na Tele2

Plaats reactie
VOODOOS!L
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2007, 21:52
Bedankt: 1 keer

Binnenkort verhuizen wij en zullen we waarschijnlijk van Tele2 moeten afstappen, daar er geen telefoonlijnen voorzien zijn in ons nieuwe huis.

al bij al was ik wel tevreden van mijn Tele2 All-in abonnement, maar nu zal het dus waarschijnlijk Telenet worden.

mijn vraag nu: wat kan ik verder met mijn SpeedTouch 716. Ik heb deze jaren terug aangekocht via Tele2. In het begin was het nog mogelijk om administrator rechten te hebben met het *knip* wachtwoord, maar na een firmware upgrade was enkel nog tele2/tele2 mogelijk en geen admin rechten meer. Dit betekent dus ook dat ik geen eigen firmware kan installeren, en ik dus geen volledige controle heb over mijn eigen router. Ik heb gelezen dat er manieren zijn om met BOOTP toch een andere firmware te installeren. Maar eigenlijk wil ik niet zo n procedure volgen, ik wil gewoon volledige controle over mijn eigen toestel.
Weet iemand hoe Tele2 dit aanpakt? Wijzigen zij het administrator wachtwoord op het einde van je contract zodat ze dit wachtwoord aan mij kunnen doorgeven en ik volledige controle heb?

Alvast bedankt voor jullie inbreng/tips!
320i
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 760
Lid geworden op: 23 aug 2006, 10:35

Dat doet Tele2 niet. De modem is jou eigendom, maar net zoals bvb bij modems die Belgacomfirmware draaien, dien je al te gaan flashen nadien in je ze voor andere doeleinden wenst te gebruiken.
VOODOOS!L
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2007, 21:52
Bedankt: 1 keer

prima, ik heb geen probleem om een nieuwe firmware te flashen, maar ook dit kan niet doordat hierbij je administrator wachtwoord moet ingegeven worden en Tele2 dit niet wilt opgeven. De BOOTP methode kan dit omzeilen, maar lijkt mij vrij omslachtig. Dit kan toch niet? en dit is toch niet nodig bij de belgacom routers (toch niet de belgacom routers waar ik al mee gewerkt heb)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Maar dat is toch niet moeilijk:

Download de laaste firmware met flash utility/tool. Uw PC moet een statisch IP adres hebben en naar de modem kunnen verbinden. (manueel ingesteld ipv DHCP)
Open het en klik op next tot het scherm dat ie de modem detecteerd maar je kunt niet voortgaan omdat je het admin password moet ingeven.
Ga dan naar je modem en druk vanachter op de reset button (met een paperclip opengevouwen) tot dat het powerlampje oranje wordt (30sec ofzo)
Ga dan snel terug naar de tool op jou PC en druk op previous/vorige. De tool zal dan opnieuw scannen naar de modem en dan een mogelijkheid geven om voort te gaan zonder password. Doe dat en flash de modem volledig...
VOODOOS!L
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2007, 21:52
Bedankt: 1 keer

Bedankt SplinterByte! als het zo kan, kan ik er mee leven!
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Graag gedaan :)

En, is het gelukt ?
VOODOOS!L
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2007, 21:52
Bedankt: 1 keer

nog niet getest, zit nog een maandje bij Tele2 en wil pas daarna het geheel resetten en upgraden. ik laat dan hier nog iets weten!
thx!
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ik ben perfect gelukkig bij Tele2, maar in augustus zit mijn 1ste jaar erop en dan komt er meteen 10€/maand bij, wat mijn overstap naar een andere formule toch redelijk waarschijnlijk maakt. Alvast bedankt voor deze firmware flashing procedure :wink:
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

cptKangaroo schreef:Ik ben perfect gelukkig bij Tele2, maar in augustus zit mijn 1ste jaar erop en dan komt er meteen 10€/maand bij, wat mijn overstap naar een andere formule toch redelijk waarschijnlijk maakt. Alvast bedankt voor deze firmware flashing procedure :wink:


