Internet op laptop via pc

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
shevchenko
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hoi. Familie heeft een laptop aangekocht en wil met deze ook surfen. Weet echter niet wat ik nodig heb om dit te verwezenlijken. op dit moment is er dus internet via een vaste pc. Adsl bij belgacom.
Als ik met een crossoverkabel de pc en laptop verbind kan er dan gesurfd worden?
Of is het beter om wireless te werken. Zo ja wat heb ik dan daar voor nodig.
Groeten
Peterken
Premium Member
Premium Member

Als je die crossoverkabel tussen beide aansluit, hoe is de pc dan verbonden?
Je heb in principe een router nodig - al dan niet draadloos, hetgeen afhangt van hoe je die toestellen wilt verbinden.
Wat voor een modem is het trouwens die ze hebben.
Tegenwoordig hebben die toestellen meestal wel meerder poorten voor bekabelde aansluitingen ofwel wireless.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Heb je 2 netwerkkaarten in de PC? Werkt de vaste PC wireless en maak je zo verbinding met je modem terwijl je dan bekabeld je laptop aan de PC aansluit?

De eenvoudigste manier (als je modem maar 1 aansluiting heeft) is een router aan de modem aan te sluiten en dan elke computer met de router (al dan niet wireless). Dit is zeer eenvoudig, een router kost bijna niets en de vaste PC hoeft niet aan te staan om met je laptop op het net te gaan.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De meest eenvoudige oplossing is gewoon wireless... maar dan zal je een nieuwe modem moeten aanschaffen (wireless-G kan je vinden voor minder dan 60 euro, wireless-N voor minder dan 100 euro).

Ik zou niet aanbevelen te "prutsen" met kabels tussen twee PC's omdat dit alles behalve flexibel werkt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

shevchenko schreef: Op dit moment is er dus internet via een vaste pc. Adsl bij belgacom.
Als ik met een crossoverkabel de pc en laptop verbind kan er dan gesurfd worden?
Met een beetje geluk heb je nu al een modem/router van Belgacom...
Zelfs als de modem maar één aansluiting heeft (oude Tompson Speedtouch) was dit toch een router
In dit geval gewoon een switch of hubje achter je modem/router en je bent vertrokken
Philippe
shevchenko
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bedankt voor jullie reacties. Ze hebben een modem/router van belgacom. Dus bij deze is het opgelost.
Groeten
Thombose
Starter
Starter

hmmm, heb sinds tijdje ook zoiets willen uitsteken...in afwachting van mijn internet abo, leech ik bij de buren met mijn wifi....echter mijn maat heeft gene wifikaart, dus had ik met een utp kabel (ik dacht dat dat al tijdje niet meer uitmaakte of je cross kabel of gewone netwerkkabel had) zin pc verbonden metde mijne...zelfde werkgroep naam ingeven, internet sharen en voila...het werkt niet :p....hetzelfde met een andere vriend.....in mijn vorig kot was ik met de kabel aangesloten...ik had dan een ad-hoc wifi netwerkje opgezet om hem ook internet te kunnen geven...mr dat werkt ook langs geen kanten :p wss doe ik iets verkeerd ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gewoon zomaar een kabel inpluggen gaat inderdaad niet werken... hiervoor dien je ICS (Internet Connection Sharing) te configureren al ben ik daar persoonlijk geen voorstander van.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”