Van kabel naar ADSL. Welke modem?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Liverbird
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2008, 16:25

Beste,

Ik schakel weldra over van Telenet naar een ADSL-provider. Daarbij hoort natuurlijk een ADSL-modem. Maar ik heb er niet veel verstand van. Kan iemand mij helpen daarbij?

Ik wil een iMac en een PC-laptop tegelijk op het internet hebben. Laptop eventueel draadloos als dat een beetje te betalen is. En qua draadloos is het dan ofwel fatsoenlijk ofwel niet.. Daarmee wil ik zeggen: ik zou er dan graag buiten mee in de tuin willen werken en ook door het huis. (Beiden gewoon en niet overdreven groot.)

Dan kom je dus uit bij een All-In-One... ofzoiets :) Router en draadloze modem.

Maar nu, welke? Waar moet ik op letten? Wat maakt de ene beter dan de andere? Hoogstwaarschijnlijk speelt het bereik een grote rol. Naar welke cijfers moet ik dan kijken?

En kan ik zo'n toestel voor minder dan bv. 80€ krijgen?
cavecat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 jan 2004, 18:19
Locatie: Eiverbeu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Welke provider & abonnement ga je nemen ?
Er is een verschil tussen ADSL en ADSL2+ bijv.

Sommige providers hebben je modem/router al in het abonnement inzitten (Tele2 Allin)

Ga je Belgacom TV gebruiken ?
Floris Bakker for president!
Liverbird
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2008, 16:25

Hoogstwaarschijnlijk word het ADSL6 bij Scarlet. ADSL2+ is hier nog niet. Komt weldra wel, maar hou ik nog geen rekening mee. Dus, ik neig om ADSL6 bij Scarlet te nemen.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Een beetje off-topic: en waarom niet ADSL20.be dan? Dat is eigendom van Scarlet en ze bieden toch meer voor minder aan.

En dan nog on-topic: ik ben erg tevreden van mijn Fritz!box 7140, dat is ADSL-modem, router, WiFi én (VoIP-)telefooncentrale in één. Ze kosten wat meer dan uw doorsnee modem-router combo, maar IMHO is het dat wel waard.
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Liverbird schreef:Ik schakel weldra over van Telenet naar een ADSL-provider.


Heb je nu reeds een draadloze router ?

Als je daar tevreden van bent kan je die namelijk altijd blijven gebruiken door er puur een ADSL modem voor te plaatsen (in bridged mode).
Liverbird
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2008, 16:25

Bedankt voor de antwoorden tot dusver...

@ Cloink: ADSL20.be is misschien een optie. Die kende ik nog niet. Merci daarvoor. Het enige verschil is, dat ik het eerste jaar toch zo'n 5€ minder betaal per maand (Scarlet: 25€ per maand (1e jaar) + 5€ voor Raw Copper <> 30€ per mnd (20GB is net te weinig denk ik) + 6,xx voor Disc. Line), plus de activatiekost die ik niet heb vanwege de actie bij Scarlet. Dat maakt op een jaar toch zo'n 120€. Daar heb ik een heel degelijke router/modem voor bijvoorbeeld.

En na dat jaar kan ik nog overschakelen eventueel. Maar toch bedankt. Ik kan het nog bekijken.


@r2504: Nee, ik heb een gewone router, dus lijkt het mij best dat ik gewoon een nieuw apparaat koop met alles erin. toch?
Rogue
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 29 jan 2008, 23:41

Als ik jou was zou ik met de lopende ontwikkelingen in Belgisch internetland toch wel voor een ADSL2+-modem/router gaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Kijk ook eens op www.xs.be wa voor jou de meest interessante optie voor het moment is. Maar ik zou eigenlijk nu ook wat wachten op adsl2+.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Liverbird
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2008, 16:25

Rogue schreef:Als ik jou was zou ik met de lopende ontwikkelingen in Belgisch internetland toch wel voor een ADSL2+-modem/router gaan.


