internet verdelen in huis

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kokki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 nov 2004, 14:40
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Dag allemaal,

Momenteel is er hier in huis draadloos internet. Probleem is echter het bereik, op de eerste verdieping is dit zeer slecht (modem staat op het gelijkvloers). Een extra antenne heeft niet veel uitgehaald en nu was ik aan het volgende aan het denken. In de kelder komt de telefoon binnen (het gaat dus over adsl) en van daaruit vertrekken 2 UTP-kabels. De ene naar het gelijkvloers en de andere naar de eerste verdieping. Die utp's zijn dus wel gelegd met de bedoeling er telefoons op aan te sluiten. Ze eindigen dus ook in een telefoonaansluitdoosje. Kan ik in de kelder de modem zetten en die twee utp's gebruiken om het internet te verdelen? Ook zou ik wel graag de mogelijkheid hebben om ook het telefoonsignaal door te sturen. Daar zit mijn probleem: ik weet niet hoe.
Kan iemand me hier wat goede tips geven?
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 mar 2007, 17:38

Ik denk op het eerste gedacht van niet. Wij hebben vandaag in huis ook utp getrokken van de garage naar de living. Eentje voor data en eentje voor telefonie. Apart is denk ik de enige manier.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Als die UTP's CAT 5 zijn (dus 4 twisted pair ) dan waren die wel ni echt voorzien voor telefoon ...
Maar dan kan je wel een modem met ingebouwde router zetten in kelder en daar die 2 UTP's op aansluiten en dan aan ieders uiteinde een wireless accespoint zetten als de verdieping dan toch zoveel signaal tegenhoud

Als het echte telefoon UTP's zijn (CAT 3 en/of 4) dan gaat vorig voorgestelde niet

Dus het is 1 of het andere , indien er maar 1 kabel beschikbaar is EN het zou dan nog CAT 5 zijn kan je er wel internet zogezegd mee leveren maar geen telefoon meer dan

Alternatief maar geen belofte op resultaat --> Powerline (internet over bestaande elektriciteitsbinnenhuisnet) en daar wireless accespoint op ?
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
Kokki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 nov 2004, 14:40
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Ik ben nog eens gaan kijken en het is idd 4 pairs. Deze kabels zijn nog niet zo lang geleden gelegd, ze zijn toen alleen niet zo slim geweest om er ook te leggen specifiek voor het internet :?
Als ik nu ga werken met draadloze telefoons, dus het basisstation in de kelder en op elke verdieping een toestel. Hoe zullen die verbindingen zijn? Beter of gelijk aan het draadloze internet?
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer

normaal zal dit beter zijn, dect (draadloos telefoon toestel) gaat tot 200m in een open veld en ongeveer 100m in bebouwd gebied. Je kan ook een repeater krijgen voor je draadloos toestel (siemens) maar uw draadloos toestel moet hier dan wel voor uitgerust zijn (niet het goedkoopste model) vb c450 van siemens werkt niet, een sl100 vb wel
Gebruikersavatar
Kokki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 nov 2004, 14:40
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

De telefoons moeten nog gekocht worden, dus daar hebben we nog alle mogelijkheden open. Dus volgens jou moet dat geen probleem zijn, of zou je toch voor een toestel gaan waar je eventueel een repeater bij kan krijgen?
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Nonsens, als uw draadloos internetsignaal niet door uw muur gaat, zal uw draadloos telefoontoestel ook niet door uw muur gaan. Dat spreekt voor zich, want het principe is normaal gezien hetzelfde, namelijk electromagnetische staling. Als uw huis bijvoorbeeld gezet is uit ytong-stenen of er veel gewapend beton is ingewerkt in uw vloeien (cf. kooi van faraday), dan geraakt er geen signaal door.

Inversteren in dure versterkers zou ik dus echt afraden. Eens inteligent nadenken over hoe ge uw kabels gaat schakelen, is nog altijd het beste. Misschien zijn er nog wachtbuizen waar ge die kabels kunt bijleggen.

Mocht ik van u zijn, ik zou mijn inkomend telefoonsignaal naar uw gelijkvloers sturen, het daar opsplitsen en gebruiken, en die signalen dan nog eens via kabel elks apart omhoog sturen en opnieuw aftappen (voor het telefoonsignaal volstaat een paralelschakeling, voor het internetsignaal een goedkope switch of zoiets tussensteken.
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Pi R² schreef:Nonsens, als uw draadloos internetsignaal niet door uw muur gaat, zal uw draadloos telefoontoestel ook niet door uw muur gaan. Dat spreekt voor zich, want het principe is normaal gezien hetzelfde, namelijk electromagnetische staling.


Ik denk dat je niet veel kaas gegeten hebt over elekromagnetische straling :roll: .

Elke frequentie heeft dus wel degelijk apparte eigenschappen... :!:
Pro
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 okt 2007, 12:34

In principe kan een 100 Mb netwerkverbinding en een telefoonaansluiting door één utp-kabel.
De utp-kabel heeft 4 getwiste paren, waarvan er slechts twee paar voor het netwerk worden gebruikt . Van de niet gebruikte twee paar kan je er één gebruiken voor de telefoontoestellen.
De telefoonstopcontacten kan je vervangen door een stopcontact met een RJ11 en een RJ45 aansluiting naast elkaar.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Pro schreef:In principe kan een 100 Mb netwerkverbinding en een telefoonaansluiting door één utp-kabel.
De utp-kabel heeft 4 getwiste paren, waarvan er slechts twee paar voor het netwerk worden gebruikt . Van de niet gebruikte twee paar kan je er één gebruiken voor de telefoontoestellen.
De telefoonstopcontacten kan je vervangen door een stopcontact met een RJ11 en een RJ45 aansluiting naast elkaar.


men raad al af van telefoon over twisted pair te sturen en niet te dicht tegen andere leidingen kwa storingen

en u raad aan dit in 1 dezelfde kabel te doen ?

ok , theoretisch misschien , zeer misschien , maar liever toch niet
The eternal and true pessimist :D
Pro
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 okt 2007, 12:34

a3ke schreef: men raad al af van telefoon over twisted pair te sturen en niet te dicht tegen andere leidingen kwa storingen

en u raad aan dit in 1 dezelfde kabel te doen ?

ok , theoretisch misschien , zeer misschien , maar liever toch niet

Wat een onzin. De telefoonkabel in de straat is ook een twisted pair en loopt met tientallen andere paren dicht tegen elkaar in één kabel.
Overigens is het enkel maar mijn bedoeling de TS te helpen. Ik ben niet van plan een discussie te beginnen met een elektronica leek.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Idd , me 2 (TS proberen helpen)

En kwa electronica ben ik idd leek maar een verwittigd man is er 2 waard en kwa signaal etc heb ik toch realtime negatieve ervaringen met kabels die te dicht bij elkaar lagen

Maar twisted pair in UTP is toch nog iets anders dan een trunk die door het straat loopt hoor (was een paar weken geleden nog bij de vooraanleg van men nieuwe BCG lijn aanwezig)

Om men binnenkomende kabel te verlengen rade die ten sterkste men UTP cat5 af , enkel cat3 (recht) was goed meendie die BCG tech

Dit zijn gewoon mijn ervaringen , niet mijn overtuiging
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

misterjo schreef:Elke frequentie heeft dus wel degelijk apparte eigenschappen... :!:

Ja, maar als radiogolf A niet door uw constructie gaat, zal radiogolf B dat ook wel niet doen zeker? Uiteraard zit er een verschil tussen x-stralen en radiogolven, maar voor zo een huishoud-draadloos netwerk zal er algemeen te stellen zijn dat, indien de zenders ongeveer even sterk zijn, er niet veel verschil op uw signaal zal zitten. Zo ver liggen die frequenties nu ook weer niet van elkaar voor huis tuin en keukengebruik.

