Mijne laptop start de laatste tijd heel traag. Schijf wordt ook regelmatig gedefragmenteerd en de onnodige programmas zijn uitgeschakeld. Hiervoor gebruik ik dit
http://www.answersthatwork.com/Tasklist ... sklist.htm
Hoe komt het toch??
CPU gebruik is nooit veel maar het duurt heel lang vooraleer ik echt kan beginnen werken. XP zelf opstarten duurt ni zo lang maar tis vooral de tijd tussen het moment dat mijn bureaublad verschijnt en het moment dat ik daadwerkelijk echt aan een taak kan beginnen.
Wat mij ook vooral opvalt (en dit gaat hand in had met wat ik hierboven net vermeldde) is dat ik de introtune van XP pas ne minuut of 2 hoor nadat XP al opgestart is en ik mijn bureaublad zie ... Normaal is da toch enkele seconden na het opstarten???
Da is zeker en vast het ptobleem. Maar wat is de oorzaak en vooral de oplossing???
Trage WinXP boot/start
Hoeveel en welke programma's worden geactiveerd bij het opstarten, andere dan windows "services" beschreven op die site (bv. kazaa, virusscanner, msn,...)? Hoe meer programma's opgestart worden, hoe langer het duurt eer je kan beginnen werken, das wel logisch. Maar 2 minuten eer je die opstart tune hoort
Das behoorlijk veel.
Hoe lang is het geleden dat je een format gedaan hebt? Virusscan up to date?
Greetz
![Shocked :eek:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Hoe lang is het geleden dat je een format gedaan hebt? Virusscan up to date?
Greetz
Kort samenvatten. PC is ne Compaq Pressario , Pentium 4, 2.8 Ghz, 512 mb ram gekocht in augustus 2003. Format is dus toch nog ni nodig denkik
ZO heel veel programma's staan er nu ni op maar er staan er toch genoeg... Heb alvast Photoshop en Norton Systemworks derafgezwierd omda in het opstartmenu nogal vrij veel Norton applications stonden.
Mijn harde schijf is vol voor 45%, dus daar kan het toch ook ni zo direct aan liggen
Norton Antivirus is up to date en nog pas net een defragmentatie gedaan
Heb onlangs mijne desktop geformat en die start nu wel heel snel op. De laptop ook int begin. Maar nu trager en trager.
ZO heel veel programma's staan er nu ni op maar er staan er toch genoeg... Heb alvast Photoshop en Norton Systemworks derafgezwierd omda in het opstartmenu nogal vrij veel Norton applications stonden.
Mijn harde schijf is vol voor 45%, dus daar kan het toch ook ni zo direct aan liggen
Norton Antivirus is up to date en nog pas net een defragmentatie gedaan
Heb onlangs mijne desktop geformat en die start nu wel heel snel op. De laptop ook int begin. Maar nu trager en trager.
- Styno
- Elite Poster
Sja, typical windows behaviour als je het mij vraagt.
Check wel eens je networksettings (dhcp timeout, ... ) en laat anders norton systemworks (windoctor) eens een test uitvoeren..
Styno
Check wel eens je networksettings (dhcp timeout, ... ) en laat anders norton systemworks (windoctor) eens een test uitvoeren..
Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
![Afbeelding](http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=styno&t=34517)
Een grondig systeem onderhoud kan ook wonderen doen, zoals...
1)Schijfopruiming.
2)Onnodige internet bestanden opruimen.
3)Cookies verwijderen.
(hopelijk heb je voor de noodzakelijke cookies je toegangspaswoorden genoteerd, zoals Skypass of Userbase enz...)
4)Defragmentatie.
(defragmentatie toch eens uitvoeren ook indien aanbevolen wordt dat dit nog niet nodig is)![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
1)Schijfopruiming.
3)Cookies verwijderen.
(hopelijk heb je voor de noodzakelijke cookies je toegangspaswoorden genoteerd, zoals Skypass of Userbase enz...)
4)Defragmentatie.
(defragmentatie toch eens uitvoeren ook indien aanbevolen wordt dat dit nog niet nodig is)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Afbeelding](http://upload.userbase.be/upload/bar_userbasemoderator.png)
Blue-Sky schreef:Een grondig systeem onderhoud kan ook wonderen doen, zoals...
1)Schijfopruiming.
3)Cookies verwijderen.
4)Defragmentatie.
(defragmentatie toch eens uitvoeren ook indien aanbevolen wordt dat dit nog niet nodig is)
Schijf zit idd beetje vol, maar niet over de 50%, dus daaraan kan het denkik ni liggen
Temp Internet files en cookies verwijder ik regelmatig
Defragmentatie gisteren nog uitgevoerd.
