef:Ik vind, als ze je tot 4 TVs laten aansluiten met 1 abonnement, iets waar je vol voor betaalt, dat je dan nog wel in staat mag worden gesteld van op een normale manier hiervan gebruik te maken.

Ja, maar dat is dan die Multiple settop box oplossing.
Die garandeert dat je je abonnement op slechts één locatie kunt gebruiken.

Leen schreef:Door die digiboxen limiteren ze wat ze eigenlijk in de eerste plaats verkopen: kijken op meerdere toestellen.

Je zult altijd iets nodig hebben om het digitale signaal te decoderen.
Ik ben absoluut voorstander van vrije haredwarekeuze, welnu dan zou je een ander toestel kunnen kiezen, maar daarmee heb je nog altijd één toestel per TV nodig, het zou wel mogelijk zijn dan een ingebouwde digitale kabeltuner van je TV te gebruiken als die erin zit, en dan moet die nog met een CI module kunnen omgaan.

Leen schreef:Dat je multipele digiboxen moet aankopen hiervoor is in wezen al erg genoeg.
Toch totaal onzinnig, en dit om gewoon meer abonnementen te kunnen slijten op hetzelfde fysieke adres.

Enkel als je ze niet interactief wilt, klopt dat verhaal.
Maar interactiviteit vereist dus niet dat je internet bij hen neemt.

Leen schreef:Ik kan mij maar moeilijk zo'n ingewikkelde situatie qua verder-verhuur van digiboxen voorstellen.

Zo moeilijk is dat niet, hee.
Paul zegt tegen 3 vrienden : willen we niet samenleggen, en we nemen dan het volledige abonnement (met alle extra's) en delen dan de kosten onder zijn vieren.
En dan 4 digiboxen doen toekomen, en als Telenet dan inderdaad 4 smartcards per gezin zou geven met dat volledig abonnement, dan zou je die na de installatie heel gemakkelijk aan elk van die 3 personen kunnen geven.

Leen schreef:Maar ja dat verandert natuurlijk niks aan de situatie. Op zo'n manier zullen ze hun digiboxen wel kunnen slijten (zal wel goed verkopen) als mensen zo'n kunst en vliegwerk moeten liggen doen en zoveel kosten moeten liggen bijmaken om eigenlijk maar te benutten waarvoor ze betalen. Wat kost het nu allemaal niet om gewoon nog maar op een 2e TV te kunnen kijken?!

Digitale TV heeft het inderdaad zeker niet goedkoper gemaakt om TV te kijken.
Wie zich laat vangen door het lagere BTW tarief is mooi beetgenomen.

Leen schreef:Ze zouden iets op die digiboxen moeten vinden want die deugen op deze manier niet.

Ben ik ook helemaal voor, maar besef wel dat je altijd iets nodig zult hebben om te decoderen.
Is het geen bakje van Telenet, dan zal het van een ander merk zijn, of een ingebouwde tuner in de TV zelf.
Het gecodeerde signaal kan niet met toverkracht gedecodeerd worden.

En nog eens, bij TV Vlaanderen is het ook zo simpel niet.
Daar is de smartcard wel niet gekoppeld aan je toestel, maar voor een tweede decoder willen ze u gewoon een tweede abonnement aansmeren.
pas als je weet dat er zoiets als een smartwi bestaat kun je daaraan ontsnappen.
En dan nog moet je dus nog eens >125€ investeren voor zo'n toestel.
Er zijn nog andere mogelijkheden, maar ook die kosten geld.
En ook bij TV Vlaanderen heb je per toestel iets nodig om te decoderen, een DVB-S2 tuner in je TV bijv. met CI module en smartcard.
Voor een 2e toestel heb je opnieuw een decoder nodig en opnieuw een CI module, en opnieuw een smartcard (of Smartwi).

Ook bij Belgacom heb je per toestel een decoder nodig, en elk toestel moet ook aan het netwerk hangen, dus in feite heb je daar ook MSTB.
De enige uitzondering die ik ken is Digitenne in Nederland, waar ze per gezin ineens 3 smartcards geven, en daar zijn er effectief veel die de 2e en 3e smartcard doorgeven.

