Koppelverkoop:Unizo tegen plannen neo-liberaaltje Van Quick

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Gesloten
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 29 jun 2008, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

Unizo tegen mogelijke afschaffing koppelverkoop

Afbeelding
De lancering van de iPhone trekt de discussie over koppelverkoop opnieuw op gang.
De Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) is gekant tegen een mogelijke afschaffing van de koppelverkoop. De discussie werd deze week op gang getrokken door de hoge prijs van de Apple iPhone in België.

Lokvogelpraktijken
"Wordt het verbod op koppelverkoop opgeheven, dan ligt de weg open voor lokvogelpraktijken", zegt Unizo. "Grote bedrijven zullen twee totaal verschillende producten enkel samen aanbieden. Zo kan de consument onmogelijk prijzen vergelijken en wordt de kleine handelaar uit de markt geprezen." Nu al zijn er volgens Unizo voldoende uitzonderingen om een goede marktwerking te waarborgen. De organisatie dringt aan op grondig overleg met minister van Ondernemen Van Quickenborne.

iPhone
De minister verklaarde gisteren dat hij de regering gaat voorstellen om het verbod op koppelverkoop af te schaffen. Hij reageerde daarmee op het feit dat de Apple iPhone in ons land veel duurder is dan in de rest van de wereld. In de meeste andere Europese landen wordt het toestel verkocht in combinatie met een gsm-abonnement, wat de prijs drukt.

Evenwichtige markt
Verbruikersorganisatie Test-Aankoop is voorstander van de afschaffing van het verbod, maar Unizo is tegen. "De lokvogelpraktijken vormen een bedreiging voor een evenwichtige en gediversifieerde markt", stelt de organisatie. "Het verbod op koppelverkoop afschaffen zou ook neerkomen op een verdoken afschaffing van het verbod om met verlies te verkopen. In plaats van de producten met verlies te verkopen, kunnen de grote distributeurs ze wegschenken bij de aankoop van andere producten." (belga/tdb)


raar dat Test-Aankoop achter die maffiapraktijken staat ten nadelen van de consument, maar VLD moeten zijn aandeelhoudertjes,rijken, hun mannetjes met bestuursfuncties dienen en niet de consument....

wie heeft die man nog niet door ? :roll:
Laatst gewijzigd door Matthias_VL 09 jul 2008, 16:07, in totaal 1 gewijzigd.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Test-Aankoop is voorstander op voorwaarde dat alle producten ook apart verkrijgbaar zijn.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:44

Mag ik jullie er op wijzen dat Mobistar deze telefoon ook openstelt voor gebruik van andere netwerken? Je moet dan wel de telefoon inkwestie bij Mobistar kopen maar je kan er perfekt met je Base/Proximus/...-sim mee bellen. Vandaar dat de prijs wat hoger is dan in de buurlanden. Je kan dus moeilijk van koppelverkoop spreken. Mobistar koppelt geen enkel ander produkt aan de iphone, noch verkoopt het de telefoon met verlies bij aanschap van één van hun produkten. Mobistar weet zich dus aan de wet te houden. Wat is daar maffia aan, TestAankoop?
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Matthias_VL schreef:raar dat Test-Aankoop achter die maffiapraktijken staat ten nadelen van de consument, maar VLD moeten zijn aandeelhoudertjes,rijken, hun mannetjes met bestuursfuncties dienen en niet de consument....

wie heeft die vent nog niet door ? :roll:


Ik stel voor dat je het hier afbolt en naar be.politics verhuist om daar wat verder te lullen. Onnozele vent.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Kochanie schreef:Mag ik jullie er op wijzen dat Mobistar deze telefoon ook openstelt voor gebruik van andere netwerken? Je moet dan wel de telefoon inkwestie bij Mobistar kopen maar je kan er perfekt met je Base/Proximus/...-sim mee bellen. Vandaar dat de prijs wat hoger is dan in de buurlanden. Je kan dus moeilijk van koppelverkoop spreken. Mobistar koppelt geen enkel ander produkt aan de iphone, noch verkoopt het de telefoon met verlies bij aanschap van één van hun produkten. Mobistar weet zich dus aan de wet te houden. Wat is daar maffia aan, TestAankoop?


Dat is het nu net. Quickie en Test Aankoop willen het verbod op koppelverkoop afschaffen zodat de prijs van (in dit voorbeeld) de iPhone gedrukt kan worden door het te koppelen aan een abonnement.

