Lijn onbruikbaar op 3,3 Mbit profiel

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sventunus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2006, 17:05
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 1 keer

Beste forumleden,

Ik richt me tot jullie, aangezien er hier blijkbaar heel wat mensen op het forum zitten die werkzaam zijn in de telecomsector, in de hoop enig advies te kunnen krijgen.
Mijn situatie is de volgende:

Ik ben deze week verhuisd van Burcht naar Reet.
Sinds een dikke 2 jaar was ik een tevreden klant van Dommel, en voorheen van EDPNet, maar aangezien Scarlet een mooie promotie had met haar No Limit-pakket @ 20 Euro/maand had ik besloten over te schakelen naar Scarlet tegelijk met mijn verhuis.

Gisteren zijn er Nederlandse techniekers langsgekomen in naam van Belgacom om m'n Scarlet-abonnement te activeren.
Ik zit in een bestaande woning, bouwjaar 1982. Er dienden geen graaf- of laswerken te gebeuren aangezien de kwaliteit van de koperdraad volgens de techniekers in orde was en de vorige bewoners hier een actieve telefoonaansluiting van Belgacom hadden.
Mijn internetverbinding is echter onbruikbaar! Volgens de speedtest haal ik een downstream-snelheid van 2748kbps, wat me doet vermoeden dat ik op een 3,3 Mbit profiel zit.
Dat op zich is al triestig genoeg...
Mijn verbinding vat echter ongeveer elke 15 seconden weg, waarna de modem opnieuw een sync en een connect start, die dan weer zo'n 15 seconden actief blijft alvorens opnieuw weg te vallen.
Als ik naar de lijnwaarden in m'n modem-admin-paneel ga kijken tonen de usual suspects hiervoor de te vrezen verklaring.
Volgende zijn de gegevens:

Code: Selecteer alles

DSL Status:     Connected
DSL Modulation Mode:    T1.413
DSL Path Mode:    Fast
Downstream Rate:    2624 kbps
Upstream Rate:    640 kbps
Downstream Margin:    6 db
Upstream Margin:    13 db
Downstream Line Attenuation:    58 db
Upstream Line Attenuation:    16.5 db
Downstream Transmit Power:    11 db
Upstream Transmit Power:    17 db


Een quasi onwerkbare connectie dus.
In mijn geval, met meer downtime als uptime, een compleet onwerkbare connectie.

Ik verdien m'n inkomen als systeembeheerder in een permanentierol en moet dus ten allen tijde kunnen rekenen op m'n internetverbinding.
Aangezien Scarlet duidelijk niet aan de verwachtingen kan voldoen, en gezien m'n lijnwaardes geen enkele ADSL(2)(+) verbinding stabiel zal kunnen zijn heb ik vandaag met Telenet gebeld om een internetaansluiting bij hen aan te vragen.
Bij Scarlet zou ik me beroepen op de Wet op de Consumentenbescherming die bepaal dat ik tot 7 werkdagen na levering van het product/dienst recht heb om af te zien van de aankoop. Een onwerkbare verbinding lijkt me hiervoor reden genoeg, al ben je zelfs niet verplicht om een reden op te geven waarom je van je aankoop afziet.
Krijg ik van de persoon aan de andere kant van de lijn plots te horen dat ik geen aansluiting kan krijgen omdat ik op de Preventel-lijst sta.
De man in kwestie kon me niet zeggen sinds wanneer ik daarop sta, of waarom, maar zei me enkel dat ik dit moest regelen alvorens ik internet via Telenet kon krijgen.
Ik ben een correct en nauwgezet persoon, en weet absoluut zeker dat ik met mijn facturatie in orde ben.
De enige verklaring die ik kan bedenken die kan verklaren dat ik op de Preventel-lijst voorkom, is een laatste factuur die Dommel me onterecht heeft toegestuurd na opzegging van mijn abonnement.
Ik heb van hen een schriftelijke bevestiging ontvangen dat de factuur onterecht werd verstuurd en dat ik 100% in orde ben met mijn facturatie, maar dat hun automatisch systeem facturen blijft genereren zolang mijn account niet is geannuleerd.
Blijkbaar is dit nog steeds niet gebeurd, want vandaag nog kreeg ik opnieuw een aanmaning om de factuur in kwestie te betalen, waarop ik hen uiteraard opnieuw mijn dringende vraag tot annulatie van mijn account heb doorgestuurd, met in bijlage hun bevestiging dat de factuur onterecht is en dat ik met alles in regel ben.

