Hallo,
Mijn situatie (door omstandigheden) is als volgt:
Op hetzelfde adres:
1. Telenet-aansluiting met een telefoonabonnement voor m'n ouders
2. Belgacom Discovery Line met ADSL via Dommel voor mezelf
Oorspronkelijk zat er op de Telenet-aansluiting telefonie+internet (pack), maar m'n vader wilde graag de kosten voor internet delen en heeft het internet-gedeelte opgezegd. Om zijn telefoonnummer niet kwijt te spelen, heeft hij het telefoon-gedeelte behouden. Nu wilt hij graag voordeliger telefoneren (via VoIP). Dat gaat natuurlijk probleemloos via mijn Dommel-aansluiting (heb een Siemens Gigaset C450 IP telefoon), maar nu stelt er zich een probleem: moeder ziet het niet zitten om het ouderlijke telefoonnummer te veranderen. De telenet-aansluiting stoppen en zomaar overschakelen op mijn Belgacomnummer is dus geen optie.
Zien jullie een treffelijke oplossing voor dit probleem?
Wat mij persoonlijk het makkelijkste leek (minder administratieve rompslomp en mogelijke problemen met nummeroverdracht):
- Ik zeg mijn Dommel-abonnement en Discovery line op (ben meer dan een jaar klant).
- Mijn vader opent een nieuwe Discovery line met behoud van nummer en activeert een nieuwe Dommel-abonnement op het nieuwe nummer.
Alle suggesties zijn welkom!
Groetjes,
Joris
Veranderen telecomsituatie
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
koop een Siemens C450IP
en start de overdracht van je telenet telefoon naar 3starsnet.
check ook eerst even na of telenet abbonnement >1 jaar is
want met die switch van pack naar single abbo kan dat al eens gewijzigd zijn
3starsnet zal je telefonie bij Telenet opzeggen...
je krijgt normaliter 24h voor dat moment alle gegevens die je in je siemens kunt steken... een soort "installatiecode" dat je op een van de managment websites kunt copy&pasten...
telenet zou dan de maand erop een eindafrekening maken...waarbij je ipv 17,99euro bijv maar 2 weken ipv een maand nog moet betalen van afgelopen maand...
en dan nog hopen dat iedereen je nog kan bellen
heb al 1x de ervaring dat Belgacom 2 weken achterliep met de portering waardoor telenetters niet konden inbellen om het nr dat via 3starsnet liep
Belgacommers konden hem wel bellen
ik zou je discovery laten zoals het is... Dommel durft nl extra activeringskosten vragen...
je kunt zelfs eventueel als je dommel > 1 jaar ; overstappen naar Tele2... zij bieden Raw Copper + Internet No Limit aan voor 24,99 euro/maand
ipv 34,99euro bij Dommel....
De enige catch is dat na een jaar je meer betaald; maar dan .... switch je toch naar een andere adsl leverancier? Edp? Dx?
en start de overdracht van je telenet telefoon naar 3starsnet.
check ook eerst even na of telenet abbonnement >1 jaar is
want met die switch van pack naar single abbo kan dat al eens gewijzigd zijn
3starsnet zal je telefonie bij Telenet opzeggen...
je krijgt normaliter 24h voor dat moment alle gegevens die je in je siemens kunt steken... een soort "installatiecode" dat je op een van de managment websites kunt copy&pasten...
telenet zou dan de maand erop een eindafrekening maken...waarbij je ipv 17,99euro bijv maar 2 weken ipv een maand nog moet betalen van afgelopen maand...
en dan nog hopen dat iedereen je nog kan bellen
heb al 1x de ervaring dat Belgacom 2 weken achterliep met de portering waardoor telenetters niet konden inbellen om het nr dat via 3starsnet liep
Belgacommers konden hem wel bellen
ik zou je discovery laten zoals het is... Dommel durft nl extra activeringskosten vragen...
je kunt zelfs eventueel als je dommel > 1 jaar ; overstappen naar Tele2... zij bieden Raw Copper + Internet No Limit aan voor 24,99 euro/maand
ipv 34,99euro bij Dommel....
De enige catch is dat na een jaar je meer betaald; maar dan .... switch je toch naar een andere adsl leverancier? Edp? Dx?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Kan je aan BGC niet vragen dat ze het bestaande nummer van je Discovery line droppen, en dat van Telenet ernaar porteren ?
Bedankt voor de suggesties!
Het nummer porteren naar 3starsnet overweeg ik, maar dan heb ik enkele bedenkingen:
1. Hier en daar lees ik dat de belkosten bij 3starsnet vrij hoog kunnen oplopen. Ze laten het (voorlopig?) wel toe om via andere providers te telefoneren. Stel dat je de minimum belwaarde aankoopt, maar daar niets mee doet. Moet je dan na een jaar nog belwaarde bijkopen? (i.v.m. geldigheidsduur).
2. Je verliest de "zekerheid" van een vaste lijn. Ik heb wel nog niet zo veel ervaring met VoIP en kan dan ook weinig zeggen over de betrouwbaarheid.
Het telenet-nummer overplaatsen naar de belgacom-lijn leek me ook een goede optie, maar volgens Belgacom mogen er op beide lijnen geen contractuele verplichtingen meer staan. Dit hebben ze mijn vader zo gezegd in een belgacomwinkel. Als ik het goed begrijp, betekent dat dat het Telenet-abonnement moet opgezegd worden (geen probleem), maar dat het Dommel-abonnement ook weg moet. Nu ben ik zelf nog steeds tevreden van Dommel, maar ik sta er niet voor te springen om aan administratieve ingrepen te moeten beginnen.