Test Aankoop wil daar bovenop dat je de iPhone en het mobistar-abbo afzonderlijk ook kan aankopen zodat je dus meer betaalt indien je enkel de Iphone koopt zonder abo, en minder indien je er een abo bijneemt. Op zich vind ik dat nog geen slecht idee.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

In principe de situatie zoals deze in Frankrijk bestaat...
en deej, braaf blijven eh.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Met alle respect, maar er zullen altijd mensen zijn die moord en brand roepen onafhankelijk van het feit of koppelverkoop nu toegelaten is of niet.

Koppelverkoop niet toegelaten : iedereen zeurt dat de Iphone te duur is

Koppelverkoop toegelaten : iedereen zeurt omdat er zo'n prijsverschil zit tussen 'Iphone met abonnment' en 'Iphone zonder abonnement'

Het zal met andere woorden nooit goed zijn. Jaren hebben een hoop mensen geijverd om koppelverkoop af te schaffen. Nu is het afgeschaft en nu willen ze het weer toelaten :eek: . Ik kan niet meer volgen hoor. Kies nu eindelijk eens wat je wil (koppelverkoop toegelaten of niet) en hou je er dan ook aan. En kom alsjeblieft niet af met een oplossing tussen de 2 (koppelverkoop is in sommige gevallen toegestaan) want dan kan de consument er helemaal niet meer aan uit.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

waarom neemt men geen actie tegen apple?

Waarom een excusief contract aan mobistar voor de iphone te verkopen? Als proximus evenveel betaald aan apple voor een iphone dan mobistar, waarom word apple dan niet verplicht ook te verkopen aan proximus?

Als een bakker enkel brood verkoopt aan blanken en niet aan zwarten, is hij een racist ... ook andersom...
de koe zegt boe
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Daar is toch niets mis mee? Hoeveel producten zijn er niet die een 'exclusieve' verdeler hebben?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

meon schreef:en deej, braaf blijven eh.


Altijd. Ik postte gewoon effe mee op zijn niveau.
Gebruikersavatar
Fustigateur
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:49

deej schreef:
Matthias_VL schreef:raar dat Test-Aankoop achter die maffiapraktijken staat ten nadelen van de consument, maar VLD moeten zijn aandeelhoudertjes,rijken, hun mannetjes met bestuursfuncties dienen en niet de consument....

wie heeft die vent nog niet door ? :roll:


Ik stel voor dat je het hier afbolt en naar be.politics verhuist om daar wat verder te lullen. Onnozele vent.


Die man moet niks. Meer nog, hij heeft 200% gelijk!
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

deej schreef:
Matthias_VL schreef:raar dat Test-Aankoop achter die maffiapraktijken staat ten nadelen van de consument, maar VLD moeten zijn aandeelhoudertjes,rijken, hun mannetjes met bestuursfuncties dienen en niet de consument....

wie heeft die vent nog niet door ? :roll:


Ik stel voor dat je het hier afbolt en naar be.politics verhuist om daar wat verder te lullen. Onnozele vent.

Zonder dat ik het laatste zinnetje uitgesproken zou hebben ben ik het toch wel eens met deej. ;)

Het is bovendien niet netjes van Matthias_VL zonder bronvermelding een bericht van De Morgen te pikken en
daar eigen commentaar aan te plakken alsof het geheel een eigen tekst is.
( http://demorgen.be/dm/nl/997/Ombudsman/ ... egen.dhtml )

Ik ben tegen een verandering van de huidige, duidelijke situatie.
Hoe dan ook, de consument betaalt bij koppelverkoop toch uiteindelijk de telefoon.
Vooral de veelbeller.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

er is alleen koppelverkoop-verbod voor gsm's...
al de rest wordt toch wel zo verkocht?

eg bij digitale televisie geeft alleen TV vlaanderen de klant vrije keuze in de onderdelen (satteliet tuner, ...)
Bij de overigen kun je de helft van de functies niet gebruiken van je televisie/hdd recorder/mediacenter/etc... omdat telenet/Belgacom dat niet toelaat ?

