Advies/ervaringen alarmsysteem(en)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:
Provider

Verruit de beste plaats in dit subforum denk ik dit even neer te zetten

Gisterenavond , juist na valavond is hier chez casa a3ke ingebroken . Redelijk recent en modern huis en , zo dachten we althans toch, inbraakveilig huis.

Details bespaar ik maar ze zijn via een raam binnengekomen

Kon toch geen oog meer dichtdoen vannacht dus heb opzoek geweest naar informatie over alarmsystemen

Maar door het bos de bomen niet meer terug te vinden spijtig genoeg :(

Iemand eventueel advies over wat wel wat niet hoe waar wie eventueel ?

Wat ik wel al kan meegeven is dat een bedraad systeem mogenlijk is zonder problemen

Er 4 zones zouden moeten komen , denk ik , 2 met "timedelay" 120 seconden pakt voor ingeven code en 2 zones die instant zouden mogen/kunnen

4 IR sensoren dus voor de 4 zones

En 2 audio/visuele buitenposten (sirene + zwaailicht dus)

Ben zelf elektricien (maar enkel van opleiding)
The eternal and true pessimist :D
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer
Provider

Beste,

Bij het kiezen van alarmsysteem kan ik je niet helpen was reeds altijd aanwezig bij klanten waar ik ging veranderen.

Alarmsysteem kan je veel dingen mee doen als je een beetje kennis hebt. Echter moet je er u van bewust zijn dat dit enkel dient om af te schrikken. Ik ben van opleiding en beroep elektricien en heb enkele aanpassing uitgevoerd op alarmsystemen van kennissen die hun alarm systeem in eigen beheer hebben.
Volgenden dingen heb ik gedaan.
uitgang op alarm gezocht die schakelt wanneer alarm zich voordoet daaraan gekoppeld , elektrische rolluiken gaan naar beneden , verlichting in het huis is niet meer mogelijk en voeding stopcontact wordt verbroken , eigenaar wordt via gsm module opgebeld en kan mee luisteren wat er gebeurt en eventueel spreken via luidspreker in kamers , buitenverlichting wordt geactiveerd , deuren gaan niet meer open , verborgen camera op infrarood neemt alles op en stuur door via internet of gsm module naar server op internet, enz.
Hier staan dingen in die gemakkelijk te doen zijn en niet veel geld kosten maar hier zijn ook kostelijke zakken bij. Spijtig genoeg is het niet altijd een oplossing als ze echt binnen moeten zijn maar het remt wel af. Weet niet hoe ze zijn binnen geraakt maar hulpmiddelen die ze kunnen vinden in de tuin berg je best goed weg.

gr crazydavid
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

hmm, voor ik (jaren geleden :P) in de IT ben beland heb ik zelf nog in de beveiligingssector gezeten (inc. certificaat installatie en onderhoud van mibiz), dus tis even geleden, mr een paar pointers kank altijd wel geven i suppose.

Het grootste punt is om je huis het minst aantrekkelijk te maken in je straat, en het probleem op je buren af te schuiven... Hebben je buren zijdeuren of donkere plaatsen rondom het huis, dan zorg jij dat aan je voordeur en zijkanten van huis licht brand... Hebben je buren savonds de gordijnen open zodat hun 54" plasma van buiten te zien is, dan zorg jij dat je de gordijnen dicht hebt zodat men niet kan binnenkijken.
Hebbe je buren geen alarm, zorg jij dat je sirene duidelijk zichtbaar op de geval hangt, hebbe de buren hun poort van de oprit altijd open,zorg jij dat die van jouw dicht is, etc.
Je wilt maken dat jouw huis "niet de moeite is" en dat ze de buren gaan bezoeken.
(ja dit klinkt heel egoistisch, maar daar komt het wel op neer in het algemeen ...

Aangaande je eigen post / je alarm ambities :

1) vergeet dat je zelf infeite geen alarmsystemen meer mag plaatsen, in die mate dat je geen buitensirene, of binnensirene die buiten zichbaar is mag plaatsen.
2) voor aansluiting op een meldkamer, of korten op verzekeringspolis, moet je het systeem sowieso laten plaatsen (of zelf plaatsen, en laten keuren/aftekenen en onderhouden) door een erkende installateur.

