bbox2 in bridge

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
tosje
Starter
Starter

kan je de andere ethernet aansluiting(en) nog voor iets gebruiken als de bbox in bridge staat ?
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1 keer

Effe een andere vraag: heb jij je B-Box2 in bridging staan/gekregen?

Graag uitleg hoe je dat doet want daar zoek ik al een tijdje naar :)
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Sven.VdS schreef:Effe een andere vraag: heb jij je B-Box2 in bridging staan/gekregen?
Ik weet eigenlijk niet goed wat iedereen altijd bedoelt met de "Bbox2 in bridge" zetten.
1) Bedoelt men echt een "bridge", met andere woorden: het extern IP adres van de ADSL aansluiting wordt rechtsreeks doorgegeven aan het (éne) apparaat wat er aangesloten wordt (1 PC of één andere router).
2) Of bedoelt men dat de BBox2 alléén als modem (en niet als router) gebruikt wordt, en dat de aangesloten apparaten (PC's of een andere router) een eigen PPOE verbinding opbouw(en) - en dus externe IP adressen krijgen ?

* Het eerste geval denk ik niet dat dit mogelijk is, met andere woorden er is helemaal geen sprake van een bridge ...
* In het tweede geval, waarbij aangesloten apparaten een eigen PPOE verbinding opbouwen, heb je gewoon geen "bridge" nodig, maar een "PPOE passtrough". Volgens mij hoef je in dit geval helemaal niks te wijzigen in de Bbox2: standard is deze PPOE passtrough, en Belgacom laat 4 PPOE sessies toe op je ADSL lijn.
Je kan dus perfect een router plaatsen achter je Bbox, en deze router een eigen PPOE sessie laten opbouwen. Je router krijgt dan een extern Belgacom IP, en je kan je lokaal netwerk aansluiten achter deze router.
De Bbox zal ook verder zijn eigen PPOE verbinding maken, die je dan gewoon niet gebruikt - who cares ?
... Tenzij je 4 externe IP adressen nodig hebt ... dan moet je de PPOE sessie van de Bbox disabelen ...

Of zie ik dit helemaal verkeerd ?

Om IP conflicten te vermijden, zorg er gewoon voor dat de IP range op het LAN gedeelte van je router een andere range is dan deze van de BBox (vermijd 192.168.1.xxx). Mijn FritzBox heeft een range 192.168.178.xxx dus helemaal geen probleem, voor een Linksys zou ik de interne range wijzigen naar bv 192.168.2.xxx)

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

philippe.deleye schreef:
Sven.VdS schreef:Effe een andere vraag: heb jij je B-Box2 in bridging staan/gekregen?
Ik weet eigenlijk niet goed wat iedereen altijd bedoelt met de "Bbox2 in bridge" zetten.
1) Bedoelt men echt een "bridge", met andere woorden: het extern IP adres van de ADSL aansluiting wordt rechtsreeks doorgegeven aan het (éne) apparaat wat er aangesloten wordt (1 PC of één andere router).
2) Of bedoelt men dat de BBox2 alléén als modem (en niet als router) gebruikt wordt, en dat de aangesloten apparaten (PC's of een andere router) een eigen PPOE verbinding opbouw(en) - en dus externe IP adressen krijgen ?

* Het eerste geval denk ik niet dat dit mogelijk is, met andere woorden er is helemaal geen sprake van een bridge ...
* In het tweede geval, waarbij aangesloten apparaten een eigen PPOE verbinding opbouwen, heb je gewoon geen "bridge" nodig, maar een "PPOE passtrough". Volgens mij hoef je in dit geval helemaal niks te wijzigen in de Bbox2: standard is deze PPOE passtrough, en Belgacom laat 4 PPOE sessies toe op je ADSL lijn.
Je kan dus perfect een router plaatsen achter je Bbox, en deze router een eigen PPOE sessie laten opbouwen. Je router krijgt dan een extern Belgacom IP, en je kan je lokaal netwerk aansluiten achter deze router.
De Bbox zal ook verder zijn eigen PPOE verbinding maken, die je dan gewoon niet gebruikt - who cares ?
... Tenzij je 4 externe IP adressen nodig hebt ... dan moet je de PPOE sessie van de Bbox disabelen ...

Of zie ik dit helemaal verkeerd ?

Om IP conflicten te vermijden, zorg er gewoon voor dat de IP range op het LAN gedeelte van je router een andere range is dan deze van de BBox (vermijd 192.168.1.xxx). Mijn FritzBox heeft een range 192.168.178.xxx dus helemaal geen probleem, voor een Linksys zou ik de interne range wijzigen naar bv 192.168.2.xxx)

Philippe.
niet akkoord: mn bbox heeft bvb 192.168.0.65 en mn router heeft 192.168.0.5, mn wireless accespoint heeft 192.168.0.2, dat geeft totaal geen problemen als je de dhcp maar uitzet/dhcp forward gebruikt.Zo kan je alle toestellen eenvoudig bereiken zonder telkens weer een andere gateway te moeten instellen.

Ik heb zoveel mogelijk gedisabled op die bbox (firewall, vlan voip, ...)

Hoe het moet: zie mn topic status vdsl2 dommel
tosje
Starter
Starter

IK heb nog geen B-box2 , ik twijfel nog tussen belgacom en dommel, vandaar mijn vragen aangezien ik mijn router wil blijven gebruiken
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”