a3ke schreef:en u raad aan dit in 1 dezelfde kabel te doen ?

ok , theoretisch misschien , zeer misschien , maar liever toch niet

Die constructie werkt hier anders prima. Zo een UPT-kabel bestaat uit meerdere twisted pairs, een aantal daarvan gebruiken we van de lokatie waar onze telefoon vroeger werd afgetapt naar de lokatie van de router (die nu voip etc bediend) en langs diezelfde kabel keren we terug van de router naar de telefoon (telefoon hoeft maar 1 koperpaar). Dus aan 1 netwerkkabel hangen dan 2 stekkertjes langs elke kant.
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

En is er voor de TS dan geen uitweg via VOIP ? Ik heb zelf geen ervaring hiermee maar misschien zijn er ervaringsdeskundigen die hier een nuttige bijdrage kunnen rond geven.
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Als het vanbinnenuit niet lukt, waarom dan niet proberen met de router/antenne eens buiten te plaatsen? Als het daar wel lukt, bouw er dan misschien een verwarmd vogelnestje mee, bijvoorbeeld :-)
Pro
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 okt 2007, 12:34

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Pro op 23 jun 2008, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Pi R² schreef:Ja, maar als radiogolf A niet door uw constructie gaat, zal radiogolf B dat ook wel niet doen zeker? Uiteraard zit er een verschil tussen x-stralen en radiogolven, maar voor zo een huishoud-draadloos netwerk zal er algemeen te stellen zijn dat, indien de zenders ongeveer even sterk zijn, er niet veel verschil op uw signaal zal zitten. Zo ver liggen die frequenties nu ook weer niet van elkaar voor huis tuin en keukengebruik.


Toch wel hoor :) er is een serieus verschil tussen bijvoorbeeld de 900Mhz band die door bijvoorbeeld (denk ik) mobistar wordt gebruikt en bijvoorbeeld de 1800Mhz band dat base moet gebruiken. Waarom denk je dat BASE algemeen minder dekking heeft en meer palen moet zetten? :p juist ja :)

Er is bijvoorbeeld ook een groot verschil tussen 2.4Ghz en 5 Ghz wifi apparatuur, zo zie ik u nog niet direct een link leggen op 5Ghz met veel opstakels in't midden :roll:

De microgolf waar je pizza's in klaarmaakt heeft zo'n 'kippengaas' voor de deur (de kooi van Faraday) , die gaten hebben om een reden die grote (2Ghz resonantie water).

Als je gelijke zenders hebt (kwa power) kan ja met een zender op bijvoorbeeld 1Mhz veel verder 'iets' uitzenden dan op zeg maar 2Ghz.
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

misterjo schreef:Toch wel hoor :) er is een serieus verschil tussen bijvoorbeeld de 900Mhz band die door bijvoorbeeld (denk ik) mobistar wordt gebruikt en bijvoorbeeld de 1800Mhz band dat base moet gebruiken. Waarom denk je dat BASE algemeen minder dekking heeft en meer palen moet zetten? :p juist ja :)


ja, maar dat heeft niet zozeer te maken met elke golflengte zijn eigen frequentie... dat heeft alles te maken met de wet van plank:
golflengte = snelheid/frequentie
De snelheid is zowat constant (hangt af van medium, hier: lucht). Dus de frequentie is rechtsteeks in verband met uw golflengte. Da ga dus omgekeerd evenredig mee varieren. En dat is eigenlijk het enige verschil. Uit de verschillende golflengtes geldt ook een verschillende energieoverdracht en dergelijke meer. Der zit overal een verband achter volgens de formuletjes. Algemeen kunt ge echter stellen dat als u frequentie stijgt, dat eigenschap X voor alle frequenties in een bepaalde verhouding meestijgt. Bijvoorbeeld hogere frequentie => lagere golflengte => hogere energie. Brekingsgedrag is nog zoiets. In het zichtbare licht hebt ge bijvoorbeeld de regenboogkleuren in een vaste volgorde. Het is dan ook geen toeval dat rood de langste golflengte is van het zichtbare licht en violet de kortste. De kleuren daartussen hebben golflengten die daar dan ook in volgorde van golflengte tussen zitten.

