Internet actief ... maar snelheid valt (voorlopig) wat tegen

Plaats reactie
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 sep 2005, 13:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Enkele weken terug heb ik all-in besteld.

Enkele dagen terug stelde ik vast dat mijn signaal van 6Mbps (edpnet) naar 4Mbps was veranderd. Ik kon ook niet meer connecteren met edpnet. Connecteren met de speedtouch naar Tele2 werkte direkt. M'n download varieert echter tussen 250 en 300 kilobyte/sec. Bij edpnet haalde ik meestal net geen 600 kb/s (hoewel er daar ook wel regelmatig netwerkproblemen waren).

Ik wist op voorhand dat ik een beetje snelheid zou inboeten. 4Mbps is in theorie 500 kb/s. En normale omstandigheden moet je toch wel zo'n 80 percent van die theoretische max kunnen halen (dus 400 kb/s).

Inmiddels heb ik ook de sms gekregen dat mijn lijn actief is (en heeft tele2 nog eens nieuwe settings doorgestuurd naar mijn modem). Maar hierna heb ik nog geen echte verbetering opgemerkt.

Voorlopig loopt mijn tel nog via belgacom en zit er dus nog een splitter op de lijn. Ik weet niet in welke mate dit nog een impact heeft.

Mijn vraag is dus of mijn snelheden normaal zijn voor iemand die 1.3 km van de centralle zit?

En of ik substantiële verbetering mag verwachten eens het belgacom telefoon signaal is verdwenen?

By the way ... hoe lang duurt het meestal vooraleer ook het telefoonsignaal verplaatst is?
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Ik zit zelf 900 meter van de centrale en haal zo'n 375 KB/s. Dus veel verhoging ga je niet moeten verwachten vrees ik.

T2 is trager dan EDPnet maar veel stabieler.

Heb je een formulier van nummerportering ingevuld? (zat bij mij bv niet in de box en heb ik zelf moeten aanvragen)

Afbeelding
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 sep 2005, 13:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Formulier van nummerportering zat er niet bij. Ik geloof dat ik die verhuizing van mijn nummer toch mee heb opgegeven bij mijn online bestelling.

Ik zal er maandag eens voor bellen.
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Bij de overschakeling heb je enkele dagen dat de snelheid nog niet normaal is (te laag en te schommelend), maar nadien zou dat moeten stabiliseren.

Ik zit op ~2400m van de centrale en haal hetzelfde van wat ik vroeger bij Belgacom had: zo'n 400-425KB/s.

De Userbase speedtest geeft bij mij niet altijd de juiste snelheden aan, dus best dat je zelf een speedmeterke installeert (bijvoorbeeld NetStat Live) en ergens een testdownload doet. Die meters tonen wel de snelheid met overhead inbegrepen.

Je kan ook je connectie wat optimaliseren: Optimaliseren pc-instellingen voor adsl : handmatig of prog.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Snelheid is bij T2 zeker niet _enkel_ een kwestie van afstand tot centrale en lijnkwaliteit. Mijn lijn is volgens linespecs vergelijkbaar met die van mijn chocoladen collega hierboven (ruwweg 2.3 km van de centrale volgens linespecs) maar ik kom _nooit_ meer boven de snelheid van een 3.3mbps lijn, en tegen de avond/spitsuren zakt dat naar iets wat eerder op een 2mbps lijn zou lijken .... als ik geluk heb.

Da's puur een zaak van belasting op lokaal niveau, zeker omdat ik in de allereerste dagen/weken van T2 met exact dezelfde lijnspecs veel hogere snelheden haalde die wel meer op een 4mpbs leken.

Verwacht niet dat je lijn "zomaar" sneller zal worden, eerder de tegenovergestelde beweging zal door de mangel genomen de regel zijn; tenzij je met harde cijfers kan aantonen dat je lijn echter ondermaats presteert op regelmatige en herhaalbaar-aantoonbare tijdstippen, zal T2 je trouwens gewoon antwoorden dat de snelheid van 4mbps nooit gegarandeerd wordt.

T2 is best vrij aardig, maar foutloos of zonder toegevingen links en rechts is het zeker niet. Het is qua werking wel vrij stabiel, maar qua snelheid moet ik toch wel rekening houden met "Adsl spitsuur" tussen pakweg 18:00 en 20:30 hoor.

