Heb een telenet modem, een telenetswitch en digicorder (heb tevens recht op 2 internet ip adressen)
Ik had een dlink dir-655 gigabit router gekocht met als opzet om tussen de pc's onderling aan gigabitsnelheid gegevens uit te wisselen. Maar ik dacht blijkbaar verkeerdelijk dat ik de netwerkkabel van de telenetswitch naar de dlink in de wan poort moest steken, maar dan kan ik niet op internet. Dus heb ik de kabel in een lanpoort geplugd, maar die telenetswitch is maar 10/100 en ik dacht dat wanneer één van je kabels in een lanpoort komt van een device dat slechts 10/100 ondersteunt, dat al de andere devices geplugd in de andere lanpoorten ook dan slechts op 10/100 draaien, ongeacht op die wel of niet gigabit ondersteunen
Wat ik ook niet kon was verbinding maken met de dlink router 192.168.0.1, omdat het leek of ik direct naar buiten ging. ipconfig gaf een ip dat begon met 84.**. Wanneer ik enkel de pc aan de router koppel en ervoor zorg dat de andere kabel (die van de telenet switch naar de router) ontkoppeld is, dan geraak ik wel op mijn router en bij een ipconfig krijg ik dan een 192.168.** adres voor mijn pc
Wat ik binnenkort wil (hopelijk kan dat) is op 3 devices een privaat ipadres, maar dat ik met 2 devices toch op internet kan en eveneens op de router voor configuratiewijzigingen
Groeten en bedankt
netwerkconfig / heb ik me vergist ?
Bartman,
het is wel logisch dat jhe de wlan van je router verbind met de telenet switch.
Je router zal je wel zo moeten instellen dat hij dhcp adressen uitdeelt (of een aparte dhcp server in je netwerk zetten)
Ook zal je je router moeten configureren dat hij aan nat doet.
Op die moment kan je met al je pc's achter je router op het internet in ipconfig krijg je dan als ip 192.168.*.* en gatewate 192.168.0.1
je digicorder moet aan de telenet switch blijven hangen
Je router zal je wel zo moeten instellen dat hij dhcp adressen uitdeelt (of een aparte dhcp server in je netwerk zetten)
Op die moment kan je met al je pc's achter je router op het internet in ipconfig krijg je dan als ip 192.168.*.* en gatewate 192.168.0.1
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 24 keer
dus de kabel moet toch van de telenet switch naar de wanpoort van de router? en het feit dat ik op die manier gisteren niet het internet opgeraakte was dus te wijten aan een setting binnen die router dat ik nog moet wijzigen. Ik vrees dat je me de komende dagen hier nog even gaat terugziengertd schreef:Bartman,
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Inderdaad... anders heeft je router weinig zin. Bedoeling is dat al je PC's "achter" de router zitten, en als jij TN eveneens "achter" de router aansluit, dan zit plotseling iedereen "voor" de router. Hopelijk begrijp je deze "domme" uitlegbartman schreef:dus de kabel moet toch van de telenet switch naar de wanpoort van de router?

Nee, normaal staan dergelijke dingen in je router standaard correct... vermoedelijke waren je twee IP-adressen reeds in gebruik door je PC's, zodat je router er geen meer kreeg van Telenet. Best zet je alles af (inclusief TN modem), sluit je daarna alles opnieuw correct aan... en dan pas schakel je alles terug in.bartman schreef:en het feit dat ik op die manier gisteren niet het internet opgeraakte was dus te wijten aan een setting binnen die router dat ik nog moet wijzigen.
-
- Elite Poster
spreekt men dus van "achter de router" wanneer je een device op één van de 4 lanpoorten aansluit en 'voor de router' als je een device aansluit op de wanpoort van de router? Op de doos van de dlink router las ik dat je oa op die lanpoorten pc's en ook een switch kan aansluiten, vandaar mijn verwarringr2504 schreef: Inderdaad... anders heeft je router weinig zin. Bedoeling is dat al je PC's "achter" de router zitten, en als jij TN eveneens "achter" de router aansluit, dan zit plotseling iedereen "voor" de router. Hopelijk begrijp je deze "domme" uitleg![]()
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Niet vergeten dat Telenet je MAC Adres onthoud. Dus als jij je kabel uit je PC/switch haalt, en dan in de router steekt werkt dat niet. Hiervoor dien je je telenet modem even uit te schakelen (for arguments sake: 5minuten). Daarna ga je zonder problemen je WAN IP op de router krijgen mits deze ingesteld is op WAN-DHCP.bartman schreef:dus de kabel moet toch van de telenet switch naar de wanpoort van de router? en het feit dat ik op die manier gisteren niet het internet opgeraakte was dus te wijten aan een setting binnen die router dat ik nog moet wijzigen. Ik vrees dat je me de komende dagen hier nog even gaat terugziengertd schreef:Bartman,
grtz,
Sasuke
-
- Elite Poster
vanavond dan eens wat oefenen. Ik leer hier toch wat bij.