Er is bijvoorbeeld ook een groot verschil tussen 2.4Ghz en 5 Ghz wifi apparatuur, zo zie ik u nog niet direct een link leggen op 5Ghz met veel opstakels in't midden :roll:

Kan zijn, maar toch niet zo spectaculair.

De microgolf waar je pizza's in klaarmaakt heeft zo'n 'kippengaas' voor de deur (de kooi van Faraday) , die gaten hebben om een reden die grote (2Ghz resonantie water).

Ge zult inderdaad uw maasbreedte moeten aanpassen voor kleinere golven (bv. X stralen hebben een heel dicht mazennetwerk nodig, de enorm compacte structuur van lood bijvoorbeeld). Echter, om terug te komen op Kokki zijn probleem: hem aanraden om een andere frequentie te gaan gebruiken om zijn draadloosprobleem op te lossen, is een slag in het water. Het kan zijn dat toevallig een vroeger draadloos systeem juist op te grens lag van doorlaatbaarheid in zijn huis, maar zijn huis kan evengoed geconstrueerd zijn dat het meerdere golflengtes in die range niet doorlaat. Ik zou dus nie aanraden om te inversteren in iets waar de kans enorm groot is dat uw draadloze verbinding toch niet zal werken. Als ge in een bepaald golflengte bereik hinder ondervindt, dan kunt ge echt best een draadje meer leggen dan in een peperdure installatie te voorzien waarmee ge vanop het speelpleintje achter de hoek nog 5 blokjes signaal hebt, maar voor hetzelfde geld niet door uw verdieping dringt.

VOIP is eerder een oplossing in de zin dat ge maar 1 draad hebt tot aan de router: uw ADSL-signaal komt binnen via een draad, dus dan hoeft er maar 1 draad naar uw router. In die router zitten (in de mijne dan toch) 2 uitgangen voor telefoonsignaal, 4 uitgangen voor internet en een draadloze verbinding. Ge kunt dus vanaf uwe router netwerkkabeltjes én telefoonkabeltjes door uw huis sturen, en op het verdiep waar de router dan staat, kunde ook draadloos werken. Maar ik zeg het, eigenlijk gaat de goedkoopste oplossing zijn dat hij creatief met zijn draden werkt of voorziet in 2 draadloze routers die achter elkaar hangen.
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Gebruikersavatar
Kokki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 nov 2004, 14:40
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Voip werkt hier eigenlijk al met een fritzbox (7050) maar er is maar 1 vast toestel op aangesloten. Ik wil dus ook tenminste 1 toestel op de eerste verdieping hebben. Er zijn zowieso plannen om draadloze telefoons aan te schaffen, maar het slechte wifi-signaal baart me dus zorgen. Misschien moeten we die telefoons gewoon maar eens proberen.

Situatie is dus als volgt: Het is hier een oudere woning waar ze een verdieping hebben op gezet. Electriteit en telefoonleidingen zijn vernieuwd. Telefoon komt dus binnen in de kelder en van daar uit heeft de electricien dus Cat 5 kabel gebruikt om de telefoon verder te brengen. In het BGC doosje heeft ie dus alleen de blauwe en de blauw witte aangesloten op de telefoonconnectie, op de DSL zit niets. Kan ik dat eventueel ook gebruiken en zo een splitter uitsparen? Dus er gaan twee kabels naar de telefooncontactdozen op elke verdieping.
Van apparatuur kan ik kiezen uit een fritzbox en/of een draadloze modem/router van BGC, zo'n Philips met een blauw kapje. Deze is geflasht zodat ie WDS heeft. Wat stellen jullie dan concreet voor? Ik wil dus telefoon en (draadloos) internet op elke verdieping.

