telenet besteld hoe ziet de installatie er uit?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

heb telenet smartshake van 42€ besteld. Geen nood aan draadloos, maar omdat het momenteel dan toch 'gratis' is, heb ik toch maar toegezegd
Ik hoop wel dat het draadloze gedeelte kan uitgeschakeld worden, want liever draad en al genoeg straling.
Van de telenetmodem gaat een utp kabel naar het draadloos basisstation en hierop wordt dan de digicorder aangesloten en tevens 2 pc's ? Dat wifi basisstation is wat men noemt de switch??
In de toekomst wil ik wel dat de 2 pc's ook intern bestanden kunnen uitwisselen en wordt alle data apart op een netwerk opslagsysteem gezet. Maar dan heb ik toch een router nodig niet? Dus dan plaats ik een liefst gigabit router tussen het wifi-basisstation en de pc's?
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Uw opstelling gaat er zo uitzien.
Modem ----> switch ----> digibox
**************** ----> Accespoint

Wil je later bestanden tussen de pc's uitwisselen dan zal je inderdaad gebruik moeten maken van een router.

Edit: had erover gelezen. Dat wifi basisstaion is een accespoint. Ik geloof van D-Link.
Een switch is kan je bezien als een verdeeldoos voor het netwerk. 1 ingang en de rest voor uitgang.
Laatst gewijzigd door nonkie op 05 nov 2008, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

maar ik kan aan de installateur vragen die accespoint weg te laten?
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

bartman schreef:maar ik kan aan de installateur vragen die accespoint weg te laten?


Kijk, als je toch van plan bent om later een router te plaatsen en de installatie voor wifi is gratis dan laat je het beter doen. Nadat de installateur weg is plug je de accespoint uit en houd je hem bij. Je steekt uw pc's bij in de switch. De accespoint kan je later nog gebruiken om uw draadloos netwerk uit te breiden achter de router. Vergeet niet dat de meeste routers tegenwoordig wifi aan boord hebben.
Afbeelding
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

ok bedankt, dus ze komen 2 extra apparaten installeren (op de muur?) namelijk een switch en een ap. Heeft die man de uitdrukkelijke opdracht van die AP vast te zetten? heb liever van niet. de switch mag hij vastzetten aan de muur. Ik hoef ook geen wifi afstelling op mijn pc te hebben, gewoon de utp kabel in pc pluggen en netwerkinstellingen aanpassen.
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

bartman schreef:ok bedankt, dus ze komen 2 extra apparaten installeren (op de muur?) namelijk een switch en een ap. Heeft die man de uitdrukkelijke opdracht van die AP vast te zetten? heb liever van niet. de switch mag hij vastzetten aan de muur. Ik hoef ook geen wifi afstelling op mijn pc te hebben, gewoon de utp kabel in pc pluggen en netwerkinstellingen aanpassen.


Je begrijpt een paar dingen verkeerd.
Het enigste dat tegen de muur wordt gevezen door de technieker is de modem en een tv versterker.
De accespoint en de witch staan gewoon ergens op zoals een kast. Je kan deze aan de muur bevestigen maar dat zullen ze niet doen.
Hij zal wel een wifi instelling maken voor de pc. Hij is verplicht om uw pc surfklaar te maken. Maar je kan hem vragen om het te doen via de kabel. En zo erg is het niet dat hij hem draadloos configureert hoor. Daarna kan je surfen via de utp kabel en je schakelt uw draadloos uit op de pc.
Afbeelding
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

ha ok, wel er staat al een versterker en een modem (heb al telenet digitale tv)
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Dan komt er hoogstwaarschijnlijk een switch bij. Normaalgezien is de installateur daarvan al op de hoogte...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Ken schreef:Dan komt er hoogstwaarschijnlijk een switch bij. Normaalgezien is de installateur daarvan al op de hoogte...


Ben vroeger ook eens telenet internet klant geweest (4 jaar geleden ofzo), maar heb ondertussen de splitter en de modem al naar stort gebracht. Worden deze dan gratis opnieuw geinstalleerd als ik digitale tv moest nemen bij telenet?
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Avenger 2.0 schreef:
Ken schreef:Dan komt er hoogstwaarschijnlijk een switch bij. Normaalgezien is de installateur daarvan al op de hoogte...


Ben vroeger ook eens telenet internet klant geweest (4 jaar geleden ofzo), maar heb ondertussen de splitter en de modem al naar stort gebracht. Worden deze dan gratis opnieuw geinstalleerd als ik digitale tv moest nemen bij telenet?