Wat je zelf aanhaalt bvb is al af te raden, 120 seconden is een veel te lange periode voor in/out delay...

Even uitgaande van een woning met voordeur en achterdeur die beiden gebruikt worden, op voor en achterdeur een deurcontact met 20 tot 30 seconden in en uitschakelvertraging (kan je evt vervangen door volumetrische detectie (dual technologie aan te raden, pir+mw ) in de inkomhallen).
Aangevuld met een volumetrische detectie in woonkamer, bureau en slaapkamer (slaapkamer instellen als "gedeeltelijk in", zodat zone word gedisabled als je systeem partieel inschakeld als je slaapt ).

Qua sirene, again, rekening mee houden dat je die zelf infeite niet mag plaatsen, en dat 2 stuks infeite niet nodig zijn, 1 buitensirene die strategisch geplaatst is tegen inschuimen is voldoende ... (in spits van dak hangen bvb...)

en als je dan toch bezig bent, laat 2 of 3 rookdetectoren plaatsen, krijg je tegenwoordig een premie voor, en tis efficienter dan gewoon losse rookmelders...

Qua advies zou ik je zeker nogmaals willen meegeven om voor een erkende installateur te kiezen, een deftige firma gaat je goed begeleiden qua keuze en plaatsing vna detectoren, en gaat je in veel gevallen zelfs toelaten om bvb alle bekabeling en aansluitingen zelf te doen, zodat je goedkoper uitkomt ...

Ik zou je Varel Alarm uit Hasselt (vestiging ook in leuven) kunnen aanraden, hebben redelijk wat klanten in het leuvense en mechelse ook, en zijn een betrouwbare firma infeite. (en hebben veel ervaring in veel sectoren, doen zowat alles van particulier, tot bedrijven en patrimonium beveiliging voor een aantal kerken, etc ...)
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Ja , heb ook al wat PM's gekregen dat me toch aanraade een vakman in huis te halen desontdanks de aanzienlijke meerprijs

Ik zou voor 2 buitensirenes opteren omdat de voor en achterkant serieus gescheiden liggen en de achterkant zelfs de gevaarlijkste kant is (als ook voor het schikeffect)

Net ook een link gekregen met mediacoverage over de inbraken van vorige avond/nacht , 8 in totaal op (in vogelvlucht) 2 km hier int Mechelse

Morgen ga ik alvast de tip van de buurman opvolgen en een halogeen met bewegingsmelder en programeerbare ingebouwde sirene alvast halen ter vervanging van een buitenspotje op de achtergevel
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

a3ke schreef: Morgen ga ik alvast de tip van de buurman opvolgen en een halogeen met bewegingsmelder en programeerbare ingebouwde sirene alvast halen ter vervanging van een buitenspotje op de achtergevel
Uhm, heb je af en toe katten of vogels die in je tuin rondlopen?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Goztow schreef:
a3ke schreef: Morgen ga ik alvast de tip van de buurman opvolgen en een halogeen met bewegingsmelder en programeerbare ingebouwde sirene alvast halen ter vervanging van een buitenspotje op de achtergevel
Uhm, heb je af en toe katten of vogels die in je tuin rondlopen?
ik vermoed deze vraag voor "valse meldingen" ?

buurman heeft hetgeen dat hij me aanrraade ook hangen en daar werkt het goed ....
FlashBlue
Erelid
Erelid
Provider

a3ke schreef:Ja , heb ook al wat PM's gekregen dat me toch aanraade een vakman in huis te halen desontdanks de aanzienlijke meerprijs

Ik zou voor 2 buitensirenes opteren omdat de voor en achterkant serieus gescheiden liggen en de achterkant zelfs de gevaarlijkste kant is (als ook voor het schikeffect)
Jij kan die meerprijs beperken door een deel zelf te doen , maar dan moet je wel de juiste firma vinden, die je dat ook toelaat. Er zijn firma's die gewoon vlakaf neen zeggen, en er zijn er die je zonder problemen zelf bekabeling etc laten voorzien... Kga niet nog eens reclame maken, namen staan in vorige post.