IS de een goede/beste volgorde: ik hang eerst enkel mijn pc aan de router om deze via 192.168.0.1 te configureren, daarna trek ik de modem uit en vervolgens verbind ik de telenetswitch met de wanpoort van de router ?
op die dir-655 router kan je heel wat instellen, hopelijk heb ik hiervan slechts een beperkt aantal settings van nodig. Ik moet dus kijken naar begrippen zoals dhcp en nat moet ingeschakeld zijn
IS de een goede/beste volgorde: ik hang eerst enkel mijn pc aan de router om deze via 192.168.0.1 te configureren, daarna trek ik de modem uit en vervolgens verbind ik de telenetswitch met de wanpoort van de router ?
op die dir-655 router kan je heel wat instellen, hopelijk heb ik hiervan slechts een beperkt aantal settings van nodig. Ik moet dus kijken naar begrippen zoals dhcp en nat moet ingeschakeld zijn
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Men spreekt inderdaad wel eens van "achter" de router, over "voor" de router zal je niet vaak horen spreken... maar om het iets technischer uit te drukken, achter de router is de LAN kant, voor de router is de WAN kant.bartman schreef:spreekt men dus van "achter de router" wanneer je een device op één van de 4 lanpoorten aansluit en 'voor de router' als je een device aansluit op de wanpoort van de router?
Je kan een swicth zowel "voor" (WAN) als "achter" (LAN) de router plaatsen... "voor" (WAN) is noodzakelijk bij Telenet als je digitale TV hebt, de decoders mogen namelijk niet "achter" de router hangen. "Achter" de router kan je eveneens een switch hangen indien je niet zou toekomen met de 4 LAN poorten.bartman schreef:Op de doos van de dlink router las ik dat je oa op die lanpoorten pc's en ook een switch kan aansluiten, vandaar mijn verwarring
Is inderdaad prima.bartman schreef:IS de een goede/beste volgorde: ik hang eerst enkel mijn pc aan de router om deze via 192.168.0.1 te configureren, daarna trek ik de modem uit en vervolgens verbind ik de telenetswitch met de wanpoort van de router ?
Standaard staan alle routers meestal correct en moet je niets veranderen behalve de wireless security, deze zet je best op WPA2 PSK.bartman schreef:op die dir-655 router kan je heel wat instellen, hopelijk heb ik hiervan slechts een beperkt aantal settings van nodig. Ik moet dus kijken naar begrippen zoals dhcp en nat moet ingeschakeld zijn
-
- Elite Poster
even een update..en inderdaad heb nu wel verbinding met het internet via de WAN-poort van de router (had de telenet modem een 5tal minuutjes, zonder stroom gezet)
Ik krijg alvast 1 grote verbetering en dat is wanneer ik tegelijk wil surfen en het programma µTorrent gebruik. Bij rechtstreekse kabel tussen de telenetswitch en de pc ging het laden van webpagina's tergend langzaam vanaf het ogenblik dat dit torrent programmaatje draaide (lag het aan de software? heb nooit een ander torrent programma hiervoor getest. Nu, bij gebruik van de router kan ik en surfen (en snel) en torrents downloaden. Hopelijk is dit geen eendagsvlieg
Ik krijg alvast 1 grote verbetering en dat is wanneer ik tegelijk wil surfen en het programma µTorrent gebruik. Bij rechtstreekse kabel tussen de telenetswitch en de pc ging het laden van webpagina's tergend langzaam vanaf het ogenblik dat dit torrent programmaatje draaide (lag het aan de software? heb nooit een ander torrent programma hiervoor getest. Nu, bij gebruik van de router kan ik en surfen (en snel) en torrents downloaden. Hopelijk is dit geen eendagsvlieg