Hallo,
Sinds kort heb ik de nieuwste Mandrake release hier bij me en ik wil dolgraag deze installeren op mijn laptop. Op de laptop staat nu windows XP... Ik heb internet op de laptop door middel van een gedeelte connectie. Op mijn "server pc" staat ook xp. Ik ken mijn weg in linux maar ik weet eigenlijk niet hoe ik mijn internet aan de praat moet krijgen onder mandrake. Daarom dat ik nog niet echt goed durf om het te installeren daar deze laptop dag en nacht gebruikt wordt voor internet toepassingen en het dus best in 1 keer allemaal wordt gemaakt.
Iemand raad?
Raf
Internet delen in linux...
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Ik begrijp het niet helemaal... In de titel staat dat je internet wil delen via linux en uit je tekst snap ik dat je met je laptop gewoon op internet wil via een server waarop XP staat?
Dat laatste is niet echt moeilijk denk ik.
Gewoon als gateway ip het ip van de server ingeven en dan denk ik ook nog de dns servers van je provider ingeven of als dns het ip van je server zetten.
Als je je linux echt met internet wil laten verbinden moet je een kijkje gaan nemen op : http://www.roaringpenguin.com/pppoe/
Om dan internet ook nog te laten delen via deze linux server kan je hier een kijkje nemen: http://www.e-infomax.com/ipmasq/howto/c-html/index.html
Dat laatste is niet echt moeilijk denk ik.
Gewoon als gateway ip het ip van de server ingeven en dan denk ik ook nog de dns servers van je provider ingeven of als dns het ip van je server zetten.
Als je je linux echt met internet wil laten verbinden moet je een kijkje gaan nemen op : http://www.roaringpenguin.com/pppoe/
Om dan internet ook nog te laten delen via deze linux server kan je hier een kijkje nemen: http://www.e-infomax.com/ipmasq/howto/c-html/index.html
NuKeM
- Erik
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 18 keer
yo,
of je onder Linux op het internet kunt hangt ervanaf of je hardware ondersteund wordt internet delen onder Linux (verboden voor adsl go klanten) ma kom is heel eeenvoudig al wat ge moet doen is op dat pictogrammeke "mandrake control center" klikken ge zult gevraagd worden uw "root" wachtwoordt op te geven ge geeft dat in (vereist) en ge klikt op ok dan -> netwerk -> internet delen maar of dit bij u gaat lukken daar kan ik niet met zekerheid op antwoorden aangezien ik uw hardware configuratie niet ken ne goeie bron van info(voor mandrake) is
http://www.linux-mandrake.com/nl/hardware.php3
greetz
Erik
of je onder Linux op het internet kunt hangt ervanaf of je hardware ondersteund wordt internet delen onder Linux (verboden voor adsl go klanten) ma kom is heel eeenvoudig al wat ge moet doen is op dat pictogrammeke "mandrake control center" klikken ge zult gevraagd worden uw "root" wachtwoordt op te geven ge geeft dat in (vereist) en ge klikt op ok dan -> netwerk -> internet delen maar of dit bij u gaat lukken daar kan ik niet met zekerheid op antwoorden aangezien ik uw hardware configuratie niet ken ne goeie bron van info(voor mandrake) is
http://www.linux-mandrake.com/nl/hardware.php3
greetz
Erik
Registered Linux user #286313
Ok het is geinstalled en mijn internet werkt prima, zoals de rest trouwens dat ook doet. Nu is mijn volgende vraag: hoe laat ik mijn speed touch usb onder linux werken want die server wil ik ook graag met linux laten werken... Het is dus die groene "rog" modem...