En aangaande 2 sirene's, neem van mij aan dat 1tje ruim voldoet, enige situaties waar er meerdere buitensirene's geplaatst worden, is normaal bij grote bedrijfspanden, bij particulieren word dat normaal zo goed als niet toegepast, maar dat is je eigen keus natuurlijk.
Qua afschrikking is het resultaat van 2 sirenes mijns inziens niet groter dan van 1 - sterker nog, ze gaan eerder denken dat het namaak is dan imho...
Standaard binnensirene en buitensirene zouden plenty moeten zijn, je kan de extra kost (die toch snel over de 150e gaat...) beter steken in een extra volumetrische detector in huis of een telefoonmelder... :)
Opexx
Starter Plus
Starter Plus
Provider

"Valse meldingen" door dieren zijn al opgelost door PET detectoren.

Aangezien ikzelf installeer kan ik je vertellen dat 1 sirene volstaat :P Je kan ook een dummy sirene zetten, gewoon lege doos schrikt ook en kost minder.

Telefoon kiezer is aan te raden, staat niet alleen je sirene voor niets te loeien als je niet thuis bent.
Afbeelding
Afstand centrale ~1,7km
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

a3ke schreef:Morgen ga ik alvast de tip van de buurman opvolgen en een halogeen met bewegingsmelder en programeerbare ingebouwde sirene alvast halen ter vervanging van een buitenspotje op de achtergevel
Die halogeen spots is het eerste wat men stuk slaat... heeft weinig zin.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Provider

r2504 schreef:
Die halogeen spots is het eerste wat men stuk slaat... heeft weinig zin.
Dat is overdreven ... als men zover gaat, heb je je huis al een overduidelijk doelwit gemaakt, door een pak andere fouten te maken.

Verlichting is niet de oplossing, maar maakt wel deel uit van het totaalpakket om jouw huis een afrader te maken voor de potentiele gelegenheidscrimineel.

Als je echter georganiseerde misdaad gaat aantrekken, dan ligt dat aan je levenswijze en uitstraling naar buiten toe. ("kijk hoeveel geld ik heb en hoe rijk ik ben") en idd, dan gaat een lampje niet meer helpen nee...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

FlashBlue schreef:Als je echter georganiseerde misdaad gaat aantrekken, dan ligt dat aan je levenswijze en uitstraling naar buiten toe. ("kijk hoeveel geld ik heb en hoe rijk ik ben") en idd, dan gaat een lampje niet meer helpen nee...
M'n grootmoeder heeft nochtans maar een oud huisje... niet meteen iets met grote uitstraling.

Men is toen gans de buurt afgegaan... enkel huizen met honden en alarminstallaties heeft men toen overgeslagen. Bij verschillende buren was eveneens de halogeen stralen buiten dienst (nochtans hing hij bij m'n grootmoeder niet echt binnen bereik - was eerder 4m hoog of zo)

Maar zoals Flashblue al zei... maak je huis het minst interessante van de straat.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Oeps, kleine bump ;). Ik ben ook informatie aan het inwinnen over het installeren van een alarm. Even een situatieschets.

Ik woon in een appartement op de 2e verdieping, voordeur is een "geblindeerde" die we 2 jaar geleden hebben doen plaatsen. In principe is die al relatief stevig, met een goed slot. Er zijn twee vensterdeuren en een raam die op het terras uitgeven. Er is geen terras aan de kamerramen.

Verder hebben we twee katten en verwachten we een kindje ;).

Ik heb gisteren een installateur op bezoek gehad die het volgende voorstelde:

* alarmcentrale met GSM module (Pay & Go kaart) aangezien ik voor het ogenblik geen vaste BGC lijn heb en niet echt van plan ben die opnieuw binnen te halen.
* luister / spreek module: wanneer het alarm afgaat, wordt je opgebeld / ge SMS'd en kan je meeluisteren wat er gebeurt in je huis + spreken.
* binnenhuissirene.
* detectoren die het openen van de voordeur, de 2 vensterdeuren en het raam dat op het terras uitgeeft, opmerken (dus geen echte bewegingsdetector maar een "deur gaat open" detector). Eén bewegingsdetector in het gangetje bij de voordeur die ook voor een stuk in de living "binnenkijkt". Reden voor weinig bewegingsdetectoren: de katten kunnen een beetje overal opkruipen (en doen dit ook), waardoor zelfs de hierboven reeds aangehaalde PET detectoren zouden afgaan (kat komt te dichtbij) en ik wil absoluut false positives vermijden.