Als ik de website van Preventel lees, lees ik dat ik enkel inzage kan krijgen in mijn dossier door een aangetekende zending te versturen, gehandtekend en met een kopij van mijn identiteitskaart, en dat zij vervolgens 45 dagen de tijd hebben om actie te ondernemen, en de eisende partij daaropvolgend nog eens 10 dagen om naar mij toe te reageren.

Daar situeert zich dus mijn probleem.
Als ik deze periode moet afwachten resten mij maar 2 opties:
-ofwel intussen genoegen nemen met een Scarlet-verbinding die hooguit 15 seconden werkt, om toch maar iéts te hebben
-ofwel 2, (3?) maanden wachten tot het gedoe met Preventel is geregeld en ik een Telenet-verbinding kan krijgen, Scarlet niet meer kunnen opzeggen binnen de 7 dagen na levering en zodoende vast hangen aan een jaarcontract voor een onbruikbare verbinding, en m'n job kwijt geraken omdat ik m'n werk niet meer kan doen

Beide opties zijn no-go's zoals jullie wel zullen begrijpen.
Dus is mijn vraag aan jullie: hoe geraak ik hier nu zo snel mogelijk uit?
Aangezien ik me AB-SO-LUUT niet kan permitteren om zonder internet te zitten, zit er voor mij niets anders op dan de Scarlet-verbinding te behouden lijkt me, intussen op te klaren waarom ik in het Preventel-bestand sta, te zorgen dat ik daaruit geraak en daarna alsnog Telenet in huis te halen.
Maar dan ga ik wel m'n advocaat inschakelen om een schadevergoeding te eisen jegens het bedrijf dat me onterecht op die lijst heeft laten belanden om me de kostprijs van een jaar onwerkbare ADSL terug te laten betalen, plus de kosten die m'n advocaat me hiervoor in rekening heeft gebracht, en in extremis ook de schade die ik eventueel heb geleden doordat ik m'n werk niet heb kunnen uitoefenen.

Aan diegenen die deze lange post tot hiertoe hebben gelezen, bedankt voor jullie moeite, en bedankt voor het advies dat je me eventueel zou kunnen geven!

Vriendelijke groeten,
Sven Dens
ispwatch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
Locatie: Maaseik
Bedankt: 9 keer

Ik zie Dommel niet staan bij de leden van preventel

http://www.preventel.net/members.html

* BASE
* Belgacom Mobile (Proximus)
* Clearwire
* KPN Belgium
* Mobistar
* Telenet

Andere operatoren

Preventel staat open voor alle telecom-operatoren op de Belgische markt.

Het is mogelijk dat andere operatoren, niet-leden van Preventel, in hun algemene voorwaarden melding maken van Preventel, zonder dat ze lid zijn of hun diensten via één van de leden aanbieden.

Dergelijke praktijk aanvaardt Preventel niet en wordt bestreden.

Volgens de site van preventel zou het over minstens 50 € moeten gaan en zou je een schrijven van je provider moeten ontvangen hebben waarin ze je melden dat je op die preventel lijst komt

http://www.preventel.net/practical.html

Een klant wordt door zijn operator in het Preventeldatabestand opgenomen vanaf het ogenblik dat de klant bij die operator een betalingsachterstand heeft opgelopen.

Hierbij moet met zekerheid aan volgende voorwaarden worden voldaan:

* De openstaande schuld bedraagt minimaal €50,00
* De klant moet minimaal één herinneringsbrief ontvangen hebben waarin vermeld staat dat, bij niet-betaling, de klant in het databestand zal worden opgenomen.

Verder zou je zowel van de provider die je op de lijst plaatste als van preventel een schrijven moeten ontvangen hebben met de nodige info.

Niet echt een oplossing voor je probleem dat besef ik wel maar het geeft je eventueel wel extra munitie eens je weet wie je op die lijst plaatste, tot dan vrees ik echter dat je het slachtoffer blijft van de traag malende molen van de administratie.
Gebruikersavatar
sventunus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2006, 17:05
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 1 keer

Dag ispwatch,

Bedankt voor je reactie!
Ik heb inderdaad ook gelezen dat ik een brief zou moeten ontvangen hebben van zowel de provider als van Preventel.
Ik heb hier echter nooit iets weten toekomen van die aard, anders was ik gisteren ook niet zo uit de lucht gevallen.
Had niet gelezen dat de leden enkel telecom-operatoren zijn, dus dat is zeker al nuttige info.
Ik zal al eens beginnen met maandag de klantendienst van al de bedrijven in dat lijstje te bellen in de hoop daar meer te weten te komen.