Dan heb je eigendom van telenet naar het stort gebracht.
Tsja, als ze het kwalijk nemen moet je het vergoeden.
Volgens hun systeem hangt de aansluiting nog steeds op uw adres en u hebt het naar het stort gebracht.
Afbeelding
Corleone
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 jan 2008, 12:02

nonkie schreef:
Avenger 2.0 schreef:
Ken schreef:Dan komt er hoogstwaarschijnlijk een switch bij. Normaalgezien is de installateur daarvan al op de hoogte...


Ben vroeger ook eens telenet internet klant geweest (4 jaar geleden ofzo), maar heb ondertussen de splitter en de modem al naar stort gebracht. Worden deze dan gratis opnieuw geinstalleerd als ik digitale tv moest nemen bij telenet?


Dan heb je eigendom van telenet naar het stort gebracht.
Tsja, als ze het kwalijk nemen moet je het vergoeden.
Volgens hun systeem hangt de aansluiting nog steeds op uw adres en u hebt het naar het stort gebracht.


Lol , kben gans in het begin klant geweest bij Telenet , kheb diene brol motorola modem nog altijd^^ Kwalijk nemen zullen ze dat dus zeker ni doen want ze vragen hem toch ook ni terug...
Afbeelding
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

nonkie schreef:Het enigste dat tegen de muur wordt gevezen door de technieker is de modem en een tv versterker. De accespoint en de witch staan gewoon ergens op zoals een kast.


Het hangt er allemaal een beetje vanaf... ik heb een "technische ruimte/kast", en de switch is gewoon met plastic strapje bij op de modem gehangen.

nonkie schreef:Hij zal wel een wifi instelling maken voor de pc. Hij is verplicht om uw pc surfklaar te maken.


Dat is afhankelijk van het type installatie... en bij mij zal een technieker steeds met z'n "pollen" van m'n PC's afblijven.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

nonkie schreef:
Avenger 2.0 schreef:
Ken schreef:Dan komt er hoogstwaarschijnlijk een switch bij. Normaalgezien is de installateur daarvan al op de hoogte...


Ben vroeger ook eens telenet internet klant geweest (4 jaar geleden ofzo), maar heb ondertussen de splitter en de modem al naar stort gebracht. Worden deze dan gratis opnieuw geinstalleerd als ik digitale tv moest nemen bij telenet?


Dan heb je eigendom van telenet naar het stort gebracht.
Tsja, als ze het kwalijk nemen moet je het vergoeden.
Volgens hun systeem hangt de aansluiting nog steeds op uw adres en u hebt het naar het stort gebracht.


Heb de modem nog teruggevonden. De switch was dus blijkbaar stuk gegaan en toen door eentje van interelektra vervangen (zonder telenet aansluit mogelijkheid).
Gebruikersavatar
UniCorn
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 feb 2008, 13:55
Bedankt: 2 keer

Corleone schreef:Lol , kben gans in het begin klant geweest bij Telenet , kheb diene brol motorola modem nog altijd^^ Kwalijk nemen zullen ze dat dus zeker ni doen want ze vragen hem toch ook ni terug...


Zal nog een oud model van modem zijn dan, tegenwoordig gebruiken ze al andere modellen.
En je hebt waarschijnlijk ook een waarborg betaald daarvoor, eigenlijk kan je die modem terugbrengen en waarborg terugkrijgen, denk ik...
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

UniCorn schreef:
Corleone schreef:Lol , kben gans in het begin klant geweest bij Telenet , kheb diene brol motorola modem nog altijd^^ Kwalijk nemen zullen ze dat dus zeker ni doen want ze vragen hem toch ook ni terug...


Zal nog een oud model van modem zijn dan, tegenwoordig gebruiken ze al andere modellen.
En je hebt waarschijnlijk ook een waarborg betaald daarvoor, eigenlijk kan je die modem terugbrengen en waarborg terugkrijgen, denk ik...
Toen ik vroeger bij telenet was had ik ook een waarborg betaald en toen ik er weg ging heeft telenet dat bedrag mooi terug gestort op mijn rekening, maar die modem en die versterker dat hangt hier ook nog altijd op zolder. Ik heb de voeding van de modem al aan iemand anders gegeven want die van hem was kapot gegaan en omdat het een maand duurde voordat die van telenet eentje kreeg (dat werd opgestuurd via een transport bedrijf) heb ik die van mij maar gegeven en nu heeft die er 2. ;)
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

vroeger telenet gehad, ik overweeg terug te gaan. ik zou dan ook wel telefonie bijpakken (ipv belgacom)

probleem: de kabel komt op zolder binnen, de NIU hangt daar ergens in de buurt en daar heeft vroeger mijn draadloze router gestaan, en vandaar vertrekt men ook naar 2 tv's, waarvan er 1 beneden staat.