Een andere mogelijkheid waren bewegingsdetectoren op het terras maar het terras gaat binnen 2-3 jaar volledig uitgebroken en gerenoveerd worden dus leek ons dat geen goed idee.

Lijkt dit voldoende? Zou ik een tweede advies van iemand vragen? Graag zou ik ook een prijsschatting krijgen, zodat ik een beetje kan vergelijken.

tenslotte: de bedoeling is een afschrikeffect te creëren. Wij bezitten geen Picasso schilderijen of andere dure producten maar in de stad wonende wensen we ons wel wat veiliger te voelen.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer
Provider

Ik verkoop zelf ook alarmsystemen in combinatie met beveiligingscamera's. Bij de minste beweging kan bvb een mail verstuurd worden met de afbeelding en/of een SMS. Er kan opgenomen worden bij beweging of in continu enzovoort. Het kan ook makkelijk gekoppeld worden aan een bestaand alarmsysteem.

Nu, ik ben aan het werken aan onze website, wanneer 'm online komt zal ik wel eens de link doorsturen in pm naar de mensen die interesse hebben.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Goztow
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Hmmm, zoals ik reeds zei:
tenslotte: de bedoeling is een afschrikeffect te creëren. Wij bezitten geen Picasso schilderijen of andere dure producten maar in de stad wonende wensen we ons wel wat veiliger te voelen.
Ik ben ervan overtuigd dat het systeem dat je voorstelt zijn nut heeft voor een bepaalde doelgroep maar voor mij lijkt het overkill.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Provider

Ken : ik ga er van uit dat je ook de nodige opleiding hebt gevolgd (conceptie, installatie, onderhoud) bij een erkend opleidingscentrum, en dat je ook de nodige certificaties van mibiz op zak hebt ? (wet tobback...) Anders kan je je klanten totaal geen meerwaarde bieden op vlak van verzekering etc etc ...
Als het puur om camera gaat, is dat dan wel niet nodig (daar moet je wel maken dat je de wet aangaande camerasystemen kent...), maar als je het begint te marketen als alarmsysteem ben je niet goed bezig imho. (niets tegen jouw persoonlijk natuurlijk.... )

Goztow : Vraag je installateur zeker naar de erkenningsgegevens van MiBiz, en of hij de nodige opleidingen en erkenningen heeft om alarminstallaties te plaatsen en te keuren en onderhouden, dat is namelijk noodzakelijk als je tegemoetkomingen wil op vlak van je verzekeringspolis, en in de toekomst evt een meldkameraansluiting zou overwegen... ( als je een bezorgde blik krijgt als je vraagt of hij in orde is met de "wet tobback", dan mag je je zorgen maken...)
Goztow
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik dacht eerlijk gezegd om mijn diefstalverzekering op te zeggen. Collega's die reeds bestolen zijn, hebben me al gezegd dat ze bijna geen frank teruggezien hebben. Voor juwelen zou je ze allemaal moeten laten certifiëren en de waarde laten bepalen door een juwelier. Wie doet nu zoiets? De meeste juwelen hebben sentimentele waarde en zijn geschenken... Cashgeld zit vaak niet in de polis en indien wel: hoe ga je bewijzen hoeveel je in huis had? We hebben trouwens nooit meer dan 50 € in huis. Voor de rest: een 2,5 jaar oude computer, wat gaat men daar nog voor geven? Verzekeringen leven nu eenmaal niet van veel geld uit te keren :P. Dat is alvast mijn gedacht erover... kan iemand ook dat bevestigen?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Provider

