Homeconnect SIP

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
zorrobe
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2009, 11:52

Weet iemand of het mogelijk is om een bestaand Homeconnect-abonnement als SIP te gebruiken? Maw: zodat je van buitenshuis met je PDA of laptop kan telefoneren via het VOIP-protocol gebruik makend van de tarieven van Homeconnect (ter vervanging van bijvoorbeeld VoipBuster). Zo ja, waar zijn de gegevens hiervoor terug te vinden?
karp_p
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 dec 2006, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Ik dacht dat dat niet toegelaten is bij dommel. Daarom ook dat zij de instellingen beheren in de router.
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

nee, kun je niet omdat het paswoord voor het sip account geheim is.. (onbekend..).


Wat je wel zou kunnen doen is een VPN verbinding leggen met een server bij uw thuis zodat je via het 'netwerk' kunt bellen... dat gaat zonder problemen.. :)
zorrobe
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2009, 11:52

Heb je toevallig enkele tips ivm het opzetten van een dergelijk VPN waarover het mogelijk is om te VOIP'en gebruik makend van het Homeconnect-abonnement?
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

het idee van een vpn op te zetten is zodat uw router denkt dat uw 'pda' op het intern netwerk zit (virtual private network = VPN..)

daardoor zou je als je in 'vpn' zit, gewoon ip ingeven van uw 'router' & *3 *3 vb.. (staat ergens bij de router weet het niet meer van buiten ;))
zorrobe
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2009, 11:52

Iemand hier ervaring mee, met VOIP gesprekken rerouten via de Siemens SX762 (via een VPN of andere methode)? Ik zou niet weten hoe eraan te beginnen en mocht iemand wél weten hoe, zou deze kennis een heleboel Homeconnecters kunnen interesseren. :-D
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 nov 2007, 20:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Enkele hints:

OpenVPN (http://openvpn.net/) is goede en gemakkelijk te installeren open source VPN server software. Bovendien is er een OpenVPN client voor PocketPC (windows mobile dus).

Hoe je daaropvolgend een SIP phone kan registreren op je Siemens router staat beschreven in deze FAQ.
zorrobe
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2009, 11:52

De VPN even daargelaten lukt het met de instellingen van die FAQ bij mij alvast niet. Heeft er iemand wel al gevonden welke instellingen je moet selecteren in je router (bijvoorbeeld voor lijn *3) en wat dan het bijhorende wachtwoord is dat je in je SIP-client dient in te geven (ik vermoed dat het domein het interne IP-adres van je router is zolang je binnen je netwerk zit en de username gelijk is aan de gebruikersnaam van de lijn)?

Alvast bedankt!
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 nov 2007, 20:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

router

Je moet eerst in de router onder Geavanceerde instellingen > Telefonie > voip een voip account aanmaken met de gegevens die je van je voip provider gekeregen hebt. Dommel stelt deze als ik het goed begrepen zelf in via de homeconnect software.

Daarna moet je onder Geavanceerde instellingen > Telefonie > toestellen voor de toestellen die je via SIP wil laten bellen als "telefoonnummer" de in stap 1 aangemaakt voip account selecteren. Ik veronderstel dat dommel dit standaard doet aangezien de default optie "vaste lijn" is, wat icm raw copper uiteraard niet kan werken. Alle andere waardes laat ik gewoon staan op de defaults.

sip phone

Ik gebruik x-lite als sip softphone met de volgende instellingen:

Display name: *3
user name: *3
password: *3
authorization user name: *3
domain: (LAN) ip adres van de router
"register with domain and receive incoming calls" aangevinkt
"send outbound via proxy" radio button aangeklikt met als address weer het ip adres van de router

Dat werkt prima - ik zal er voor alle zekerheid maar bijzeggen dat ik niet Dommel als VOIP provider gebruik, alhoewel dat geen verschil mag maken.
zorrobe
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2009, 11:52

Werkt met net dezelfde instellingen en Homeconnect als SIP om een of andere reden hier alvast niet. Misschien ligt het probleem bij het feit dat er nergens een wachtwoord in te stellen valt. Ik heb wat foto's van mijn instellingen bijgevoegd. Zoek de fout... :-)

Tabblad VOIP:
Afbeelding

Tabblad toestellen:
Afbeelding

Instellingen toestelnr. *3:
Afbeelding

De afbeeldingen zijn wat klein, maar mits een beetje oogtraining leesbaar (hoop ik).
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 nov 2007, 20:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Die instellingen lijken mij juist. Aan het ontbreken van een wachtwoord ligt het volgens mij niet, ik kan bij mij ook geen wachtwoord opgeven voor de SIP phones.
Het enige verschil met mijn settings voor de telefoon is dat je de naam van Phone 3 hebt veranderd van "Phone 3" naar "*3".

