VOIP (FritzBox) in plaats van de Tele2 modem

Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Hallo,
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een voip router achter een Tele2 modem?

Ik probeer een FritzBox te laten werken achter een Tele2 modem.
Hoewel de FritzBox zelf al alles in huis heeft (ADSL modem, router, Voip, Wireless), wil ik deze gewoon gebruiken als VOIP ATA. Dus het ADSL modem gedeelte is uitgeschakeld, alsook het router gedeelte (Box is ingesteld als een IP Client).

Zo'n instelling heb ik al perfekt werken achter een Telenet modem, alsook achter een Skynet installatie (Belgacom Philips modem/router)
Maar bij Tele2 lijkt het mij niet te lukken.
Uitgaande verbindingen (voipcheap etc.) zijn geen probleem, maar inkomende gesprekken komen niet aan op de FritzBox.

Ik heb de indruk dat het iets te maken heeft met de Voip poorten. Beide toestellen (Speedtouch 706 en FritzBox) luisteren op poort 5060.

Volgens mij zijn er 2 oplossingen:
a) De Tele2 router eruit gooien, en de FritzBox gebruiken als ADSL modem/router.
probleem: (a) de Tele2 ADSL instellingen moeten in de FritzBox overgenomen worden, en (b) Tele2 VOIP instellingen (voor de "vaste" lijn) ..... Waar kan ik deze instellingen vinden ?

b) De FritzBox laten werken op een andere poort (voorbeeld: 5062)
probleem (a) de VOIP poort wijzigen in de FritzBox is een ingreep in de Firmware (b) we moeten er dan ook nog voor zorgen dat de poort 5062 korrekt geforward wordt door de Speedtouch.

Iemand nog ideëen of ervaringen?
Met dank,
Philippe.
Laatst gewijzigd door philippe_d op 20 jun 2008, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
320i
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 760
Lid geworden op: 23 aug 2006, 10:35

om even kort te antwoorden:

mogelijkheid a)
(a) je kan een modem manueel gaan configureren voor het T2 netwerk (dus andere als de SpeedTouch 716 of 706 die geleverd werd), maar dan werkt enkel je ADSL
(b) de voip gegevens zal je niet snel vinden, en zullen ook niet bekend gemaakt worden, dus daar zit je dan wel vast.

mogelijkheid b)
dit lijkt mij veel plausibeler, om dat je dan de forwarding van de poort aanpast en het wel zou moeten werken. De voip instellingen van T2 zitten pré-geconfigureerd in de modem, dus als die dezelfde poort (5060) gebruikt dan zit je ook vast. Ik zou dus voor deze optie gaan. Wel 1 vraag, is dit dan met een ander telnr? Want als je het zelfde nr gaat gebruiken, dan forward hij dit nog steeds naar de SIP gegevens van uw Speedtouch.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

320i schreef:om even kort te antwoorden:
mogelijkheid (a) de voip gegevens zal je niet snel vinden, en zullen ook niet bekend gemaakt worden, dus daar zit je dan wel vast..

Wel jammer. Hoewel ik vermoed dat dit toch iets zou moeten zijn in de vorm van:
VOIP username = telefoonnummer (50xxxxxx)
Voip paswoord = paswoord van je ADSL account (tenzij ze een ander passwoord geven voor Voip?)
Voip registrar: iets in de vorm van sip.versatel.be of versatel.be
enz ...
Ergens gelezen in deze newsgroup dat T2 geen nomadisch gebruik toelaat, en dus de lijn kontroleren waarop gevoipt wordt, maar in dit geval zou het dus geen probleem moeten zijn (gezien ik dezelfde lijn zou gebruiken waarop nu de Speedtouch staat).
Waarom zou T2 je Voip gegevens niet kenbaar willen maken ??

320i schreef:mogelijkheid (b). Ik zou dus voor deze optie gaan. Wel 1 vraag, is dit dan met een ander telnr? Want als je het zelfde nr gaat gebruiken, dan forward hij dit nog steeds naar de SIP gegevens van uw Speedtouch.

Inderdaad, een ander telefoonnr (buitenlandse nummers). In zo'n FritzBox kan je tot 10 Voip accounts instellen. Tegenwoordig kan je gemakkelijk in verschillende landen een nr krijgen, dat je toelaat om goedkoop (lokaal tarief) vanuit het buitenland gebeld te worden.

