Als het produkt niet voldoet aan de standaarden en normen dewelke voor VDSL nodig zijn , zou het produkt niet op de markt mogen komen, akkoord. Maar die normen liggen al lang vast in de VDSL2 standaard en laat die testen over aan onafhankelijk keuringsbureau en niet aan een ISP!
Trouwens die sagem waarover je het hebt, is normaal gezien net als elk ander elektrisch apparaat gekeurd op een aantal punten door een onafhankelijk bedrijf. Elk bedrijf dekt zich immers graag in met een certificaat dat bijvoorbeeld aantoont dat de elektromagnetische straling die het apparaat uitzendt onder de norm blijft. Aan het de nayer instituut (hoge school sint katelijne waver) hadden ze daarvoor een labo dat geregeld testen deed voor fabrikanten van elektronica (philips ea). En ik heb daar 3 jaar de banken met succes versleten waardoor ik toch ook hoop een beetje te leven in een technische wereld
Experimenteel? Bij mijn weten is VDSL2 nog altijd geen uitvinding van belgacom en spelen ze geen pioniersrol, het is al actief in veel landen en veel andere zijn het ook aan het uitrollen en reeds sinds 2006 actief bijvoorbeeld in zwitserland voor ipTV... we zijn toch 2009 ondertussen eh , de know how zou er al mogen zijn niet?
In sommige landen gebruiken ze bijvoorbeeld materiaal van siemens of ZyXEL (japan) en onze centrales werken dan weer met apparatuur van Alcatel-lucent ..blijkbaar lukt vrije hardware keuze voor de leveranciers zelf wel, waarom het goed praten dat het voor de klant niet mag?
Als een modem dan toch van slechtere kwaliteit/merk is, dan heeft de klant brol gekocht en moet hij daar zelf de gevolgen van dragen. Maar laat de klant tenminste een keuze. De harware van belgacom is in het verleden ook niet altijd een hoogvlieger geweest eh (befaamfde philips,en al de usb dingen die ze veel te lang hebben verpatst en rechtreeks op het net zitten (eicon , alcatel , thomson,...)
Trouwens moest ik een telenet klant geweest zijn

ik zou de eerste dan zijn die kwam klagen over het feit dat ik geen modem kan kiezen... Wat de vrije hardware keuze van digitv betreft (zoals digibox en digicorder) ... daar ben ik al zeker niet de eerste die komt klagen... en als je dat beweert dan heb ik serieuze vragen of JIJ wel in een technische wereld leeft:-)
En ik val niemand aan, maar het is vind ik gewoon zever om technische redenen in te roepen als alibi voor koppelverkoop. Het is gemakkelijker voor een helpdesk om support te leveren, akkoord. Maar als morgen mijn DECT telefoon geen kiestoon meer geeft (gesteld dat ik belgacom klant ben) ga ik ook eerst proberen nagaan of het nu een hardware fout is (telefoon stuk?) of een fout bij belgacom (geen of te zwak analoog signaal op de lijn) enz...
Volgens jouw redenering zou je Belgacom evengoed terug het recht kunnen geven om verplicht hun toestellen te laten huren .. ik dacht dat we sinds de RTT jaren '70 '80 toch slimmer geworden waren. Hoelang heeft het niet geduurd vooraleer belgacom deze melkkoe opgaf? Hoeveel (oude) mensen 'huren' NU nog steeds al jaaaaren hun telefoon aan 5€ per maand omdat nog niet beter weten? En is het telefoonnetwerk in elkaar gestort nu iedereen zijn eigen merk (draadloze) telefoon mag kiezen? Ik denk het niet é. Ik denk dat zelfs tegenwoordig telefoons niet meer bipt gekeurd hoeven worden maar dat een ander europese instantie voldoende is.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder