Sinds enkele weken is er een sms fraude aan de gang waardoor mensen onterecht sms-en aankrijgen die 2 euro per keer kosten.
Deze sms-en worden verstuurd vanaf het nummer 9188
Omdat ik niet alleen ben zie volgende link ( http://www.sietoebie.be/soft/2009/01/17 ... t-vervolg/ en http://www.sietoebie.be/soft/2009/01/15/9188-mambo/ ) wil ik jullie hiervan op de hoogte brengen. De telefoonnummer bijgeleverd in het sms bericht voor extra informatie 038080207 wordt niet beantwoord.
Na controle van de sms - code of conduct blijkt dat het shortnummer 9188 eigendom is van paratel.
Ik stel voor dat iedereen die ongevraagd zo sms-en krijgt dit meld aan pers, testaankoop, etc om deze wanpraktijken een halt toe teroepen.
Mvg,
Jef
sms fraude 9188
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
en toch wil ik hier ook even wat op zeggen
70 % van de ondervraagde gedupeerde bevestigd ooit wel eens zich ingeschreven te hebben ergens met hun telefoonnummer erbij , zo geraakte ze in databasen die voortdurend met veel winst verkocht worden aan derden
zo ben ik eens slachtoffer geweest van zo die spelletjes die pokke veel geld kosten , zowel op men proximusabbo als men baseabbo , beide providers konden hieraan niks doen dan me vertellen wie deze stuurde (bedrijf .....) en met hen contact op te nemen
mits het om 4 x 2 € en 7 x 2 € ging vond ik dat toch de moeite waard en contacteerde hen , per mail (met scans van men facturen)
even later vroegen ze me men rekeningnummer , die ik per direct gaf , weinig tot niets verwachtende
maar 2 weken later stond er 8 € op en 2 weken en 3 dagen later nog eens 14 €
bij de laatste mailwisseling had ik ook naar het waarom gevraagd , met succes ! hun computerdatabase had , per ongeluk , paar keer naar verkeerde groepen mensen de spelletjesvragen doorgesms't , ongevraagd dus , en ze bode hun verontschuldigingen aan voor dit feit wat bij mij dus het geval was
Bij mijn wederomvraag hoe ze aan mijn gegevens zijn gekomen en toelating voor de spelletjes bleef het stil , op de vraag me te wissen daar ik niet geinterreseerd ben in zo'n zaken evenmin geen reactie
70 % van de ondervraagde gedupeerde bevestigd ooit wel eens zich ingeschreven te hebben ergens met hun telefoonnummer erbij , zo geraakte ze in databasen die voortdurend met veel winst verkocht worden aan derden
zo ben ik eens slachtoffer geweest van zo die spelletjes die pokke veel geld kosten , zowel op men proximusabbo als men baseabbo , beide providers konden hieraan niks doen dan me vertellen wie deze stuurde (bedrijf .....) en met hen contact op te nemen
mits het om 4 x 2 € en 7 x 2 € ging vond ik dat toch de moeite waard en contacteerde hen , per mail (met scans van men facturen)
even later vroegen ze me men rekeningnummer , die ik per direct gaf , weinig tot niets verwachtende
maar 2 weken later stond er 8 € op en 2 weken en 3 dagen later nog eens 14 €
bij de laatste mailwisseling had ik ook naar het waarom gevraagd , met succes ! hun computerdatabase had , per ongeluk , paar keer naar verkeerde groepen mensen de spelletjesvragen doorgesms't , ongevraagd dus , en ze bode hun verontschuldigingen aan voor dit feit wat bij mij dus het geval was
Bij mijn wederomvraag hoe ze aan mijn gegevens zijn gekomen en toelating voor de spelletjes bleef het stil , op de vraag me te wissen daar ik niet geinterreseerd ben in zo'n zaken evenmin geen reactie
The eternal and true pessimist
En dan nu het slechte nieuws, Paratel is de eigenaar van virtueel alle SMS-shortcodes in dit land. Paratel is trouwens een dochter onderneming van VMMa (VTM, 2BE, JimTV, Q-music...). Wat betreft de aansprakelijkheid van Paratel, ze hebben de zelfde verantwoordelijkheid als de uitbaters van een top-level-domain (bijvoorbeeld dns.be) met andere woorden de klant (of licentienemer) is in dit geval aansprakelijk volgens een ethische code waarvoor getekend is geworden.jefius schreef:Na controle van de sms - code of conduct blijkt dat het shortnummer 9188 eigendom is van paratel.
Test aankoop gaat hier in principe niets aan doen, het beste dat je kan doen is contact opnemen met je mobiele operator om te vragen om speciale nummers te verbieden op jou GSM nummer. Als je je geld terug wil zal het via officiële wegen moeten (lees juridisch of via FOD economie).
Het nummer dat ge opgegeven hebt (038080207) is trouwens een niet toegekend telefoonnummer (of alleszins niet toegekend aan een Belgische telecom operator).
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Die "spelletjes" zouden sowieso moeten verboden worden, samen met de zogenaamde belspelletjes. Het is een regelrechte schande.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Ik heb Proximus gevraagd om alle inkomende betalende SMSjes te blokkeren. Sinds 2005 heb ik er geen enkele meer ontvangen
En neen, ik doe dan ook nooit mee aan zo'n spelletjes. De TS misschien wel?
En neen, ik doe dan ook nooit mee aan zo'n spelletjes. De TS misschien wel?
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Wel zo als reeds geschreven in dit topic, het gaat over lijsten die doorverkocht worden (zoals dat bij SPAM ook zo is). En De kans dat jou gsm nummer nooit een andere eigenaar gehad heeft word kleiner met de dag.
In feite zou men de robinson lijst moeten uitbreiden naar GSM nummers, dan zou er toch tenminste meer rechtsgeldigheid zijn. Want zelfs al word een dergelijke zaak voor de rechtbank gebracht blijft het 'natte' vingerwerk wegens geen toepasbare rechtsleer.
In feite zou men de robinson lijst moeten uitbreiden naar GSM nummers, dan zou er toch tenminste meer rechtsgeldigheid zijn. Want zelfs al word een dergelijke zaak voor de rechtbank gebracht blijft het 'natte' vingerwerk wegens geen toepasbare rechtsleer.
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Maar dan kunt ge ook niet betalen voor uw parking via sms?Ken schreef:Ik heb Proximus gevraagd om alle inkomende betalende SMSjes te blokkeren. Sinds 2005 heb ik er geen enkele meer ontvangen
ooh. shiny.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
ik kan er niet aan uit hoe een service waar ze u iets sturen dat deze kosten op u verhaalt worden, .. normaal is het andersom.. het bestaat waarschijnlijk al lang maar normaal is toch anders voor mij althans. Op deze manier moeten ze uw telefoon nummer maar bemachtigen en ze kunnen u geld aftroggelen, wat ik niet echt een serieus systeem vind. Straks gaat men nog een systeem uit dokteren waar ge uw spam berichten gaat moeten betalen, ..