Eerste woning en op zoek naar ISP + telefonie

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Divian
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 aug 2005, 00:20

Beste mensen,

graag wat raad en daad bij mijn keuze. Na diverse uren op internet rond te surfen met oog op beterschap om een correcte keuze te maken voor mijn ISP kwam ik bij Dommel terecht als mogelijke toekomstige ISP.

probleem:
Ik verhuis van ouderlijke woning naar mijn nieuw huis waar ik nog telefonie en internet dien aan te vragen (dus graag asap met verlof naderend).

Ikzelf gebruik in ouderlijke huis: Belgacom ADSL GO abonnement (oude service, jaar of 7 intussen). Mijn eigen huis ligt binnen 1 km van ouderlijke huis en dus mogelijk even slecht weg van de centrale. Ik ben volledig mistevreden van de mogelijk te behalen snelheid momenteel. De lijn werd teruggezet naar 2.2 mbps (na mee te verhuizen met ouders) wegens het te vaak uitvallen van de lijn (grens van 5km werd me destijds meegedeeld). en maar betalen voor de volle pot... (via speedtes hier, haal ik een performantie van 21%) een kleine 800 kbps als ik goed herinner...

hetgene ik voor ogen zie:
In eerste instantie ging ik aanvraag doen bij telenet wegens eerder vermelde problematiek. Mogelijk zou ik opteren voor Dommel wegens het leuke aanbod van "homeconnect". datalimiet lijkt me super, evenzo met telefoonmogelijkheid enz. Doch vraag ik me af wat te doen met die snelheid? Terugvallen op 2.2mbps? Ik las hier dat er mogelijk beterschap is met vdsl2 ofzo? ( http://tweakers.net/nieuws/54290/belgis ... ieden.html ) Maar dit is voor binnen tweetal maanden... Wat te doen intussen? De homeconnect box kopen, overstappen en 1 jaar ergens anders "vast" hangen? En wat dan tevens met de modem, is deze bestemd voor vdsl2?

ps: Ben nog wat leek op vlak van alle verschillen. tot voor kort kende ik enkel belgacom en telenet (en tele2) als bruikbare ISP binnen mijn gemeente.

Dank voor goede en snelle reacties...

ps: Heb een dergelijke vraag gemail naar Dommel en kreeg een ticket. Maar blijkbaar zal dit mogelijk onbeantwoord blijven als ik het forum erop nalees...

:roll:
- Respect the scene, buy what u like -
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Het zou kunnen dat je nieuwe huis wel op een mooie afstand van de centrale ligt hoor. Hangt er een beetje vanaf tot welke lus het behoord. Je kan best eens naar belgacom bellen om te vragen welke snelheden je kan halen op je nieuwe adres :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Dag Divian,

Welke op dit forum.

Ik zou (zoals L-army zegt) idd eerst eens een lijncheck laten doen bij Belgacom. Je kan dit doen op volgend gratis nummer: 0800 22 700 (dienst storingen + ADSL check)

Je kan ook altijd naar de klantendienst bellen: 0800 22 800

De dienst storingen (0800 22 700) heeft wel een telefoonnummer nodig om een lijncheck te kunnen doen (als je nog geen nummer hebt in je nieuwe woonst, kun je het telefoonnr van je buur hiervoor eventueel eens gebruiken) Let wel, dat dit dan niets zegt over de binnenbekabeling in je huis!

De klantendienst kan wel een check doen op basis van adres en de kwaliteit van je lijn weergeven in volgend diagram: groen = 4mbps mogelijk, grijs = tussenzone, dus lager syncen en rood = ADSL niet mogelijk (te ver van centrale). De klantendienst kan je verder wel geen info geven ivm afstand tot centrale of aanwezigheid van VDSL2 (dacht ik). Daarvoor moet je bij de storingdienst zijn (tenzij dit ondertussen veranderd is).

Let alvast (bij de klantendienst) op als je het nummer van je buur gebruikt. Dat die mensen zijn getraind om je allerlei producten aan te smeren en zelfs onmiddellijk je online al te willen abonneren (op hun ADSL Go producten, etc). Dat opdringerig "gezaag" zul je er dus eventjes moeten bijnemen.

Ik heb hen indertijd niet verteld dat ik bij Dommel ging. Enkel dat ik me afvroeg of ADSL mogelijk was (in mijn nieuwe woonst). En of men daarvoor een lijncheck voor me kon doen. Best wel raar eigenlijk. Je moet bij de concurrentie aankloppen (om informatie over je ADSL kwaliteit te bekomen). Terwijl je daarna op een ander gaat.

