Ik heb een ADSL verbinding via dommel maar de laatste tijd heb ik last van lage snelheden en een instabiele verbinding. Ik heb de helpdesk van dommel gecontacteerd en ze hebben bij belgacom een lijntest aangevraagd. Ik heb hierop de volgende mail ontvangen maar ik weet niet goed wat de resultaten exact betekenen en wat ik hiermee moet aanvangen.
Inmiddels heeft Belgacom het onderzoek kunnen afronden en een aanpassing gedaan op uw lijn.We zien dat u inmiddels weer kunt internetten aan een tragere verbinding.
Wel is er een duidelijk probleem gemeten aan uw binnenbekabeling. We raden u aan de telefoonkabels en stekkers in uw huis goed te controleren of te vervangen. Ook kan een defecte telefoon voor kortsluiting op de kabels zorgen. Gezien de metingen die we hier binnen krijgen gaat het voor u toch wel noodzakelijk zijn dit eens goed te controleren.
Alvast bedankt!
***technische informatie***
DiagnosticMessage MINOR_FAULT_STATION
CableLength 4720 m <
AE_Insulation 10 MOHMS
BE_Insulation 4 MOHMS <
AB_Insulation 71 KOHMS <
BA_Insulation 523 KOHMS <
AC_Insulation 10 MOHMS
BC_Insulation 10 MOHMS
AE_Capacitance 383 nF
BE_Capacitance 381 nF
AB_Capacitance 888 nF
BA_Capacitance 890 nF
CableCapacitance 212 nF
MutualCapacitance 1611 nF
Ik heb op school een uitgebreid pakket communicatiewetenschappen gehad en ik ken vrij veel van netwerken maar van de technische (electronische) kant ken ik niet zo veel. Ik heb de router nu aangesloten in de garage waar de verbinding binnenkomt in het huis maar ik haal nog altijd dezelfde trage snelheid.
Ik had gehoopt dat iemand wat meer uitleg kon geven bij deze cijfers en of iemand advies kon geven over wat ik moet doen. Welke tests ik eventueel nog kan uitvoeren of welke dienst ik moet verwittigen om dit te herstellen.
Lijntest uitgevoerd door Belgacom, wat gedaan?
AB_Insulation 71 KOHMS <
Deze 2 waarden zijn niet goed. Ze moeten normaal boven de 1MOHM (1000KOHM) liggen. Meestal heeft die te maken met een defect telefoontoestel, minder voorkomend maar wel mogelijk is een fout in de splitter of modem, in de binnenkabel of in de belgacomkabel.
Gevolg kan zijn dat uw adsl onstabiel is en ruis op de telefoon.
Om zeker te zijn dat het niet op de binnenkabel zit (en dus wel op het belgacomnetwerk) zou je de binnenkomende kabel van belgacom moeten loskoppelen en eenzelfde meting laten doen. Zijn de waarden beter, dan zit het op uw binnenbekabeling (of apparatuur). Zijn de waarden hetzelfde dan ligt de fout bij belgacom.
Het gemakkelijkste is natuurlijk een technieker van belgacom laten komen. Maar dit kan je geld kosten als het probleem op uw binneninstallatie zit.
Deze 2 waarden zijn niet goed. Ze moeten normaal boven de 1MOHM (1000KOHM) liggen. Meestal heeft die te maken met een defect telefoontoestel, minder voorkomend maar wel mogelijk is een fout in de splitter of modem, in de binnenkabel of in de belgacomkabel.
Gevolg kan zijn dat uw adsl onstabiel is en ruis op de telefoon.
Om zeker te zijn dat het niet op de binnenkabel zit (en dus wel op het belgacomnetwerk) zou je de binnenkomende kabel van belgacom moeten loskoppelen en eenzelfde meting laten doen. Zijn de waarden beter, dan zit het op uw binnenbekabeling (of apparatuur). Zijn de waarden hetzelfde dan ligt de fout bij belgacom.
Het gemakkelijkste is natuurlijk een technieker van belgacom laten komen. Maar dit kan je geld kosten als het probleem op uw binneninstallatie zit.