idem hier. Echter voor €39,90 per maand internet en telefoneren zonder gezwets en gezwam is nog steeds een redelijke deal. 4MB is dan misschien geen prijzenpakker, maar het werkt wel. En liever iets dat stabiel werkt dan iets overroepen dat met horten en stoten dan weer wel en dan weer niet gaat.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Da's waar, en als ik overstap, zal het ook niet eenvoudig zijn - ik heb als vervanging namelijk hetvolgende als goedkoopst voor ogen: een telefoon+digiTV pack bij Telenet aan €17 + €20 voor een internet(+vaste lijn) bij Scarlet. Dus 37€/maand zonder verbruik, wat maar een paar euro scheelt tov een tweede jaar bij Tele2. Verbruik zal voor ons bij Telenet iets goedkoper zijn omdat Tele2 nog altijd 2.5€ voor nummerherkenning vraagt, maar het verschil zal waarschijnlijk maximaal 5€/maand zijn.

Bij Scarlet heb ik dan wel minstens 6Mbit, en met digitale TV, maar Scarlet boycot ik liever en Telenet geef ik liever ook niet nog meer geld om gewoon de oude zenders te krijgen via hun traag-zappende rip-off-box.

Ik ben dus nog lang niet zeker van een overstap. Jammer dat de Scarlet/Belgacom deal de markt nu volledig kapotmaakt, anders had KPN misschien wel nog willen investeren in Tele2. KPN's digitenne TV project mag van mij gerust in België komen, en waar zit EDPnet met hun internet+VoIP project? Wachten en hopen op VDSL2 is nu het enige wat iedereen rest, zeker? :|
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

De eerste alternatieve gaat met VDSL2 starten viewtopic.php?f=24&t=22974 http://dommel.be/nl/adsl/speedconnect.php?cust=home . Met een beetje chance kunnen we heel die ADSL2+ - farce snel vergeten en krijgen we volgend jaar een degelijk aanbod bij T2.

Vergeet je bij uw berekening trouwens niet de 5 euro raw copper kost? (+activeringskosten Telenet)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als het telefoonnummer via Telenet gaat (via de kabel, vermoed ik?), kan ik misschien een extra nummer via de vastelijn krijgen? Niet dat het gebruikt zou worden, maar dat was mijn redenering om de rawcopper tax te omzeilen.

Ik weet dat VDSL2 in Aalst te verkrijgen is, dus hopelijk komt dat snel op gang want op de ADSL markt beweegt er niks meer.
VOODOOS!L
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2007, 21:52
Bedankt: 1 keer

gisteren getracht om mijn SpeedTouch 716v5 van ex-Tele2 te flashen....maar het is tot nog toe nog niet gelukt :(
getest met statisch ip en reset van de router wanneer de installatieprocedure een wachtwoord vraagt, maar de installatie blijft een wachtwoord vragen :(
nadien met een Ubuntu live cd getracht om de Bootp methode toe te passen, maar ook dit is nog niet gelukt. De router komt wel in bootp mode (oranje power led en groen lan1 led) en de bootp installatie wordt (denk ik) wel gestart, maar dan reset de router en komt hij opnieuw in bootp modus en dan reset hij opnieuw en dit blijft zo duren.
Maar telkens als ik hem dan herstart zit er toch nog steeds de tele2 firmware op en krijg ik geen admin rechten :(

iemand nog een idee wat ik anders zou moeten doen...

kunnen er ook geen stappen tegen Tele2 genomen worden? Dit is 100% koppelverkoop, en 3 jaar geleden toen ik deze router kocht was dit nog absoluut niet toegelaten in België.
320i
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 760
Lid geworden op: 23 aug 2006, 10:35

