hmm, voor ik (jaren geleden

) in de IT ben beland heb ik zelf nog in de beveiligingssector gezeten (inc. certificaat installatie en onderhoud van mibiz), dus tis even geleden, mr een paar pointers kank altijd wel geven i suppose.
Het grootste punt is om je huis het minst aantrekkelijk te maken in je straat, en het probleem op je buren af te schuiven... Hebben je buren zijdeuren of donkere plaatsen rondom het huis, dan zorg jij dat aan je voordeur en zijkanten van huis licht brand... Hebben je buren savonds de gordijnen open zodat hun 54" plasma van buiten te zien is, dan zorg jij dat je de gordijnen dicht hebt zodat men niet kan binnenkijken.
Hebbe je buren geen alarm, zorg jij dat je sirene duidelijk zichtbaar op de geval hangt, hebbe de buren hun poort van de oprit altijd open,zorg jij dat die van jouw dicht is, etc.
Je wilt maken dat jouw huis "niet de moeite is" en dat ze de buren gaan bezoeken.
(ja dit klinkt heel egoistisch, maar daar komt het wel op neer in het algemeen ...
Aangaande je eigen post / je alarm ambities :
1) vergeet dat je zelf infeite geen alarmsystemen meer mag plaatsen, in die mate dat je geen buitensirene, of binnensirene die buiten zichbaar is mag plaatsen.
2) voor aansluiting op een meldkamer, of korten op verzekeringspolis, moet je het systeem sowieso laten plaatsen (of zelf plaatsen, en laten keuren/aftekenen en onderhouden) door een erkende installateur.
Wat je zelf aanhaalt bvb is al af te raden, 120 seconden is een veel te lange periode voor in/out delay...
Even uitgaande van een woning met voordeur en achterdeur die beiden gebruikt worden, op voor en achterdeur een deurcontact met 20 tot 30 seconden in en uitschakelvertraging (kan je evt vervangen door volumetrische detectie (dual technologie aan te raden, pir+mw ) in de inkomhallen).
Aangevuld met een volumetrische detectie in woonkamer, bureau en slaapkamer (slaapkamer instellen als "gedeeltelijk in", zodat zone word gedisabled als je systeem partieel inschakeld als je slaapt ).
Qua sirene, again, rekening mee houden dat je die zelf infeite niet mag plaatsen, en dat 2 stuks infeite niet nodig zijn, 1 buitensirene die strategisch geplaatst is tegen inschuimen is voldoende ... (in spits van dak hangen bvb...)
en als je dan toch bezig bent, laat 2 of 3 rookdetectoren plaatsen, krijg je tegenwoordig een premie voor, en tis efficienter dan gewoon losse rookmelders...
Qua advies zou ik je zeker nogmaals willen meegeven om voor een erkende installateur te kiezen, een deftige firma gaat je goed begeleiden qua keuze en plaatsing vna detectoren, en gaat je in veel gevallen zelfs toelaten om bvb alle bekabeling en aansluitingen zelf te doen, zodat je goedkoper uitkomt ...
Ik zou je Varel Alarm uit Hasselt (vestiging ook in leuven) kunnen aanraden, hebben redelijk wat klanten in het leuvense en mechelse ook, en zijn een betrouwbare firma infeite. (en hebben veel ervaring in veel sectoren, doen zowat alles van particulier, tot bedrijven en patrimonium beveiliging voor een aantal kerken, etc ...)