Benelux Office for Intellectual Property (BOIP):Za 4 okt 2008 - Bericht De persgroep
Vlaams Belang zit opgescheept met kleine vloot onbruikbare Mini Coopers Er hangt oorlog in de lucht omtrent de campagne Flanders Nation. Met blitse Mini Coopers, gadgets en gratis concerttickets wou Vlaams Belang op 'apolitieke wijze' jongeren charmeren. Dat is buiten Jurgen Verstrepen gerekend: 'Dit was mijn idee.'
door Douglas De Coninck BRUSSEL l
In een tussenvonnis besliste de arbeidsrechter donderdag dat de naam Flanders Nation niet mag worden gebruikt zolang er geen duidelijkheid is over het eigendomsrecht. Het VB besteedde al tienduizenden euro's aan auto's, kauwgom, parfum en stressballen. Op de website flanders-nation.org wordt melding gemaakt van "een partyproject voor hippe en zelfbewuste Vlamingen geboren in de jaren '70-'80-'90 die graag een stapje in de wereld zetten". Wie intekent maakt kans op gratis toegangskaarten voor "discotheken, party's, festivals, concerten, films en nog veel meer". Volgens het officiële discours is het een "apolitieke campagne". Normaal zou het project rond deze tijd zichtbaar moeten worden via blitse Mini Coopers die van dancing naar dancing rijden en jongeren een "Vlaanderengevoel" moeten bijbrengen. Het idee was een nieuwe community te creëren, waarna de eigenlijke financier, het VB, op de voorgrond zou treden.
'Dit is plagiaat'
Deze week werden voor de arbeidsrechtbank de pleidooien gehouden in een geding tussen het VB en ex-verruimingskandidaat Jurgen Verstrepen. Bij zijn komst naar het VB startte hij enkele radio- en multimediale projecten, waaronder ook de websites flandersnation.be en flandersnation.eu. Verstrepen zegt nu dat het VB de afspraken niet nakwam. Hij dagvaardde de partij voor "contractbreuk". In een tussenvonnis oordeelde de rechter donderdag dat in afwachting van een uitspraak ten gronde, merknamen en goederen waarover betwisting heerst niet kunnen worden gebruikt. Dat is zeer vervelend voor het VB, dat een kleine vloot Mini Coopers leasede en liet beschilderen met het Flanders Nationlogo. Het was de bedoeling dat die in de komende weken van dancing naar dancing zouden rijden en dat bevallige blondines kauwgom, parfum en stressballen zouden uitdelen. Al die gadgets zijn inmiddels geleverd, maar de autootjes blijven voorlopig in de garage. Het VB was zich ervan bewust dat het probleem kon opduiken en liet in allerijl het woordmerk 'Flanders-Nation' registreren bij het merkenregister Benelux. De indiener was de bvba Vlaams Blok, gehuisvest op het adres van VB-senator Jurgen Ceder. Jurgen Verstrepen kondigt nu aan dat hij verzet gaat aantekenen tegen de merkdeponering. "Ik heb in 2006 die twee domeinnamen laten registreren", zegt hij. "Dit is plagiaat, en dat makkelijk te bewijzen. Dit was mijn idee. Ik snap niet hoe het VB erbij kwam om de campagne door te zetten, onder precies dezelfde naam. Zijn ze zo oncreatief dat ze niet eens een andere naam konden bedenken?"
Stressballen te over
Het opzet van Flanders Nation als gecamoufleerd charmeoffensief voor het VB bij jongeren lijkt door het juridische geschil bij voorbaat mislukt. Het officiële discours bij het VB was tot gisteren dat de partij niets te maken heeft met Flanders Nation. "Ik zou niet weten wie daar achter zit", zegt Jurgen Ceder, nochtans de man die de merknaam liet deponeren. "Ik vrees dat ik u niet kan helpen." Tim Willekens, een jong VB-gemeenteraadslid in Schoten, is een van de gezichten van de campagne, samen met Barbara Bonte, medewerkster van Filip Dewinter. Volgens Willekens is er geen vuiltje aan de lucht: "Via Facebook hebben we nu al een aardige community uitgebouwd", zegt hij. "Er was inderdaad sprake van Mini Coopers en gadgets, maar dat is dan maar voor later." Volgens Willekens heeft het VB "strikt genomen niets te maken" met Flanders Nation, maar enkele seconden later zegt hij dat "de partij wel de bezieler is". Volgens bronnen binnen het VB is de opwinding over de onbruikbare Mini Coopers intern groot. Er werden kosten noch moeite gespaard om ze te voorzien van het geel-zwarte logo, er is ook een hoop geld geïnvesteerd in immense vrachten aan dancings gratis uit te delen kauwgom, parfum en stressballen. Vooral Dewinter wordt geviseerd, omdat hij op het partijbestuur de steun aan Flanders Nation doordrukte. "Die stressballen, die mogen ze houden", zegt Jurgen Verstrepen. "Ik denk trouwens dat ze die nog nodig zullen hebben."
Juridische strijd op til tussen Vlaams Belang en Jurgen Verstrepen over campagne Flanders Nation
Bron:
http://jurgenverstrepen.typepad.com/jur ... promo.html
http://www.boip.int
Zoek Flanders-Nation
http://register.boip.int
Merk "Flanders-Nation":
http://register.boip.int/bmbonline/deta ... erType=REG
Het "registreren van een domeinnaam" betekent niet automatisch het "recht op uitbaten".
Enkel wanneer het "merk" geregistreerd staat bij het Benelux merkendepot en het merk ook uitgebaat wordt, hoe beperkt dan ook, is er geen discussie mogelijk.
In dit geval wel.
Normaal gezien mag de campagne van Vlaams Belang zonder enig probleem doorgaan. Zoniet schept dit een gigantisch precedent waarbij het registreren van een domeinnaam voldoende is om ook het merk te claimen.
Ik vrees dat Jurgen hier in het zand zal bijten ... en eventueel ook zal opdraaien voor de kosten die het VB heeft moeten maken om de campagne "on hold" te zetten.
Ik kies hier voor niemand partij, maar als Verstrepen gelijk krijgt, ontgaat de bedoeling van het Benelux Merkenbureau me volledig.