Op dat vlak zou een neutrale netwerkbeheerder (voor ADSL) echt wel een zegen zijn. Maar bon, is nu zo niet in Belgie (dus moeten we maar effe schizofreen blijven :wink:)

Oh ja, je kan ook een afstandscheck (door Dommel) laten uitvoeren. Op basis van je adres. Daar heeft hier een URL voor gestaan (maar vind die effe niet meer terug :| ) Op basis van je telefoonnummer kan je op hun site.

Besef hoe dan ook dat je ADSL snelheid nooit een "garantie" is. Dat is ergens het moeilijke ermee. Lager syncen is nooit leuk. Maar zal je niet merken bij je telefonie (denk ik). En je download vermogen blijft even groot (alleen duurt het iets langer).

Het ADSL landschap veranderd echter voortdurend. En idd, in jouw geval zou ik die Vdsl2 eens in de gaten houden. Dommel heeft dit aangekondigd, dat men die technologie zal gebruiken voor de mensen die slecht aansluitbaar zijn.

Echter ook hier kun je bij Belgacom al eens informeren, of die VDSL2 in jouw straat mogelijk is (of je daarop aansluitbaar bent)

Effe bellen dus :-)
Divian
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 aug 2005, 00:20

Dank voor vlugge reacties.

Net gebeld met klantendienst.
Blijkbaar zitten we in een zone die ADSL mogelijk maakt. Ik heb gevraagd of het een "groene" zone was. Die wist me te vertellen dat vanaf dat het mogelijk is om op ADSL aan te sluiten, we spreken over een groene zone.
Daarna verhaal gedaan van connectie bij ouders, waarop hij zei dat vooraf niet kan ingeschat worden of we naar 4 of 2,2mbps zouden gezet worden.
(bemerk ik heb wel nog geen telefoonlijn)

Bij vraag naar VDSL2 zei hij dat dit nog niet gecommercialiseerd is. VDSL is wel mogelijk met een garantie van snelheid. Is dit dan de "Belgacom VDSL boost" die zij aanbieden maar kan ook dit via dommel?
Ik zou eventueel bereid zijn een voorlopig abonnement "homeconnect" te nemen bij dommel om daar dan via VDSL over te schakelen (indien prijs toelaat natuurlijk)... Maar blijft die modem dan nog bruikbaar.
Wat nu?

ps: geen verkooppraatjes gehoord...
ps2: Ik weet uit vertrouwelijke bronnen, dat we op een zeer slechte (oude) lijn zitten bij ouders, en weet niet of dit voor gans de gemeente zo is.
ps3: Ik beschik reeds over een DLINK DIR 655, gekocht in functie van de woonst...
- Respect the scene, buy what u like -
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Belgacom zal nooit zeggen dat VDSL2 gecommercialiseerd is. Indien ze immers openlijk toegeven dat via het VDSL2 netwerk internettoegang aangeboden wordt, dan zouden ze in principe aan andere ISP's eveneens de toestemming moeten geven om via het BGC VDSL2 netwerk internet aan te bieden.

Het aanbod van Dommel is echter wel degelijk via het VDSL2 netwerk van BGC (op voorwaarde dat dat beschikbaar is bij u uiteraard). De mededeling van Dommel sprak over september. BGC laat maar snelheden toe die vergelijkbaar zijn met hun ADSL2+ aanbod (12Mbit/s). Door de lat gelijk te leggen met hun ADSL2+ aanbod willen ze opnieuw vermijden dat er teveel aandacht getrokken wordt op het feit dat wel degelijk internet aangeboden wordt via hun VDSL2 netwerk.

Die VDSL Boost waarover gesproken werd, duidt enkel op de snelheid die aangeboden wordt (17Mbit/s downstream). Deze snelheid kan zowel aangeboden worden via VDSL als VDSL2. Als ik me niet vergis (kan iemand anders dit bevestigen ?) zijn er nog gebieden waar wel VDSL beschikbaar is maar geen VDSL2. Het is dus maar de vraag of je van het Dommel aanbod kan profiteren indien je nog in zo'n VDSL gebied zit. Probleem hierbij is dat, buiten een persmededeling van Dommel, er nog absoluut niets bekend is over het Speedconnect aanbod van Dommel. We zullen dus nog even moeten wachten op meer details.

Als ik me niet vergis, kan je momenteel bij Telenet een proefabonnement krijgen dat je na 2 maanden kan opzeggen. Dat is misschien een mogelijkheid om het gat te overbruggen.
Zodiakske
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2006, 16:57

Je zou inderdaad een homeconnect abbo kunnen nemen, en dan later overstappen op speedconnect (daar is in principe nog niets over bekend, maar het lijkt mij vrij waarschijnlijk dat Dommel zo'n overstapmogelijkheid zal aanbieden). Maar zoals je zelf al vermoedde kan de Siemens SX762 die in de homeconnect box zit jammer genoeg geen VDSL2 aan. Dus dan zou je opnieuw een modem moeten kopen.