Het nummer porteren naar 3starsnet overweeg ik, maar dan heb ik enkele bedenkingen:
1. Hier en daar lees ik dat de belkosten bij 3starsnet vrij hoog kunnen oplopen. Ze laten het (voorlopig?) wel toe om via andere providers te telefoneren. Stel dat je de minimum belwaarde aankoopt, maar daar niets mee doet. Moet je dan na een jaar nog belwaarde bijkopen? (i.v.m. geldigheidsduur).
2. Je verliest de "zekerheid" van een vaste lijn. Ik heb wel nog niet zo veel ervaring met VoIP en kan dan ook weinig zeggen over de betrouwbaarheid.
Het telenet-nummer overplaatsen naar de belgacom-lijn leek me ook een goede optie, maar volgens Belgacom mogen er op beide lijnen geen contractuele verplichtingen meer staan. Dit hebben ze mijn vader zo gezegd in een belgacomwinkel. Als ik het goed begrijp, betekent dat dat het Telenet-abonnement moet opgezegd worden (geen probleem), maar dat het Dommel-abonnement ook weg moet. Nu ben ik zelf nog steeds tevreden van Dommel, maar ik sta er niet voor te springen om aan administratieve ingrepen te moeten beginnen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 85 keer
Indien het bij belgacom mogelijk is om uw nummer daar te plaatsen zou ik dat doen.
Inkomend via Discovery-Line
Uitgaand via betamax (bv.poivy)
Dan heb je toch nog zekerheid. (Als je dan echt dringend moet bellen en VOIP werkt niet, heb je nog altijd je discovery)
Ga het aan belgacom nog eens vragen. Ik heb er geen idee van, maar misschien doen ze "lastig" omdat ge enkel een discovery-line bij hun hebt (en geen classic/internet)
Inkomend via Discovery-Line
Uitgaand via betamax (bv.poivy)
Dan heb je toch nog zekerheid. (Als je dan echt dringend moet bellen en VOIP werkt niet, heb je nog altijd je discovery)
Ga het aan belgacom nog eens vragen. Ik heb er geen idee van, maar misschien doen ze "lastig" omdat ge enkel een discovery-line bij hun hebt (en geen classic/internet)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Persoonlijk zou mijn telefoonrekening enkel stijgen (heb nu een Telenet pack) daar ik nu onbeperkt gratis bel na 16u. De betere VoIP providers hebben echter geen flatfee formules, dus ieder gesprekje moet je betalen. Alternatieven zijn de diverse low-cost VoIP providers, maar de kwaliteit/service is soms minder.osieke schreef:Het nummer porteren naar 3starsnet overweeg ik, maar dan heb ik enkele bedenkingen:
1. Hier en daar lees ik dat de belkosten bij 3starsnet vrij hoog kunnen oplopen.
Een VoIP provider (waar je je nummer hebt) kan niet beslissen dat jij niet met een andere VoIP provider mag uitbellen. Technisch kan hij die beperking gewoon niet opleggen omdat jij via je internet provider rechtstreeks contact maakt met de uitgaande VoIP provider.osieke schreef:Ze laten het (voorlopig?) wel toe om via andere providers te telefoneren.
Zoals ik eerder schreef hangt dit allemaal af van het soort VoIP provider... ik veronderstel dat een 3StarsNet, WeePee, Dommel zelf, ... daar normaal iets beter in scoren dan gratis alternatieven.osieke schreef:2. Je verliest de "zekerheid" van een vaste lijn. Ik heb wel nog niet zo veel ervaring met VoIP en kan dan ook weinig zeggen over de betrouwbaarheid.
Als je het echt doet om te besparen dan zou ik alles dumpen en een Dommel oplossing kiezen met VoIP inbegrepen (zodat de gesprekken ook effectief gratis zijn... anders kan je je besparing terug naar je VoIP provider dragen). Geen idee hoe het echter de laatste tijd staat met de Dommel administratie... da's natuurlijk ook een risico.osieke schreef:Nu ben ik zelf nog steeds tevreden van Dommel, maar ik sta er niet voor te springen om aan administratieve ingrepen te moeten beginnen.
Geen idee wat je internet verbruik is, maar een ander alternatief is ook gewoon met alles terug naar Telenet. In theorie betaal je via een Shake maar een 7 euro voor telefonie... daar loop je niet ver mee, zelfs niet met VoIP oplossingen !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
ga dan voor tele2...
30 euro per maand "all in" , no limited internet & voip en ook na 16h freetime bellen
ook incl gratis modem
kunt ook gratis bellen met 3starsnet : http://www.3starsnet.com/index.php/UnlimitedCalls/en/
30 euro per maand "all in" , no limited internet & voip en ook na 16h freetime bellen
ook incl gratis modem
kunt ook gratis bellen met 3starsnet : http://www.3starsnet.com/index.php/UnlimitedCalls/en/
Op het eerste zicht ziet dat Tele2-pakket er vrij aantrekkelijk uit...blijkbaar ook geen last meer van een Belgacom-abonnement. In dat geval kan ik mijn Belgacom-spullen opzeggen en de Telenet-boel met nummerbehoud overplaatsen. Zal dan alleen een kwestie zijn van dat zo goed mogelijk te timen om niet te lang zonder internet te zitten.