Ik heb al zitten kijken en voor telefoon zou ik dus de twee middelste pinnen aansluiten en voor netwerk de 1,2,3 en 6de. Maar mijn adsl-signaal zit toch op die van de telefoon he? Dus als ik in de kelder een splitter in steek, de twee blauwe kabeltjes aangesloten laat en de overige gebruik om een RJ45 te maken die ik dan in de lan van mijn router steek, dan stuur ik zowel mijn internet als de telefoon naar boven.
Ik zal wel nog een goede manier moeten vinden om die kabeltjes te verlengen, want zo lang zijn die nu ook weer niet.

Als de router in de kelder komt, dan ben ik niet zoveel met mijn voip of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Als ge die telefoons sowieso moet kopen, koop dan eerst een standaard draadloze telefoon en test uit of ge in het hele huis bereik hebt. Anders kunt ge het volgende misschien eens proberen:

Voor VOIP hebt ge sowieso volgende opstelling die voor alle andere zaken moet zitten, vanwaar alles verder vertrekt:

inkomende kabel BGC ---->splitter (ADSL-tak)--->draadloze ADSL modem met ingebouwde router

Ge plaatst uw router dan bij voorkeur op één van de bewoonde verdiepingen (stel, gelijkvloers)

Vanuit die router:
Gelijkvloers:
- op het gelijkvloers voorziet die router dan in draadloos internet.
- op het gelijkvloers verbindt ge een vast toestel (al dan niet draagbaar) met één van de VOIP telefoonpoorten.

Dan stuurt ge 2 kabels omhoog:
- een verbonden met een andere telefoonuitgang aan de router, waar ge bovenaan een 2e vaste (draagbare) telefoon hangt. Dit is eigenlijk hetzelfde als op het gelijkvloers, maar dan met een langere kabel.
- de andere kabel verbindt de router op het gelijkvloers met een verdeler op het eerste verdiep: dit is een switch ofzo (al dan niet wifi) die de computers op het eerste verdiep dan bediend van internet. Deze moet geen adsl-modem bevatten.

Ik denk dat dit zo een wireless accesspoint is dat ge op u 1e verdiep kunt gebruiken: http://www.linksys.com/servlet/Satellit ... 0733028B26
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Gebruikersavatar
Kokki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 nov 2004, 14:40
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Goed idee, maar het kabels trekken is dus het probleem. Daar hadden ze niet aan gedacht, en dat is dus niet voorzien.
Vandaar dat ik dus vanuit de kelder alles wilde verdelen.
Ik ga inderdaad eens proberen als ik met een draadloos toestel dat in de kelder is aangesloten overal bereik heb in huis. Zo ja, dan gaat de fritz de kelder in.

Ook willen ze van het ene toestel naar het andere kunnen bellen. Gaat dat met elke set of schakel ik daar best de fritz voor in?
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Sommige draadloze telefoontoestellen komen in setjes en bieden soms de mogelijkheid om elkaar te bellen, sommige telefoontoestellen die niet in setjes komen, kunnen eventueel ook via een basisstation naar elkaar bellen; dit is dus eigen aan de telefoon en al dan niet aanwezig.

Echter, om één of andere reden hebben wij met die VOIP 2 telefoonnummers: een nieuw telefoonnummer, speciaal voor de ADSL-lijn, en ons oude is behouden gebleven (ondanks dat dit geen klassieke telefonie is). Als ge 2 telefoons aan uwe frits hangt, kunt ge normaal gezien gewoon uw eigen oude telefoonnummer draaien en zal de andere telefoon overgaan en dan kunt ge met elkaar spreken. Via VOIP beschikken wij alleszins ook over dubbele lijnen: als de ene bezet is, kunt ge de andere telefoon nog gebruiken. Waarschijnlijk zult ge dat ook hebben, want wij hebben dat niet speciaal aangevraagd ofzo.


***Edit:

Kokki schreef:Ik ga inderdaad eens proberen als ik met een draadloos toestel dat in de kelder is aangesloten overal bereik heb in huis. Zo ja, dan gaat de fritz de kelder in.


