Verhuis Tik-server

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: amedee
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Vrijdag 26 september 2008 verhuist de Tik-server van het datacenter van Telenet in Mechelen naar het datacenter van Rack66 in Evere (Level 3 Brussels).
De website en het forum zullen gedurende enige tijd niet bereikbaar zijn.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Euhm ok ? :) Zullen wij onderhoudswerken aan ub.be dan ook aankondigen bij jullie? ;)

(just kidding)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Leuk weetje in geval mensen zich afvragen waar TiK gebleven is.
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

@selder: dat mag zeker en vast
@Teebee: dat was inderdaad mijn bedoeling
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

localhost schreef:Vrijdag 26 september 2008 verhuist de Tik-server van het datacenter van Telenet in Mechelen
Oei, TIK weg bij Telenet... is de vriendschap over ?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

Raar dat het hier vermeld word. Voor mij maakt het toch niet veel uit, ik ben geen bezoeker van het tik forum. :)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

r2504 schreef:
localhost schreef:Vrijdag 26 september 2008 verhuist de Tik-server van het datacenter van Telenet in Mechelen
De verhuis benadrukt alleen maar de onafhankelijkheid. TIK / PUB werd al te veel verbonden met Telenet. Als TIK zelfstnadig en neutraal wil zijn, dan kunnen ze moeilijk hun server gratis laten hosten bij Telenet.
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

AnD schreef:Raar dat het hier vermeld word. Voor mij maakt het toch niet veel uit, ik ben geen bezoeker van het tik forum. :)
Zie hoger:
Teebee schreef:Leuk weetje in geval mensen zich afvragen waar TiK gebleven is.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

localhost schreef:
AnD schreef:Raar dat het hier vermeld word. Voor mij maakt het toch niet veel uit, ik ben geen bezoeker van het tik forum. :)
Zie hoger:
Kan je dat dan niet op voorhand vermelden op jullie forum ? De bezoekers van TIK weten dan toch wanneer het forum niet bereikbaar is.
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

AnD schreef:
localhost schreef:
Zie hoger:
Kan je dat dan niet op voorhand vermelden op jullie forum ? De bezoekers van TIK weten dan toch wanneer het forum niet bereikbaar is.
Als ik de weinige reacties hierop lees dan is het precies ongewenst dat dergelijke berichtgeving hier gepost wordt.
Of zie ik spoken?

@ AnD, Localhost heeft het ongeveer op dezelfde tijd ook op het tik forum geplaatst.
@ Selder, misschien dat je het best op het tik forum ook zet als jullie geplande werken hebben en het forum niet te bereiken zal zijn. Nu wordt er meestal een topic gestart om te vragen hoe het komt dat ze userbase niet kunnen bereiken.
Tja er zijn mensen die de twee forums aflopen zoals ik. En nu kan ik niet zeggen dat ik niet op de hoogte ben. :wink:
Afbeelding
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

Draait alles van TiK eigenlijk op 1 enkele server?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik vind het niet meer dan normaal dat wanneer Tik of Userbase uit de lucht zijn, dat de toevallige bezoeker dan eens gaat informeren bij het "zusterforum" (zoals dat in de ogen van de mensen toch wel gezien wordt). De vorige keer dat het Userbase forum down was voor (geplande!) werken, was er op ons forum grote paniek: Userbase weg??? Wij hebben dan de mensen kunnen geruststellen.

Uiteráárd staat de aankondiging ook op ons eigen forum, maar wie niet alle dagen langs komt, zou vrijdag namiddag verrast kunnen zijn. Als ik dan moet denken aan een andere plaats om het ook mede te delen, dan is Userbase de meest logische conclusie.

Bij deze wil ik de Userbase-crew uitnodigen om bij toekomstige aangekondigde werken ook een berichtje op het Tik-forum te plaatsen, jullie zijn van harte welkom.

Verder lijkt mij deze hele discussie een non-issue en zou ik willen vragen aan de moderatoren om er een slotje op te zetten.

gr4vity schreef:Draait alles van TiK eigenlijk op 1 enkele server?
Op de server draait:
* Drupal -> website
* phpBB -> forum
* OTRS -> ticketing systeem
* mlmmj -> mailinglijsten
Meer services hebben wij op dit moment niet nodig, en dat kan met gemak op 1 server.
(uiteraard ook de ondersteunende services apache, postfix,...)