Meer to-the-point :
Mijn vraag is dus of mijn snelheden normaal zijn voor iemand die 1.3 km van de centralle zit?


Ze mochten gerust hoger zijn.

En of ik substantiële verbetering mag verwachten eens het belgacom telefoon signaal is verdwenen?

Onwaarschijnlijk.
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Bij mij gaat het sinds vanmorgen aan 2MBit - is dat algemeen vandaag? :?

EDIT: 't is alweer gefixt blijkbaar.
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 sep 2005, 13:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Snelheid nog maar zo'n 150 Kb/s ... zucht ;-( (regio 016)
HANs
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 dec 2005, 12:28
Bedankt: 1 keer

ik heb ook TELE2 en heb steeds 420 kB/sec.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

tegenwoordig is het 4.6 of 3.3Mbit. Zo te zien aan uw snelheid zit je op 3.3Mbit , 4.6Mbit zal mss een risico geweest zijn. Of mss 2.2 of wat geven ze nog onder de 3.3Mbit :p

Ik had vroeger 3.3Mbit en haalde iets van een 390/415KBps en nu op 4.6Mbit haal ik 490/500 KBps. Met 2Mbit zou 250KBps wel eens kunnen kloppen. Bel eens naar T2 zou ik zeggen. (ik zit op +- 2.9km van de centrale)
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

misterjo schreef:tegenwoordig is het 4.6 of 3.3Mbit. Zo te zien aan uw snelheid zit je op 3.3Mbit , 4.6Mbit zal mss een risico geweest zijn. Of mss 2.2 of wat geven ze nog onder de 3.3Mbit :p

Ik had vroeger 3.3Mbit en haalde iets van een 390/415KBps en nu op 4.6Mbit haal ik 490/500 KBps. Met 2Mbit zou 250KBps wel eens kunnen kloppen. Bel eens naar T2 zou ik zeggen. (ik zit op +- 2.9km van de centrale)

misterjo, hoe kom je erbij dat het tegenwoordig 4,6Mbit is? Mijn profiel staat in ieder geval nog gewoon op 384 / 4.096

320i any comment?

edit: typo
Laatst gewijzigd door Dfrog op 01 nov 2008, 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Praetorian
Premium Member
Premium Member
Berichten: 645
Lid geworden op: 30 sep 2005, 11:37

Dfrog schreef:
misterjo schreef:tegenwoordig is het 4.6 of 3.3Mbit. Zo te zien aan uw snelheid zit je op 3.3Mbit , 4.6Mbit zal mss een risico geweest zijn. Of mss 2.2 of wat geven ze nog onder de 3.3Mbit :p

Ik had vroeger 3.3Mbit en haalde iets van een 390/415KBps en nu op 4.6Mbit haal ik 490/500 KBps. Met 2Mbit zou 250KBps wel eens kunnen kloppen. Bel eens naar T2 zou ik zeggen. (ik zit op +- 2.9km van de centrale)

Mistjo, hoe kom je erbij dat het tegenwoordig 4,6Mbit is? Mijn profiel staat in ieder geval nog gewoon op 384 / 4.096

320i any comment?


4.6 is nu de standaard van belgacom geworden.
rasman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

320i,

Welke profielen zijn er dan nu ? 1mbit, 3,3mbit en 4,6mbit ?
Begrijp ik dit goed ?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Aangezien 320i al eventjes riebedebie lijkt te zijn, zal hij het niet al te erg vinden dat ik hier even op antwoord. Als ik mis zit, mag hij altijd inspringen.

Op Broba heeft T2 enkel beschikking over 4mbps en 1.1mpbs profielen. (vroeger ook nog 512kbps, maar da's in onbruik geraakt).

Op Bruo liggen de profielen enigsinds anders, en het equivalent van het 384/4096 profile ligt daar bij 512/5120 voor ADSL (ADSL2+ buiten beschouwing gelaten). T2 heeft geen 3.3 noch 4.6 profielen in hun systeem, niet in Bruo, niet in Broba.

