GLS : na slechte service, ook nog beledigd worden !!!

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Degene die al wat van mij gelezen hebben weten dat ik iemand ben die me niet laat doen. Voor mij is correct correct.
Maar om het volledige verhaal te doen laat ik jullie mee genieten van de correspondentie met pakjesdienst GLS die bij mij een zending moest komen ophalen. Nadat vanalles verkeerd was gelopen uitte ik mijn ongenoegen :

U bakt het wel bruin !
Dit pakket moest normaal woensdag 6 mei afgehaald worden. Er komt niemand opdagen.
Dan wordt er afgesproken voor vrijdag. Weer niemand.
Telefonisch contact leert ons dat u blijkbaar de papieren met de verkeerde chauffeur hebt meegegeven.
Weer wordt een nieuwe afspraak voor maandag gemaakt. Deze komt u ook niet na. U (Annelies) belt me en zegt dat vandaag (dinsdag 12 mei) er iemand tussen 9 en 11 zal komen. Om 11 u : niemand te zien ! Weer maar bellen : zal zeker voor 12u zijn. 12u : niemand, weer maar bellen : iemand aan de lijn die zegt dat het voor 13u zal zijn en smijt de telefoon toe.
Dat is GVD al de 4e dag dat u voor mij verknoeid heeft door mij te laten wachten.
Als dan eindelijk om iets voor 13u uw chauffeur komt zeg ik hem dat ik om reeds om 11u verwacht had. Daarop antwoord hij dat ik het in het Frans moet zeggen omdat hij het niet verstaat. Als ik hem vriendelijk zeg dat Nederlands hier de taal is, wordt hij arrogant en zegt dat hij een inspanning doet, en ik dat ook maar moet doen.
Ik zeg hem, nog altijd vriendelijk, dat ik thuis in mijn eigen taal wil geholpen worden. Vanaf dat moment spreekt hij plots geen woord Nederlands meer, smijt de papieren op de grond en neemt het pakket op en is weg. Deze houding is totaal onaanvaardbaar !!!
Niet alleen verknoeid u 3 dagen op rij de ophaling, waardoor ik nutteloos moet thuisblijven, maar dan neemt komt uw chauffeur hier nog een arrogante en klantonvriendelijke houding aannemen. Dit is er over.


na lang aandringen krijg ik het volgende antwoord van @gls-belgium.com :

Aangezien uw klacht al aan Redcoon had beantwoord voordat wij via via uw mail gekregen hebben zag ik er het nut niet van in uw mail dan nogmaals laattijdig te beantwoorden. Maar gezien u aandringt zal ik mijn verhaal nogmaals doen.

Er zijn verschillende afhaalopdrachten geweest. Voor de eerste hadden wij een onvolledig adres dus konden wij vanzelfsprekend niet afhalen. Voor de tweede heeft een vervangchauffeur gereden. Hij is momenteel met verlof dus kunnen wij hem niet om uitleg vragen. De vaste chauffeur voor deze route is uiteindelijk de derde afhaalopdracht komen afhalen, de eerste dag dat hij hem ontvangen had.

Wat de afhaaluren betreft kan ik kort zijn. Wij hebben niet de mogelijkheid te garanderen dat een pak voor een bepaald uur zal worden afgehaald. Aangezien u aangedrong is er contact opgenomen met de chauffeur om toch te proberen u tegemoet te komen. Deze poging tot extra service waartoe wij, ik herhaal, niet verplicht zijn is duidelijk niet goed gelopen.

Wat de verfransing betreft kan ik alleen zeggen dat wij van onze chauffeurs vragen om zo snel mogelijk een basiskennis op te bouwen van de taal gesproken in het gebied waarin ze leveren. Dit om een service te bieden aan onze klanten en niet omwille van allerlei politieke standpunten waarin wij ons niet willen mengen.
Tenslotte de elementaire kennis van beleefdheid.Naar ik begrijp van onze mensen zowel van onze chauffeur (van dewelke wij overgens verder geen klachten over onbeleefdheid hebben ontvangen) dat ook te toon van u en de mevrouw die ons meermaals gebeld heeft ook niet beleefd te noemen was. Gezien dit verhaal door iedereen afzonderlijk terugkomt en gezien de toon van uw onderstaande mails stel ik mij daar ook wel de nodige vragen. Dit gezegd zijnde hebben onze mensen met wie er gebeld is niet correct gereageerd en dit ook toegegeven. Dit is allesbehalve professioneel van onze kant en hiervoor wel onze excuses.


waarop ik dan nog reageer :

Dat vind ik straf. Nu gaat u me nog verwijten dat ik niet na het zoveelste telefoontje niet braaf op mijn knietjes blijf vragen waar u blijft, nadat door u in totaal 4 van mijn dagen werden verknoeid door tevergeefs te wachten, wat u zelf trouwens toegeeft. (onvolledig adres (vraag dan meer info, telefoonnummer staat er op), vervangchauffeur die nu met vakantie is (makkelijk hé)).