Goztow schreef:Ik dacht eerlijk gezegd om mijn diefstalverzekering op te zeggen. Collega's die reeds bestolen zijn, hebben me al gezegd dat ze bijna geen frank teruggezien hebben. Voor juwelen zou je ze allemaal moeten laten certifiëren en de waarde laten bepalen door een juwelier. Wie doet nu zoiets? De meeste juwelen hebben sentimentele waarde en zijn geschenken... Cashgeld zit vaak niet in de polis en indien wel: hoe ga je bewijzen hoeveel je in huis had? We hebben trouwens nooit meer dan 50 € in huis. Voor de rest: een 2,5 jaar oude computer, wat gaat men daar nog voor geven? Verzekeringen leven nu eenmaal niet van veel geld uit te keren :P. Dat is alvast mijn gedacht erover... kan iemand ook dat bevestigen?
Dat is overdreven... een deftige makelaar gaat je netjes uitleggen wat je allemaal moet doen, en voor welke bedragen je sowieso gedekt bent.
Zo kan het gedekte bedrag stijgen, en je premie dalen bij het installeren van een (goedgekeurd) alarmsysteem, en hangen de voorwaarden af van maatschappij tot maatschappij, etc etc... Vaak is dit gewoon een extra optie bij je brandverzekeringspolis (waarvan je de premie ook vaak kan laten zakken door samen met je alarm een rookmelder te installeren ).

Je krijgt normaal sowieso (minus franchise, die weer van maatschappij tot maatschappij afhangt) de infrastructuurschade vergoed en natuurlijk ook de verzekerde voorwerpen, afhankelijk van de polisvoorwaarden.

denk dat je collega's vooral bij de verkeerde maatschappijen zaten en hun contracten niet kenden ... :)
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer
Provider

@Goztown

Dat is inderdaad overdreven. Toen ze bij ons een paar jaar geleden ingebroken hebben (we woonden toen in een appartement op het eerste verdiep en hadden het schuifraam in de living op een spleet laten staan voor wat verluchting), hebben we alles terugbetaald gekregen. Het ging hier onder andere om 2 GSM's, juwelen (onder andere verlovingsring :bang: ), horloge. Er zaten geen zaken bij die een fortuin kosten, maar alles bij elkaar was het toch bijna 2.000€. We hebben alles terug gekregen (minus de franchise uiteraard) zonder ook maar iets te moeten bewijzen. Ik denk echter niet dat er één maatschappij is die cash geld verzekert.

Ik denk dus dat uw collega's inderdaad bij de verkeerde maatschappij zitten.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dank voor de uitleg. Kunnen we even terug naar de originele vraag? Daar heb ik tot nu toe nog geen antwoord op gekregen :).
FlashBlue
Erelid
Erelid
Provider

Ik ga ervan uit dat je de vorige posts in het topic (vanaf het begin) al eens gelezen hebt, dus kzal nog even wat dingen opsommen.

-mits een goeie plaatsing, zal een goeie PET detector (eentje die effectief signal processing doet, gene domme PIR dus...) niet reageren op katten
-perimetrische detectie (deur en raamcontacten) vul je best sowieso aan met volumetrische detectie (bewegingsmelders), zeker in doorgangen en belangrijke ruimtes (woonplaats)
-laat zeker een "gedeeltelijk in" optie voorzien , zodat je snachts detectie van woonkamer, buitendeuren en ramen kan inschakelen, terwijl bvb gang en slaapkamers uitgeschakeld blijven.
-vermits je op een appartement zit, laat een optische indicatie (er bestaan kleine indicatoren, die maar pakweg 6x6 cm groot zijn) voorzien in de gang, boven je deur bvb... zodat zowel jij als je buren zien dat er iets gebeurd is... niks zo vervelend als thuiskomen en verrast worden door een inbrekeretc...
-probeer sowieso zoveel mogelijk voor bekabelde systemen te kiezen, en niet voor draadloos

Voor de rest zeker een 2e offerte vragen bij een andere firma, nooit zomaar te werk gaan op de mening van 1 persoon. Liefst ook een deftige firma en geen DHZ volk.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

