Een backup op CD van bijna 2 jaar oud is (deels?) onleesbaar geworden.
De CD reader doet net of er geen CD inzit. (lijkt me directory probleem)
Wanneer ik de achterkant bekijk zie ik dat de schijf voor het grootste deel beschreven is (van binnen uit naar buiten), geen beschadigingen.
Er staat dus data op. Wie kent er windows software om eventueel goede data nog te lezen?
De CD is niet van een van de merken die aanbiedt de data te reconstrueren, dus moet ik het zelf doen.
welke software om data CD-R te redden?
- Styno
- Elite Poster
Probeer eens met zoveel morgelijk verschilllende toestellen - dvd - cd - cdr. Met een writer heb je over het algemeen meer kans dat hij de cd kan lezen.
Je kan altijd proberen een image te trekken. ik gebruik hiervoor meestal clonecd.
styno
Je kan altijd proberen een image te trekken. ik gebruik hiervoor meestal clonecd.
styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Dank je. In alles wat een cd lezer heeft heb ik hem al gestopt, overal dezelfde reactie. Ik heb het gevoel dat de directory niet is weggeschreven. De CDwriter ziet de schijf als leeg.
Wanneer ik toegang zou hebben op trackniveau zou ik met engelengeduld de boel handmatig kunnen reconstrueren maar zie nu geen kans daartoe.
Goed idee van die immage. Zou eigenlijk een immage naar schijf moeten kunnen trekken, en op schijf (makkelijker) aan de slag gaan.
Wanneer ik toegang zou hebben op trackniveau zou ik met engelengeduld de boel handmatig kunnen reconstrueren maar zie nu geen kans daartoe.
Goed idee van die immage. Zou eigenlijk een immage naar schijf moeten kunnen trekken, en op schijf (makkelijker) aan de slag gaan.
Heb je al eens geprobeert onderaan links op start te klikken en dan op verkennen.
Dan moet je toch je CD-rom (drive) kunnen aanklikken, kun je dan eventueel iets zien staan?
(Zoniet is die CD waarschijnlijk defect, geef eens je win versie op)
Dan moet je toch je CD-rom (drive) kunnen aanklikken, kun je dan eventueel iets zien staan?
(Zoniet is die CD waarschijnlijk defect, geef eens je win versie op)
-
- Administrator
- Contacteer:
-
- Erelid
- Contacteer:
Heeft de cd ooit wel data weergegeven, het kan zijn dat er iets misgelopen is tijdens het branden en je de fout niet gezien hebt.
Een backup kost bij mij zo'n 10 cd's en vroeger keek ik die nooit na
maar na eens 2 cd's met waardevolle data die onleesbaar waren
gehad te hebben check ik iedere datacd die ik brand.
Greetz
Weetgraag
Een backup kost bij mij zo'n 10 cd's en vroeger keek ik die nooit na
maar na eens 2 cd's met waardevolle data die onleesbaar waren
gehad te hebben check ik iedere datacd die ik brand.
Greetz
Weetgraag
"Carpe Diem"
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 3 keer
Je kan eens proberen met isobuster :
http://www.smart-projects.net/isobuster/
Het is gedeeltelijk freeware (iso extractie werkt) en gedeeltelijke betalend (udf extractie).
Ik gebruik het hier ook regelmatig voor probleem cd's.
http://www.smart-projects.net/isobuster/
Het is gedeeltelijk freeware (iso extractie werkt) en gedeeltelijke betalend (udf extractie).
Ik gebruik het hier ook regelmatig voor probleem cd's.
-
- Elite Poster
Iedereen bedankt voor de goede tips, heb de CD/DVDdiagnostic en Isobuster gerund, beide hebben problemen:
wil nu nog een bit-immage maken om daar eens mee te spelen.
Ja, ik denk inderdaad dat de backup niet is goedgegaan.
Normaal selecteer ik altijd Verify maar ik kan me herinneren dat ik ontdekte dat deze plots uitgeschakeld stond. Ik geef de moed nog niet op en probeer wat verder.
The following information was collected by CD/DVD Diagnostic
Copyright 1997-2003, Arrowkey, Inc.
Table of Contents
There are a total of 1 tracks on disc, plus the lead-out.