Nogmaals bedankt, ispwatch!
RL
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 okt 2008, 23:28
Contacteer:

Misschien een domme vraag maar wat houdt je tegen om Scarlet op te bellen en te melden dat de verbinding elke 15 seconden uitvalt? Dit moet heel snel op te lossen zijn vermoed ik. Zeker als je opmerkt dat je 7 dagen de tijd hebt om het abonnement op te zeggen en dat ook gaat doen als het niet binnen die tijd opgelost wordt.

Wat Preventel betreft, een telefoontje om die situatie te bespreken en die brief van Dommel daarna eventueel doorfaxen helpt daar misschien.
ispwatch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
Locatie: Maaseik
Bedankt: 9 keer

RL schreef:Misschien een domme vraag maar wat houdt je tegen om Scarlet op te bellen en te melden dat de verbinding elke 15 seconden uitvalt? Dit moet heel snel op te lossen zijn vermoed ik. Zeker als je opmerkt dat je 7 dagen de tijd hebt om het abonnement op te zeggen en dat ook gaat doen als het niet binnen die tijd opgelost wordt.


Ik vermoed dat ie te ver van de centrale zit om een degelijke verbinding te hebben, oplossing van Scarlet zal dan waarschijnlijk zijn naar een lager profiel te schakelen waarbij ze de kwaliteit van de dienst nog niet kunnen garanderen, eer dat afgehandeld is zullen de 7 dagen natuurlijk wel verstreken zijn.
Gebruikersavatar
sventunus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2006, 17:05
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 1 keer

Inderdaad RL, met de lijnwaardes die ik hier heb ga ik nooit een deftige verbinding kunnen verkrijgen over ADSL. Daar gaat Scarlet niets aan kunnen verhelpen.
Dus Telenet is m'n enige optie hier.

En wat Preventel betreft: was het maar zo eenvoudig! Je kan hen niet telefonisch bereiken, enkel via aangetekend schrijven. Prehistorisch en traag, en uitermate storend.
But that's just the way it is I'm afraid.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Als Scarlet geen deftige lijn kan geven, kan je toch altijd weg wegens het feit dat ze niet voldoen aan hun contract (minimum 1 Mbit garanderen)?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
RL
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 okt 2008, 23:28
Contacteer:

sventunus schreef:Inderdaad RL, met de lijnwaardes die ik hier heb ga ik nooit een deftige verbinding kunnen verkrijgen over ADSL. Daar gaat Scarlet niets aan kunnen verhelpen.
Dus Telenet is m'n enige optie hier.

En wat Preventel betreft: was het maar zo eenvoudig! Je kan hen niet telefonisch bereiken, enkel via aangetekend schrijven. Prehistorisch en traag, en uitermate storend.
But that's just the way it is I'm afraid.


Tenzij ze daar ook een VDSL2-netwerk hebben liggen en Scarlet je daarop kan overzetten...
Preventel heeft geen telefoon... dat klinkt inderdaad achterlijk :eek:
Gebruikersavatar
sventunus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2006, 17:05
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 1 keer

Dat weet ik niet zeker Goztow, zou kunnen.
Momenteel zit ik op 3,3 Mbit blijkbaar, misschien is het beter als ze me op 1,1 Mbit zetten.
Maar wat ben ik nou met ADSL als ik maar 1,1 Mbit kan krijgen?
Neen, dan zeg ik dus beter op.

@RL: VDSL2 is hier idd aanwezig, maar ze zetten je daar enkel op over als je het gehele Scarlet One-pakket neemt, niet als je enkel een (goedkope) ADSL-verbinding via hen hebt.
RL
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 okt 2008, 23:28
Contacteer:

sventunus schreef:@RL: VDSL2 is hier idd aanwezig, maar ze zetten je daar enkel op over als je het gehele Scarlet One-pakket neemt, niet als je enkel een (goedkope) ADSL-verbinding via hen hebt.


Uiteraard maar dat is dus iets wat je Scarlet zou kunnen duidelijk maken. Ik herinner me hier eerder berichten gelezen te hebben van mensen die werden overgezet naar VDSL2 omdat hun ADSL-lijn van te slechte kwaliteit was. Ik zal eens even zoeken.


