Zijn deze waarden normaal?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Tom735
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 feb 2008, 12:16

Kan er mij iemand zeggen als deze waarden normaal zijn?

Lijnmodus: G.DMT
Maximale lijnsnelheid: 2464 kbps (downstream) / 1292 kbps (upstream)
Ruismarge: 4.4 dB (downstream) / 25 dB (upstream)
Lijndemping: 46.4 dB (downstream) / 26 dB (upstream)
Uitgangsvermogen: 18.8 dBm (downstream) / 12.1 dBm (upstream)


Is mijn lijn afgekepen door dommel / belgacom (omwille van vroegere huurders die problemen hadden)? Of heb ik gewoon een hele slechte lijn?.
Ik vind het raar dat ik zo weinig downstream heb en zo een hoge upstream.
Ik heb nu homeconnect, vroeger had ik netconnect (met de zelfde waarden)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Tom735 schreef:Ruismarge: 4.4 dB (downstream) / 25 dB (upstream)

Het verbaast me zelfs dat je lijn min of meer stabiel is. Voor een stabiele lijn moet je minstens een noise margin (ruismarge) van minstens 6dB hebben. Je hebt dus een slechte lijn. Aan de line atteniation (lijndemping) te zien zit je wel vrij ver van de centrale (+/- 4.6km), maar je zou toch vlot op 3.3Mbit of zelfs hoger moeten kunnen synchroniseren. 'k Zou eens een lijntest laten doen bij Belgacom.
Afbeelding
Tom735
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 feb 2008, 12:16

Ik dacht dat de vorige huurders bvb een hele slechte lijn hadden en dat ze van belgacom de lijn op 2MBits hebben gezet en dat dit nooit is aangepast.
Maar blijkbaar is de ruismarge aan een slechte lijn te wijten. (ik heb wel een hele stabiele lijn, nooit disconnects)

Kan ik bellen naar belgacom om mijn lijn uit te meten als ik homeconnect heb?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Geen flauw idee. Ikzelf heb belgacom als ISP, dus ik heb maar 1 aanspreekpunt. Er zal wel een dommelaar passeren die dit al eerder heeft meegemaakt.
Afbeelding
tbscope
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 jul 2003, 21:48

Is de telefoonlijn van belgacom, dan kan je naar belgacom bellen voor een test te laten doen.

Waar meet je deze waarden trouwens?
In je living of bureau, of direct na het binnenkomen van de telefoonlijn?
Probeer zoveel mogelijk punten tussen het binnenkomen van de telefoonlijn en je modem te elimineren.
Tom735
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 feb 2008, 12:16

Bij homeconnect is de telefoonlijn niet van Belgacom (denk ik). Ze is gehuurd door Dommel en Belgacom trekt zich van niets meer aan.

De waarden zijn gemeten in de bureau, maar ik heb deze vorig jaar eens gedaan waar de telefoonkabel binnenkomt en de waarden waren gelijkaardig.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”