FlashBlue schreef:Ken : ik ga er van uit dat je ook de nodige opleiding hebt gevolgd (conceptie, installatie, onderhoud) bij een erkend opleidingscentrum, en dat je ook de nodige certificaties van mibiz op zak hebt ? (wet tobback...) Anders kan je je klanten totaal geen meerwaarde bieden op vlak van verzekering etc etc ...
Als het puur om camera gaat, is dat dan wel niet nodig (daar moet je wel maken dat je de wet aangaande camerasystemen kent...), maar als je het begint te marketen als alarmsysteem ben je niet goed bezig imho. (niets tegen jouw persoonlijk natuurlijk.... )
Voor de alarminstallaties zelf werken we samen met ervaren goeroes in onderaaneming die de nodige certificaten bezitten. Voor IP camera beveiliging bestaan er naar mijn weten geen opleidingen ;-)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
TV = FTA IPTV + Netflix
Goztow
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

-vermits je op een appartement zit, laat een optische indicatie (er bestaan kleine indicatoren, die maar pakweg 6x6 cm groot zijn) voorzien in de gang, boven je deur bvb... zodat zowel jij als je buren zien dat er iets gebeurd is... niks zo vervelend als thuiskomen en verrast worden door een inbrekeretc...
Als die sirene afgaat, dan lijkt me zo'n indicatie toch overbodig? Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb inderdaad hierboven ook reeds beetje doorgelezen. Interessante dingen :). Nog een vraagje: is het nuttig om het alarm te koppelen aan verlichting? Bijvoorbeeld: als alarm afgaat, gaat een deel van de verlichting automatisch aan (eigenlijk omgekeerde van wat hierboven stond, en wsl moeilijker uit te voeren!).

Ik kan je afkortingen maar moeilijk volgen :-s. Ben echt onwetend in dat opzicht. Ik zal zeker wel een tweede mening vragen. deze eerste is me aanbevolen door enkele mensen die een alarmsysteem hebben laten installeren. Ik heb nogal wat vertrouwen in mond-aan-mond reclame :). Ik zal het concreet voorstel ook posten als ik het ontvangen heb.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Provider

Ken schreef:Voor IP camera beveiliging bestaan er naar mijn weten geen opleidingen ;-)
Ge moet nog steeds op de hoogte zijn van de reglementeringen aangaande camerabewaking en deze ook toepassen ...
Goztow schreef: Als die sirene afgaat, dan lijkt me zo'n indicatie toch overbodig? Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb inderdaad hierboven ook reeds beetje doorgelezen. Interessante dingen :). Nog een vraagje: is het nuttig om het alarm te koppelen aan verlichting? Bijvoorbeeld: als alarm afgaat, gaat een deel van de verlichting automatisch aan (eigenlijk omgekeerde van wat hierboven stond, en wsl moeilijker uit te voeren!).

Ik kan je afkortingen maar moeilijk volgen :-s. Ben echt onwetend in dat opzicht. Ik zal zeker wel een tweede mening vragen. deze eerste is me aanbevolen door enkele mensen die een alarmsysteem hebben laten installeren. Ik heb nogal wat vertrouwen in mond-aan-mond reclame :). Ik zal het concreet voorstel ook posten als ik het ontvangen heb.
Sirene is wettelijke een max tijd van 3 minuten (8 minute in geval van sabotage afaik), optische indicatie blijft actief tot ge het alarm afzet ...
En in een appartementsgebouw hebt ge snel het raden naar waar een sirene afgaat ...
Laatst gewijzigd door FlashBlue 05 mei 2009, 12:48, in totaal 1 gewijzigd.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer
Provider

Wij hebben tot onze schande geleerd (zie mijn vorige post) dat bewegingsdetectoren (althans voor onze gezinssituatie) niet handig zijn. Het appartement waar toen ingebroken is, was uitgerust met een alarm met bewegingssensoren. Het stond die bewuste nach echter niet op. Ons dochtertje was toen nog maar een paar maanden oud en dat betekent dat je per nacht toch een aantal keer uit je bed moet. Telkens we in de gang kwamen, passeerden we een bewegingssensor en moesten we dus het alarm uitzetten. Het systeem liet wel toe om bepaalde zones uit te schakelen, maar dat was telkens zo'n gedoe dat we het uiteindelijk beu werden en het alarm 's nachts gewoon lieten afstaan ... met het gekende resultaat :-(