Nu ge het zegt, ge kunt inderdaad uwe draadloze frits, als dat lukt, vanuit de kelder uw gelijkvloers laten bedienen van internet. Uwen telefoondraad voor het gelijkvloers kunt ge dan in uwe kelder in de telefoonuitgang van uwe frits steken. En uwen draad die naar het 1e verdiep loopt vanuit de kelder, der kunt ge mee sjoemelen zodat ge de paren uiteenrafelt om eenderzijds een accesspoint eraan te hangen tussen de frits lanuitgang en het eerste verdiep (4 koperparen) en anderzijds een telefoonsignaal tussen frits en het eerste verdiep (1 koperpaar). Dan moet ge geen kabels leggen en enkel 1 extra accesspoint aankopen (+ u telefoons die ge sowieso al wou kopen), en rest er u alleen nog wat knutselwerk.
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Is het niet eenvoudiger van een range extender of een wireless bridge te zetten?
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Ja, maar gezien zijn huis een slecht signaal schijnt door te geven, kan dat een aankoop voor niets zijn. Met kabels zijt ge altijd zeker dat het zal werken en dat is ook goedkoper.
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Pro schreef:In principe kan een 100 Mb netwerkverbinding en een telefoonaansluiting door één utp-kabel.
De utp-kabel heeft 4 getwiste paren, waarvan er slechts twee paar voor het netwerk worden gebruikt . Van de niet gebruikte twee paar kan je er één gebruiken voor de telefoontoestellen.
De telefoonstopcontacten kan je vervangen door een stopcontact met een RJ11 en een RJ45 aansluiting naast elkaar.

Dit werkt inderdaad perfect (in tegenstelling tot sommige negatieve commentaren in deze post). Op die manier komt er bij mij in alle kamers van mijn huis telefoon en internet aansluiting:
2 paar (oranje/oranje-wit en groen/groen-wit gaan naar de RJ45 (pin 1-2-3-6)
1 paar (blauw/blau-wit) gaat naar de RJ11 (2 middenste pinnen)
Ik heb geen enkele storing op mijn telefoon, en de netwerkverbinding is perfect.
Joris84
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:09
Bedankt: 2 keer

Kokki schreef:Goed idee, maar het kabels trekken is dus het probleem. Daar hadden ze niet aan gedacht, en dat is dus niet voorzien.
Vandaar dat ik dus vanuit de kelder alles wilde verdelen.
Ik ga inderdaad eens proberen als ik met een draadloos toestel dat in de kelder is aangesloten overal bereik heb in huis. Zo ja, dan gaat de fritz de kelder in.

Ook willen ze van het ene toestel naar het andere kunnen bellen. Gaat dat met elke set of schakel ik daar best de fritz voor in?


Je kan perfect het blauwe of bruine paar gebruiken voor telefonie, dit werkt zonder probleem in combinatie met een 100mbit verbinding. Dus extra kabels leggen is in dit geval niet nodig.

edit: de post hiervoor had ik nog niet gelezen ;) bij deze nog eens een bevestiging dan...
Gebruikersavatar
Kokki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 nov 2004, 14:40
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Het signaal in huis is barslecht. In de naastliggende kamer is het redelijk en buiten is het niets meer (zit dus 1 kamer tussen). Op de eerste verdieping net boven de router is het ook redelijk, een kamer verder valt ie regelmatig weg. Ik heb er al een 9dBi antenne opgezet maar dat helpt niet veel.

Ik was nu ook aan het denken of ik niet beter de Fritz op het gelijkvloers zet, en dan het signaal van de lan via diezelfde telefoonkabel terug naar de kelder stuur en dan daar doorlus naar de eerste verdieping. Dus via dezelfde kabel eigenlijk in tegenrichting telefoon en internet.

