Zwarte Gat 'rust uit'

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Astronomen hebben vastgesteld dat het Zwarte Gat in het centrum van onze melkweg zich in een tijdelijke toestand van rust bevindt.

Het was al langer geweten dat dit object zich veel rustiger gedraagt dan soortgelijke objecten bij andere sterrenstelsels. Nu blijkt dat er niet zo lang geleden een grote uitbarsting is geweest, waarvan het Zwarte Gat zich op dit ogenblik aan het herstellen is.

Tijdens die uitbarsting, die ongeveer 300 jaar geleden plaatsvond, produceerde het Zwarte Gat tot een miljoen maal meer energie dan nu.

Bron: GVA.be van 17/4/2008

zie ook linkje urania.be
Rogue
Premium Member
Premium Member

:o

ik dacht dat zwarte gaten nog altijd theoretisch waren. toch eens bijlezen hierover :think:
Afbeelding
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Rogue schreef::o

ik dacht dat zwarte gaten nog altijd theoretisch waren. toch eens bijlezen hierover :think:
hoe wa bedoel hiermee?
zwarte gaten kunnen al lang gezien worden (of juist NIET gezien, omdat ze het lich absorberen)
pm
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 7 keer

check deze docu reeks:
"The Universe"
http://www.episodeworld.com/show/Univer ... ll/english

en je bent weer redenlijk up to date.
Qbe
Plus Member
Plus Member

Rogue schreef::o

Idd dan moet je je echt wel es bijlezen,... buiten zwarte gaten, bestaan er super zwarte gaten.

De Hubble Ruimtetelescoop, het Chandra Röntgen Observatorium en het VS Nationale Radio Astronomisch Observatorium hebben dit samengestelde beeld van sterrenstelsel cluster MS0735.6+7421 gemaakt.

Het cluster bevindt zich op ongeveer 2.5 miljard lichtjaar afstand en bevat 10-tallen sterrenstelsels die bijeen gehouden worden dor een centraal stelsel.
Een echt zwaar zwart gat, met een massa van meer dan een miljard zonnen, bevindt zich in het centrum van dit stelsel.

Het zichtbare deel van het beeld, gemaakt door de Hubble Space Telescope's Advanced Camera for Surveys, laat de 10-tallen sterrenstelsels van de cluster zien
Het blauw is heet gas dat zichtbaar is in röntgen en vast gelegd door Chandra. De 2 gaten, waar de rode jets doorheen stromen, hebben een diameter van ongeveer 640 lichtjaar (bijna 7 keer de diameter van ons melkwegstelsel)
De rode delen van het beeld zijn jets van materiaal die, met bijna lichtsnelheid, wegstromen van dit zwarte gat. De radiogolven die dit produceert zijn waargenomen m.b.v. de VLA telescoop ni New Mexico. Deze jets hebben een hoeveelheid gas opzijgedrukt met een massa van meer dan een biljoen zonnen. De benodigde kracht hiervoor is meer dan 10 biljoen keer dat wat onze zon levert en dat gedurende 100 miljoen jaar. Afbeelding
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

hmm, wij zijn toch zo klein he...
Please help, looking for a way to get rich and fast
Qbe
Plus Member
Plus Member

BungaMan schreef:hmm, wij zijn toch zo klein he...
maar toch doen we ons groot voor
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Wie schreef in 'n andere topic, vertaling in het duits dat begrijp ik niet zo goed?

Wellicht is je vraag beantwoord, link hierboven zit er 'n vertaling in. (zie onderaan naast de bron)

En de Oerknal (ook interessant)
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

Het is moeilijke materie, maar die dingen interreseren mij mateloos :D. Niets liever dan een lange docu op tv over dit.
Qbe
Plus Member
Plus Member

Blue-Sky schreef:Wie schreef in 'n andere topic, vertaling in het duits dat begrijp ik niet zo goed?

Wellicht is je vraag beantwoord, link hierboven zit er 'n vertaling in. (zie onderaan naast de bron)

En de Oerknal (ook interessant)

met de oerknal zijn ze er ni uit... om da alles een punt was

, met name in de kosmologie: een punt in de ruimtetijd waar de natuurwetten hun geldigheid verliezen. Een singulariteit heeft een oneindig klein volume en een oneindige dichtheid. De ruimte-tijd erin is oneindig sterk gekromd en ruimte en tijd houden daar op te bestaan, met als gevolg dat de natuurwetten daar ook niet meer geldig zijn. Volgens de theorie van de oerknal is het heelal uit een singulariteit ontstaan en in de algemene relativiteitstheorie is het centrum van een zwart gat een singulariteit.
Qbe
Plus Member
Plus Member

SantaSCSI schreef:Het is moeilijke materie, maar die dingen interreseren mij mateloos :D. Niets liever dan een lange docu op tv over dit.

dan moet je de bbc docu es bezien da zijn goeie...

en boeken van Stephen Hawking (daar heb je nen serieuse boterham aan)

:-D
Kemblin
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

SantaSCSI schreef:Het is moeilijke materie, maar die dingen interreseren mij mateloos :D. Niets liever dan een lange docu op tv over dit.
van hetzelfde hier,
aan diegene die hem nog niet gezien hebben
http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html
Erg interessant, wel basic maar goed om een duidelijk beeld te vormen. Gaat over het unificatie probleem (het probleem dat Qbe anhaalde) en de eventuele oplossing hiertoe: string theory.
Laatst gewijzigd door Kemblin 26 apr 2008, 00:10, in totaal 2 gewijzigd.
Qbe
Plus Member
Plus Member

Kemblin schreef:
van hetzelfde hier,
aan diegene die hem nog niet gezien hebben
http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html
Erg interessant, wel basic maar goed om een duidelijk beeld te vormen. Gaat over het unificatie probleem en de eventuele oplossing hiertoe: string theory.
de snaar theorie ^^
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

Mooi theorie althans maar ik peis dat het nog heeeeeeeel lang gaat duren vooraleer ze gaan weten hoe het in elkaar zit. die dingen liggen ook niet naast de deur.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Rogue
Premium Member
Premium Member

pm schreef:check deze docu reeks:
"The Universe"
http://www.episodeworld.com/show/Univer ... ll/english

en je bent weer redenlijk up to date.
Dank je :)

Dat boek van stephen hawking heb ik ook, maar is dus wel redelijk out of date als je dat dan vergelijkt met het heden(alhoewel hij dikwijls genoeg over bepaalde dingen zoals zwarte gaten speculeert).
Afbeelding
pm
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 7 keer

De laatste nieuwe speculatie uit de reeks "the universe" zijn witte gaten, daar zwarte gaten alles absorberen zouden witte gaten alles uitspuwen.
En sinds zwarte gaten vroeger ook speculatie zijn en nu bewezen wie weet klopt de witte gaten theorie dan ook wel :)

ik zit alvast aan aflevering 3 van season 2 van "the universe"... spanneeeend ! :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”