- Erik
- Elite Poster
speedtouch usb onder Linux ? ok here we go
ten eerste heb je de modem microcode nodig van alcatel dat kan je downloaden op
http://download.ethomson.com/download/speedmgmt.tar.gz
uit dit bestand haal je het bestand "mgmt.o" dit is de modem microcode
eerst pak je dat bestand uit
als ge uw afvraagt wat "cp" is dat is het unix commando om te kopieren net zoals "copy" onder msdos nu typt ge (misschien best eert eens rebooten) dan opent ge een shell en ge typt
als je nu een ander ipadres ziet als het "loopback(127.0.0.1) adres dan ben je successvol verbonden met het internet indien niet is er vanzelfsprekend wat mis maar geen paniek.kijk eerst het "connectielog" bestand na om te zien of er iets mis is daar ga naar
je kan ook de logs uit /var/log/messages/ bekijken (moet je root zijn)
daarin zou je normaal moeten kunnen zien wat er is misgegaan
greetz
Erik
ten eerste heb je de modem microcode nodig van alcatel dat kan je downloaden op
http://download.ethomson.com/download/speedmgmt.tar.gz
uit dit bestand haal je het bestand "mgmt.o" dit is de modem microcode
eerst pak je dat bestand uit
tar xvzf speedmgmt.tar.gz
su
password:"myrootpass"(zonder de "")
cp mgmt.o /usr/share/speedtouch
als ge uw afvraagt wat "cp" is dat is het unix commando om te kopieren net zoals "copy" onder msdos nu typt ge (misschien best eert eens rebooten) dan opent ge een shell en ge typt
su
password:"myrootpass"(geen "")
modem_run -m -f /usr/share/speedtouch/mgmt.o
(ffkes wachten maximum 20 a 30 seconden
pppd call adsl
ifconfig ppp0
als je nu een ander ipadres ziet als het "loopback(127.0.0.1) adres dan ben je successvol verbonden met het internet indien niet is er vanzelfsprekend wat mis maar geen paniek.kijk eerst het "connectielog" bestand na om te zien of er iets mis is daar ga naar
cd /etc/ppp
gedit connect-errors
je kan ook de logs uit /var/log/messages/ bekijken (moet je root zijn)
su
password:"myrootpass"(geen"")
tail -f /var/log/messages
daarin zou je normaal moeten kunnen zien wat er is misgegaan
greetz
Erik
- Erik
- Elite Poster
open een linuxshell en typ
het kan zijn dat ge fouten krijgt da em de database van "locate" niet kan vinden dan typt ge "updatedb" as root en die database wordt aangemaakt derna typt ge locate modem_run vreemd da em da nie vind
gewoonlijk is het /usr/bin/modem_run
greetz
Erik
locate modem_run
het kan zijn dat ge fouten krijgt da em de database van "locate" niet kan vinden dan typt ge "updatedb" as root en die database wordt aangemaakt derna typt ge locate modem_run vreemd da em da nie vind
gewoonlijk is het /usr/bin/modem_run
greetz
Erik
- Erik
- Elite Poster
jeesus wat heb jij uitgestoken ?
ik ben hier nu met Linux en die usb modem ...
en je hebt mandrake 9.0 ? ik ook
vreemd heel vreemd het spookt hier geloof ik
hoe heb je dat geinstalleerd is dat "download" of heb je dat gekocht ? ik heb het gekocht download kan het zijn dat de nodige rpm packages ontbreken anders moet je eens proberen met
je moet ook een verbinding aanmaken in mcc (mandrake control center) en daar voor "alcatel speedtouch usb kiezen
ik ben hier nu met Linux en die usb modem ...
en je hebt mandrake 9.0 ? ik ook
vreemd heel vreemd het spookt hier geloof ik
hoe heb je dat geinstalleerd is dat "download" of heb je dat gekocht ? ik heb het gekocht download kan het zijn dat de nodige rpm packages ontbreken anders moet je eens proberen met
/usr/bin/modem_run -m -f /usr/share/speedtouch/mgmt.o
je moet ook een verbinding aanmaken in mcc (mandrake control center) en daar voor "alcatel speedtouch usb kiezen
Euhm ik heb gewoon de 3 cd's van een ftp server in Nederland afgehaald...
Kheb wel niet alles geinstalleerd, gewoon hetgeen ik vond dat ik nodig had.
Gnome, internet and thats it...de rest heb ik niet geinstalled. Maar het basispakket installeert hij toch altijd dus...
Kheb wel niet alles geinstalleerd, gewoon hetgeen ik vond dat ik nodig had.
Gnome, internet and thats it...de rest heb ik niet geinstalled. Maar het basispakket installeert hij toch altijd dus...
- Erik
- Elite Poster
dan moeten we niet verder zoeken er zijn paketten die gij mist let wel as ge die modem aan de praat wil krijgen heb je "modem_run" nodig vraag mij niet in welk pakket dat zit he want ik zou het bij god niet weten en waar haal jij 3 cd's ?? ik heb 7 cd's en support voor de download (mandrakeexpert) die is er niet tenzij betalend maar dat wilt ge vast ni gnome hmmm ik vind kde 3 beter maar ja ieder zen smaak natuurlijk
- Erik
- Elite Poster
aaah awel,
bij de installatie stap "netwerkconfiguratie" vraagt em u toch hoe ge verbinding maakt mee het net ? "locate modem_run" as ge geen antwoordt krijgt is het inderdaad niet aanwezig
bij de installatie stap "netwerkconfiguratie" vraagt em u toch hoe ge verbinding maakt mee het net ? "locate modem_run" as ge geen antwoordt krijgt is het inderdaad niet aanwezig