Edit: Het was een post in een andere thread:

Lord Utopia schreef:Dan hoop je maar dat Scarlet je gaat verbinden via een VDSL2-verbinding. Enkel klanten met een dermate slechte verbinding op ADSL, kunnen overschakelen op VDSL2 en dat gratis. (gratis VDSL2-modem)
Maar dat is enkel wanneer Scarlet je uitnodigt.
Laatst gewijzigd door RL op 05 okt 2009, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Het adsl one pakket is trouwens wel heel netjes qua prijs en zo. Ik zou het zeker ook overwegen, tenzij je echt geen tv kijkt of zo :).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
sventunus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2006, 17:05
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 1 keer

Goztow en RL, bedankt voor jullie input!
Ik had ondertussen m'n bestelling al aangetekend geannuleerd en m'n abonnement is effectief stopgezet, en heb nu Scarlet ONE besteld aangezien ik dan m'n internet over VDSL2 ga hebben; en de kindjes vinden die digitale TV waarschijnlijk wel leuk. Voor mij is het enige echt belangrijke dat internet, en volgens wat ik hier allemaal lees op het forum ga ik daar over VDSL2 niet dezelfde problemen mee hebben op mijn adres als met ADSL2+. Ik hoop het van harte in elk geval!

Nu ben ik nog benieuwd naar het volgende, en ik hoop dat jullie me daar ook advies rond kunnen geven. Als Scarlet het ONE-pakket komt aansluiten, dan gebruiken ze daar een VSDL2-modem voor, en die wordt aangesloten op 1 aderpaar voor telefonie dat uit m'n muur komt vermoed ik.
Dan houd ik echter nog een vrij aderpaar over, en nu ben ik benieuwd of ik daarop nog een tweede abonnement kan laten afsluiten?
Ik denk hierbij aan Dommel Speedconnect.
Technisch lijkt me dit perfect mogelijk, maar ik vraag me af of Scarlet of Dommel daarover moeilijk zouden gaan doen?
Ik ga uiteraard Dommel zelf eens bellen met deze vraag, maar misschien hebben jullie daar ervaringen mee, of zijn er andere forumgebruikers die zo'n setup hebben thuis?

Wat het Preventel-verhaal betreft trouwens, daar ben ik in een "van-het-kastje-naar-de-muur"-verhaal terechtgekomen. Heb antwoord ontvangen van Preventel dat het Mobistar is die me in 2005 op die lijst gezet heeft. Beetje vreemd, want ik ben nooit klant geweest bij hen. Mobistar dus gebeld om uitleg te vragen, en daar weten ze me te zeggen dat ze geen idee hebben hoe dat kan, want dat ze geen gegevens over mij kunnen terugvinden (logisch...). Ik moest zelf maar eens met Preventel bellen om te vragen waarom Mobistar me op hun lijst had gezet :!:
Preventel kan ik natuurlijk niet bellen, dus ik zit in een straatje zonder einde.
Ik wil echter niet heel m'n leven als wanbetaler op die lijst geboekt staan, dus ik heb dan maar een klacht ingediend bij de Ombudsman voor Telecommunicatie in de hoop daar ooit af te geraken...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Om het tweede paar te activeren moet Belgacom tussen komen. En dat kost je normaal gezien *gulp* 135 €. Dan zal je een tweede telefoonlijn hebben waar je dan bijvoorbeeld een discoverylijn op zal moeten plaatsen (raw copper kan slechts op één van de twee paren, als ik het me goed herinner).

Ik denk niet dat je op het tweede paar nog kan vdsl2 verkrijgen! Iets te maken met de lus en de verdere afstand of zo. Dus dan zou je daar maximaal slechts een normale adsl op kunnen vragen. Althans, dat meen ik me te herinneren van andere topics. Meer technisch aangelegde mensen zullen dit bevestigen of ontkrachten. :oops:
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ispwatch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
Locatie: Maaseik
Bedankt: 9 keer

Op gegeven ogenblik had ik teglijkertijd Tele2, Dommel en Belgacom waarvan Tele2 en Dommel op raw copper zaten, die 135€ is mij nooit gevraagd.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Er waren op een zeker ogenblik wel acties om die tweede lijn gratis te krijgen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Als je een 2 paar binnen hebt, heb je normaal gezien 1 rechtstreeks (kort) paar & 1 langer paar (over de lus).
Speedconnect & Scarlet One + TV gaan beide over VDSL2.
VDSL2 wordt enkel en alleen op een rechtstreeks paar opgeleverd.

Ivm je probleem met preventel.
http://www.testaankoop.be
http://www.ombudsmantelecom.be
Gebruikersavatar
sventunus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2006, 17:05
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 1 keer

Devilzown, bedankt voor je bericht.
Da's nuttige en duidelijke info! Daarmee weet ik dus al wat ik moet weten.

Goztow, RL & ispwatch, jullie ook nogmaals hartelijk bedankt voor alle input!
Dit topic mag gesloten worden wat mij betreft, ik ben fantastisch geholpen :-D
RL
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 okt 2008, 23:28
Contacteer:

Veel succes met VDSL2!
Bij mij komen ze volgende week dinsdag langs om mijn Scarlet One-aansluiting daarop over te zetten. Ik ben benieuwd 8)
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”