Sharepoint (nieuwe topic voor argon)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

SharePoint is goed voor documenten waar je in een team aan werkt, waar actuele gegevens in staan, regelmatig updates,...
Vooral voor concrete, tijdelijke projecten.

Als er bestanden langer dan een half jaar op een Sharepoint staan zonder dat er iets mee gedaan wordt, overweeg dan om de Sharepoint site te archiveren en de bestanden op een fileshare aan te bieden.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Sharepoint is inderdaad een mooi, nieuw, alternatief voor de traditionele manier van fileshares. Tevens heb je de mogelijkheid om bepaalde data ook aan externen beschikbaar te stellen op een betrekkellijk veilige manier.

Het nadeel, is dat sharepoint meer onderhoud vergt van de systeem admin én het een pak moeilijker is in opzet. OK, met een template geraak je al ver, maar eens de gebruikers (lees directie e.d.) "meer" willen zit je al gauw in de ASP code te duiken. Sharepoint programmeurs zijn tegenwoordig ook niet zo eenvoudig te vinden.

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

X-2datop schreef:Tevens heb je de mogelijkheid om bepaalde data ook aan externen beschikbaar te stellen op een betrekkellijk veilige manier.


Maar dan kost het serieus centen aan licenties !
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Die external connector licenties zijn inderdaad onnozel duur.
Als je je beperkt tot WSS kan je d'er nog relatief goedkoop vanaf doordat je dan de external connector van Windows Server nodig hebt ...
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

X-2datop schreef:Sharepoint programmeurs zijn tegenwoordig ook niet zo eenvoudig te vinden.

Ik ben mij volop aan het bijscholen! :-D
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

localhost schreef:
X-2datop schreef:Sharepoint programmeurs zijn tegenwoordig ook niet zo eenvoudig te vinden.

Ik ben mij volop aan het bijscholen! :-D

Ditto. 5-daagse cursus over 3 weken... Met enig gematigd enthousiasme trouwens, want wat ik al van Sharepoint gezien heb, kan me matig boeien. :|
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

cloink schreef:
localhost schreef:
X-2datop schreef:Sharepoint programmeurs zijn tegenwoordig ook niet zo eenvoudig te vinden.

Ik ben mij volop aan het bijscholen! :-D

Ditto. 5-daagse cursus over 3 weken... Met enig gematigd enthousiasme trouwens, want wat ik al van Sharepoint gezien heb, kan me matig boeien. :|
Mja, ik heb zo'n cursus anderhalf jaar geleden gevolgd bij U2U. Sharepoint Boot Camp :D (en ja, ik ben ergens op de foto's te zien :p)
De grote kracht van SharePoint is dat het op makkelijke wijze heel veel informatie bij mekaar kan brengen. Documenten, agenda's, contactpersonen, linkjes allerhande, takenlijstjes, zelfs urenverantwoording ... Ideaal voor een projectsite. Wij staan op het werk toe dat de 'site-eigenaar' zelf de toegang mag bepalen tot zijn site, dus geen gedoe met autorisatie-formulieren en helpdesks die hiermee belast worden. In 2007 heb je dan nog de BDC waar je interessante informatie uit zou kunnen halen, maar dat heb ik nog niet in de praktijk zien werken :-)

Ik krijg bij ons toch telkens weer de gebruikers heel entousiast als ik hen de mogelijkheden toon, en wat ze vaak nog het meest geweldig vinden is dat ze alles zelf kunnen aanpassen zonder dat er daar een IT-er voor nodig is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

cloink schreef:Met enig gematigd enthousiasme trouwens, want wat ik al van Sharepoint gezien heb, kan me matig boeien. :|


Idem... gewoon een proprietary Microsoft spul waar je voor de rest van je leven aan vast zit (en waar database-wise geen enkele deftige structuur inzit).

meon schreef:Ik krijg bij ons toch telkens weer de gebruikers heel entousiast als ik hen de mogelijkheden toon, en wat ze vaak nog het meest geweldig vinden is dat ze alles zelf kunnen aanpassen zonder dat er daar een IT-er voor nodig is.


Tja, dat waren ze ook toen ze in MS-Access of Excel hun eigen ding konden doen... na jaren van dergelijk aanmodderen is het dan ook meestal duidelijk geworden dat het eindresultaat pure chaos was waar op 37 verschillende plaatsen dezelfde info zit die niet meer synchroon loopt met de corporate database.

Sharepoint mag dan wel op een centrale server lopen, het eindresultaat is identiek (zeker voor bedrijven die zomaar erin vliegen omdat het simpel lijkt, en geen flauw benul hebben van deftige voorstudies).
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

meon schreef:Mja, ik heb zo'n cursus anderhalf jaar geleden gevolgd bij U2U. Sharepoint Boot Camp

Ditto, ook bij U2U. ;)

Verder zal ik me uitspreken over Sharepoint nadat ik die cursus gehad heb. :)
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Interessante opleiding maar je moet blijkbaar al .NET skills hebben.
Ik ben eigenlijk geen developer pur sang, ik benader SharePoint langs de andere kant.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Ik volg november ook een cursus Sharepoint, ik heb er prive al eventjes mee gespeelt en vind het wel een krachtig iets. Er zal wel veel mee te doen zijn, maar zoals jullie hierboven aanhalen hangt het ook wel wat af van uw eigen programmeer ervaring waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

localhost schreef:Interessante opleiding maar je moet blijkbaar al .NET skills hebben.
Ik ben eigenlijk geen developer pur sang, ik benader SharePoint langs de andere kant.

Ik heb die opleiding ook gedaan zonder .NET-skillzz . Was eerste keer dat ik Visual Studio opstartte. Voor mij was het vooral interessant om te zien op welke manier dat je SharePoint kan 'leveragen' door wél echte developers daar op los te laten.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”