Ik vermoed dat belgacom me nu op een lagere snelheid heeft gezet. Is er een manier om te testen of het telefoontoestel (of eventueel de splitters) de oorzaak is? Ik vermoed dat ik nu zoieso geen hogere snelheden meer kan halen tijdens het testen omdat het gelimiteerd is. Of is dit wel mogelijk?
Kan die binnenkomende kabel van belgacom gewoon met een multimeter of zo gemeten worden? M'n broer kent wel iets van elektriciteit en hij zou dat eventueel wel kunnen testen als er geen speciale apparatuur nodig is.
Ik vermoed ook dat het niet door de modem wordt veroorzaakt omdat ik al met 2 modems heb getest, alle 2 met de nieuwste firmware en goed geconfigureerd en het probleem blijft.
Kan die binnenkomende kabel van belgacom gewoon met een multimeter of zo gemeten worden? M'n broer kent wel iets van elektriciteit en hij zou dat eventueel wel kunnen testen als er geen speciale apparatuur nodig is.
Ik vermoed ook dat het niet door de modem wordt veroorzaakt omdat ik al met 2 modems heb getest, alle 2 met de nieuwste firmware en goed geconfigureerd en het probleem blijft.
Je kan om te beginnen je modem rechtstreeks op de telefoonlijn hangen. Dus zonder spliters of andere toestellen. Let er wel op dat je de kabel van de ADSL _NIET _ in een spliter steekt (dus niet via die blokjes waar ADSL op staat). Als je een telefoon hebt die jonger dan 10 jaar is kan je gewoon die stekker gebruiken mits die modulair is. Je mag dus op geen enkel telefoon stopcontact nog iets hebben insteken, enkel op het gene wat je gaat gebruiken om je modem in te pluggen.
Daarna kijk je in het programma van de modem of surf je naar de modem en kijk je of de waarden beter zijn geworden. Als je er niet aan uit komt mag je ze ook hier posten, er zijn hier voldoende mensen met kennis ter zaken
Daarna kijk je in het programma van de modem of surf je naar de modem en kijk je of de waarden beter zijn geworden. Als je er niet aan uit komt mag je ze ook hier posten, er zijn hier voldoende mensen met kennis ter zaken

Ok, ik heb dus alles uit de stekkers voor telefoon verwijderd en mijn router rechstreeks in de garage ingeplugd waar de lijn binnenkomt. Ik heb daarvoor de stekker van m'n telefoon gebruikt.
Dit zijn de waardes vooraf:
DSL Status: Connected
DSL Modulation Mode: MultiMode
DSL Path Mode: Fast
Downstream Rate: 1120 kbps
Upstream Rate: 384 kbps
Downstream Margin: 13 db
Upstream Margin: 23 db
Downstream Line Attenuation: 51 db
Upstream Line Attenuation: 15 db
Downstream Transmit Power: 11 db
Upstream Transmit Power: 16 db
Dit zijn de waardes achteraf:
Downstream Margin: 8 db
Upstream Transmit Power: 15 db
Enkel de waarde van Donwstream Marging is van 13 db naar 8 db gegaan, de rest is niet gewijzigd. Ik weet niet wat die verschillen in waarden betekenen dus enige hulp zou welkom zijn.
Alvast bedankt voor de hulp!
Dit zijn de waardes vooraf:
Downstream Margin: 13 db
Upstream Transmit Power: 16 db
Dit zijn de waardes achteraf:
Downstream Margin: 8 db
Upstream Transmit Power: 15 db
Enkel de waarde van Donwstream Marging is van 13 db naar 8 db gegaan, de rest is niet gewijzigd. Ik weet niet wat die verschillen in waarden betekenen dus enige hulp zou welkom zijn.
Alvast bedankt voor de hulp!
- Sub Zero
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
De (Noise) Margin zou zo hoog mogelijk moeten zijn. Das het verschil tussen ruis en het echte signaal. Aangezien deze nog gedaald is als je er alles af gehaald hebt zou ik een belgacom technieker laten komen omdat het erop lijkt dat het probleem in de buitenbekabeling ligt (verantwoordelijkheid van BGC). De interventie zal bijgevolg gratis zijn.