probleem is dus telefonie, ik zou telefonie beneden willen hebben (belgacom komt beneden binnen), dus er zou een telefoonkabel van boven naar beneden moeten gelegd worden. zou telenet dien willen doen bij installatie?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

xenne schreef:probleem is dus telefonie, ik zou telefonie beneden willen hebben (belgacom komt beneden binnen), dus er zou een telefoonkabel van boven naar beneden moeten gelegd worden. zou telenet dien willen doen bij installatie?


Een draadloze telefoon misschien ?

Het hangt er een beetje vanaf hoe je het precies wil oplossen, als het gewoonweg een gaatje boren is naar buiten, en terug naar binnen beneden dan kan je dit altijd vragen. Als je 37 gaatjes nodig hebt, en alles moet mooi weggewerkt worden dan vrees ik ervoor.

Wat is je probleem om het zelf te doen ?
tettenlover
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 18 mar 2008, 00:34
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

xenne schreef:probleem is dus telefonie, ik zou telefonie beneden willen hebben (belgacom komt beneden binnen), dus er zou een telefoonkabel van boven naar beneden moeten gelegd worden. zou telenet dien willen doen bij installatie?


Bij het maken van de afspraak kan je een comfort+ installatie vragen, dan zal deze kabel door de technieker gelegd worden (wordt op de plint geniet). Die installatie gaat je wel 125 euro (zonder promotie) extra kosten (met de promotie op dit moment kost je dit 50 euro extra).
Een UTP door de buitengevel boren zou ik niet doen omdat deze niet goed tegen zonlicht kan.

PS: die kabel hoeft niet naar het belgacomovernamepunt te gaan. Elke locatie waar er een telefoonkabel passeert is in feite goed.
Afbeelding
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

r2504 schreef:Een draadloze telefoon misschien ?

zou ik kunnen overwegen, maar dan moet ik overgaan tot de aankoop van een toestel met 2 handsets (duur?). en boven heb ik eigenlijk geen telefoon nodig, want dan bellen ze me toch maar wakker

Het hangt er een beetje vanaf hoe je het precies wil oplossen, als het gewoonweg een gaatje boren is naar buiten, en terug naar binnen beneden dan kan je dit altijd vragen. Als je 37 gaatjes nodig hebt, en alles moet mooi weggewerkt worden dan vrees ik ervoor.
met 2 gaatjes boren zou het in principe gaan

Wat is je probleem om het zelf te doen ?
moest ik materiaal hebben (steenboor) zou ik dit wel kunnen. maar ik zal het eens voorstellen aan telenet en zien hoe ze reageren
Laatst gewijzigd door xenne op 14 nov 2008, 04:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

tettenlover schreef:Bij het maken van de afspraak kan je een comfort+ installatie vragen, dan zal deze kabel door de technieker gelegd worden (wordt op de plint geniet). Die installatie gaat je wel 125 euro (zonder promotie) extra kosten (met de promotie op dit moment kost je dit 50 euro extra).
daar extra voor betalen zie ik niet zitten


Een UTP door de buitengevel boren zou ik niet doen omdat deze niet goed tegen zonlicht kan.
de modem staat boven en mag boven blijven staan, zal draadloos werken. 't is enkel de telefoonkabel dat ik naar beneden zou moeten krijgen, ik veronderstel dat dit ordinaire telefoonkabel is en geen UTP kabel?

PS: die kabel hoeft niet naar het belgacomovernamepunt te gaan. Elke locatie waar er een telefoonkabel passeert is in feite goed.
belgacomkabel komt beneden binnen, verder geen binnenkabeling
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
tettenlover
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 18 mar 2008, 00:34
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

xenne schreef:'t is enkel de telefoonkabel dat ik naar beneden zou moeten krijgen, ik veronderstel dat dit ordinaire telefoonkabel is en geen UTP kabel?

Tegenwoordig wel meer en meer. In nieuwbouw zie je bijna geen 'ordinaire' telefoonkabel meer. Als de technieker je kabel geeft voor de telefoon is het sowieso UTP.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het beste is inderdaad overal UTP kabel voor te gebruiken, alsook overal RJ45 contacten te plaatsen (geen RJ11 dus).

Zo kan je later overal eenvoudig kiezen of je nu telefoon of internet wil (op je centraal punt patch je dit dan gewoon aan het correcte net).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”