In ons nieuw appartement hebben we dan ook geopteerd om te werken met deur- en raamcontacten in combinatie met glasbraakdetectie. Resultaat : je kan vrij rondlopen in je appartement terwijl het alarm toch opstaat. Als de contacten correct ingebouwd worden, kan je zelfs het raam op kiep zetten terwijl het alarm opstaat. Met die glasbraaksensoren, moet je wel geen glas laten vallen wanneer je de afwas aan het doen bent ;-)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Provider

Uzzi schreef:Wij hebben tot onze schande geleerd (zie mijn vorige post) dat bewegingsdetectoren (althans voor onze gezinssituatie) niet handig zijn. Het appartement waar toen ingebroken is, was uitgerust met een alarm met bewegingssensoren. Het stond die bewuste nach echter niet op. Ons dochtertje was toen nog maar een paar maanden oud en dat betekent dat je per nacht toch een aantal keer uit je bed moet. Telkens we in de gang kwamen, passeerden we een bewegingssensor en moesten we dus het alarm uitzetten. Het systeem liet wel toe om bepaalde zones uit te schakelen, maar dat was telkens zo'n gedoe dat we het uiteindelijk beu werden en het alarm 's nachts gewoon lieten afstaan ... met het gekende resultaat :-(

In ons nieuw appartement hebben we dan ook geopteerd om te werken met deur- en raamcontacten in combinatie met glasbraakdetectie. Resultaat : je kan vrij rondlopen in je appartement terwijl het alarm toch opstaat. Als de contacten correct ingebouwd worden, kan je zelfs het raam op kiep zetten terwijl het alarm opstaat. Met die glasbraaksensoren, moet je wel geen glas laten vallen wanneer je de afwas aan het doen bent ;-)

tsja, slecht systeem dan, sorry als het hard klinkt maar zo is het ...

Daarvoor hebbe *alle* goeie moderne systemen een "gedeeltelijk in" optie, met zelfs aparte code indien gewenst.

wij hebbe thuis overal volumetrische detectie (en contacten op grote ramen en deuren) (tot de kelder toe), en snachts gaat detector op de gang niet mee op, en kunt ge vrij naar het toilet etc ... living/inkomhal/keuken/kelder/wasruimte etc gaan gewoon wel op...
Is heel handig :)
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

FlashBlue schreef:
Ken schreef:Voor IP camera beveiliging bestaan er naar mijn weten geen opleidingen ;-)
Ge moet nog steeds op de hoogte zijn van de reglementeringen aangaande camerabewaking en deze ook toepassen ...
Daarvoor bestaan er wetten en die zijn bij mij gekend :)

TV = FTA IPTV + Netflix
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Weet iemand eigenlijk wat goedkoper uitkomt zo een alarmsysteem of
bulletproof ramen + metalen deuren?
Goztow
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Een alarmsysteem is in praktisch alle gevallen EN goedkoper, EN efficiënter. Mijn geblindeerde deur was een relatief goedkoop model, en heeft 2.000 € gekost. Mijn alarmsysteem kostte minder dan die deur! Ik heb mijn ramen vervangen door normaal dubbelglas en nieuwe vensters, dat grapje heeft me 7.000 + € gekost. Beeld je in wat inbraakbestendig glas dan kost ;).
FlashBlue
Erelid
Erelid
Provider

Goztow schreef:Een alarmsysteem is in praktisch alle gevallen EN goedkoper, EN efficiënter. Mijn geblindeerde deur was een relatief goedkoop model, en heeft 2.000 € gekost. Mijn alarmsysteem kostte minder dan die deur! Ik heb mijn ramen vervangen door normaal dubbelglas en nieuwe vensters, dat grapje heeft me 7.000 + € gekost. Beeld je in wat inbraakbestendig glas dan kost ;).
depends ...

Je moet ècht niet naar kogelvrij glas gaan om meer inbraakbestendig te zijn dan standaard dubbelglas.
Dubbel glas met een braakbestendige folielaag bied bvb al een pak meer weerstand dan standaard dubbele beglazing.

