FTD sleept BREIN voor de rechter

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

FTD, de grootste Nederlandstalige community van Usenet-enthousiastelingen, heeft antipiraterijstichting Brein gedagvaard vanwege haar uitlatingen dat FTD illegaal zou zijn. Via het FTD-platform informeren gebruikers van Usenet elkaar over de nieuwste films en muziek die ze op het downloadnetwerk zien. Brein beschuldigt FTD van het "faciliteren van illegaal uploaden" en noemt FTD's activiteiten zelfs "zonder meer strafbaar". FTD eist een publieke rectificatie van deze uitlating en wil bovendien een verklaring van de rechter dat zij gewoon legaal handelt.

Het FTD platform bestaat sinds 2001 en richt zich op gebruikers van het Usenet-netwerk, ook wel bekend als "nieuwsgroepen". Leden van de FTD gemeenschap tippen elkaar over wat zij op deze nieuwsgroepen aantreffen, zoals nieuwe films of populaire muziek. Afgelopen januari kondigde stichting Brein aan haar pijlen op dit wereldwijde netwerk te gaan richten. Partijen als FTD zouden illegale verspreiding van muziek en films faciliteren en bevorderen. FTD acht dit volstrekt onjuist: downloaden is legaal, en elkaar wijzen op te downloaden materiaal is dan per definitie ook legaal.

Omdat Brein niet van zins bleek haar standpunt bij te stellen, zelfs nadat FTD haar platform vrijwillig had aangepast om Brein tegemoet te komen, stapt FTD nu naar de rechtbank om in een bodemprocedure haar gelijk bevestigd te krijgen. Directeur Ronald Sievers van FTD is positief over deze stap: "FTD is een volstrekt legale activiteit. Al sinds de oprichting in 2001 richt FTD zich op het elkaar wijzen op interessante downloads. En dat zou nu volgens Brein ineens verboden of zelfs strafbaar zijn. Dat accepteren wij niet."

"De claims van Brein berusten op juridisch drijfzand," vult ICT-jurist Arnoud Engelfriet aan. "Men spreekt van 'faciliteren' en het 'structureel gebruik maken van de beschikbaarheid van ongeautoriseerd aanbod', alsof het een uitgemaakte zaak zou zijn dat dat verboden is. Niets is minder waar. En bovendien faciliteert FTD slechts communicatie tussen mensen die geheel legaal downloaden van Usenet. FTD faciliteert of bevordert nergens uploaden en kan daar dan ook niet voor aansprakelijk gehouden worden."

Downloaden is in Nederland legaal, ook wanneer het werk zonder toestemming van de maker geupload is. Het uploaden van films en muziek zonder toestemming is echter illegaal. Gebruikers van peer-to-peer software zijn dan ook vaak illegaal bezig, omdat met dergelijke software tegelijkertijd geupload en gedownload wordt. Bij Usenet zijn dit twee volstrekt gescheiden activiteiten, zodat downloaden van muziek en films via Usenet zonder juridische risico's kan gebeuren.

Gehele dagvaarding kun je hier lezen

Bron: http://www.fighttodefeat.nl/
Laatst gewijzigd door kaise1 op 21 mei 2009, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

:lol: een koekje van eigen deegwaren?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

tja, Usenet aanpakken is de belachelijkse gedachte ooit :-D maar indexsite's, nzb sites links ed gaan die gasten wel aanvallen en wie weet gaan die nederlandse minsters idioten volgen ala sarkozy , ssl usenetten en terug wat verdoken uitwisselen en ze zitten op hun gat...enfin toch benieuwd of het een koekje van eigen deegwaren wordt ivb FTD/BREIN :wink:
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Goeie zet van ftd :)
gunny
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 jun 2006, 00:41
Bedankt: 3 keer

kaise1 schreef:FTD heeft antipiraterijstichting Brein gedagvaard...

