Ik heb hier iets vreemd aan de hand en ben een beetje radeloos: als ik muziek op mijn pc afspeel kraakt/stottert dat om nie aan te horen.
Heb het volgende al geprobeerd:
- AVG verwijderd
- muziek van C-schijf ipv netwerk
- windows media player ipv foobar
- mp3 ipv flac
- alles gesloten tot ik maar 17 processen/iets over de 100MB ram in gebruik heb
- ...
Systeem:
Core2Duo E6600 op P5B moederbord
2GB Ram
SATA schijf met nog 90GB vrij
Xp sp3
gebruik onboard soundcard
Iemand enig idee wat hier mis zou kunnen zijn?
Had verleden week ook al iets raars: events mbt atapi bron à la "The device, \Device\Ide\IdePort2, did not respond within the timeout period."
Na het verwijderen van optische schijf (DVD writer) was dat weg en nu die zelfs terug is aangesloten, blijven die foutmeldingen ook weg.
Daarnaast heb ik ook wel die "TCP/IP has reached the security limit imposed on the number of concurrent TCP connect attempts." foutmelding al een tijdje maar dat zal hier nu toch niet meespelen zeker...
muziek 'kraakt' tijdens afspelen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
probleem is me bekend. Ligt meestal aan de totaal waardeloze Jmicron IDE bridge op de P5B's van Asus die op één of andere wijze een te zware belasting op de PCI bus geeft. Gevolg : niet werken.
Oorzaak is me echter NIET bekend.
Het kan maanden normaal werken, en dan plots "gaga" gaan zonder aanwijsbare reden of verandering in configuratie.
Op het Asus forum zijn er nog wel aardig wat meldingen van. één van de leads die wel werkte was die Jmicron op "raid" zetten zelfs als je geen raid deed op de IDE bus : blijkbaar verminderde dat meestal de cpu-cycle belasting op dit design.
Indien dat niks brengt, probeer dan eens (en ja, klinkt totaal off-the-wall) je VGA driver eens te verwijderen (compleet !!!!) en je windows te laten werken met de "standaard vga adapter". Heb je dan nog soundproblemen ?
Eerlijk gezegd, met de P5B's met Jmicron's heb ik al ongelooflijk veel griezelige dingen gezien en gehoord, en feitelijk werken die borden vooral goed als er NIKS IDE op de onboard Jmicron hangt.
Het TCP/IP geval zegt me niet onmiddleijk iets.
Oorzaak is me echter NIET bekend.
Het kan maanden normaal werken, en dan plots "gaga" gaan zonder aanwijsbare reden of verandering in configuratie.
Op het Asus forum zijn er nog wel aardig wat meldingen van. één van de leads die wel werkte was die Jmicron op "raid" zetten zelfs als je geen raid deed op de IDE bus : blijkbaar verminderde dat meestal de cpu-cycle belasting op dit design.
Indien dat niks brengt, probeer dan eens (en ja, klinkt totaal off-the-wall) je VGA driver eens te verwijderen (compleet !!!!) en je windows te laten werken met de "standaard vga adapter". Heb je dan nog soundproblemen ?
Eerlijk gezegd, met de P5B's met Jmicron's heb ik al ongelooflijk veel griezelige dingen gezien en gehoord, en feitelijk werken die borden vooral goed als er NIKS IDE op de onboard Jmicron hangt.
Het TCP/IP geval zegt me niet onmiddleijk iets.
Laatst gewijzigd door kaween 08 sep 2008, 23:21, in totaal 1 gewijzigd.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Jmicron is echt te slecht om maar 1 woord aan vuil te maken inderdaad ...
Probeer anders ook eens je soundcard van PCI slot te versteken, dat wil ook wel al eens helpen, maar dat kan je natuurlijk niet onbeperkt doen
Probeer anders ook eens je soundcard van PCI slot te versteken, dat wil ook wel al eens helpen, maar dat kan je natuurlijk niet onbeperkt doen

Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
"gebruik onboard soundkaart".
"verwissel pci slot"
En hoe gaat hij dat doen ? Met een slijpschijf ?
Jmicron .... is inderdaad nogal .... problematisch, maar het is vooral de implementatie op Asus boards die in de praktijk -ongelooflijk- slecht is in mijn ervaring.
"verwissel pci slot"
En hoe gaat hij dat doen ? Met een slijpschijf ?

Jmicron .... is inderdaad nogal .... problematisch, maar het is vooral de implementatie op Asus boards die in de praktijk -ongelooflijk- slecht is in mijn ervaring.
Maar goed dat het zo laat is want had dat al bijna gedaan. :bananakaween schreef:En hoe gaat hij dat doen ? Met een slijpschijf ?![]()
Ben op de site van Asus aan het kijken naar nieuwe(re) drivers voor sound & evt bios (is nog originele bios)
Is idd vreemd van die VGA driver maar idd, je weet maar nooit - gebruik daar ook nog oudere (ik geloof 91.28 voor n GT6600) nforce versie.
Ben eigenlijk wel tevreden van dit bord, behalve dan die implementatie van IDE en zal idd wel vroeg of laat een SATA optische schijf worden.
Alvast bedankt guys en ik laat jullie weten hoe het is verlopen!