Ik heb de laatste weken niet veel tijd gehad maar vandaag heb ik toch eens gekeken voor m'n internet. Ik heb dommel getelefoneerd maar daar hebben ze me weten te vertellen dat belgacom er niets aan zal doen. Ze hebben m'n profiel om 1 mb/s gezet en daarmee is voor belgacom het probleem opgelost. Kan ik verder nog iets doen? De trage snelheid begint serieus op m'n zenuwen te werken. Ik moet nu regelmatig aan projecten werken en me via vpn met het schoolnetwerk verbinden maar dat loopt soms echt voor geen meter.
Ik heb dommel nog maar 6 maanden dus ik kan niet direct opzeggen. Is dit een geldige reden om m'n abbonement vervroegd stop te zetten en eventueel te gaan kijken voor kabel?
Ik heb dommel nog maar 6 maanden dus ik kan niet direct opzeggen. Is dit een geldige reden om m'n abbonement vervroegd stop te zetten en eventueel te gaan kijken voor kabel?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 34 keer
Je zit op 4,7 kilometer van de centrale. Dat is al een respectabele afstand. De lijnwaarden (en vooral de downstream line attenuation) zijn in mijn ogen slechter dan de afstand doet vermoeden. Ik zit zelf eveneens om 4,7 kilometer van de centrale en heb een downstream line attenuation van 35dB (en een lijnprofiel van 3,3Mbit/s). Er kunnen hiervoor 1001 redenen zijn : slechte binnenbekabeling, slechte Belgacom kabel in de straat, ...
Het enigste wat je kan doen is de infrastructuur in huis eens nakijken en, indien nodig, vervangen. Belgacom gaat hieraan weinig willen doen. Als ik me niet vergis, garandeert BGC op die afstand niet meer dan 1,1Mbit/s. Die heb je, dus de kous is daarmee af voor BGC. Dommel staat hierin machteloos.
Naar de toekomst toe zijn er 2 opties (na te kijken of ze bij jou in de buurt beschikbaar zijn) : Telenet (kabel) of VDSL2. VDSL2 is reeds beschikbaar bij Belgacom (je zal echter wel moeten pushen om het te krijgen indien je alleen internet bij hen neemt) en zal (hopelijk) in de nabije toekomst beschikbaar worden via andere ISP's.
Het enigste wat je kan doen is de infrastructuur in huis eens nakijken en, indien nodig, vervangen. Belgacom gaat hieraan weinig willen doen. Als ik me niet vergis, garandeert BGC op die afstand niet meer dan 1,1Mbit/s. Die heb je, dus de kous is daarmee af voor BGC. Dommel staat hierin machteloos.
Naar de toekomst toe zijn er 2 opties (na te kijken of ze bij jou in de buurt beschikbaar zijn) : Telenet (kabel) of VDSL2. VDSL2 is reeds beschikbaar bij Belgacom (je zal echter wel moeten pushen om het te krijgen indien je alleen internet bij hen neemt) en zal (hopelijk) in de nabije toekomst beschikbaar worden via andere ISP's.
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
- Bedankt: 102 keer
Afgaande van de tests die gedaan werden op uw lijn, zit je op een afstand van rond de 4,5 a 5 km _ en een mindere kwaliteit van de koperlijn, bijgevolg zal je bij geen enkele adsl provider de gewenste snelheid kunnen halen met deze lijn.
andere optie voor jou is mss wel kabel (Telenet) best het overwegen waard.
andere optie voor jou is mss wel kabel (Telenet) best het overwegen waard.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png

Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
mutualcapacitance zou ALS ge geen ISDN centrale hebt maar rond de 600 max mogen liggen .. :s
duidt zoals ze zeiden op interne bekabeling hoor .. modempje op eerste contact punt aansluiten zonder verlengkabel en nog eens testen ..
kan zijn da u contactpunt corossie ophangt kabelkes proper maken .. zo van die dingetjes vragen ze je te doen
duidt zoals ze zeiden op interne bekabeling hoor .. modempje op eerste contact punt aansluiten zonder verlengkabel en nog eens testen ..
kan zijn da u contactpunt corossie ophangt kabelkes proper maken .. zo van die dingetjes vragen ze je te doen