Het is en blijft trouwens uw taak om een vriendelijke en correcte service te verlenen, nergens staat vermeld dat ik het engelengeduld moet hebben om na de zoveelste blunder van u nog altijd poeslief moet vragen of u AUB mijn pakje wilt komen ophalen omdat ik hier voor de zoveelste keer thuis zit te wachten. En als u dan toch uiteindelijk eens "een poging tot extra service" doet, dan loopt ze nog mis ook.

De chauffeur moet niet alleen een basiskennis hebben, maar voldoende de streektaal kennen,en zeker de mensen niet verwijten dat ze geen Frans praten. Als ik ergens de taal niet machtig ben, of iets niet begrijp dan excuseer ik mij, maar ga niet eisen dat de andere mijn taal spreekt. Daar ik klant ben en in Vlaanderen woon zie ik hier echter geen enkele reden om ook maar 1 woord Frans te spreken. Nederlands is hier de enige officiële taal.

Nu vraag ik : reageer ik hier te fel ? Wat zouden jullie doen na 4 dagen wachten en dan nog verwijten krijgt omdat je geen Frans wil spreken ?

edit : heb vanmorgen telefoon gekregen van GLS waarin ze zich excuseren voor de gang van zaken, maar mijn 4 dagen wachttijd zijn wel verknoied
Laatst gewijzigd door dietervanb 15 mei 2009, 14:42, in totaal 2 gewijzigd.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Elk verhaal heeft 2 kanten. Zonder partij voor GLS te willen kiezen, vind ik je wel "arrogant" overkomen in je mail, en tegen de chauffeur.
Die chauffeur doet ook maar zijn job.
Als zijn kennis van het nederlands zeer beperkt is zou ik me persoonlijk niet verschuilen achter het feit dat ik in Vlaanderen ben en daardoor geen frans wens te spreken. Ik werk al jaren in een internationale omgeving (nederlands/engels/frans/duits/spaans) en het wordt enorm geapprecieerd als je ook maar een beetje moeite doet hun taal te spreken.

Wat betreft de gemiste afspraken ... Daar heb je al een verklaring voor gekregen in hun mail. Het mag niet gebeuren, en GLS had je inderdaad gemakkelijk kunnen contacteren om je volledige adres gegevens te verkrijgen.
Ik heb het al meermaals meegemaakt dat transportfirma's dat excuus gebruiken om gemiste afspraken te verklaren.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15063
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Na die eerste drie mislukkingen zou ik toch gezegd hebben: ge moet er niet meer omkomen, ik vraag het wel aan een concurrent...

Voor de rest ben ik het eens met Mr. T. Ja: je zou in het NL moeten kunnen bediend worden, maar neen: dat moet je niet afreageren op de chauffeur. Die mens doet wsl ook maar zijn best, hij is uitvoerend personeel.
Genghis
Pro Member
Pro Member
Berichten: 227
Lid geworden op: 08 dec 2003, 21:32

2 jaar geleden een soortgelijk avontuur meegemaakt bij het leveren van een DHL pakketje bij mij thuis.
Paar keer op rij zich niet aan de afspraak gehouden, dan ineens was het pakketje verdwenen, dan was het terug, dan bleek mijn adres er maar 'half' op te staan, dan bleek de chauffeur het vergeten te zijn, dan ineens zou de chauffeur al 3 keer langsgeweest zijn, en moest ik het zelf gaan halen, enz enz...
De dag dat het dan eindelijk aankwam, doe je de deur open: 'BAF' pakketje wordt binnegeSMETEN met de woorden 'Bonjour monsieur!".
Ik dacht dak door de grond zakte (plakte grote sticker op 'Breekbaar'), en ik laat me ook ni graag doen, dus ik via een kennis naar iemand van DHL gebeld en beklag gedaan.
Persoon was zeer professioneel, en uiteindelijk na veel excuses vroeg ze hoe ik het liefst gecompenseerd werd. Heb dan uiteindelijk een pakketje van max 2.5kg gratis naar 'een' Europees land van keuze mogen sturen (perfect handig voor die domme Maxtor schijf van 70 EUR die voor garantie naar Ierland moest ;-) )

Persoonlijk kan ik u frustratie dus wel begrijpen, en als ik er eerlijk in ben, ik vind u reactie niet overdreven...
Een belofte is een belofte, en in het Nederlands geholpen worden heeft niets te maken met politieke spelletjes of niet,
maar alles met respect voor de klanten die je bedient.
Het lijkt mij dat de persoon dat u heeft teruggemailed, heel de werkwijze van GLS de normaalste zaak van de wereld vindt, en er
zich rap vanaf wilt maken door de schuld in u schoenen te schuiven, goe wetende dat je toch niets kan doen :evil:
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2050
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Mr.T schreef:Als zijn kennis van het nederlands zeer beperkt is zou ik me persoonlijk niet verschuilen achter het feit dat ik in Vlaanderen ben en daardoor geen frans wens te spreken.
Klant is koning. Als ik in Vlaanderen woon, wens ik in het Nederlands aangesproken te worden. Is dat zo abnormaal? Je zou hetzelfde eens moeten proberen in Wallonië. :bang:

Voor de rest. Ik heb één keer iets besteld via Redcoon en dat is gelukkig goed afgelopen. Maar pas daarna ben ik eigenlijk de shopreviews beginnen te lezen en klachten over GLS zijn daar schering en inslag. Ik zou dus nog maar eens twee keer nadenken voor ik daar iets bestel.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4056
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

Goztow schreef:Na die eerste drie mislukkingen zou ik toch gezegd hebben: ge moet er niet meer omkomen, ik vraag het wel aan een concurrent...
Zou ik ook doen, naar de concurrentie gaan, 1 keer kunnen ze je kl****, maar geen 2x.
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Naar de concurrentie gaan, dat ging niet. Niet ik, maar Redcoon is de opdrachtgever.
Het gaat om een defect toestel dat onder garantie moet hersteld worden.
Heb reeds enkele zaken bij hen gekocht en het is de eerst keer dat het misloopt.

Het feit dat ik me zo afzet tegen die chauffeur die bijna geen Nederlands ken is dat het begint met de pakjesdienst die geen Nederlands kent, dan komt er een pittabar waar men enkel Frans of Arabisch kent, vervolgens een nachtwinkel waar men je niet verstaat en voor je het weet zitten we hier met een 2-talig statuut. Zo is het rond Brussel ook begonnen .....
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Mr.T schreef: Als zijn kennis van het nederlands zeer beperkt is zou ik me persoonlijk niet verschuilen achter het feit dat ik in Vlaanderen ben en daardoor geen frans wens te spreken. Ik werk al jaren in een internationale omgeving (nederlands/engels/frans/duits/spaans) en het wordt enorm geapprecieerd als je ook maar een beetje moeite doet hun taal te spreken..
excuseer ? Ik ben niet altijd grote vrienden geweest met Dietervanb hier opt forum, maar hier heeft em nu toch overmaat van gelijk hoor.

Er is een klein (infeite levensgroot, maar kom) verschil tussen in je werkomgeving je aanpassen aan vreemde nationaliteiten die onze landstalen niet machtig zijn, en het feit dat je thuis, in vlaanderen in het frans zou worden tewoordgestaan door een koerier.

Ik heb er hier zo ook al meermaals aan de deur gehad (en ja, OOK GLS ...), en ik weiger het dus om frans te spreken tege zo een mensen, als ik de deur opendoe verwacht ik op zen minst dat ze zich aankondigen in het nederlans, en niet openen met "bonjour monsieur, signature svp" en het pakje op de grond zetten zonder meer...
( "je ne comprend pas", en de deur beginnen dichtdoen zonder hun bon te tekenen, is meestal een heel goeie motivatie om hun nederlands boven te halen, gek he ... lui volk is het ja ... )

Als ze willen werken in vlaanderen, leren ze ook maar de taal, en anders moet hun werkgever maar investeren in iets intelligenter en meertalig personeel.

Vreemd genoeg heb ik dit soort toestanden met dhl en ups nog niet voorgehad, alleen met tnt en gls... bizar he.
Zelfs de camionneur van deutsche post die hier al paar keer is geweest (en ja, da was een echte duitser) deed moeite om te openen in het nederlands - die is dan ook in (zij het gebrekkig) duits verdergeholpen...)
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1707
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

FlashBlue schreef:Als ze willen werken in vlaanderen, leren ze ook maar de taal, en anders moet hun werkgever maar investeren in iets intelligenter en meertalig personeel.
Ik zie deze thread regelrecht een politieke discussie worden. :?
If you can't beat them, confuse them.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Waarom ?

Ze hebben kantoren in vlaanderen, nederlandstalige telefonisten, vlaamse postadressen, enz...
Dan is het een kleine moeite om ervoor te zorgen dat de bezorgers die vlaanderen bedienen, ook de taal van die regio machtig zijn , nee ?

Dat is niets politiek (voor mij iig niet - anders had ik het heeeeel anders geformuleerd), maar gewoon elementaire service naar uw klanten toe imho ?
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1707
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

Als de "intellectuele capaciteiten" van een deel van de landsbevolking (schoon gezegd hé :wink: ) aan de kaak gesteld wordt, dan is politiek niet veraf... dus daarom.

Zoals eerder al opgemerkt én zonder een waardeoordeel te willen uitspreken : elk verhaal heeft 2 kanten... en we lezen hier maar één kant van het verhaal... de kant van een opgenaaide klant die een -waarschijnlijk- opgenaaide chauffeur voor zich krijgt... en dan "ontaardt" de situatie spijtig genoeg.