VOODOOS!L schreef:gisteren getracht om mijn SpeedTouch 716v5 van ex-Tele2 te flashen....maar het is tot nog toe nog niet gelukt :(
getest met statisch ip en reset van de router wanneer de installatieprocedure een wachtwoord vraagt, maar de installatie blijft een wachtwoord vragen :(
nadien met een Ubuntu live cd getracht om de Bootp methode toe te passen, maar ook dit is nog niet gelukt. De router komt wel in bootp mode (oranje power led en groen lan1 led) en de bootp installatie wordt (denk ik) wel gestart, maar dan reset de router en komt hij opnieuw in bootp modus en dan reset hij opnieuw en dit blijft zo duren.
Maar telkens als ik hem dan herstart zit er toch nog steeds de tele2 firmware op en krijg ik geen admin rechten :(

iemand nog een idee wat ik anders zou moeten doen...

kunnen er ook geen stappen tegen Tele2 genomen worden? Dit is 100% koppelverkoop, en 3 jaar geleden toen ik deze router kocht was dit nog absoluut niet toegelaten in België.

Ik mag u hier op zich niet op helpen.
Moment dat hij vraagt achter pass ga je reset induwen tot lampje opnieuw oranje wordt. Op dat moment klik je op back en gaat de pc de modem toenaderen in kernel mode. Dan gaat hij er wel door gaan.

PS: verder gaand op de Algemene Voorwaarden kan je niets beginnen ivm de modem, de modem is van jou, jij doet er mee wat jij wil, maar Tele2 geeft jou geen support op flashen.
VOODOOS!L
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2007, 21:52
Bedankt: 1 keer

Ik mag u hier op zich niet op helpen.
Moment dat hij vraagt achter pass ga je reset induwen tot lampje opnieuw oranje wordt. Op dat moment klik je op back en gaat de pc de modem toenaderen in kernel mode. Dan gaat hij er wel door gaan.

PS: verder gaand op de Algemene Voorwaarden kan je niets beginnen ivm de modem, de modem is van jou, jij doet er mee wat jij wil, maar Tele2 geeft jou geen support op flashen.


Bedankt voor je inbreng 320i. Ik begrijp dat jullie bepaalde regels krijgen opgelegd en jullie zich hier moeten aan houden. Ik waardeer ook al je moeite en je hulp!
Maar vanuit Tele2 wordt hier toch een niet al te proper spelletje gespeeld. Toestellen verkopen met een lock waardoor je het toestel niet meer op een ander netwerk kan gebruiken is en blijft koppelverkoop...denk maar aan de gsm sim locks die tot voor kort in België niet toegelaten waren.
Ik verwacht geen support van Tele2 voor het flashen, maar ik verwacht ook geen locking vanuit Tele2. Het is mijn toestel dus Tele2 heeft geen rechten meer om hierop hun wachtwoord te zetten. Zolang het toestel op Tele2 netwerk is aangesloten, kan ik daar nog een beetje inkomen, maar nu ben ik niet meer op Tele2 aangesloten en dus moet ik volledige rechten over mijn eigen toestel kunnen krijgen.

Maar nogmaals, bedankt voor al je hulp, en ik ga vanavond zeker nog verder proberen. Ik had nu een statisch ip gezet op 192.168.1.60, 255.255.255.0 gateway en dns 192.168.1.254. Maar ik lees net op een ander forum dat anderen met volgende ip adressen getest hebben:
IP: 10.0.0.1, Subnet: 255.0.0.0, Default Gateway: 10.0.0.138.
IP: 192.168.1.1, Subnet: 255.255.255.0, Default Gateway: nothing

dus ik zal het hiermee nog eens proberen, hopelijk nu wat meer geluk...ik post mijn resultaten nog wel
320i
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 760
Lid geworden op: 23 aug 2006, 10:35