Welke SIP telefoon gebruik je en wat zijn de instellingen die je daar hebt gemaakt?
zorrobe
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2009, 11:52

Bedankt, TylerDurden!

Aangezien mijn instellingen volgen jou klopten (en het daar dus niet aan kon liggen) heb ik dan maar X-lite geprobeerd en het werkt als een droom. Althans, binnen mijn netwerk. Want zolang ik als domein 192.168.2.1 instel werkt alles perfect, maar zodra ik de gesprekken via mijn DynDNS account probeer te rerouten (voor buitenshuis gebruik) geeft hij 501 errors.

Iemand een idee van de juiste domeinnaam (en/of instellingen) om X-lite via DynDNS te rerouten?

Ps: ik heb net opgemerkt dat er nog een recent topic is over SIP en X-lite (opgestart vlak na dit topic), maar deze vraag sluit volgens mij hier beter bij.
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 nov 2007, 20:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Wat jij wil bereiken kan volgens mij alleen via een VPN connectie naar je intern netwerk.

Je kan misschien ook eens proberen om op je router een UDP port forward van poort 5060 naar het LAN ip adres van de router (192.168.2.1) in te stellen, maar ik vrees dat dat niet toegelaten is.
zorrobe
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2009, 11:52

Niet toegestaan, inderdaad. VPN it is.
ttts
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2007, 12:34

Heeft iemand ervaring met de siemens router en asterisk?
Ik krijg het niet aan de praat, enige wat ik even heb kunnen doen is inkomende gesprekken maar niet gesprekken voeren...
(en zelf dat krijg ik niet meer aan de praat)
lemon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 dec 2008, 10:09

zorrobe schreef:Niet toegestaan, inderdaad. VPN it is.

Je kunt ook een apart sip telefoon kastje kopen bijvoorbeeld van linksys en dat instellen als je sip accounts in de siemens geblokkeerd zijn. Zelf heb ik 2 nokia WiFi telefoons (E51 en E 60) waar ik sip accounts op heb ingesteld. WeePee (BE) Budgetphone (NL), voipdiscount en nog een paar. Het voordeel daarvan is dat je die telefoons overal ter wereld kunt gebruiken als je WiFi toegang hebt.

Ik Heb daar heel veel plezier van. Denk eens in als je bij iemand op bezoek gaat ben je gewoon via je eigen huisnummer bereikbaar! Overal ter wereld zodra er een vrij WiFi netwerk is. En die zijn echt bijna altijd wel ergens te vinden.
zorrobe
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2009, 11:52

lemon schreef:Je kunt ook een apart sip telefoon kastje kopen bijvoorbeeld van linksys en dat instellen als je sip accounts in de siemens geblokkeerd zijn.


Kan je een URL geven van een dergelijk product (evt. het jouwe)? De SIP-accounts zijn trouwens niet geblokkeerd in de Siemens router. Binnen het netwerk kan je immers wel bellen, ik kan echter enkel niet op de VOIP-poort van de router inloggen van buiten het netwerk. Kan een dergelijk "kastje" dit oplossen?

Alvast bedankt
OmegaII
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2009, 19:47

Iemand ervaring met Fring ?

Ik probeer hem in te stellen via userid: *3 password: *3 proxy address: 192.168.2.1

Maar krijg altijd de melding dat hij zich niet kan subscriben.
Met een softphone op pc lukt het met dezelfde instellingen.

Indien geen ervaringen, iemand een suggestie voor een werkend alternatief op S60 3rd ? Thx ;)
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 nov 2007, 20:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

@omegaII

hier heb ik de settings gepost die op mijn Nokia N95 alvast prima werken.
OmegaII
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2009, 19:47

Thx net alles ingesteld zoals daar vermeld staat zonder succes, ik zal op de andere thread antwoorden om het bij elkaar te houden ^^
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

voor de mensen met veel tijd en informatica kennis (of die tenminste de nodige uurtjes willen investeren...)

pak een oude pc.. installeer asterisk hier op (is een telefooncentrale feitelijk...). heb je wel een analoge telefoon ingang nodig op de oude pc..
dan kun je hierop een nieuwe 'server' draaien op een andere port en zo gewoon 'vrij' gebruiken zonder problemen...
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”