Handen in het haar

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
robyn
Starter
Starter

Beste
Mijn uitdading is het volgende.
Ik heb een bedrijfspandje gekocht maar daar is totaal nog geen internet of telefoonie aanwezig.
Op 18 maart komt telenet deze installatie voorzien.
In totaal komen er een 9 tal pc's die elk een internet aansluiting moeten hebben. Ook moeten deze verbonden worden met een gemeenschappelijke printer.
Daarnaast komen er ook een 9 tal telefoons die het liefst ook een soort van eigen nummer hebben.
Kan mij iemand hierbij helpen. Ik heb al verschillende bedrijfen gecontacteerd maar van crisis geen sprake geen enkel kon nog in de maand maart.
Met vriendelijke groeten
Robyn
wds900
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Ik heb goede ervaringen met BKM.
Misschien kan je het daar eens proberen :wink:
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Locatie?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
robyn
Starter
Starter

Oost Vlaanderen Lokeren
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Eventueel zelfbouw met een klein asteriskje en een kaartje derin?
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Zie je je 2 vragen graag in 1 oplossing of in 2 losse oplossingen?
Telefonie kan tegenwoordig ook over Internet lopen en is in dat geval meer een 'netwerkprobleem' dan een telefonieprobleem.

Netwerk is relatief simpel: Naast de Telenet-modem zal je nog een router en een switch met 16 poorten nodig hebben (9 pc's + 1 printer + 1 telenetmodem en een paar reserve). Merken en types opnoemen laat ik over aan anderen, maar ik zou niet naar consumenten-modellen kijken. De printer moet in dit verhaal wel eentje zijn met een eigen, ingebouwde printserver en netwerkaansluiting. Wil je een simpel USB-printertje kan je kijken naar een router met ingebouwde printserver-functies.

In het geval van telefonie kan je gaan voor de traditionele oplossing (digitale centrale en x-aantal buitenlijnen) aanvragen bij een telecomleverancier. Populair tegenwoordig is VoIP: betekent meestal iets duurdere hardware (de telefoons en 'centrale'), maar biedt meer flexibiliteit en uitbreidbaarheid. In dit geval gaat dit botsen met het netwerkverhaal en zal je waarschijnlijk een duurdere switch (een managed model) nodig hebben met meer poorten, ondersteuning voor VLAN's en QoS.

Dit zijn maar algemene tips, ik ben hier niet bedreven genoeg om een echt antwoord te kunnen formuleren.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

meon schreef:Zie je je 2 vragen graag in 1 oplossing of in 2 losse oplossingen?
Telefonie kan tegenwoordig ook over Internet lopen en is in dat geval meer een 'netwerkprobleem' dan een telefonieprobleem.

Netwerk is relatief simpel: Naast de Telenet-modem zal je nog een router en een switch met 16 poorten nodig hebben (9 pc's + 1 printer + 1 telenetmodem en een paar reserve). Merken en types opnoemen laat ik over aan anderen, maar ik zou niet naar consumenten-modellen kijken. De printer moet in dit verhaal wel eentje zijn met een eigen, ingebouwde printserver en netwerkaansluiting. Wil je een simpel USB-printertje kan je kijken naar een router met ingebouwde printserver-functies.

In het geval van telefonie kan je gaan voor de traditionele oplossing (digitale centrale en x-aantal buitenlijnen) aanvragen bij een telecomleverancier. Populair tegenwoordig is VoIP: betekent meestal iets duurdere hardware (de telefoons en 'centrale'), maar biedt meer flexibiliteit en uitbreidbaarheid. In dit geval gaat dit botsen met het netwerkverhaal en zal je waarschijnlijk een duurdere switch (een managed model) nodig hebben met meer poorten, ondersteuning voor VLAN's en QoS.

Dit zijn maar algemene tips, ik ben hier niet bedreven genoeg om een echt antwoord te kunnen formuleren.
servertje met pfsense en je bent vertrokken, makkelijk aanpasbaar ook (ipsec vpn,vlan,qos,p2p limiter,squid,dual-triple Wan,voip-gateway,werkt goed samen met cisco, anti-virus filtering, ...).Investeren in classieke telefonie zou ik maar achterwege laten. Pfsense is bijna even evenvoudig als een particuliere router.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”