Nieuw type waterstoftank verdubbelt actieradius

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Er is met de ontwikkeling van een lichtgewicht tank voor vloeibare waterstof een belangrijke stap gezet in het beschikbaar maken van waterstofauto's op grotere schaal. De lichtere en compactere tanks kunnen makkelijker worden ingebouwd in auto's en verdubbelen minimum de actieradius. Dit heeft BMW's onderzoeksafdeling BMW Forschung und Technik bekendgemaakt.

De nieuwe tank weegt maar een derde van een waterstoftank van de huidige generatie. Dit komt omdat de tank van een nieuw composiet is gemaakt. Bovendien zijn de hulpsystemen in de tank geïntegreerd, waardoor het totale pakket minder ruimte inneemt in de auto. BMW schat de actieradius van auto's met de nieuwe waterstoftanks, die 10 kg H2 kunnen bevatten, op 500 kilometer. Dat is meer dan het dubbele van wat de BMW 7 H2 vandaag haalt (200 km).

Super-isolatie
De opslag van vloeibaar waterstof vraagt een bijzondere techniek omdat waterstof pas onder de -253°C vloeibaar is. De tank moet dus een soort super-thermosfles zijn waarin de temperatuur zo laag mogelijk blijft.
Zelfs met super-isolatie gaat die temperatuur ooit terug omhoog, waarbij waterstof terug gas wordt. Dat kan een probleem zijn als de wagen voor meerdere dagen stil staat. Om te vermijden dat de druk daarbij blijft oplopen, moet dat teveel afgevoerd worden in de vorm van puur water. In de huidige generatie waterstoftanks die BMW in zijn 7-reeks H2 gebruikt, zal je tank na ongeveer 17 dagen stilstand zo goed als terug leeg zijn.

18,7 miljoen euro gekost
Voor de nieuwe tanks heeft de Duitse autofabrikant samengewerkt met onder andere Volvo, PSA en Ford. Ook werkten diverse toeleveranciers, universiteiten en bedrijven uit de luchtvaartindustrie mee aan het project. In totaal zijn er 34 partners. Het project heeft 18,7 miljoen euro gekost. De Europese Unie heeft hiervan 10,7 miljoen euro betaald. (autoweek.nl/jvr)

Klik op de Bron: HLN.be
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Tja, daar sta je dan. Net terug van 14 dagen Tenerife en je probeert te vertrekken vanop de parking, noppes, geen H2 meer.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

In elk geval een goede vooruitgang, qua insparing gewicht, waterstof is zo vluchtig.
Er zal altijd wel gas ontsnappen.
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

hmm, dat wist ik niet. Ik denk, als ik kan kiezen, dat ik een electro auto zou nemen ipv een H2 auto. Stilstand betekent dus brandstof verliezen? Bad idea.
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1107
Lid geworden op: 21 jan 2007, 12:04
Contacteer:

trobbelke schreef:hmm, dat wist ik niet. Ik denk, als ik kan kiezen, dat ik een electro auto zou nemen ipv een H2 auto. Stilstand betekent dus brandstof verliezen? Bad idea.
batterijen gaan ook maar een bepaalde tijd mee. Dus uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

hellsnake schreef:batterijen gaan ook maar een bepaalde tijd mee. Dus uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.
Maar zijn ze na 14 dagen volledig plat?
Benzine verdampt ook natuurlijk, maar het duurt toch echt wel vreselijk lang vooraleer uwe naftbak verdampt is! Als waterstof duurder is dan benzine, en ge moet het dadelijk verbruiken of het verdwijnt gewoon, dan zal het toch ver moeten komen eer ik zo een auto koop!
xyrax
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 jul 2006, 10:48

hellsnake schreef:
trobbelke schreef:hmm, dat wist ik niet. Ik denk, als ik kan kiezen, dat ik een electro auto zou nemen ipv een H2 auto. Stilstand betekent dus brandstof verliezen? Bad idea.
batterijen gaan ook maar een bepaalde tijd mee. Dus uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.
Maar als je thuis staat, kun je de batterij terug opladen.
Waterstof kun je niet zomaar met een waterkan of tuinslang gaan bijvullen :)
droopy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 mei 2008, 20:48

die luchtdrukwagen van een andere post leek me dan nog het beste. Als je die zou kunnen koppelen aan zonnecellen op de wagen zou je de luchtdruk nog kunnen aanvullen als je ergens geparkeerd staat of zelfs als je aan het rijden bent. Blijf je dan onder een bepaalde snelheid dan hoef je geen extra hulpbron en kost het je niks want je haalt dan ook geen stroom uit het net.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Ik heb er geen probleem mee om 80 cent/liter ?? ofzo te betalen voor waterstof. We zijn dan tenminste niet meer afhankelijk van OPEC landen.

De productie ervan moet natuurlijk uit hernieuwbare bronnen komen.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”