hey iedereen,
wat is eigelijk een windows image aanmaken? is het zo dat wanneer je bv je pc formateerd en windows herinstalleert, en die image terug zet, dat je alle software, gamesn muziek enz terug heb? zonder dat terug te instaleren?
mvg
windows image aanmaken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Je hoeft zelfs Windows niet opnieuw te installeren.
Image terugzetten en Windows en alle programma's, instellingen, enz...
staan terug zoals ze waren op het moment dat de image gemaakt was.
ah dat is gelijk als je een nieuwe pc koopt en je krijgt daar zon cd mee snap het. welke programa doet het goed? zon image maken?Astralon schreef:Je hoeft zelfs Windows niet opnieuw te installeren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 25 keer
Ik gebruik Acronis true image 11.0 Nederlandse versie .
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 25 keer
Ik denk dat Acronis en Norton de meeste gebruikte programma's zijn voor back ups te maken , zijn allebei wel betalend .
Norton heeft wel de neiging om je systeem wat te vertragen , vroeger gebruikte ik die ook maar ben dan overgestapt naar Acronis .
Norton heeft wel de neiging om je systeem wat te vertragen , vroeger gebruikte ik die ook maar ben dan overgestapt naar Acronis .
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 11 keer
Acronis is een echte aanrader daarvoor. Heel gemakkelijk in gebruik en nog nooit problemen gehad. Ik maak en zet image's zelfs over het netwerk.
Die try and decide in acronis gebruik ik ook regelmatig.
@ Neo2008, hou er wel rekening mee dat je zo een image niet kan overzetten op gelijk welke pc. Tenzij ze volledig identiek zijn qua hardware.
Die try and decide in acronis gebruik ik ook regelmatig.
@ Neo2008, hou er wel rekening mee dat je zo een image niet kan overzetten op gelijk welke pc. Tenzij ze volledig identiek zijn qua hardware.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Dit is niet helemaal waar. Voor de gemiddelde gebruiker kan je dit stellen maar voor iemand die een beetje handig is zijn er wel mogelijkheden om images terug te zetten op machines met andere hardware.nonkie schreef:@ Neo2008, hou er wel rekening mee dat je zo een image niet kan overzetten op gelijk welke pc. Tenzij ze volledig identiek zijn qua hardware.
* Image terug zetten
* Met een tool zoals ERD commander de juiste drivers installeren op de harde schijf
* Met een tool zoals ERD commander de nodige aanpassingen aanbrengen aan de Critical Device Database
Het volgende artikel is niet volledig maar geeft toch een goed idee van wat er precies moet gebeuren.
http://support.microsoft.com/kb/314082
Ik draai op dit moment nog steeds mijn Windows XP image op een Quad Core die oorspronkelijk geinstalleerd was op een P4 en daarna op een Dual Core.
Dus de originele image heeft 3 processoren met bijhorende chipsets overleefd en ondertussen is ook de overgang gemaakt van IDE (PATA) naar SATA.

-
- Pro Member
- Bedankt: 1 keer
Of gewoon met Acronis TrueImage met de 'Universal Restore' optie.Astralon schreef:Dit is niet helemaal waar. Voor de gemiddelde gebruiker kan je dit stellen maar voor iemand die een beetje handig is zijn er wel mogelijkheden om images terug te zetten op machines met andere hardware.nonkie schreef:@ Neo2008, hou er wel rekening mee dat je zo een image niet kan overzetten op gelijk welke pc. Tenzij ze volledig identiek zijn qua hardware.
-
- Elite Poster
Dus jullie beweren dat het wel kan lukken. IK ben altijd bereid om bij te leren.gert.jansen schreef:Of gewoon met Acronis TrueImage met de 'Universal Restore' optie.Astralon schreef:Dit is niet helemaal waar. Voor de gemiddelde gebruiker kan je dit stellen maar voor iemand die een beetje handig is zijn er wel mogelijkheden om images terug te zetten op machines met andere hardware.nonkie schreef:@ Neo2008, hou er wel rekening mee dat je zo een image niet kan overzetten op gelijk welke pc. Tenzij ze volledig identiek zijn qua hardware.

