Praktische installatievragen Telenet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
wim48
Member
Member

Ik zou graag klant worden bij Telenet, maar heb nog enkele praktische vragen over de installatie.

- Komt Telenet binnen waar de kabeldistributie binnen komt?

- Hoeveel "kasten" (modem, enz) worden er geplaatst?

- Wij hebben 2 telefoontoestellen (1 beneden & 1 boven), hoe zit dat voor een installatie? Kunnen deze toestellen draadloos verbinding maken met de modem, zodat er geen kap- of breekwerk aan te pas komt. En wat met de kwaliteit, blijft deze zo goed als dit draadloos is?

- Kan ik enkel met een draadloze ontvanger (usb stickje) op mijn pc internet gebruiken, of moet er een access point bijkomen en wordt deze dan geplaatst bij de modem of aan de pc?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

wim48 schreef:- Komt Telenet binnen waar de kabeldistributie binnen komt?
Ja, normaal wordt je modem geplaatst op de plaats waar je kabel binnenkomt.
wim48 schreef:- Hoeveel "kasten" (modem, enz) worden er geplaatst?
Normaal heb je 3 kastjes: een splitter, een modem en een switch, zie ook:
http://content.astralon.be/userbase/Tel ... _small.jpg
http://content.astralon.be/userbase/Tel ... _small.jpg
wim48 schreef:- Wij hebben 2 telefoontoestellen (1 beneden & 1 boven), hoe zit dat voor een installatie? Kunnen deze toestellen draadloos verbinding maken met de modem, zodat er geen kap- of breekwerk aan te pas komt. En wat met de kwaliteit, blijft deze zo goed als dit draadloos is?
De kwaliteit van je draadloze telefoons wordt bepaald door de toestellen, niet door de installatie van Telenet.
Dus als ze nu goed werken zal dat ook zo zijn eens ze aangesloten zijn op Telenet.
wim48 schreef:- Kan ik enkel met een draadloze ontvanger (usb stickje) op mijn pc internet gebruiken, of moet er een access point bijkomen en wordt deze dan geplaatst bij de modem of aan de pc?
Ik heb zelf geen ervaring met een draadloze installatie maar er zijn regelmatig acties bij Telenet waar je wireless installatie inbegrepen is.
Ik vermoed dat ze dan de switch vervangen door een wireless router?
wim48
Member
Member

wim48 schreef:- Wij hebben 2 telefoontoestellen (1 beneden & 1 boven), hoe zit dat voor een installatie? Kunnen deze toestellen draadloos verbinding maken met de modem, zodat er geen kap- of breekwerk aan te pas komt. En wat met de kwaliteit, blijft deze zo goed als dit draadloos is?

De kwaliteit van je draadloze telefoons wordt bepaald door de toestellen, niet door de installatie van Telenet.
Dus als ze nu goed werken zal dat ook zo zijn eens ze aangesloten zijn op Telenet.
Mijn bedoeling is, om geen kabel naar boven te trekken maar via een draadlose ontvanger aan de telefoons; gaat dit?
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Als het basis station (die het draadloze signaal verstuurd) vd telefoon beneden aangesloten is op het telefoon contact, dan kunnen de draadloze toestellen idd gebruikt worden boven.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Astralon schreef:Ik vermoed dat ze dan de switch vervangen door een wireless router?
Men plaatst enkel een gratis switch als je zowel internet als digitale TV hebt... anders sluit men één van beide rechtstreeks op de modem aan. Wanneer je echter additioneel ook wireless hebt blijft de switch behouden (omdat die nodig is voor je decoders op aan te sluiten), en sluit men hierop ook de wireless AP aan.
wim48 schreef:Mijn bedoeling is, om geen kabel naar boven te trekken maar via een draadlose ontvanger aan de telefoons; gaat dit?
Telenet telefonie is niet anders dan BGC telefonie (achterliggend natuurlijk wel, maar daar hoef je niet van wakker te liggen)... al wat voordien kon, kan nu dus ook. Het enige verschil is dat je je toestel in het stekkerdoosje van TN moet steken ipv. in dat van BGC.
wim48
Member
Member

Ik heb ondertussen ook vernomen dat ik het telefoontoestel kan aanmelden als 2de handset op het toestel van beneden (beide draadloze toestellen van BGC).

Alvast bedankt voor de info. Momenteel zitten we nog eventjes vast bij BGC (toegezegd voor nog 1 jaar klant met korting, dus we zullen dit moeilijk kunnen verbreken), maar zal wss overschakelen naar Telenet (shake telefoon & internet voor 45€ per maand).
wim48
Member
Member

Topic mag gesloten worden. Door toch een grote installatie van Telenet (kabels, kastjes) en te weinig plaats hier in huis schakel ik over naar BGC met een full paket met gratis (levenslang) digitale TV en dan kunnen we ook het kabelabonnement opzeggen. Wat toch ook een prijsverschil gaat zijn met Telenet (lees goedkoper).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

wim48 schreef:Door toch een grote installatie van Telenet (kabels, kastjes) en te weinig plaats hier
Als je het niet kan installeren in een electriciteitskast of dergelijke is het soms een rommeltje... nu ja, wel een gemiste kans van Telenet, ik herinner me nog dat ik vijf jaar geleden eens een meeting heb gehad waar we het voorstel hebben gedaan om het allemaal (NIU, modem, switch) voorgemonteerd in een mooi kastje te voorzien.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”