Ik vind die MSTB oplossing van Telenet dan nog niet zo slecht, hoewel ik de Smartwi oplossing ook goed vind, omdat je dan niet aan de hardware gebonden bent.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Leen
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:03

boulder schreef:Telenet zou moeilijk kunnen protesteren tegen het feit dat je er 4 bestelt op één adres, hee.
Theoretisch kan het ook heel makkelijk, vader moeder (1 digibox), nog eentje op de slaapkamer en dan nog 2 kinderen elk met eigen TV.
Dus Telenet kan het niet weigeren, maar eens ze weg zijn, zou je dan wel die box met smartcard kunnen doorverkopen aan iemand die ook Prime wil of een ander extra abonnement.


Dan zou die persoon aan wie zogezegd de box werd doorverkocht in eerste instantie toch kabel moeten hebben - hebben ze dan geen controle fysiek, via die persoon's kabelabonnement en de zenders die hij eigenlijk niet heeft, maar dan toch ineens wel heeft? Die smartcard moet toch zelf te controleren zijn? Anders zou 't maar raar zijn...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Leen schreef:
boulder schreef:Dan zou die persoon aan wie zogezegd de box werd doorverkocht in eerste instantie toch kabel moeten hebben - hebben ze dan geen controle fysiek, via die persoon's kabelabonnement en de zenders die hij eigenlijk niet heeft, maar dan toch ineens wel heeft? Die smartcard moet toch zelf te controleren zijn? Anders zou 't maar raar zijn...

Analoge kabel zou die andere wel moeten hebben.
Maar dat is dan ook alles.
En neen, ze hebben geen controle fsyiek dan, want daarvoor dient net die interactiviteit in dit geval, om te controleren dat ze allemaal met dezelfde modem verbonden zijn.
Doordat die modem weer een uniek adres heeft (MAC adres) weten ze dat al die kaarten zich fysiek onder hetzelfde dak bevinden.
Als je niet interactief bezig bent, kun je die box om het even waar zetten waar analoge kabel van Telenet beschikbaar is, en die extra zenders blijven werken.

Kortom, ik ben niet tegen vrije hardwarekeuze, integendeel ben er absoluut voor.
Alleen moet je dan wel rekening houden dat je iets extra's zult nodig hebben als een smartwi om je kaart te delen over de ontvangers in je woonst.
En dat kost extra, zij het eenmalig.
MSTB is gratis, maar houdt wel in dat al je boxen interactief moeten zijn, waar ik zelf ook niet zo happig op ben.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Maar smartwi werkt toch niet omdat die kaart slechts met 1 box werkt bij telenet?
Waarom haal je dit dan altijd aan ?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

SplinterByte schreef:Maar smartwi werkt toch niet omdat die kaart slechts met 1 box werkt bij telenet?
Waarom haal je dit dan altijd aan ?

Ik haal Smartwi aan

1) Om aan te tonen dat er zich ALTIJD een probleem voordoet als men op één adres meerdere toestellen heeft waar men digitale TV wil op ontvangen, zonder dat er meerdere abonnementen worden afgesloten.
Telenet lost het op via MSTB, bij TVV moet je het zelf oplossen via Smartwi of minder graag geziene oplossingen, bij Belgacom is het sowieso zo dat elke decoder met het netwerk moet verbonden zijn, dus feitelijk heb je daar een vorm van MSTB.
Bij DVB-T doet het probleem zich momenteel niet voor omdat er niets gecodeerd opzit.

2) Ik haal het ook aan om te zeggen dat als interactiviteit niet verplicht zou zijn terwijl je toch met één abonnement op meerdere decoders wilt kunnen kijken op één adres in combinatie met een codering die geen koppeling vereist van smartcard aan decoder, dat je dan weer iets als een Smartwi zult nodig hebben.

De laatste mogelijkheid zou dan zijn dat een provider gewoon op aanvraag meerdere smartcards aan één gezin uitdeelt met daarop telkens het volledige abonnement, en puur in vertrouwen ervan uitgaat dat die kaarten met de bijbehorende toestellen wel niet zullen doorgegeven worden.
Ik denk echter niet dat die aanbieders dat gewoon zullen doen, gezien het gerust mogelijk is zogezegd 4 TV's te hebben, en dan in werkelijkheid 3 abonnementen met decoders door te verkopen.

Als we de situatie met Nederland vergelijken is er daar maar één provider die van deze laatste optie gebruik maakt, en dat is Digitenne, de betaalvariant van DVB-T dus.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”