Dus er is een verschil tss een gewone modem/router en eentje van ADSL2+ ? Maar kan ik dan in afwachting van al die ADSL2+-modem gebruiken voor mijn ADSL6?
Rogue
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 29 jan 2008, 23:41

ADSL2+ is de "nieuwe" technologie, die backwards compatible is met het oude ADSL. Je kan dus prima ADSL6 nemen met een ADSL2+-modem om dan later (zonder de kost van een nieuwe modem) over te stappen op ADSL2+ :)
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Liverbird schreef:Dus er is een verschil tss een gewone modem/router en eentje van ADSL2+ ? Maar kan ik dan in afwachting van al die ADSL2+-modem gebruiken voor mijn ADSL6?


Ja, ADSL modems zijn backwards compatible.

Misschien dat je eerst eens best kijkt welke je provider je wil nemen... zoals reeds eerder aangegeven hebben sommige providers hun eigen modems (bv. Dommel Homeconnect).
Liverbird
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2008, 16:25

Ja, ik neig heel sterk Scarlet ADSL6 te nemen. Hebben nu ook een actie lopen die me wel interessant lijkt. Heb ook andere providers bekeken zoals Belgacom, Dommel, EDPNet, dxADSL, ADSL20.be, E-Leven en Scarlet dan... En laatstgenoemde komt mij het best uit, lijkt me.

De modem die zij hebben is deze: SpeedTouch 585

Iemand ervaring mee? Toch zou ik graag een wireless modem/router willen vinden die goedkoper is... Mogelijk of onbegonnen werk?
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

ik heb me vorig jaar een USR9110 aangeschaft (combopaketje van 95 euro). Over het draadloze niet echt tevreden, kan ook aan mij liggen. Een volgende wordt waarschijnlijk een Linksys of Netgear.

zie ook : http://www.kieskeurig.be/nl/product.nsf ... router.htm

Tele2 heeft ook een mooie promo lopen..
Gebruikersavatar
regeri
Pro Member
Pro Member
Berichten: 414
Lid geworden op: 30 okt 2006, 14:04
Locatie: Riemst
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 2 keer

Ik denk zelf dat ik voor de Netgear RangeMax NEXT Wireless ADSL2+ Modem Router ga,qua beoordeling op kieskeurig,prima en ook qua prijsverhouding .
Denk dat mijn netopia cayman adsl 2+ niet aankan :lol:
Live life to the Max
Liverbird
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2008, 16:25

Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Netgear mijden als de pest, produkten zijn brol en support is om bij te huilen.
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
regeri
Pro Member
Pro Member
Berichten: 414
Lid geworden op: 30 okt 2006, 14:04
Locatie: Riemst
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 2 keer

Hmmm qua beoordeling op kieskeurig ga ik toch liever voor de netgear :P
Live life to the Max
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Dat moet jij dan weten, don't say I didn't told you so...
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
regeri
Pro Member
Pro Member
Berichten: 414
Lid geworden op: 30 okt 2006, 14:04
Locatie: Riemst
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 2 keer

ik zal absoluut jouw mening meenemen in mijn besluit,maar als er 7 positieve op kieskeurig zijn en een negatieve van jouw kant tja.
Maar goed daar gaat het niet ,we wijken af van het onderwerp :wink:
Live life to the Max
tequila
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 jan 2008, 18:10

Indien je voor draadloos zou kiezen, kijk dan eens welke wifi kaartjes er in je iMac en Laptop zitten. De laatste generaties iMacs zijn zoiezo draft n (802.11n). Als je laptop dit ook heeft kan je een draft n wireless router kopen die een veel groter bereik heeft (in n-modus).
Voor de snelheid zou ik het niet dadelijk doen, maar het bereik is echt wel pakken beter (uit eigen ervaring).

Ik zit op dommel cityconnect met een SpeedTouch 516v6 en een Linksys WRT150N wifi router. Ik heb de 2 liever apart (router/modem), maar dat is persoonlijk.
De linksys is een enorme aanrader, +/-100€.
Tegenwoordig kunnen deze routers verschillende protocollen tegelijk aan (b+g+n), maar ik heb zelf geen ervaring met zulke mixed modes. Alles (allemaal Apple en een eenzame oude thinkpad op ubuntu) zit hier op N of wired.
Rogue
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 29 jan 2008, 23:41

Mixed mode wil nog al eens moeilijk doen bij bepaalde routers(mijn "belkin wireless g router with adsl modem" ook)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”