Disc manufacturer: Ritek Co. Type: Phthalocyanine (gold)
Track 1 has been added to represent an open session
Track 1 occupies 359999 blocks (79 Min, 59 Sec, 74 Frames).
Error reading track data from disc, no further information available
---------------------------------------------
There are one or more conditions that make replication of this disc questionable.
Failed -unable to read from the disc. Error sense 05 21 00
Isobuster:
The Primary Volume Descriptor (PVD) is unreadable
Read Error at adress 16
Device reported Error 05/21/00
wil nu nog een bit-immage maken om daar eens mee te spelen.
Ja, ik denk inderdaad dat de backup niet is goedgegaan.
Normaal selecteer ik altijd Verify maar ik kan me herinneren dat ik ontdekte dat deze plots uitgeschakeld stond. Ik geef de moed nog niet op en probeer wat verder.
Recover4All kan dat probleem wel oplossen denk ik
Is ergens ne gratis demo van te vinden die bestanden kan recoveren van 10kB. Ge ziet wel alle bestanden die zouden kunnen hersteld worden, maar daar moet ge dan de volledige versie voor kopen
Is ergens ne gratis demo van te vinden die bestanden kan recoveren van 10kB. Ge ziet wel alle bestanden die zouden kunnen hersteld worden, maar daar moet ge dan de volledige versie voor kopen
-
- Elite Poster
Recover4all geprobeerd. Zie er leuke dingen mee op m'n vaste schijven, zels op een campact flash, maar bij de CD zegt hij: Invallid Disk.
In ieder geval bedankt.
In ieder geval bedankt.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Ik heb een plextor scsi cdrom en met plextools lukte het mij wel soms om beschadigde cd's te lezen (speed daalt vanzelf enzo als hij slechte sporen leest).
Ik zei dus lukte, want mijn scsi kaartje heeft jammer genoeg de geest gegeven. Iemand een idee waar ge nog zo'n ding kunt kopen? In de padeg en bij comtech toch niet te zien precies. (een gewoon ultra scsi kaartje is al goed)
greetz,
Nob
Ik zei dus lukte, want mijn scsi kaartje heeft jammer genoeg de geest gegeven. Iemand een idee waar ge nog zo'n ding kunt kopen? In de padeg en bij comtech toch niet te zien precies. (een gewoon ultra scsi kaartje is al goed)
greetz,
Nob
- Styno
- Elite Poster
Nob:
bij Loveno :
linkje
Een plexreader is inderdaad nix om te laten liggen...
styno
[mod="The Oddity"]
Url aangepast, layout werd verknoeid [/mod]
bij Loveno :
linkje
Een plexreader is inderdaad nix om te laten liggen...
styno
[mod="The Oddity"]
Url aangepast, layout werd verknoeid [/mod]
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
-
- Premium Member
- Twitter: xtrshop
- Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
- Bedankt: 47 keer
- Contacteer:
Een opmerking in de marge, maar is een back up van twee jaar oud nog zinvol? Is het niet beter om dat regelmatiger te onderhouden?
Misschien niet 100% on topic, maar ik heb nog een oude CD liggen die met PacketCD compleet vol geschreven is.
Plextor vergat toen namelijk te vermelden dat je 20MB nodig had om de cd af te sluiten. CD is dus compleet volgeschreven en toen zei de writer dat er geen plaats meer was. Resultaat: cd onleesbaar
Nadien heb ik trouwens Packet writing compleet laten varen .. op die cd staan enorm veel zaken die ik nergens meer kan terughalen. Foto's, documenten ed. Ik heb die cd altijd bijgehouden in de hoop dat er ooit een oplossing zou zijn
Iemand een idee/programma dat dit zou kunnen fixen?
Plextor vergat toen namelijk te vermelden dat je 20MB nodig had om de cd af te sluiten. CD is dus compleet volgeschreven en toen zei de writer dat er geen plaats meer was. Resultaat: cd onleesbaar
Nadien heb ik trouwens Packet writing compleet laten varen .. op die cd staan enorm veel zaken die ik nergens meer kan terughalen. Foto's, documenten ed. Ik heb die cd altijd bijgehouden in de hoop dat er ooit een oplossing zou zijn
Iemand een idee/programma dat dit zou kunnen fixen?
Hey ... everybody makes mistakes! That's why they put erasers on pencils. [Lenny]