Vraagje en opmerking omtrent smallband en 3.3Mbit/s

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Hier is iets dat ik op een newsgroup wou posten, maar dat heb ik niet gedaan omdat ik de fout in mijn gedachtengang inzag. Toch wil ik het jullie niet onthouden :)

Ik vroeg me zo af waarom ze eigenlijk zo lang doen over die upgrade naar 3.3Mbit/s?
Even mezelf uitleggen en verklaren:

Als achtergrond nam ik deze tekst: http://groups.google.com/groups?hl=en&l ... .be&rnum=3 vanuit "Re: ADSL 3 Mbps - toch verschillen tussen providers?" van Helpdesk Skynet.

Als je over je limiet gaat kom je op smallband terecht (na een reconnect en als je ISP Skynet is). Hiervoor moeten ze duidelijk niet naar je centrale (DSLAM) gaan en dat daar aanpassen... Idem voor de snelheidsverhoging als je uit Smallband gaat.
Daarentegen, de snelheid verhoging die ze nu doorvoeren gaat niet zo snel, want daarvoor moeten ze in de DSLAM je syncsnelheid voor gaan aanpassen blijkbaar.
De snelheidverhoging van de upload naar 192kbit/s heeft toch ook niet zoveel moeite gekost, of wel?

Ik vraag mij dus af hoe ze die syncsnelheid in de DSLAM veranderen. Ik heb horen zeggen dat het gewoon nieuwe syncsnelheid waarden zijn die ze moeten intypen. En hoe zit dat dan met die smallband? Dit wordt blijkbaar op het niveau van de provider (IP) gedaan terwijl de max download speed (en abbo) in de centrale (DSLAM van Belgacom bv) wordt vastgelegd, of vergis ik mij?

Waarom hebben ze vroeger nooit in de centrale direct alles op bv 6Mbit/s gezet, maar dat dan wel direct gelimiteerd op de eenvoudige manier die ze nu ook voor smallband toepassen (of geeft dit echt problemen als de afstand te groot is voor 6Mbit/s)? Dan zou die overschakeling nu toch veel sneller gaan en zouden de ISPs de bandbreedte zelf onder controle hebben (iets wat Belgacom natuurlijk niet graag zal zien ;).
Hierbij zal dan wel maar één enkel tarief voor het afhuren van de 'fysieke' Adsl lijn kunnen gevraagd worden. En hou zouden ze dan onderscheid maken tussen een Go en een Premium bv. ?
Het zou de markt wel goed openbreken denk ik :)

Als ze dit doen kunnen ze ook in de toekomst bv. ipv enkel Volume Packs ook Bandwidth Packs aanbieden waardoor je bv. 5gig kan downloaden, maar dan aan 5Mbit/s als je het inschakeld en als je centrale het aankan :)


Het vette gedeelte is het probleem... het zou volgens mij inderdaad goed veel problemen geven als jullie verstaan wat ik bedoel :)

Edit: ondertussen toch gepost met de opmerking die ik hier maakte :)
NuKeM
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Nukem wat het probleem is, is dat de afstand een zéér grote rol speelt voor adsl. het geeft geen nut om de dslams op 6 te zetten, slechts enkelen kunnen aan max snelheid 6 surfen (voorlopig zéér klein %). Waarom heeft BGC dit niet van in den beginne gedaan? om aan 6MbIts te surfen moeten de DSLAMS aangpepast zijn aan 6Mbits, waarom zou BGC investeren in duurder materiaal als 80-90% voorlopig toch geen gebruik van kan maken....
Ik denk dat het beter op deze piste te zoeken is. Aan de snelheids verhoging nu zijn er ook een ganse reeks upgrades van DSLAMS gebeurd, naar ik meen.


Het op smalband zetten van Skynet, is zuiver softwarematig. Maw de snelheidsverhoging is voor de LIJN, maar indien Planet Internet of andere ISP zijn infrastructuur niet aanpast aan de nieuwe snelheid zullen Planet abo's nog steeds surfen aan 1Mbit/s op een lijn die ondertss 3Mbit/s kan. Het zijn dus beide diensten die aanpassingen moeten doen. Dat smallband is gewoon de omgekeerde weg toepassen langs de kant van Skynet ;-)
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

The Oddity schreef:Nukem wat het probleem is, is dat de afstand een zéér grote rol speelt voor adsl. het geeft geen nut om de dslams op 6 te zetten, slechts enkelen kunnen aan max snelheid 6 surfen (voorlopig zéér klein %).