Wat is de beste manier om twee netwerkkabels aan elkaar te maken? Twee stekkers plaatsen en dan een koppelstukje ertussen? Of is er nog iets anders?
Pro
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 okt 2007, 12:34

Als je met alle telefoontoestellen naar keuze zowel met voip als Belgacom wilt bellen, of met één toestel met voip en gelijktijdig met het andere via Belgacom, plus onderling gratis bellen en gesprekken doorgeven, dan kan dit zeer eenvoudig met een kleine telefooncentrale zoals de Tiptel 2/8, met twee buitenlijnen. Deze kost ongeveer 180€.
http://www.tiptel.be/fr_top.asp?lang_id ... 1&pid=1601
Met een uitbreidingsmodule kan je ook de deurbel of winkelbel hierop aansluiten plus eventueel deurluidspreker.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Er bestaan apparaten die niet al te duur zijn die dat signaal perfect kunnen opsplitsen en u zelfs nog veel alternatieven laten ;) Je zou op dat apparaat dan zowel telefonie als internet kunnen aansluiten om het verder in huis te verdelen zoals je wenst. Heb je ook geen issues meer omtrend bekabeling.
Gebruikersavatar
Kokki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 nov 2004, 14:40
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

@ Goendi: over wat voor apparaten heb je het nu?
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Als ge toch telefoons moet kopen neem dan een siemens 450IP
en evt extra dect handsets bij

die 450IP kan de pstn en VoIP aan

ik heb al eens internet- power over utp- telefonie gedaan via een elkele utp kabel, die power over UTP is voor router-450ip basis-2 booster 3W
in de auto.

dus met 1 utp kabel door het dak, naar de routerbak. (router-2 boosters- 450ip) 12V/4.5A nodig in die bak.

Greetz ikke

RF specialist
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Als ge toch telefoons moet kopen neem dan een siemens 450IP
en evt extra dect handsets bij

die 450IP kan de pstn en VoIP aan

ik heb al eens internet- power over utp- telefonie gedaan via een elkele utp kabel, die power over UTP is voor router-450ip basis-2 booster 3W
in de auto.

dus met 1 utp kabel door het dak, naar de routerbak. (router-2 boosters- 450ip) 12V/4.5A nodig in die bak.

Greetz ikke

RF specialist
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Als ge toch telefoons moet kopen neem dan een siemens 450IP
en evt extra dect handsets bij

die 450IP kan de pstn en VoIP aan

ik heb al eens internet- power over utp- telefonie gedaan via een elkele utp kabel, die power over UTP is voor router-450ip basis-2 booster 3W
in de auto.

dus met 1 utp kabel door het dak, naar de routerbak. (router-2 boosters- 450ip) 12V/4.5A nodig in die bak.

Greetz ikke

RF specialist
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
Gebruikersavatar
Kokki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 nov 2004, 14:40
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Van die Siemens zie ik niet direct het nut in. Ik heb al een fritzbox, dus waarom zou ik een telefoon kopen die ook voip aan kan? Voor 150€ kan ik al verschillende sets kopen. :)
ik heb al eens internet- power over utp- telefonie gedaan via een elkele utp kabel, die power over UTP is voor router-450ip basis-2 booster 3W
in de auto.

dus met 1 utp kabel door het dak, naar de routerbak. (router-2 boosters- 450ip) 12V/4.5A nodig in die bak.

En dit is Chinees voor mij. Ik ben hier maar een leek in.
Gebruikersavatar
Kokki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 nov 2004, 14:40
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Ik zag net dat ze zaterdag in de Aldi een set draadloze telefoons verkopen.
DECT-telefoon en 2 GAP-compatibele handsets, doorverbinden tussen basisstation en handset mogelijk, geheugen 10 nummers, handenvrij telefoneren, kostenloos intern telefoneren tussen handsets, 2 extra laders, geïntegreerd digitaal antwoordapparaat (opnametijd tot 3 min.)

3 jaar garantie

http://aldi-bn.aldi.be/OFFER_BN_SA/OFFER_26/OFF01.SHTML
Is dat iets?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”