Maar zoals ik al zei, mijn eigen Broba 4mbps komt in praktijk veel meer overeen met een 3.3mbps ondanks goede lijnwaardes, en ik heb ook voor (korte) tijd 430kbps en hoger gehad, maar na enkele weken "normaliseerde" zich dit naar de typische 325~350 die ik nu al meer als 2 jaren heb. Nota : de laatste 2 weken echter merk ik dat ook die snelheid meestal niet meer gehaald wordt, en ik al blij mag zijn met 250~300kbps.

Mijn vader haalt bij _slechtere_ lijnwaardes bij T2 Broba _hogere_ snelheden als ik, wat eens te meer aangeeft dat lijnwaardes en afstand tot centrale ook niet alles zegt.
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 jan 2006, 13:25
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Helemaal juist, ik zit op meer dan 5km en heb slechte SN waardes. Toch haal ik regelmatig 430KB/s
Volgens mij zijn de snelheidsproblemen zeer regionaal.
Een collega van mij woont aan de andere kant van Roeselare en haalt dikwijls veel lagere snelheden dan ik.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

blondie2001 schreef:Enkele weken terug heb ik all-in besteld.

Voorlopig loopt mijn tel nog via belgacom en zit er dus nog een splitter op de lijn. Ik weet niet in welke mate dit nog een impact heeft.



Ik weet niet of het nog belangrijk is maar in de modem van Tele2 zit een splitter. Zelfs als je nog met Belgacom belt kan je rustig de oude splitter uit je stopcontact halen en je telefoon rechtstreeks in de modem pluggen. Het overschakelen van Belgacom naar Tele2 ga je dan alleen merken als het lampje phone op je modem oplicht
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 sep 2005, 13:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

misterjo schreef:tegenwoordig is het 4.6 of 3.3Mbit. Zo te zien aan uw snelheid zit je op 3.3Mbit , 4.6Mbit zal mss een risico geweest zijn. Of mss 2.2 of wat geven ze nog onder de 3.3Mbit :p

Ik had vroeger 3.3Mbit en haalde iets van een 390/415KBps en nu op 4.6Mbit haal ik 490/500 KBps. Met 2Mbit zou 250KBps wel eens kunnen kloppen. Bel eens naar T2 zou ik zeggen. (ik zit op +- 2.9km van de centrale)


Mijn lijn synct op 384 / 4.096
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 sep 2005, 13:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

TanknaT schreef:
blondie2001 schreef:Enkele weken terug heb ik all-in besteld.

Voorlopig loopt mijn tel nog via belgacom en zit er dus nog een splitter op de lijn. Ik weet niet in welke mate dit nog een impact heeft.



Ik weet niet of het nog belangrijk is maar in de modem van Tele2 zit een splitter. Zelfs als je nog met Belgacom belt kan je rustig de oude splitter uit je stopcontact halen en je telefoon rechtstreeks in de modem pluggen. Het overschakelen van Belgacom naar Tele2 ga je dan alleen merken als het lampje phone op je modem oplicht


lampje brandt (maar voorlopig kan ik enkele uitgaande gesprekke doen)... maar zoals de meesten heb ik geen formulier voor nummerportering ontvangen ... men heeft me inmiddels beloofd dat dit volgende week in mijn bus zou zitten ...
320i
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 760
Lid geworden op: 23 aug 2006, 10:35

officieel hebben we:

1M/256 en 4M/384

op broba hanteren we dat ook zo (1120/256 en 4096/384). In gevallen waar het echt slecht gaat kunnen we nog opteren voor 512/256.

Nu, voor bruo klanten gebruiken we andere profielen, wat ons ook toelaat om iets nauwkeuriger te problemsolven:

512/256, maar ook 1, 2, 3 en 4m profielen bestaan. Zo kunnen we zien.
Facturatie gezien blijft het (momenteel) bij 1 en 4M.

@kaween, ben niet riebedebie, maar ongelooflijk druk momenteel waardoor ik niet echt meer toe kom om hier actief te zijn.
@blondie, is het probleem al opgelost voor je telefonie? Anders kan je per privébericht altijd je gegevens bezorgen, dan kijk ik eens.
rasman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Wat is het verschil tussen bruo en broba ?
En hoe weet ik op welk ik zit ?
320i
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 760
Lid geworden op: 23 aug 2006, 10:35

search and you'll find, hier staan al aardig wat topics daarover.

Bredene is broba, d'office.
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”