Moet ADSL apart geactiveerd worden bij Discovery Line?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Andy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 maa 2006, 01:10
Locatie: Rijmenam
Contacteer:

Mijn broer heeft op mijn aanraden een Discovery Line genomen, en dan bij een andere provider een (light) ADSL-abonnement.
Zijn telefoon werkt, maar ADSL niet -helemaal niet. Ik heb zijn PC en ADSL-modem meegenomen en bij mij thuis geprobeerd, en daar werkt de configuratie wel.
Kan het zijn dat ADSL apart geactiveerd moet worden als je een Discovery Line neemt?

Bedankt bij voorbaat!
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Bij welke provider heb je adsl besteld? (Staat in Belgacom onderdeel, maar je spreekt van alternatieve provider)
Andy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 maa 2006, 01:10
Locatie: Rijmenam
Contacteer:

driesve schreef:Bij welke provider heb je adsl besteld? (Staat in Belgacom onderdeel, maar je spreekt van alternatieve provider)


Bij EDPNet -maar ik heb het hier gezet omdat ik mij afvraag of het niet sowieso met het soort activering van de telefoonlijn te maken heeft. (Het huis had al een telefoonaansluiting van de vorige bewoners, maar die mensen hebben nooit Internet gehad.) Als er niets speciaals geactiveerd hoeft te worden bij Belgacom, dan moet het geregeld worden via EDPNet (en dan sturen die het misschien door naar Belgacom etc.) maar eerst wou ik deze mogelijkheid uitsluiten).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Je kan toch zien aan de modem of er een ADSL signaal is ?
Andy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 maa 2006, 01:10
Locatie: Rijmenam
Contacteer:

r2504 schreef:Je kan toch zien aan de modem of er een ADSL signaal is ?


't Is een goedkope USB-modem, veel is daar niet aan te zien (maar hij werkt dus wel). Maar misschien moet ik het inderdaad eens met een andere modem proberen, 1 die meer informatie geeft -dat is een goede tip, bedankt!
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Je kan ook altijd eens naar Edpnet bellen en vragen of langs hun kant alles in orde is. Misschien is er gewoon helemaal nog geen signaal.


Offtopic
Ben ik de enigste die er zich aan ergert dat veel mensen altijd direct antwoorden op technische (en andere) problemen komen zoeken op UB (of een ander forum) ? De meest voor de hand liggende actie in dit geval (en veel andere gelijkaardige gevallen) is toch gewoon de telefoon pakken en even naar de provider in kwestie (in dit geval Edpnet) bellen ? Bij de meeste helpdesken (waaronder Edpnet, ik spreek uit ervaring) helpen ze u vriendelijk verder en zoeken ze samen met u naar oplossingen. Nu zijn we gewoon wild aan het speculeren zonder dat we ook maar 1 bit aan informatie hebben.
Dit is helemaal niet bedoeld als verwijt aan de topicstarter, het moest gewoon even van mijn hart.
/Offtopic
Andy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 maa 2006, 01:10
Locatie: Rijmenam
Contacteer:

Uzzi,

ik kan begrijpen dat je je daar aan ergert, maar hoor ook mijn kant:
1. mijn broer kent hier allemaal niets van, volstrekt niets. Helaas.
2. ik probeer hem te helpen, maar ik woon niet in de buurt
3. hij heeft zoals gezegd geen Internet, moet dus proberen overdag van thuis uit te bellen (bv. naar EDPNet) met zijn Discovery Line (wat heel duur is) of met zijn GSM (ook duur vrees ik met het probleem "Internet werkt niet" uit de mond van iemand die er niks van kent).

Ik wil hem stap 3 besparen indien die stap niet hoeft. Daarom vroeg ik mij af of er misschien een aparte activatie nodig is op een telefoonlijn om ADSL te hebben. (Ik heb de relevante zoektermen ingegeven in het forum, maar ze blijken allen al te frequent voor te komen en de query, incl. varianten, wordt niet uitgevoerd.) Ik had gehoopt dat iemand mijn vraag zou kunnen beantwoorden met "ja natuurlijk" of "nee natuurlijk niet". In het eerste geval zou ik mijn broer naar Belgacom laten bellen, in het tweede geval naar EDPNet, in beide gevallen met een beperkter, meer gericht probleem.

Ik begrijp dat je je ergert aan sommige forum vragen, maar je kan die in dat geval toch net even goed negeren? Om onnodige speculaties te vermijden heb ik de vraag zo duidelijk mogelijk gesteld: "als Belgacom een telefoonlijn (re-)activeert, is die dan automatisch ook klaar om ADSL te ontvangen?". (Ik heb niet geschreven dat mijn ADSL niet werkt en of iemand weet waarom.).

Voila, hopelijk begrijp je de situatie al iets meer en ergert het jou minder! In elk geval, vanavond doe ik nog eens de rit naar mijn broer (zodra mijn kinderen in bed liggen) voor een nieuwe poging. Als dat niet lukt, zal hij zijn weg moeten vinden via de helpdesk(s).