Ik zal dus voor mogelijkheid (b) gaan, en proberen de FritzBox te laten luisteren op poort 5062. Kan ik als normale user de port forwarding instellen op de Speedtoch (5062 naar 5062 op het IP van de FritzBox)? Of gewoon de FritzBox in DMZ plaatsen (kan dit in de Speetouch?)
Philippe.
320i
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 760
Lid geworden op: 23 aug 2006, 10:35

als gewone user kan je idd portforwarding instellen:

http://speedtouch.lan
user= tele2
pass= tele2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Na verschillende pogingen om een FritzBox aan de praat te krijgen achter de Tele2 modem (Speedtouch 706), heb ik dan toch maar besloten om de Speedtouch eruit te gooien, en de FritzBox direct als ADSL Modem te gebruiken.
Met andere woorden: terug naar plan (a) [zie originele post]

a) ik heb de (duiste) FritzBox omgezet naar Annex A.
b) de Tele2 inloggegevens ingesteld.
c) de Tele2 VOIP gegevens ingesteld (lijn 1).
d) een aantal alternatieve VOIP providers ingesteld (lijn 2-6).

Werkt als een speer !!!
-- binnenkomende gesprekken op het "vaste nummer" komen op lijn1 (Tele2 VOIP)
-- 2 Poolse VOIP-in nummers voor binnenkomende gesprekken uit Polen ( www.FreecoNet.pl en www.actio.pl)
-- uitgaande gesprekken naar speciale nummers (0800, 090x, 078, 112, 12** enz) gaan via Tele2.
-- alle andere uitgaande gesprekken via Voipcheap (gratis naar vaste lijnen in Belgie en meeste buitenlandse netten).

De FritzBox doet het dus perfect op een Tele2allin lijn ...
Groeten.
Philippe.
Laatst gewijzigd door philippe_d op 21 jun 2008, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Bedankt voor je reactie Philippe.
Hoe heb je hem overgezet naar annexA?
Deze link had ik daar eerder voor gebookmarkt omdat ik me ook een Fritzbox wilde aanschaffen:
http://meinie.nl/
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Limburg schreef:Hoe heb je hem overgezet naar annexA?

ik doe dit via telnet ...
a) eerst telnet aktiveren: druk #96*7* op een aangesloten telefoontoestel.
b) in een DOS venster telnet starten: telnet 192.168.178.1
c) één van volgende lijnen ingeven (naargelang de firmware versie)
oudere firmware (14.04.15): echo "kernel_args annex=A" > /proc/avalanche/env
nieuwere firmware (14.04.31 en later): echo "kernel_args annex=A" > /proc/sys/urlader/environment
d) FritzBox opnieuw opstarten

Philippe
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

philippe.deleye schreef:
Limburg schreef:Hoe heb je hem overgezet naar annexA?

ik doe dit via telnet ...enz..

Simpel, bedankt!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Naar aanleiding van mijn post over de FritzBox kreeg ik een aantal vragen betreffende:
philippe.deleye schreef:a) ik heb de (duiste) FritzBox omgezet naar Annex A.
b) de Tele2 inloggegevens ingesteld.
c) de Tele2 VOIP gegevens ingesteld

Vandaar dat ik de antwoorden hier wil posten:
a) vraag over omzetten naar Annex A is hierboven reeds beantwoord.

b) de Tele2 inloggegevens instellen in de FritzBox gaat als volgt:
- Internetzugang ueber DSL > aanvinken
- Eine Internetverbinding fuer alle Computern verwenden > aanvinken
- Zugangsdaten werden benoetigt > aanvinken
- Benuztername = jouw Tele2 username ([email protected])
- Kennwort = jouw Tele2 ADSL paswoord
- Alle ATM Einstellungen automatisch erkennen > aanvinken
(of anders instellen op PPPoA, VPI = 8, VCI = 35)

c) de Tele2 VOIP gegevens instellen:
- Internettelefonie Anbieter: "anderer Anbieter" kiezen uit drop down lijstje
- Internetrufnummer: willekeurig nummer (dit nummer wordt je "MSN" op je So bus) - bij voorkeur gebruik je hetzelfde nummer als hieronder...
- Benutzername: hier geef je jouw Tele2 telefoonnummer zonder de 0. vb : 50123456
- Kennwort: jouw Tele2 ADSL paswoord
- Registrar: versatel.be
- Proxy-Server: 62.58.224.212
(beide op poort 5060, maar dit is standard, dus moet je dat niet instellen)

Voila, met deze instellingen zou het moeten werken ....

Groeten,
Philippe.
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”