Valt op zich niet onder koppelverkoop daar dit noodzakelijke aanpassingen zijn die dienen te gebeuren om het te laten werken op het netwerk (zie bvb ook naar Belgacom met de bebox toestellen voor hun digi tv).
VOODOOS!L
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2007, 21:52
Bedankt: 1 keer

het wel of niet instellen van een wachtwoord kan onmogelijk "onmisbaar" zijn voor de werking van het Tele2 netwerk.
Toen het Sudnilet! wachtwoord nog werkte, werkte het Tele2 netwerk toch ook naar behoren, maar klanten die toen Tele2 verlaten hebben, hadden wel meteen volledige controle over hun router.

en zelfs al vindt Tele2 deze afscherming nodig voor hun klanten, dan mogen ze op tenminste het wachtwoord er af halen wanneer een klant Tele2 verlaat. Ik zie niet wat Tele2 er kan bij winnen dat al deze goede routers bij veel ex-klanten gewoon de vuilbak in vliegt. Tele2 heeft toch ook een ecologisch bewustzijn?!

een simlock is koppelverkoop, en wat de belgische isp's hier uitvoeren is dus zeker ook koppelverkoop. ik heb al vaak het excuus gehoord van Tele2 dat Belgacom dit soort koppelverkoop ook toepast, maar we weten allemaal dat Belgacom zeker geen voorbeeld zou mogen zijn voor Tele2. Wat zij allemaal uitsteken is nog veel erger dan dit, maar dat wordt dan gelukkig af en toe ook eens afgestraft (cfr. gigantische boete voor Belgacom).
320i
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 760
Lid geworden op: 23 aug 2006, 10:35

boetes is 1 zaak, maar verbeterd het er op? Niet dus.

Gewoon, reset modem (induwen tot lampje oranje gaat branden (of rood, voor 1ste lus)) en flash soft starten. Hij vraagt wachtwoord, 2de x reset tot power oranje brandt, back klikken en hij gaat door de kernel mode.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Die eerste reset hoeft zelfs niet. Mijn methode hierboven heeft toch elke keer gewerkt. Oranje is goed voor kernel mode flashing.
Statisch IP best installen op iets onder de 192.168.1.64; bv 192.168.1.40. Gateway en modem/router IP is 192.168.1.254 maar flash soft detecteerd dit automatisch.

Wel was ik er vergeten bij te zeggen: zet uw software firewall uit. Bij mij lukte het niet als mijn sygate firewall opstond.
VOODOOS!L
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2007, 21:52
Bedankt: 1 keer

herflashen is gelukt...bedankt voor al jullie hulp!!
met statisch ip en reset wanneer wachtwoord gevraagd wordt is het uiteindelijk toch gelukt met deze firmware: http://www.speedtouch.nl/downloads/716_ ... T2_sip.exe

nadien ook de handleiding van http://www.miels.nl/speedtouch780-router.html gevolgd om een lan poort als dataverbinding input te kunnen gebruiken.
nu nog enkel de VOIP naar Weepee configureren en ik ben helemaal tevreden ;)

EDIT: de aanpassingen om de Speedtouch v716v5 als router te gebruiken werkten wel, maar via wifi werkt het internet hiermee niet (hoewel ik wel een ip adres verkreeg). Na enkele keren de configuratie opnieuw toe te passen, de firmware opnieuw te flashen heb ik uiteindelijk een iets oudere firmware gevonden, v6.1 en deze geflashed. Na het opnieuw toepassen van de wijzigingen zoals vermeld op http://www.miels.nl/speedtouch780-router.html werkte het internet nu wel correct en nu ook via draadloze verbinding. ik weet niet meer van waar ik de oudere v6.1 firmware gehaald heb, maar ik heb hem even op rapidshare geupload. http://rapidshare.com/files/246445787/7 ... p.exe.html. Deze bevat dus firmware 6.1.7.2 en is voor de Thomson Speedtouch v716v5 WL.
Laatst gewijzigd door VOODOOS!L op 20 jun 2009, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Zeer interesant die speedtouch als ethernet-router te kunnen gebruiken!
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”