In geval van nood kunnen wij binnen de paar uur terugvallen op een andere server (zoals we in het verleden al eens gedaan hebben), maar voor deze (geplande) verhuis leek ons dat niet de moeite. Die paar uur downtime kan geen kwaad. Trouwens er is aangekondigd van 13u tot 17u, maar in praktijk zal het eerder 13u15 tot 15u30 zijn.
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

We're back in the air. 8)
ketter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 6 keer

Lord Utopia schreef:Als TIK zelfstnadig en neutraal wil zijn, dan kunnen ze moeilijk hun server gratis laten hosten bij Telenet.
Ai , als ze dan toch zo neutraal willen zijn dan moeten er ook nog hun GRATIS pro abbo gaan afstaan. :wink:
Zal een moeilijke zaak worden . :-D
Lord Utopia
Erelid
Erelid

ketter schreef: Ai , als ze dan toch zo neutraal willen zijn dan moeten er ook nog hun GRATIS pro abbo gaan afstaan. :wink:
Zal een moeilijke zaak worden . :-D
Dat heeft Telenet in het verleden aangeboden, maar iedereen bij TIK zei heel vriendelijk "neen" :)
ketter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 6 keer

zeker van Lord Utopia :wink:
En wie zegt dat ik het alleen over telenet heb ? :wink:
Lord Utopia
Erelid
Erelid

ketter schreef:zeker van Lord Utopia :wink:
En wie zegt dat ik het alleen over telenet heb ? :wink:
daar ben ik zeker van =D
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Lord Utopia schreef:
r2504 schreef:
De verhuis benadrukt alleen maar de onafhankelijkheid. TIK / PUB werd al te veel verbonden met Telenet. Als TIK zelfstnadig en neutraal wil zijn, dan kunnen ze moeilijk hun server gratis laten hosten bij Telenet.
En waarom niet userbase doet dit ook bij edpnet !
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ofloo schreef:
Lord Utopia schreef:
r2504 schreef:
En waarom niet userbase doet dit ook bij edpnet !
Dat moet de userbase crew zelf beslissen!

@ketter:
In nieuwsbrief 2 kan je lezen lezen over de faciliteiten die Telenet aan PUB biedt (bood). Puntje 1, 3 en 4 waren op vraag van PUB, puntje 2 was op voorstel van Teenet zelf. Puntje 2 is nooit weerhouden, trouwens onze kritische leden zouden dat nooit aanvaard hebben. Als je het uiteindelijke onderhandelingskader leest, dan zie je dat er ook niet in staan. Er staat wél dat Telenet de nodige faciliteiten voorziet. Concreet werd dat ingevuld door het voorzien van rackspace en een subdomein. De overeenkomst voor rackspace is stopgezet, er rest alleen nog het subdomein. Desnoods betalen we daar wel 2,56€/maand voor, mocht Telenet daar moeilijk over doen.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ik wil niet zeggen dat ze dit niet mogen beslissen enkel dat ik er geen probleem met heb, .. zolang edpnet er geen voordeel uit haalt, .. wie gaat anders die servers betalen.
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Als sommige overheidsorganen met TIK en omgekeerd willen samenzitten aan de tafel om het breedbandbeleid ofziets te bespreken, dan klinkt het toch niet zo goed dat de TIK website nog steeds gehost wordt bij Telenet (echt onafhankelijk klinkt dat niet). Alee, als je begrijpt wat ik bedoel.
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Lord Utopia schreef:Als sommige overheidsorganen met TIK en omgekeerd willen samenzitten aan de tafel om het breedbandbeleid ofziets te bespreken, dan klinkt het toch niet zo goed dat de TIK website nog steeds gehost wordt bij Telenet (echt onafhankelijk klinkt dat niet). Alee, als je begrijpt wat ik bedoel.
Volledig mee eens.
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

't verschil hier is misschien dat EDPnet niet als 'evil' wordt aanzien (waarmee ik dus niks insinueer 8)) en dat hier nooit vragen of problemen rondom zijn geweest ...
Maar we zijn dan ook geen "EDPnet klantenvereniging" natuurlijk ;)
airzimmy
Erelid
Erelid

Lord Utopia schreef:Als sommige overheidsorganen met TIK en omgekeerd willen samenzitten aan de tafel om het breedbandbeleid ofziets te bespreken, dan klinkt het toch niet zo goed dat de TIK website nog steeds gehost wordt bij Telenet (echt onafhankelijk klinkt dat niet). Alee, als je begrijpt wat ik bedoel.
Die interpretatie zou enkel ontstaan indien er een slechte verstandhouding is met name wantrouwen. Je zou altijd positief moeten denken en voor een vertrouwelijke band gaan.
't Is een beetje zoals de vakbonden die hun miljoenen/miljarden in het buitenland steken ipv in eigen land te houden, waarom? Uiteindelijk komt het neer op wantrouwen.
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

O jee, we gaan off topic... ;-)
Er is trouwens al een Fortis-topic
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

Ik snap niet wat hier offtopic aan is. De mensen discussiëren gewoon over wel of niet afstappen van Telenet. Wat heeft Fortis hier trouwens mee te maken?

Ik vind persoonlijk dat deze discussie absoluut wel zijn doel heeft, iedereen mag zijn mening hier geven (zolang deze niet discriminerend of kwetsend is).

Sorry localhost, maar dit komt mij over als "er mag niet over TiK geoordeelt worden, dus snoer ze de mond maar...". Ik heb je hier in het verleden nog al op gewezen, dit is userbase.be niet tik.be
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Joma, da's allemaal wel degelijk off-topic, aangezien het eigenlijk enkel een dienstmededeling was dat de server een tijdje offline zou zijn :).
De politieke connotatie kwam er gaandeweg bij ;)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”