Persoonlijk kan ik wel zeggen dat ik vroeger ook de gedachte had als ik in Brussel ging shoppen "Ik wil hier geholpen worden in't Nederlands", dat is dan geleidelijk overgegaan naar "Als we elkaar verstaan, is het al lang goed"... en nu antwoord ik gewoon in het Frans als het echt niet anders gaat.
Waarom verlochen ik mijn Nederlands ? Niet omdat mijn basisgedachte ("ik - Bxl - Nederlands") veranderd is, wel omdat ikzelf mij nu zekerder voel om mij in het Frans uit te drukken (waarvoor een opdracht van 6 jaar bij een Franstalige klant allemaal niet goed is :-) )

@FlashBlue : mijn opmerking was niet naar jou specifiek gericht, mijn quote is dan ook een beetje ongelukkig.
If you can't beat them, confuse them.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

CueBoy schreef:Als de "intellectuele capaciteiten" van een deel van de landsbevolking (schoon gezegd hé :wink: ) aan de kaak gesteld wordt, dan is politiek niet veraf... dus daarom.

@FlashBlue : mijn opmerking was niet naar jou specifiek gericht, mijn quote is dan ook een beetje ongelukkig.
1) tgoh, we zijn het er wel over eens dat koeriersbedrijven geen hooggeschoolden en grootverdieners in dienst nemen als bezorgers, ze betalen niet veel meer als het minimumloon, en als ze konden, nog minder ... dat is ook niet echt motiverend naar de werknemers toe he. Als ze bvb eens beginnen met de mensen die wèl tweetalig zijn, een bonus uit te betalen bvb ?

2) hebk zo nie opgepakt, en alst zo was, wat dan nog ;) its teh interwebz, nie bepaald een reden om u over op te jagen imho ;) (dat is ook ooit anders geweest :P )
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

FlashBlue schreef:
excuseer ? Ik ben niet altijd grote vrienden geweest met Dietervanb hier opt forum, maar hier heeft em nu toch overmaat van gelijk hoor.

HAHA dat je dat nog weet, heb jaren gewerkt bij logo FlashBlue en daar met slaande deuren vertrokken (en hier soms mijn ongenoegen geuit over die firma) , maar dat is ondertussen allemaal al vergeten en vergeven hoor :beerchug:

Maar ik zeg zelfs niet "je ne comprends pas", maar "ik begrijp het niet".
Als iedereen dit consequent zou doen, dan waren ze wel verplicht Nederlandstaligen aan te werven.
EN het is hier idd een wat politieke discussie aan het worden, maar het niet voor niets duiventil voor van alles en nog wat
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

dietervanb schreef: HAHA dat je dat nog weet, heb jaren gewerkt bij logo FlashBlue en daar met slaande deuren vertrokken (en hier soms mijn ongenoegen geuit over die firma) , maar dat is ondertussen allemaal al vergeten en vergeven hoor :beerchug:

Maar ik zeg zelfs niet "je ne comprends pas", maar "ik begrijp het niet".
Als iedereen dit consequent zou doen, dan waren ze wel verplicht Nederlandstaligen aan te werven.
EN het is hier idd een wat politieke discussie aan het worden, maar het niet voor niets duiventil voor van alles en nog wat
Als het u kan troosten, ik ben (logo is nie up to date meer...) ook redelijk gedesillusioneerd vertrokken op men laatste project voor het logo in kwestie. Spijtig genoeg te wijten aan een paar mensen die serieuze grote stenen vormden in het raderwerk, ipv zandkorreltjes ...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik had deze middag deze thread al gelezen en wat wil het toeval nu...
...ik heb daarnet een bestelling geplaatst bij Ingram Micro en blijkbaar werken zij nu ook met GLS (moet heel recent zijn).

Ik ga (nog) niet oordelen maar als de koerier ook maar één woord Frans spreekt dan is het "return to sender" om het in het schoon Vlaams te zeggen :angel:
Bijlagen
GLS.JPG
(7.07 KiB) 1969 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

't Ja. Het is nog steeds een drietalig land éh :p Dit terzijde...
Volgens mij is Redcoon hier ook wat foutief met je adresgegevens ofzo. Maar het zal wel een foefje geweest zijn van GLS.
Als ze je al opbellen om een afspraak te maken zegt het al veel...
Maar heb jij ze opgebeld met een referentie waarvan zij wel weten? Anders zeggen ze daar meestal gewoon wat aan de telefoon om u direct tevreden te stellen, uit ervaring.
Deweter
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2009, 22:33

Hey
Ik bestel nu al meer als een jaar pakjes op internet die geleverd worden met GLS .
tot nu heb ik nog geen enkel probleem gehad met hun .
zeer goede service van de chauffeur en ook van hun klantendienst .
ok dat de chauffeur niet altijd nederlands spreek dat gebeurt .
Dat is ook het geval met DPD en Ups enz .
Je moet ook zien soms is er iemand ziek en dan moeten ze iemand anders inzetten voor de pakjes bij ons te krijgen .
of wachten jullie liever tot de normaale chauffeur weer terug is of zo .
in ieder geval Ben ik heel tevreden over Gls
cia
gunny
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 jun 2006, 00:41
Bedankt: 3 keer