Wat je wel zou kunnen doen, aangezien je met die DIR-655 al een aparte router hebt, is een aparte modem kopen (persoonlijk zou ik dan een simpele ADSL modem kopen, dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn) en die later vervangen door een VDSL2 modem. Op die manier zou je nu al een Netconnect abbo bij Dommel kunnen nemen, zodat je toch al internet hebt, en later dan upgraden naar ADSL2+/VDSL2 naargelang wat beschikbaar is. Je zit dan wel met de "verloren" kost van die ADSL-modem natuurlijk.
Insom
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03 aug 2007, 13:04

Je kunt ook de waardes van je signaal meten door de check te doen via BGC TV: http://www.belgacom.be/tvcheck
Als hierbij staat dat je op je telefoonnr (bv van je buren) 2 tv's kan aansluiten in HD kwaliteit is het een "groene zone".

Voorbeeld van aansluitbaarheid.
Status : Volgens deze eerste evaluatie is Belgacom TV in hoge definitie (HD) beschikbaar op deze lijn en kan u 2 tv-toestellen aansluiten. U kan op deze zelfde lijn eveneens 2 TV-toestellen in standaardkwaliteit aansluiten.
Divian
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 aug 2005, 00:20

Insom schreef:Je kunt ook de waardes van je signaal meten door de check te doen via BGC TV: http://www.belgacom.be/tvcheck
Als hierbij staat dat je op je telefoonnr (bv van je buren) 2 tv's kan aansluiten in HD kwaliteit is het een "groene zone".

Voorbeeld van aansluitbaarheid.
Status : Volgens deze eerste evaluatie is Belgacom TV in hoge definitie (HD) beschikbaar op deze lijn en kan u 2 tv-toestellen aansluiten. U kan op deze zelfde lijn eveneens 2 TV-toestellen in standaardkwaliteit aansluiten.
Heb eens test gedaan op nummer van thuis (ouders)

"Volgens deze eerste evaluatie is Belgacom TV in hoge definitie (HD) beschikbaar op deze lijn en kan u 2 tv-toestellen aansluiten. U kan op deze zelfde lijn eveneens 2 TV-toestellen in standaardkwaliteit aansluiten.
- klik hier voor meer informatie over Belgacom TV
- klik hier om Belgacom TV en/of opties te bestellen"

Lijkt me dus raar...
- Respect the scene, buy what u like -
Divian
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 aug 2005, 00:20

Ik heb kort na gesprek met belgacom contact opgenomen met de mensen van Dommel. Deze zijn in verlof en bellen is de boodschap indien je interesse hebt in abonnement.

Zeer vriendelijke man aan de telefoon gehad!
Zij kunnen blijkbaar via het adres en de tool van belgacom zelf een test doen zo blijkt. Doch het viel tegen en blijkbaar kwam er geen resultaat.
Nu tot hieraan toe...

Wat verduidelijkingen die ze me wisten te vertellen en die ik even wil delen:
1)Homeconnect is echt een starterpakket en dus ideaal voor nieuwe woningen waarbij nog geen telefoonnummer en/of internetverbinding aanwezig is (ook voor andere uiteraard).
2)Het pakket kan een telefoonnummer bevatten indien je wist te registreren hiervoor en bevat alles om verder te kunnen.
Mijn "slecht" signaal van belgacom GO zou niet plots super zijn aangezien de lijnen van belgacom gebruikt worden. Doch omdat de lijn van Dommel 12mbps meegeeft, zou ik vermoedelijk wel vb: 4mbps kunnen halen, wat op zich al een stap in de goede richting is (lees: als oude BGC GO gebruiker, heb ik theoretisch max. 4mbps aangezien ik geen extra €50 wil neertellen om VDSL te activeren).
3)Homeconnect pakket bevat een modem die geen VDSL ondersteunt
4)VDSL laat het mogelijk om ongeacht de afstand tot de centrale maximum snelheden te halen (glasvezel)
5) Dommel heeft nog niks verder gehoord ivm. VDSL en wacht dus verder af. Er is nog niks conreet van verdere stappen ondernomen wisten ze me eerlijk te vertellen. (September is dus geen echte releasedatum, wel een mogelijk streefdoel)
6) Het Homeconnect pakket bevat geen splitter
- Respect the scene, buy what u like -
Divian
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 aug 2005, 00:20

Enig idee hoe lang ik zou mogen wachten vanaf aankoop van box tot effectief gebruik internet?
- Respect the scene, buy what u like -
b012145214
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 jun 2008, 11:46

Divian schreef:Enig idee hoe lang ik zou mogen wachten vanaf aankoop van box tot effectief gebruik internet?
7 a 10 dage normaal gezien, ik denk dat ze het redelijk druk hebben nu, dus even geduld hebben
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”