"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Hola, ik had gelezen "gebruik géén onboard geluidskaart"kaween schreef:"gebruik onboard soundkaart".
"verwissel pci slot"
En hoe gaat hij dat doen ? Met een slijpschijf ?![]()

En die Jmicron is niet te begrijpen, als je hem al aan de praat krijgt is de performance nog om bij te huilen ook.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
't is u vergeven en zoals ik al zei: maar goed dat het zo laat is en dat ik geen slijpschijf kan in gang trekken.... 

"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
Heb naast hetgeen in mijn startpost ook het volgende geprobeerd:
- vga driver verwijderd -> std xp driver: geen verschil
- nieuwste audio driver geïnstalleerd: geen verschil
- nieuwste chipset driver geïnstalleerd: geen verschil
- IDE controller op RAID gezet: geen verschil
- IDE controller uitgeschakeld: geen verschil
- pci soundcard ipv onboard: stukken beter maar nog niet gans weg
Hetgeen me opvalt: cpu gebruik is hoger dan normaal. Zit zo rond 7à9% terwijl er eigenlijk weinig/niets gebeurt.
Sinds een paar dagen is het afsluiten en opstarten trager dan normaal (soms loopt dat balkske in het bootscherm wel 30x over) en ik heb ook de indruk dat programma's soms trager werken.
Soms speelt de muziek ook aan een trager tempo, alsof het een zware taak is om uit te voeren. (gaat gepaard met dat kraken/stotteren)
Heb daarnet hitmanpro geïnstalleerd en laten lopen en buiten een ?Trojan-Spy.Lyndra? infectie in het register - in HKLM\software\microsoft\windows\currentversion\ zat er een BITS vermelding - maar dat zou Background Intelligent Transfer Service kunnen/moeten zijn, is er niets abnormaals gevonden.
Iemand nog suggesties (buiten pc op het stort doen)
- vga driver verwijderd -> std xp driver: geen verschil
- nieuwste audio driver geïnstalleerd: geen verschil
- nieuwste chipset driver geïnstalleerd: geen verschil
- IDE controller op RAID gezet: geen verschil
- IDE controller uitgeschakeld: geen verschil
- pci soundcard ipv onboard: stukken beter maar nog niet gans weg
Hetgeen me opvalt: cpu gebruik is hoger dan normaal. Zit zo rond 7à9% terwijl er eigenlijk weinig/niets gebeurt.
Sinds een paar dagen is het afsluiten en opstarten trager dan normaal (soms loopt dat balkske in het bootscherm wel 30x over) en ik heb ook de indruk dat programma's soms trager werken.
Soms speelt de muziek ook aan een trager tempo, alsof het een zware taak is om uit te voeren. (gaat gepaard met dat kraken/stotteren)
Heb daarnet hitmanpro geïnstalleerd en laten lopen en buiten een ?Trojan-Spy.Lyndra? infectie in het register - in HKLM\software\microsoft\windows\currentversion\ zat er een BITS vermelding - maar dat zou Background Intelligent Transfer Service kunnen/moeten zijn, is er niets abnormaals gevonden.
Iemand nog suggesties (buiten pc op het stort doen)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Heb het zelfde probleem gehad
E6600 en MSI P965 platinum board
Jmicron driver geinstalleerd (op site van moederboard gedownload) en probleem was toen verdwenen.
Later een format gedaan en deze driver terug moeten installeren, helaas bleef er tijdens het afspelen van muziek en het branden van cd's nog steeds veel gehaper opduiken, metaalachtige muziek, nee geen metal
Nu draait mijn systeem al een paar weken op vista, zonder nog maar 1 probleem!
dus misschien toch maar eens vista overwegen, stond er eigenlijk ook maar sceptisch over maar al bij al draait het hier nog goed, met xp look en alle toeters en bellen uitgeschakeld natuurlijk
E6600 en MSI P965 platinum board
Jmicron driver geinstalleerd (op site van moederboard gedownload) en probleem was toen verdwenen.
Later een format gedaan en deze driver terug moeten installeren, helaas bleef er tijdens het afspelen van muziek en het branden van cd's nog steeds veel gehaper opduiken, metaalachtige muziek, nee geen metal

Nu draait mijn systeem al een paar weken op vista, zonder nog maar 1 probleem!
dus misschien toch maar eens vista overwegen, stond er eigenlijk ook maar sceptisch over maar al bij al draait het hier nog goed, met xp look en alle toeters en bellen uitgeschakeld natuurlijk