Schitterend! Die hollanders hebben tenminste nog kl*ten aan hun lijf. Blij dat mijn gift toch nog nuttig gebruikt wordt!
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Dat zal Brein leren.
Daar drinken we op :beerchug:
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

hehe dat zouden er meer moeten doen zie misschien houden ze hun grote mond dan eindelijk eens.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

AnD schreef:Dat zal Brein leren.


Het gaat nochtans niet echt goed met zij die illegaal downloaden faciliteren de laatste tijd.

Ik zou dus maar niet te snel roepen.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

r2504 schreef:
AnD schreef:Dat zal Brein leren.


Het gaat nochtans niet echt goed met zij die illegaal downloaden faciliteren de laatste tijd.

Ik zou dus maar niet te snel roepen.

Excuseer maar de dag van vandaag ben je nogal snel een crimineel ! Als ik een link op mijn site plaats en voor één of ander land is dit illegaal, heb ik dan een illegale site ? Ik vind dat men nogal snel zegt dat dit illegaal is dat illegaal is, ..

Er wordt veel geroepen ja en met de vinger gewezen, maar daadwerkelijk iets bereikt hebben, dat weet ik nog zo niet ze, .. tja en als je publiekelijk zo staat te roepen heb je kans dat je voor laster mag voorkomen.
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

r2504 schreef:
AnD schreef:Dat zal Brein leren.


Het gaat nochtans niet echt goed met zij die illegaal downloaden faciliteren de laatste tijd.

Ik zou dus maar niet te snel roepen.


Ja idd r2504, dit wordt koffiedik kijken bij die Nedelanders wat de rechter gaan beslissen, enfin registreer je ff op http://forum.ftd.nu als je het al niet bent ...interessante discussies . Enfin vangen ze een blauwtje, hoger beroep,cassatie en zijn ze voor nog enkele jaren weg :wink: (mijn mening europa wordt het grootste struikelblok ivb privacy en in dit geval ook Usenet, gewoon een gedacht zenne )
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

kaise1 schreef:
r2504 schreef:
AnD schreef:Dat zal Brein leren.


Het gaat nochtans niet echt goed met zij die illegaal downloaden faciliteren de laatste tijd.

Ik zou dus maar niet te snel roepen.


...mijn mening europa wordt het grootste struikelblok ivb privacy en in dit geval ook Usenet, gewoon een gedacht zenne )

Dat dacht ik ook al, je word tegenwoordig op alles gecontroleerd en het word nog erger.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ik vind dat het wel eens mag stoppen, .. ik heb eigenlijk geen behoefte aan al die controle en ik zie ook niet in waarom dit ineens allemaal nodig is, er zijn andere plaatsen waar men dit geld kan spenderen ipv de gewone burger lastig te vallen ! Of is er in BE niet genoeg crisis dat men geld op overschot heeft !?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ofloo schreef:Of is er in BE niet genoeg crisis dat men geld op overschot heeft !?

Dit hele verhaal speelt zich af in Nederland hoor ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
regeri
Pro Member
Pro Member
Berichten: 414
Lid geworden op: 30 okt 2006, 14:04
Locatie: Riemst
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 2 keer

Maar ook wij Belgen gebruiken ftd,dus gaat het ons ook aan :?
Mijn steun hebben ze en Brein kan de pot op.
Live life to the Max
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

De wetgeving van het land waar de server gehost is telt zie maar naar ondertitels.nl, ook uit de lucht gehaald door brein ondertussen al lang ongrijpbaar voor brein, gehost in de US.

Het 'probleem' dat de industrie heeft kunnen ze niet 'oplossen', enkel verplaatsen. Zolang er 1 land is dat er geen probleem mee heeft zal het blijven bestaan.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

kaise1 schreef:Enfin vangen ze een blauwtje, hoger beroep,cassatie en zijn ze voor nog enkele jaren weg :wink:


Ik denk het niet. Volgens onderstaande pagina heb je na een bodemprocedure enkel nog het beroep daarvan, en that's it.

http://www.raadvanarbitrage.nl/lemma_to ... denl_id=34
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”