Uzzi schreef:Je kan ook altijd eens naar Edpnet bellen en vragen of langs hun kant alles in orde is. Misschien is er gewoon helemaal nog geen signaal.


Offtopic
Ben ik de enigste die er zich aan ergert dat veel mensen altijd direct antwoorden op technische (en andere) problemen komen zoeken op UB (of een ander forum) ? De meest voor de hand liggende actie in dit geval (en veel andere gelijkaardige gevallen) is toch gewoon de telefoon pakken en even naar de provider in kwestie (in dit geval Edpnet) bellen ? Bij de meeste helpdesken (waaronder Edpnet, ik spreek uit ervaring) helpen ze u vriendelijk verder en zoeken ze samen met u naar oplossingen. Nu zijn we gewoon wild aan het speculeren zonder dat we ook maar 1 bit aan informatie hebben.
Dit is helemaal niet bedoeld als verwijt aan de topicstarter, het moest gewoon even van mijn hart.
/Offtopic
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Andy schreef:Om onnodige speculaties te vermijden heb ik de vraag zo duidelijk mogelijk gesteld: "als Belgacom een telefoonlijn (re-)activeert, is die dan automatisch ook klaar om ADSL te ontvangen?".


Nee, een telefoonlijn aansluiten, en een ADSL signaal erop plaatsen zijn twee verschillende dingen. Als je echter internet neemt bij Belgacom zal men die twee vermoedelijk wel samen doen, maar bij een alternatieve provider kan het zijn dat dit niet samen loopt.

De enige die hierop kan antwoorden is EDPnet... hen bellen zal dus de enige optie zijn. Heeft je broer trouwens al login codes en dergelijke gekregen ?
Andy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 maa 2006, 01:10
Locatie: Rijmenam
Contacteer:

r2504 schreef:
Nee, een telefoonlijn aansluiten, en een ADSL signaal erop plaatsen zijn twee verschillende dingen. Als je echter internet neemt bij Belgacom zal men die twee vermoedelijk wel samen doen, maar bij een alternatieve provider kan het zijn dat dit niet samen loopt.

De enige die hierop kan antwoorden is EDPnet... hen bellen zal dus de enige optie zijn. Heeft je broer trouwens al login codes en dergelijke gekregen ?


De login codes waren in orde, de hardware ook, alles werkte, alleen niet bij hem thuis. Maar gisterenavond is het opgelost toen ik uiteindelijk de USB-kabel in een andere poort stak. Plots was er verbinding. Op die eerste poort werd alles netjes gedetecteerd, maar de <i>computer aan de andere kant antwoordt niet</i>. Daarom dacht ik niet aan deze oplossing. Ik vermoed dat de PC USB 1.1-poorten EN USB 2.0- poorten heeft, en dat ik bij mij thuis (waar ik over de grond moet kruipen) de "bovenste" poorten heb gebruikt, en bij hem thuis (waar de PC op tafelhoogte staat) de onderste rij.

Daarmee staat deze thread helemaal op een verkeerde plaats... .

Bedankt voor de hulp!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Andy schreef:Maar gisterenavond is het opgelost toen ik uiteindelijk de USB-kabel in een andere poort stak.


USB 1.x is normaal voldoende... denk niet dat die USB DSL modems USB 2.0 kennen.

Eerste regel is trouwens... gooi die USB rommel in de prullemand !
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 maa 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

r2504 schreef:
Andy schreef:Om onnodige speculaties te vermijden heb ik de vraag zo duidelijk mogelijk gesteld: "als Belgacom een telefoonlijn (re-)activeert, is die dan automatisch ook klaar om ADSL te ontvangen?".


Nee, een telefoonlijn aansluiten, en een ADSL signaal erop plaatsen zijn twee verschillende dingen. Als je echter internet neemt bij Belgacom zal men die twee vermoedelijk wel samen doen, maar bij een alternatieve provider kan het zijn dat dit niet samen loopt.


Om internet signaal te krijgen op een discovery lijn moet het adsl signaal geactiveerd worden. Of dit door BGC of Edpnet gebeurd weet ik niet, maar het is toch Edpnet die hiervoor moet zorgen.
Heb jij geen UTP modem met adsl status lampje om bij hem eens te gaan controleren of er wel degelijk adsl signaal is? Als er adslsignaal is dan is het abonnement waarschijnlijk nog niet actief
Andy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 maa 2006, 01:10
Locatie: Rijmenam
Contacteer:

Heb jij geen UTP modem met adsl status lampje om bij hem eens te gaan controleren of er wel degelijk adsl signaal is? Als er adslsignaal is dan is het abonnement waarschijnlijk nog niet actief


ADSL was al actief (het abonnement was al meer dan een maand lopende). Zoals gezegd, het lag blijkbaar aan de USB-poort en het is nu in orde (al kan het inderdaad goed zijn dat het niets met 1.1 vs. 2.0 te maken heeft).

Mijn UTP modem stond klaar maar was uiteindelijk dus niet nodig -het werkte plots "vanzelf"... (Nogmaals bedankt voor de hulp!)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”