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik had met men p5k hetzelfde probleem. Geen gekraak, maar audio bleef af en toe hangen. De oorzaak lag ook bij jmicron controller. Nieuwe drivers geinstalled en schijf op een andere poort gehangen.
Zou dat mijn probleem van krakende geluiden oplossen?AnD schreef:En als je zo een ide controller kaart koopt voor in een pci slot ?
@crapiecorn: ik heb de indruk dat er bij Asus alleen drivers van jmicron zijn als je RAID gebruikt, heb hem geïnstalleerd en kreeg een optie om RAID te configureren in mijn start menu. Het probleem was er nog na die installatie.
Bedoel je op een andere SATA poort?
@decat: om die reden ga ik echt geen vista installeren en twijfel of ik dat OS ooit zal gebruiken.
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Omdat het te maken heeft met de IDE controller van je moederbord... het is maar een voorstelPeterken schreef:Zou dat mijn probleem van krakende geluiden oplossen?AnD schreef:En als je zo een ide controller kaart koopt voor in een pci slot ?

JMicron driver installeren is zoals eerder gezegd de oplossing.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Op de website van Asus staan alleen Raid drivers; is dat hetgeen ik nodig heb?
Die jmicron is toch enkel voor de IDE/PATA controller, niet?
Zoals ik hierboven schreef, heb ik die drivers voor Raid al geïnstalleerd <strike>en als ik in device manager kijk kan ik niks daaromtrent vinden.</strike>
Zoals ik hierboven schreef, heb ik die drivers voor Raid al geïnstalleerd <strike>en als ik in device manager kijk kan ik niks daaromtrent vinden.</strike>
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Peterken schreef:
@decat: om die reden ga ik echt geen vista installeren en twijfel of ik dat OS ooit zal gebruiken.
Ik had ook die gedachte in het hoofd maar heb het toch geprobeerd en heb het me nog geen moment beklaagd.
Vista en alle andere dingen op de pc werken hier perfect, juist zoals xp, niet op aan te merken
Op snelheid is niets aan te merken, systeem is niet trager of sneller dan xp
Heb zelf ook een E6600 op P965 MSI moederbord en 4gb ram
-
- Elite Poster
nou, nee.Peterken schreef:Op de website van Asus staan alleen Raid drivers; is dat hetgeen ik nodig heb?
De P5B (niet de -E) is een koddig board op dit gebied. Hij is uitgerust met een ICH9 (non-R) en kan derhalve native vanaf de Intel controller geen raid aan. De Jmicron is een Sata/IDE chip, heeft 1 kanaal IDE, en 2 Sata's. Op de P5B's doet Asus het volgende : om RAID mogelijk te maken, kan je de 2 Sata's van de Jmicron in raid zetten, maar omdat EEN van die 2 Jmicron kanalen de EXTERNE Sata poort is, moet je daar dus (I kid you not) een EXTERNE LOOPBACK van je e-Sata plug terug naar binnen halen in je systeem kast, en dan kan je dat ding in Sata-Raid zetten. In het Nederlands : op een P5B kan je zonder extra controller board wel Sata raid, maar dan zie je dus een Sata kabeltje van de achterkant van je pc terug naar binnen lopen naar de 2e drive van je raid-setup. Griezelig, nietwaar ?
Met andere woorden : de raid driver van de P5B is enkel voor de Sata-portie van de Jmicron (die _naast_ de ICH9 kanalen bestaat), in transfer zelf is de Pata poort _niet_ raid-capabel. Enkel dit feit al betekent dat je beter af bent met een P5B-E (die een ICH9R heeft en dit soort onzin niet nodig heeft) maar met die wetenschap ben je nu ook niets meer. De P5K's zijn in hetzelfde bedje ziek, trouwens.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
't Zal wel foute of illegale muziek met een of andere DRM erop zijn 

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Tja, ik heb al vanalles geprobeerd de laatste dagen en het hangt me echt de keel uit. Op sommige momenten komt de 'errorbeep' zelfs vertraagd door!!!:bang:
Nu ik daaromtrent wat gegoogeld heb, blijkt idd dat er meer problemen zijn met die jmicron chipset.
@Ken: ik weet niet of je ernstig bent, maar dat is alleszins HELEMAAL niet het probleem.
Nu ik daaromtrent wat gegoogeld heb, blijkt idd dat er meer problemen zijn met die jmicron chipset.
@Ken: ik weet niet of je ernstig bent, maar dat is alleszins HELEMAAL niet het probleem.
Het probleem is opgelost door een herinstall en nu valt me op hoe alles vertraagd werkte want mijn systeem flitst nu weer zoals het hoort - had daar hoogstwaarschijnlijk wel iets mee te maken.
Op dit moment speelt een MP3 lijst terwijl de cpu belasting tussen 0 en 1%schommelt.
Iedereen bedankt voor de hulp.
Op dit moment speelt een MP3 lijst terwijl de cpu belasting tussen 0 en 1%schommelt.
Iedereen bedankt voor de hulp.