Kunnen electriciteitsdraden een netwerkkabel storen ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
peter1
Starter
Starter

Hallo,

ik wil een bedraad netwerk aanleggen. Nu moet ik een aantal utp-kabels trekken, maar deze zullen tussen de andere electrische leidingen liggen. Kan dit kwaad ? ik bedoel, gaat dit geen interferentie geven met deze UTP-kabel, waardoor ik storing zal krijgen op de netwerkkabel.

Graag jullie advies....
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Mjah hangt een beetje af van:
- isolatie van uw elektriciteitskabels
- de categorie utp kabel die ge (gaat) gebruikt
- de afstand

Maar int algemeen is het ten sterkste af te raden.
peter1
Starter
Starter

Ik ga gebruik maken van CAT 5e kabels......
Afstand : +- 7 m
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

peter1 schreef:Ik ga gebruik maken van CAT 5e kabels......
Afstand : +- 7 m
De kans is zeer klein dat je er hinder van zal ondervinden... tenzij je er misschien Gigabit gaat over draaien.

Wil je echt geen risico zal je moeten uitkijken naar STP (Shielded Twisted Pair) al kan je die moeilijk vinden voor consumenten gebruik (kleine stukjes maw.).
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Voor een 100 mbit verbinding zou het geen probleem mogen leveren, ik heb al genoeg kabelgoten gezien waar UTP's (cat 5) liggen langs elektriciteitskabels soms zelfs langs kabels van meer dan 2.5 mm².
pwr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

de storende factor zal vooral de stroomsterkte zijn die door die electrische draden gaat.
Het is bij een grote stroomsterkte dat er een groot magnetisch veld gaat worden opgewekt die dan uw utp zou kunnen storen.
maw. welke elektrische verbruikers "hangen" er aan die elekriciteitskabels ??
meltens
Starter Plus
Starter Plus

Als elektricien kan ik alleen maar pwr gelijk geven, in de industrie waar ik werk gebruiken we altijd afgeschermde (lytchy) kabels om storingen van het signaal van buitenaf te voorkomen, in dit geval zijn het wel stromen van +100 Ampére maar soit, huishoudelijk ga je er niet zoveel hinder van ondervinden, als je er 54mbit profiel (normaal internet) op steekt.

groet!
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Wil je echt geen risico zal je moeten uitkijken naar STP (Shielded Twisted Pair) al kan je die moeilijk vinden voor consumenten gebruik (kleine stukjes maw.).
Als er iemand S/FTP Cat 6 nodig moest hebben ...
Ik heb hier nog twee rollen van 500 m liggen waarvan ik een paar 100 m gebruikt heb.
Specs: PANDUIT TX6000 4PR/24AWG FTP CAT 6 ISO/IEX 11801. (lichtgrijze)
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

meltens schreef:... als je er 54mbit profiel (normaal internet) op steekt.
Euh ? Een wireless snelheidsprofiel op een wired connection ? :? Ik neem dat je 100mbit bedoelt ? Want gewoon uit nieuwsgierigheid moet je me anders eens uitleggen hoe je zulk profiel kan krijgen ?

Het principe klopt wel hoor, zeker bij industriële toepassingen met lastoestellen/zware motoren is interferentie een niet te onderschatten factor (praat uit ondervinding). Op huisgebruik zou je bij gebruik van een goede Cat5e niet zonderling veel problemen mogen krijgen. Ik heb er echter persoonlijk zelf voor gekozen om mijn cat5e's niet door de stroombuizen maar door de telefoonbuizen te trekken : ik heb in iedere kamer minstens 1 telefoonaansluting, en omdat de daar aanwezige kabel veel dunner is, was ook het trekken van 2 Cat5e's een fluitje van een cent. Op sommige plaatsen heb ik nog een bijkomende Cat5e langs de coax getrokken (want ook iedere kamer heeft minstens 1 coax lijn).

Op die manier vermeden we hier zowiezo lijninterferentie, maar was er ook vanuit veiligheidsoverwegingen geen vuiltje aan de lucht en hou ik mijn datalijnen gescheiden van mijnpower lijnen.
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: amedee
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Er zál storing zijn. De vraag die je moet stellen, is: ga ik hinder ondervinden van de storing?
Dat hangt af van verschillende voorwaarden:
* UTP of STP
* 100 Mbps of gigabit
* afstand tussen elektrische leidingen en netwerkbekabeling
* afstand waarover ze naast elkaar lopen
* hoek waaronder ze elkaar kruisen
* stroomsterkte op de elektrische leidingen
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Als de storing op beide aders van een paar invalt ga je daar eigenlijk niet zo veel last van hebben wordt uitgefilterd.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”