Bij Adsl ben je altijd verplicht om een discovery/copper aan te kopen; tenzij je eentje bij Belgacom Go neemt dan is dat opeens niet meer verplicht?
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Limburg schreef:Het is bovendien niet netjes van Matthias_VL zonder bronvermelding een bericht van De Morgen te pikken en
daar eigen commentaar aan te plakken alsof het geheel een eigen tekst is.
( http://demorgen.be/dm/nl/997/Ombudsman/ ... egen.dhtml )




Kom kom, het enige dat ontbrak is de bronvermelding. Maar de iets te abrupte stijlverandering was toch wel te opvallend om het als een eigen schrijfsel te laten doorgaan. :wink:
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Als elk produkt ook apart verkrijgbaar is (met een vastgelegd maximaal verschil tussen los/gekoppeld), dan zou dat toch niet zoveel kwaad kunnen? Tenzij er opeens vieze boekhoudkundige trucjes mogelijk worden (maar zo zijn er toch al genoeg en het gebrek aan controle is viezer dan de trucs zelf).
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Fustigateur schreef:Die man moet niks. Meer nog, hij heeft 200% gelijk!


Ga jij dan mee hé.
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 29 jun 2008, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

NSZ ook tegen :

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 35-435.art


quick is een vld er , dus voor de bedrijven en tegen de consument .zie maar wat er gebeurd is met telenet elektrabel brood enz - je moet er niks goed van verwachten , blauw is door en door multinational en beursgericht - niks goed voor de consument
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Matthias_VL schreef:NSZ ook tegen :

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 35-435.art


quick is een vld er , dus voor de bedrijven en tegen de consument .zie maar wat er gebeurd is met telenet elektrabel brood enz - je moet er niks goed van verwachten , blauw is door en door multinational en beursgericht - niks goed voor de consument
Van waar komt dat idee: liberaal is voor bedrijven en tegen consument?

Liberalen geloven dat de marktwerking in grote mate ervoor kan zorgen dat zowel de consumenten als de bedrijven het goed hebben. Het s allemaal een kwestie van de gulden middelweg te vinden tussen genoeg vrijheid van de markt en een zekere bescherming van de sociaal zwakkeren + de nodige incentives houden voor de sociaal zwakkeren om zich terug in de maatschappij in te "werken".

Ik bemoei me niet graag met politiek maar als ik zo'n clichés lees, zonder enige achtergrond of argumentatie, dan reageer ik toch graag even.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 maa 2007, 17:38

Er worden hier weer politieke kakskes gelegd ze.

Punt is en blijft, er zijn altijd wel mensen tegen, welke keuze je ook maakt. En Matthias, alsof enig andere partij (kuch vb) het opeens wel allemaal beter kan en zal doen? Sommige mensen denken echt dat de verandering van partij direct een MEGAGROTE aanpassing en herstructurering gaat worden.

Ze zouden beter eens aan apple zelf gaan vragen wat de reden is voor het gigantische prijsverschil en die mannen zelf een keuze voorschotelen. Ofwel prijs omlaag, ofwel dada. Ik denk dat er niets ernstig mis is met hoe het nu gaat ivm telecomverkoop.
Corleone
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 jan 2008, 12:02

Die foto is geniaal :-D
Afbeelding
Afbeelding
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

mee eens. Ten voeten uit. 8)
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:44

Maglor schreef:Test Aankoop wil daar bovenop dat je de iPhone en het mobistar-abbo afzonderlijk ook kan aankopen zodat je dus meer betaalt indien je enkel de Iphone koopt zonder abo, en minder indien je er een abo bijneemt. Op zich vind ik dat nog geen slecht idee.


Waarom zou een telefoon minder moeten kosten als je er een abo bijneemt?

Dus als ik een hond koop met leiband zou de hond goedkoper moeten kosten dan als ik de hond zonder leiband zou kopen? Waar slaat dat nu op?
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

kaween schreef:mee eens. Ten voeten uit. 8)
Hier ben ik het eens met "kaween".
Deze thread is inmiddels ten voeten uit

@ Matthias_VL

Je werd, via PM op de hoogte gebracht dat je in de topic-start van deze thread best geen eigen interpretatie meegeeft.

Dit kon je doen verder in een reply, wil dit respecteren in het vervolg.

Lees de Regels:
[*] Post geen berichten om een persoon aan te vallen.


Ook toepasselijk op andere user welke hier 'n reply neerzet in deze thread "onnozele vent"

Dat wil ik ook nog kwijt, meon deed al het nodige om de thread af te splitsen voordien, men heeft opnieuw de regels niet gerespecteerd.


Hier komt 'n slotje op.
Gesloten

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”