dietervanb schreef:... laat ik jullie mee genieten van de correspondentie met pakjesdienst GLS ...
Bedankt voor de tip. Een vriend moet nog drie pakjes van mij in ontvangst nemen (is meer thuis dank ikke). Niet dat hij het nodig heeft, de eerste de hem kan intimideren moet nog geboren worden doch ik zal hem verwittigen. Eerste levering is alvast goed verlopen.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3695
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Deweter schreef:in ieder geval Ben ik heel tevreden over Gls
En gij hebt u speciaal geregistreerd om dat even te zeggen? Hmm, ik ruik vis! ;)
ooh. shiny.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het lijkt me maar normaal dat je in Vlaanderen in het nederlands bediend wordt. Opgenaaide klant en chauffeur? Ik zie niet in waarom die chauffeur opgenaaid zou moeten zijn.
Dietervanb heeft helemaal gelijk als ik zijn verhaal (en de reactie van de pakjesdienst) lees.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: in't hol van pluto
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Bij ons op het werk is het zelfs verplicht om in heel het land de beide landstalen te kennen want het gebeurd meer en meer dat in vlaanderen (en dan spreek ik niet net aan de rand ofzo) dat er klanten frans praten en enkel frans wensen te praten

Klant is koning ...
The eternal and true pessimist :D
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

a3ke schreef:Bij ons op het werk is het zelfs verplicht om in heel het land de beide landstalen te kennen want het gebeurd meer en meer dat in vlaanderen (en dan spreek ik niet net aan de rand ofzo) dat er klanten frans praten en enkel frans wensen te praten

Klant is koning ...
Dat is dan weer de omgekeerde wereld, personeel dat alleen vlaanderen moet bedienen, moet niet verplicht zijn om frans te spreken, die klanten moete zich maar aanpassen. Engels tot daar aan toe, das normaal, maar frans, pakt van niet.

enneuh, klant is koning is de meest overrate uitspraak die er bestaat, klanten die denken dat ze koning zijn, heb ik liever niet mee te doen als wel. Sure, klanten moeten goed behandeld worden, maar er zijn grenzen... en in vlaanderen wonen, en van vlaamse firma's eisen dat ze je int frans aanspreken - das een brug te ver.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: in't hol van pluto
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Als braaf personeel doe je dan maar je best eh want 1 brief van die "franse vlamingen" en je hebt een schriftelijek verwittiging bij ons aan je been ....
The eternal and true pessimist :D
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

a3ke schreef:Als braaf personeel doe je dan maar je best eh want 1 brief van die "franse vlamingen" en je hebt een schriftelijek verwittiging bij ons aan je been ....
tuurlijk, maar dat is een teken dat erges in de managementchain wellicht zo nen vuile waal of retarded brusselaar zit ...

Achja, dit kunstmatig landje ga toch geen decennia meer standhouden imho, nog ff geduld dus :banana: :P
(en deze keer ist wel politiek getint :P )
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15063
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

FlashBlue schreef:
a3ke schreef:Als braaf personeel doe je dan maar je best eh want 1 brief van die "franse vlamingen" en je hebt een schriftelijek verwittiging bij ons aan je been ....
tuurlijk, maar dat is een teken dat erges in de managementchain wellicht zo nen vuile waal of retarded brusselaar zit ...
Deze "retarded Brusselaar" houdt er dan wel een heel andere mening op na. Als je als bedrijf naar buiten communiceert als een bedrijf dat dienstverlening hoog in het vaandel draagt en daarbij meent dat de taal van de klant spreken daarbij hoort, dan is dat ook een verkoopsargument.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3269
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

FlashBlue schreef: tuurlijk, maar dat is een teken dat erges in de managementchain wellicht zo nen vuile waal of retarded brusselaar zit ...

Achja, dit kunstmatig landje ga toch geen decennia meer standhouden imho, nog ff geduld dus :banana: :P
(en deze keer ist wel politiek getint :P )
Voor hetzelfde geld is het een 'vuile Vlaming' :roll:

Het gaat trouwens om professionaliteit, niet om taal: je chauffeurs een halfuurtje simulatie-training geven in het Nederlands zodat ze die paar zinnetjes kennen die het verschil maken. Ze zijn tenslotte het uithangbord van het bedrijf.

Zelf heb ik ook al twee keer een franstalige koerier aan de deur gehad, maar die probeerde toch eerst in het Nederlands (met veel haar op, maar soit).
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Goztow schreef: Deze "retarded Brusselaar" houdt er dan wel een heel andere mening op na. Als je als bedrijf naar buiten communiceert als een bedrijf dat dienstverlening hoog in het vaandel draagt en daarbij meent dat de taal van de klant spreken daarbij hoort, dan is dat ook een verkoopsargument.
In vlaanderen spreekt men vlaams en als men dat niet machtig is, engels, fransstaligen moeten de voertaal van vlaanderen leren en niet durven om te eisen in hun eigen taal te worden aangesproken.
Het staat bedrijven vrij om hun mensen aante moedigen om de klanten te helpen, maar werknemers schriftelijke reprimandes geven omdat een franstalige klaagt dat hij niet in zijn eigen taal is geholpen in vlaanderen, is wraakroepend en zou strafbaar moeten zijn.


cptKangaroo schreef: Voor hetzelfde geld is het een 'vuile Vlaming' :roll:
Iemand die het in zijn hoofd haalt om personeel dat in vlaanderen iemand in het vlaams aanspreekt een schriftelijke waarschuwing te geven, als de franstalige klant derover klaagt, is de term vlaming niet waardig...