Ik heb overlaatst eens geprobeerd om een image terug te zetten van een andere pc naar een pc. Tijdens de opstart kreeg ik steeds een blue screen.
Die universal restore is iets nieuw voor mij. Kan je dit wat meer toelichten aub?

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 56 keer
Ik heb over dit onderwerp ook nog een vraagje:
Neem nu dat je een partitie hebt van 50GB, en je installeert XP hierop.
Neem nu dat clean install van XP 5GB inneemt.
Daarna neem je ene image om later terug te zetten. Wat zal het programma dan nemen? Zal de image 50GB groot zijn, of zal deze maar 5GB groot zijn?
Neem nu dat je een partitie hebt van 50GB, en je installeert XP hierop.
Neem nu dat clean install van XP 5GB inneemt.
Daarna neem je ene image om later terug te zetten. Wat zal het programma dan nemen? Zal de image 50GB groot zijn, of zal deze maar 5GB groot zijn?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
die blue screen komt vanuit windows omdat je andere hardware hebtnonkie schreef:Dus jullie beweren dat het wel kan lukken. IK ben altijd bereid om bij te leren.gert.jansen schreef:Of gewoon met Acronis TrueImage met de 'Universal Restore' optie.Astralon schreef:Dit is niet helemaal waar. Voor de gemiddelde gebruiker kan je dit stellen maar voor iemand die een beetje handig is zijn er wel mogelijkheden om images terug te zetten op machines met andere hardware.nonkie schreef:@ Neo2008, hou er wel rekening mee dat je zo een image niet kan overzetten op gelijk welke pc. Tenzij ze volledig identiek zijn qua hardware.![]()
Ik heb overlaatst eens geprobeerd om een image terug te zetten van een andere pc naar een pc. Tijdens de opstart kreeg ik steeds een blue screen.
Die universal restore is iets nieuw voor mij. Kan je dit wat meer toelichten aub?
probeer maar eens uw HDD in andere pc te steken. (je moet recovery doen zodat nieuwe hardware wordt herkend)
-
- Elite Poster
En hoe doe je een recovery in true image?liger schreef:die blue screen komt vanuit windows omdat je andere hardware hebt
probeer maar eens uw HDD in andere pc te steken. (je moet recovery doen zodat nieuwe hardware wordt herkend)
Normaal maak je een image en zet je deze terug. Op welke manier moet het dan als j vb een andere pc hebt waar de image op moet terecht komen.

-
- Pro Member
- Bedankt: 1 keer
Natuurlijk...nonkie schreef:Die universal restore is iets nieuw voor mij. Kan je dit wat meer toelichten aub?gert.jansen schreef:Of gewoon met Acronis TrueImage met de 'Universal Restore' optie.
Die 'Universal Restore' optie is een add-on op 'Acronis TrueImage Server' (misschien ook op de andere versies, maar dat weet ik niet zeker)
Het is een tijdje geleden (van mijn vorig werk), maar als ik mij goed herinner ging het als volgt:
1. Installeer Acronis TrueImage Server (de gewone installatie) op PC of Server.
2. installeer de 'Universal Restore' add-on
3. Laat het programma een ISO file maken waarmee een bootable CD gebrand worden.
Het kan ook 'live' geloof ik, maar wij gebuikten meestal offline images, dus via de bootCD.
Bij het maken van de image merk je van die 'Universal Restore' helemaal niks, dat blijft volkomen gelijk aan een gewone Acronis Image.
Op het moment dat je de image wil restoren op je target PC/server krijg je een scherm warin wordt gevraagd 'Use Acronis Universal Restore'.
Als je 'nee' kiest, gebeurt een gewone 1 op 1 restore (alsof het de gewone TrueImage versie is die je gebruikt).
Als je 'ja' kiest, krijg je nog 2 schermen waarop je zelf kan aangeven waar drivers voor je (nieuwe) hardware opgehaald kunnen worden (CD / directories op je HD / ...), maar je hoeft dat niet in te vullen ... (doe ik enkel als het zonder niet lukt)
Na het restoren van je image, herstart je de PC, en bij de eerste opstart van Windows (zo rond 'applying computer settings') komt daar plots een schermpje van "Universal Restore" over te staan, waarbij ondertussen de drivers die je aangeduid had geladen worden, of als je niks hebt aangeduid, dat Acronis zelf de drivers voor de hardware zoekt - soort nieuwe plug en play hardware detectie zeg maar...