Het is ook niet de bedoeling dat men aan snelheid 6 kan surfen... de bedoeling is dat die mogelijkheid wel open staat naar de toekomst toe. Die 6 wordt direct dicht geknepen tot 3.3 bv bij de ISP. Dat bedoel ik :)

Waarom heeft BGC dit niet van in den beginne gedaan? om aan 6MbIts te surfen moeten de DSLAMS aangpepast zijn aan 6Mbits, waarom zou BGC investeren in duurder materiaal als 80-90% voorlopig toch geen gebruik van kan maken....
Ik denk dat het beter op deze piste te zoeken is. Aan de snelheids verhoging nu zijn er ook een ganse reeks upgrades van DSLAMS gebeurd, naar ik meen.

Ik denk niet dat dit voor Belgacom een meerkost was geweest (ik ben er zelfs bijna zeker van), en als er één was zal het wel geen grote geweest zijn :)

Het op smalband zetten van Skynet, is zuiver softwarematig. Maw de snelheidsverhoging is voor de LIJN, maar indien Planet Internet of andere ISP zijn infrastructuur niet aanpast aan de nieuwe snelheid zullen Planet abo's nog steeds surfen aan 1Mbit/s op een lijn die ondertss 3Mbit/s kan. Het zijn dus beide diensten die aanpassingen moeten doen. Dat smallband is gewoon de omgekeerde weg toepassen langs de kant van Skynet ;-)

Ja, inderdaad. Die 3.3Mbit/s convertie is op het niveau van de lijn, smallband op het niveau van de ISP.
Het juist daarom dat ik zeg "geef alle macht aan de ISP". Zet in de centrale het op 6Mbit/s maar laat de ISP dat dan limiteren tot de gewenste waarde. Zo kan men de snelheid handig 'softwarematig' veranderen zonder daarvoor (in geval van een nieuwe beslissing tot snelheidsverhoging) terug te moeten gaan klooien in de centrales :)
NuKeM
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Ja idd, zoals je het voorstelt is het zeer handig voor ons en de ISP's maar zo zet BGC zichzelf automatisch machtsloos eh, ze willen namelijk ook nog steeds een vinger in de pap hebben eh. ;-) Denkt dat dit een grote rol speelt en natuurlijk geld eh ;-)
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
All Your Base
Plus Member
Plus Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 sep 2002, 11:57

Wanneer we alle lijnen op 6 Mbits zetten in de DSLAM zal het overgrote deel niet eens meer synchroniseren, en daar ben jij en je ISP vet mee natuurlijk.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

All Your Base schreef:Wanneer we alle lijnen op 6 Mbits zetten in de DSLAM zal het overgrote deel niet eens meer synchroniseren, en daar ben jij en je ISP vet mee natuurlijk.


Wat ik dus vermoedde :) Hartelijk bedankt.
NuKeM
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Wel raar dat dat in Nederland dan wel lukt...

Nuja, in België waren ze koplopers op dsl gebied zeker :p (cfr reclame Belgacom)


Nob
Gebruikersavatar
All Your Base
Plus Member
Plus Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 sep 2002, 11:57

Dan heb je het over het 2-8Mbps abonnement daar? Ik vermoed niet dat ze daar alle lijnen op 8 Mbps hebben staan om te zien wat het zal geven bij de klanten, maar dat ze rekening houdend met de verzwakking van het signaal een synchronisatiesnelheid instellen, zoals het hier nu ook het geval is. Als een lijn op 3 Mbps niet meer synchroniseert gaat er een technieker ter plaatse om na te gaan of de lijnkwaliteit nog kan verbeterd worden, en als dit niet zo is moeten de lijnen weer op 1 Mbps gezet worden. Bovendien zullen er niet veel gelukkigen in Nederland die bovengrens van 8 Mbps halen zoals ik in't verleden ookal uitgelegd heb.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”