Je kans hoogstens van je werknemers in vlaanderen verwachten dat ze de klant willen te woord staan in het engels of het nederlands, dan kom je alle gewillige mensen tegemoet. iemand in vlaanderen die zowel het engels als het nederlands niet machtig is, heeft duidelijk aangegeven dat hij niet bereid is om te integreren, en heeft dus geen eisen te stellen.

kvindet overigens wel funny - het gaat over het feit dat dieter niet in zijn eigen taal (vlaams...) is aangesproken door een koerier, en jullie komen hier argumenteren dat franstaligen in vlaanderen in het frans moeten aangesproken worden...
Omgekeerde wereld ahoi zeker ...
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Ik geef FlashBlue gelijk: het grootste deel van Vlaanderen komt ZELDEN op regelmatige basis in contact met de Franse taal en de meesten zijn het dan ook verleerd. Nederlands is de moedertaal en Engels is de eerstvolgende internationale taal in zowat elk land, buiten de chauvinistische landen zoals Frankrijk en Duitsland waar men enkel de eigen taal kent. Voor buitenlandse mensen met geen kennis van Nederlands vind ik het geen probleem om Engels te praten. Maar direct in het Frans of Duits een heel verhaal doen zonder ook maar enige gading te hebben in welk taalgebied ze zijn, GTFO...

Laatst ook een klant aan de telefoon, ik begin altijd vriendelijk met: "goedendag met <mij>". Dan een heel verhaal in het Frans doen wordt bij mij gevolgd door "I don't speak French". Toen werd de telefoon doorgegeven aan iemand die zeer gebrekkig Nederlands praatte maar "gebrekkig" is nog steeds beter dan "geen poging doen tot". Elk mens met gezond verstand weet dat Engels de meest universele taal is in West-Europa.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Ik ben drietalig en heb geen problemen met racisme en zo'n GTFO mentaliteit en een dit en dat zoals jullie daar graag wat over vertellen.
Leer gewoon goed uw talen en wees eens wat minder achterdochtig zeg. Waar is de tijd van onze grootouders en ouders toen die perfect, de meesten toch beide Nederlands en Frans spraken, al was het met een zwaar accent, het was te appreciëren. We zijn nu eenmaal allen mensen, ieder met z'n eigen kwalen, beperkingen en mentaliteit en talen. Get over it en wees verdraagzaam.

Alé, hoe reageer je dan op een toerist die uit Polen, Duitsland of andere landen komt. Je verwacht dan toch ook niet dat hij NEDERLANDS of FRANS kent. Engels misschien wel nog maar iedere persoon heeft zijn beperkingen op taalniveau.

"Dit is nog steeds een drietalig land en als je een splitsing wilt dan weet je wel op wie je moet stemmen maar o wee als het achteraf slechter afloopt dan voorzien :p"
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2050
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ken, dat is inderdaad een zeer goede instelling. Moest iedereen zijn 2 (of zelfs 3 talen) kennen, het zou hier veel aangenaam leven zijn. Spijtig genoeg denken ze daar bezuiden de taalgrens (en in Brussel en de rand) anders over. Is dat dan onze fout dat we ons tegen zo'n mentaliteit verzetten?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Maglor schreef:Ken, dat is inderdaad een zeer goede instelling. Moest iedereen zijn 2 (of zelfs 3 talen) kennen, het zou hier veel aangenaam leven zijn. Spijtig genoeg denken ze daar bezuiden de taalgrens (en in Brussel en de rand) anders over. Is dat dan onze fout dat we ons tegen zo'n mentaliteit verzetten?
Laten we gewoon eerlijk en fier zijn met onszelf dat we meerdere talen kennen, laat die 'Walen' maar enkel Frans spreken en laten wij Vlamingen de slimme zijn en meerdere talen leren. In Wallonië hoor ik alleszins weinig jongeren echt Engels spreken hoor, op school evenmin voor lessen Engels en nog minder voor Nederlands. De Vlamingen worden getemd op school zoals het moet, Frans & Engels leren! Dit verklaart ook de welvarendheid van Vlaanderen op Europees en Internationaal vlak.
Laatst gewijzigd door Ken 17 mei 2009, 09:27, in totaal 1 gewijzigd.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ken schreef:
Alé, hoe reageer je dan op een toerist die uit Polen, Duitsland of andere landen komt. Je verwacht dan toch ook niet dat hij NEDERLANDS of FRANS kent. Engels misschien wel nog maar iedere persoon heeft zijn beperkingen op taalniveau.
Beter lezen :)

Zoals al eens gezegd, van iemand die in vlaanderen woont, verwacht ik dat hij nederlands of engels spreekt en verstaat, frans kan me de boom in.
Vreemd genoeg zijn toeristen vaak veel meer taalvaardig dan die franstaligen wat hier de boel komen verzieken, meeste toeristen spreken vlot engels :)

Als iemand in MIJN landsdeel (=vlaanderen) niet eens de moeite kan doen om tenminste te proberen om mij in het vlaams of engels aan te spreken, maar direct begint int frans, dan ken ik plots alleen nog het zinnetje "je ne comprends pas". En zo hoort het imho.