Het is overigens ook geen of/of situatie, maar een en/en situatie, je moet altijd de combinatie maken tussen elektronische en fysieke beveiliging, deftig hang en sluitwerk, en geen kartonnen buitendeuren, en dat combineren met een deftig alarmsysteem in geval dat ze het echt menen en toch binnenwillen ...
Goztow
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

FlashBlue schreef:
Goztow schreef:Een alarmsysteem is in praktisch alle gevallen EN goedkoper, EN efficiënter. Mijn geblindeerde deur was een relatief goedkoop model, en heeft 2.000 € gekost. Mijn alarmsysteem kostte minder dan die deur! Ik heb mijn ramen vervangen door normaal dubbelglas en nieuwe vensters, dat grapje heeft me 7.000 + € gekost. Beeld je in wat inbraakbestendig glas dan kost ;).
depends ...

Je moet ècht niet naar kogelvrij glas gaan om meer inbraakbestendig te zijn dan standaard dubbelglas.
Dubbel glas met een braakbestendige folielaag bied bvb al een pak meer weerstand dan standaard dubbele beglazing.

Het is overigens ook geen of/of situatie, maar een en/en situatie, je moet altijd de combinatie maken tussen elektronische en fysieke beveiliging, deftig hang en sluitwerk, en geen kartonnen buitendeuren, en dat combineren met een deftig alarmsysteem in geval dat ze het echt menen en toch binnenwillen ...
Klopt, maar als je zoals 90 % van de mensen niet ECHT waardevolle dingen in huis hebt en ook niet "ik ben stinkende rijk" uitstraalt, dan heb je sowieso heel weinig kans dat je professionals op bezoek krijgt. Ik heb zelf mijn venster vervangen maar uit energie/geluid-overwegingen, niet uit inbraak overwegingen. Een goede voordeur is natuurlijk ook belangrijk, maar dat moet daarom gene van 5.000 € zijn. Een goede voordeur, gesloten ramen + een alarminstallatie zullen al goed afradend werken, volgens mij, voor de meeste mensen. Heb je echt waardevolle objecten, dan moet je sowieso een groter budget voorzien.

Dit is ook iets dat je over de jaren moet opbouwen. Want dat kost nogal wat geld + het kan afgetrokken worden van de belastingen (dus beter één investering per jaar). Het zorgt wel voor een meerwaarde voor je woning.
peter38
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer
Provider

Via --------- . Kan je dat voor een degelijk prijs aanschaffen.
Ze hebben kant en klare pakketten die je zelf kan installeren.
Het is erg makkelijk. Enige is dat je kabels moet trekken. Zelfs die hebben ze kant klaar.
Veel successs,

Met vriendelijke groet, peter van berg
:-D :-)

MODBREAK: Beste, reclame voor je eigen bedrijf in je eerste post word niet geapprecieerd !
cdb
Starter
Starter
Provider

Beste
Graag had ik enig hulp betreffende de centrale fbii xl-5
Door omstandigheden ( faillissement installateur) was ik verplicht om bij degene die de zaak had overgenomen mijn onderhoud te doen .
Door ontevredenheid heb ik de samenwerking gestopt. 2-3 weken geleden had ik eeen defect aan de 2 interne batterijen ( versleten ) en hebben we deze moeten laten vervangen door 2 nieuwe batterijen . Dit echter door in bezit te zijn van de installateurscode . Sinds vandaag beschik ik echter van die installateurscode en wilde ik de melding op de display verwijderen . ik zit dus in de programmering maar geraak er niet meer uit. Hoe kan ik de melding sabotage alarm verwijderen op het display en hoe sluit ik de programmering af ?
Met vriendelijke groeten
Ps ik heb reeds een handleiding opgezocht maar geraak er niet wijs uit .
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Camera bewaking zit tegenwoordig ook in de wettelijke opleiding beveiliging ....
Afbeelding
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

De FBI XL-5 Is een typische centrale die geen alarmen bij houd als je ze spanningsloos maakt ...

dus je kan de sabotage buiten dienst stellen en dan de centrale opstarten ....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”