Meestal duid ik geen specifieke drivers aan en laat ik Acronis het zelf uitzoeken, pas als het niet werkt probeer ik opnieuw en geef ik wel de paden naar gedownloade drivers aan...
(Of een 3com of Realtek kaartje bij de hand hebben kan ook wonderen doen...)
In feite, zodra Windows start en je OF een netwerkconnectie OF een USB-stick kunt lezen, ben je meestal wel gered. Vanaf dat moment kan de support site van je hardwareleverancier je wel aan de resterende drivers helpen...
Ik heb op die manier al eens een image van een Win 2000 Server (Domain Controller) gerestored op mijn laptop, zonder problemen...
hier staat er een beetje uitleg over.
Om een universele image te maken wordt er altijd uitgegaan van een beginmodel, de "master" genoemd. Dit toestel moet je bijhouden. Hier op ga je een installatie van Windows uitvoeren met alle customizaties. Hier neem je na voltooiing een image van. Deze noemen we de "Pre-Sysprep". Dan voer je sysprep uit, hier neem je terug een image van zonder te rebooten en deze noem je de "Aft-Sysprep". Alle wijzigingen die je uitvoert moet je op de "Pre-Sysprep" uitvoeren en hierna een nieuwe "Pre-Sysprep" van maken. De image die je uiteindelijk op al je toestellen zal gebruiken is de "Aft-Sysprep".die blue screen komt vanuit windows omdat je andere hardware hebt
Om een machine Microsoft supported te clonen op andere hardware moet je de volgende zaken naleven:
1) Om te beginnen moet je HAL gebruikte hal correct zijn. Aangezien ACPI APIC Unitprocessor en ACPI APIC Multiprocessor de meest gebruikte HALs zijn ga ik enkel deze vernoemen. Om gemakkelijk te switchen tussen single en multicore toestellen, kan je onder Windows XP in sysprep de statements:
UpdateUPHAL = "ACPIAPIC_UP,%WINDIR%\Inf\Hal.inf" .
UpdateHAL = "ACPIAPIC_MP,%WINDIR%\Inf\Hal.inf"
gebruiken.
Deze zijn geen 100% betrouwbaar en zullen altijd uitgevoerd worden, waar door je dus eigenlijk zelf een detectie moet uitvoeren op single/multi core. Hier kan je het programma devcon voor gebruiken (binnen een winpe omgeving). Je maakt dan een scriptje dat de sysprep.inf gaat aanpassen NADAT je je image hebt uitgerold op een toestel. Wanneer het toestel opstart zal het dan al of niet een update uitvoeren van de HAL op basis van je devcon resultaat.
2) Je bootdevice moet gesupporteerd zijn. Vooraleer de sysprep te draaien, ga je daarom de drivers voor je boot critical devices toevoegen aan je windows installatie. Daarna maak je met sysprep -bmsd een lijstje met al je geinstalleerde boot critical devices en voegt deze toe aan je sysprep.inf.
3) Om je standaard drivers (lan, audio, vga, ...) toe te voegen ga je daarna de sysprep.inf aanpassen met de parameter OemPnPDriversPath zoals hier vermeld: http://support.microsoft.com/kb/314479
Windows zal in alle vernoemde paden naar de beste drivers zoeken adhv hardware IDs. Gebruik enkel signed drivers ! (= met een .cat bestand)
4) Nu kan je nog tegen van alle problemen aanlopen. Om een klein voorbeeldje te geven; de installatie van Windows Media Player 10/11 zorgt er voor dat sysprep vastloopt op sommige hardware. Dit is een gekend DRM probleem. In veel bedrijven die universal images gebruiken wordt Windows Media Player daarom vaak achteraf unattended geïnstalleerd.
Vergis u niet, het is perfect mogelijk van universal images te maken, maar er is heel veel werk aan. Bovengenoemde methode is om compleet silent uit te rollen.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."