En vreemd genoeg he, moet ik de eerste toerist nog tegenkomen die niet probeert in het engels, of op zen minst vraagt of ik frans wil spreken. Het zijn die leliaards uit wallonie wat altijd direct int frans beginnen lullen en denken dat ze daar het recht to hebben in vlaanderen, en dat pik ik niet.
Ken schreef:
Maglor schreef:Ken, dat is inderdaad een zeer goede instelling. Moest iedereen zijn 2 (of zelfs 3 talen) kennen, het zou hier veel aangenaam leven zijn. Spijtig genoeg denken ze daar bezuiden de taalgrens (en in Brussel en de rand) anders over. Is dat dan onze fout dat we ons tegen zo'n mentaliteit verzetten?
Laten we gewoon eerlijk en fier zijn met onszelf dat we meerdere talen kennen, laat die 'Walen' maar enkel Frans spreken en laten wij Vlamingen de slimme zijn en meerdere talen leren. In Wallonië hoor ik alleszins weinig jongeren echt Engels spreken hoor, op school evenmin voor lessen Engels en nog minder voor Nederlands. De Vlamingen worden getemd op school zoals het moet, Frans & Engels leren! Dit verklaard ook de welvarendheid van Vlaanderen op Europees en Internationaal vlak.
Ze willen gewoon geen andere talen leren, ze denken nog altijd dat ze ubermachtig zijn en het voor het zeggen hebben , en die arrogantie had vlaanderen al lang moeten afstraffen. Tenslotte, waarom zou de kostverdiener des huizes (vlaanderen), zich de wil moeten laten opleggen van een bende bloedzuigers en profiteurs die weigeren te evolueren ?

En het is niet heus niet beperkt tot vlaanderen/mij met die mening over "hun" hoor het is veel erger dan dat, vraag eens aan een fransman die kort bij de grens woont wat hun visie op wallonie is ?
Dat het een bende luie achterlijke idioten zijn (en dat zijn niet mijn woorden, al is het geen letterlijke vertaling, komt er wel op neer), en dat ze er liever niet mee te maken hebben. Waar vlaanderen welkom zou zijn bij nederland, wil het merendeel van frankrijk niet weten van wallonie, omdat het in hun ogen gewoon 1 groot probleem van luie mensen,werklozen en migranten is.

Helaas profiteren ze wel volop mee van de vlaamse welvaart op internationaal vlak, en van de geldstroom van vlaanderen.

(overigens voor de duidelijkheid, no offence intended naar jou toe he Ken, jij bent je talen duidelijk machtig :) net als mijn ex-collega, die kwam uit tubize, sprak vloeiend nederlands, echt een voorbeeld voor veel franstaligen in .be imho )
Phuncz schreef: buiten de chauvinistische landen zoals Frankrijk en Duitsland waar men enkel de eigen taal kent. Voor buitenlandse mensen met geen kennis van Nederlands vind ik het geen probleem om Engels te praten. Maar direct in het Frans of Duits een heel verhaal doen zonder ook maar enige gading te hebben in welk taalgebied ze zijn, GTFO...
Vreemd genoeg heb ik veel minder problemen met duitsers dan met walen.
Ik komde laatste tijd hobby-wise en semi-professioneel veel in contact met duitsers, en op het moment dat je iets of wat in de ict sfeer zit, spreken die vloeiend engels, maar vreemd genoeg verstaan die ook heel veel nederlands en lezen/begrijpen ze zelfs nederlandse teksten.
En vreemd genoeg, vervangen we engels vaak door oftewel duits (waar ik geen held in ben) of ist gewoon zij duits en ik nederlands... en dat zijn dan mensen van hamburg, karlsruhe, etc... en geen gehuchten die vlak bij .nl of .be liggen.
(toegegeven, maaslands dialect leunt kort aan bij duits, da weet je ook wel :P )
Laatst gewijzigd door FlashBlue 16 mei 2009, 22:43, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Ken schreef:Dit verklaard ook de welvarendheid van Vlaanderen op Europees en Internationaal vlak.
De taalpurist in mij huivert bij het zien van het woord 'verklaard'. De juiste vervoeging is 'verklaart' :)
Afbeelding
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Sub Zero schreef: De taalpurist in mij huivert bij het zien van het woord 'verklaard'. De juiste vervoeging is 'verklaart' :)
Mja, dat is iets waar ik mezelf heel vaak op betrap, DT/T/D fouten, van mij mogen ze vlaanderen onafhankelijk verklaren en als officiele voertaal per direct engels invoeren, met vlaams/nederlands ben je internationaal zo heel veel niet.