@ Styno, ik heb systemworks der gisteren afgezwierd omdat dat ook wel systeemvertragend werkt. Ik vind da een goed programma maar ik probeer nu alle tips. Iemand raadde mij aan dat eraf te gooien wat ik ook gedaan heb
Mss dat er zich toch iets heeft geïnstalleerd op uw pc dat alles doet vertragen. Ik heb dit willen controleren door rechtstreeks in het register gaan kijken.
de map HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Maar ik vind niks veracht: Dit is wat ik gevonden heb
ATIModeChange
ATIPTA
CARPService
ccApp
ccRegVfy
Cpqset
Display settings
MessengerPlus2
Microsoft Works
PreloadApp
QT4HPOT
Speedtouch USB
Srmclean
SynTPEnh
SynTPLpr
Winampagent
WooCnxMon
WOOTASKBARICON
WOOWATCH
Wat mij nu ook opvalt is dat als ik mijn bureaublad zie, dat het systeem dan blijkbaar effe ophoud met draaien. De muiscursor is gewoon het pijltje net alsof ik direct zou kunnen werken en ik hoor (bijna) geen systeemgeluiden (zo van da licht gekraak). Als ik de XP tune hoor, dan begint het systeem opeens weer op volle toeren te draaien
PC zelf draait heel vlot, alleen die opstarttijd is niet normaal.
Zou het niet kunnen dat 1 van de programma's die opstarten ergens in een lus geraakt? Misschien kan je eens proberen door programma's afzonderlijk eens uit te schakelen en dan opnieuw op te starten...
greetz
greetz
- Styno
- Elite Poster
Sorry,
was vergeten te zeggen dat je van die systemworks niet alles moet installeren.. Er zitten namelijk een heleboel extras bij die je systeem constant in't oog houden, en die extra recyclebin is enorm annoying...
Wat je wel kan gebruiken is de windows checker (windocter) en de defrag (speeddisk). deze zijn beter dan de standaard utils.
Styno
was vergeten te zeggen dat je van die systemworks niet alles moet installeren.. Er zitten namelijk een heleboel extras bij die je systeem constant in't oog houden, en die extra recyclebin is enorm annoying...
Wat je wel kan gebruiken is de windows checker (windocter) en de defrag (speeddisk). deze zijn beter dan de standaard utils.
Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
![Afbeelding](http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=styno&t=34517)
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Een kotgenoot van mij had net het zelfde probleem. Ik heb er mij suf achter gezocht. Ik gok nog altijd op de AV trouwens, want NAV 2003. De symptonen die jij beschrijft zijn dezelfde. En op een zonnige namiddag was het gewoon gedaan. Zijn laptop start weer lekker vlot op zonder dat er iemand iets veranderd had. Ik weet dus niet met zekerheid of de AV er voor iets tussen zat, maar dat was mijn eerste gok.
Cheers
Cheers
Tis opgelost denkik. Want ik hoorde net die XP tune nog voor ik mijn bureaublad zag, op de WELKOM pagina dus
Ik weet ni aan wat het zou kunnen liggen. Ik heb 2 dingen gedaan
1) NAV 2003 derafgegooid
2) Optische muis uit USB gehaald
KWeet nu ni wat de juiste oorzaak is. Aangezien het ne laptop is en da het soms handig is een gewone muis te hebben, heb ik een muis gekocht. Je kan kiezen of je die muis in de gewone poort dan wel in de usb poort steekt. Normaal stak ik die altijd in de gewone maar ik heb ze overlaatst veranderd en in USB poort gestoken. Zou da de oplossing kunnen zijn??
Ik weet ni aan wat het zou kunnen liggen. Ik heb 2 dingen gedaan
1) NAV 2003 derafgegooid
2) Optische muis uit USB gehaald
KWeet nu ni wat de juiste oorzaak is. Aangezien het ne laptop is en da het soms handig is een gewone muis te hebben, heb ik een muis gekocht. Je kan kiezen of je die muis in de gewone poort dan wel in de usb poort steekt. Normaal stak ik die altijd in de gewone maar ik heb ze overlaatst veranderd en in USB poort gestoken. Zou da de oplossing kunnen zijn??
-
- Pro Member
- Bedankt: 2 keer
Heb een tijdje geleden ook iemand gekend met identiek hetzelfde opstartprobleem op een tamelijk recente P4. Daar was het opgelost door nav2003 eraf te gooien. Hij heeft er later de 2004 opgekegeld, dat blijkt beter te lukken.
Of het de muis zou zijn kan je gemakkelijk testen hé, maar normaal niet.
Of het de muis zou zijn kan je gemakkelijk testen hé, maar normaal niet.
Met vriendelijke groeten,
Polleke
Polleke
Ik heb NAV 2003 er terug opgezet en nu heb ik terug problemen. Tzal dan toch aan da liggen. Zou da kunnen omda we in 2004 zijn
![Question Mark :???:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Question Mark :???:](./images/smilies/icon_question.gif)
Het rare is da NAV 2003 nog wel goe werkt op mijn desktop die ik eind december heb geformat ...
Kzal 2004 maar es downloade zeker![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Kzal 2004 maar es downloade zeker
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Sub Zero schreef:Wel, het rare is... Die kotgenoot van mij zijne norton 2003 staat er nog altijd op. Gewoon opeens... en dat we 2004 zijn dat kan het niet zijn, want hij had het in november ofzo. Wie zal het zeggen.
Cheers
Lol, en was het een legale versie??? Bij mij werkt de 2003 nog zonder problemen op mijn desktop pc. Leg da eens uit...
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Raar, alles blijkt nu toch terug normaal te werken. Heb een andere NAV 2003 geinstalleerd en die doet het wel.
Volledige Opstarttijd 1minuut 25seconden. Daarna kan ik probleemloos en zonder enige happering taken starten
Ben terug tevree :mrgeen:
Volledige Opstarttijd 1minuut 25seconden. Daarna kan ik probleemloos en zonder enige happering taken starten
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)