Maar daar zullen veel mensen nie echt mee kunnen lachen vrees ik ...
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Misschien off topic, maar ik vind dat wij als vlaming al genoeg moeite doen om andere talen te leren (ik toch)
Ik vind dat het eens de beurt is aan de franstaligen om een andere taal te leren. Als ik in wallonië ben praat ik altijd keurig frans (voor zover mijn kennis daartoe rijkt) , maar als een walloniër hier komt o wee als hij ook maar 1 woord nederlands of engels moet spreken. Het moet van 2 kanten komen vind ik , een twee talig land is allemaal goed en wel, maar dan moet het niet enkel 1 kant zijn die inspanning doet. Misschien veralgemeen ik, maar dit is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Dat is de meeste Vlamingen hun ervaring hoor :)

Ken: Ter verduidelijking, ik ben geen VB'er en heb geen probs met Walonië maar ik bedoelde met "GTFO", niet het land, maar gewoon uit de situatie. Ik ben van mening en dat is een eigenschap van de Vlaming (niet van de Belg helaas), dat wij ons moeten aanpassen aan de plaats waar wij te gast zijn. De meeste Vlamingen doen niet alsof ze overal thuis zijn, ze passen zich aan aan de omstandigheden. Iets wat haaks staat op de Waalse en Franse mentaliteit, waar men ervan uitgaat dat iedereen ze wel verstaat.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 46 keer

Goh, alles is relatief, onze opper-vlaming Flashblue woont in Limburg, is dat dan een vlaming? Neen, geschiedkundig heeft Limburg niks met vlaanderen te maken.
Afbeelding
Dus, al dat kunstmatig gezeur over identiteit, taal, enzovoort is maar een uitvindsel van een aantal verkrampten die zich persé een identiteit moeten aanmeten, een aantal lokale politici die zich ook willen profileren.
Ik woon in (huidig) vlaanderen en vind dat wel Ok, maar zonder daar nationalistische zaken aan te verbinden, stellen dat men in "vlaanderen" maar engels moet praten als je geen frans kan getuigt van een vergaande onverdraagzaamheid.
Gewoon wat minder verkrampt door het leven lopen en wat meer rekening houden met andere culturen, volkeren, ....
Afbeelding
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

jan28 schreef: Gewoon wat minder verkrampt door het leven lopen en wat meer rekening houden met andere culturen, volkeren, ....
Het meest afgezaagde argument ooit dus, "meer verdraagzaam zijn", dus nog meer moskeen, nog meer verfransing, nog meer mensen met hoofddoeken aan de loketten en nog meer mensen die gaan klagen over kerstversiering op het gemeentehuis omdat het hun religieuze gevoelens krenkt ? En nog meer gemeentes waar ze een franstalige burgemeester willen aanstellen, desnondanks dat ze in vlaanderen liggen ?

"pakt van niet ?"
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15063
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

FlashBlue schreef:
Goztow schreef: Deze "retarded Brusselaar" houdt er dan wel een heel andere mening op na. Als je als bedrijf naar buiten communiceert als een bedrijf dat dienstverlening hoog in het vaandel draagt en daarbij meent dat de taal van de klant spreken daarbij hoort, dan is dat ook een verkoopsargument.
In vlaanderen spreekt men vlaams en als men dat niet machtig is, engels, fransstaligen moeten de voertaal van vlaanderen leren en niet durven om te eisen in hun eigen taal te worden aangesproken.
Het staat bedrijven vrij om hun mensen aante moedigen om de klanten te helpen, maar werknemers schriftelijke reprimandes geven omdat een franstalige klaagt dat hij niet in zijn eigen taal is geholpen in vlaanderen, is wraakroepend en zou strafbaar moeten zijn.

kvindet overigens wel funny - het gaat over het feit dat dieter niet in zijn eigen taal (vlaams...) is aangesproken door een koerier, en jullie komen hier argumenteren dat franstaligen in vlaanderen in het frans moeten aangesproken worden...
Omgekeerde wereld ahoi zeker ...
Ik argumenteer dat helemaal niet. Wat ik argumenteer is dat als je als bedrijf een dergelijke dienstverlening wil geven, dan moet iedereen daarin meestappen. Als ik als restaurantshouder het als een dienst zie dat iedereen die bij mij werkt moet kunnen op zijn handen lopen, omdat de kinderen dat grappig vinden en jij weigert dat te doen, tjah... Stom voorbeeld hé ;).

Dat wilt daarom totaal niet zeggen dat ik vind dat alle bedrijven dat moeten doen. Ik ben helemaal voor integratie. Ik ben ook voor uitdovende faciliteiten: faciliteiten zouden volgens mij enkel op aanvraag en gedurende een maximum van 7 jaar (of zoiets) mogen toegestaan worden. Als je in Vlaanderen komt wonen, dan is het logisch dat je je best doet om de taal te leren :).

Nu, waar het Engels hier opeens vandaan komt :-S. Dat mis ik een beetje...
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Engels is de standaard taal bij uitstek indien de lokale taal niet beheerst is. Lijkt me vrij logisch.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”