scarlet one + router nat probleem

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
JohnyTurbo
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jun 2007, 12:49

Ik probeer al een tijdje mijn HTTP fileserver HFS aan de praat te krijgen over het internet. Doch wanneer ik de test doe die in de fileserver zit ingebakken, zegt hij me dat ik niet bereikbaar ben van op het internet.

Ik ben verbonden via scarlet one box. Van daar loopt de "rode" scarlet one RJ-connector XROSS cable naar de 1e poort van mijn 4-port router.

Daarop hangt mijn pc waarop ik de file server draai, op poort 80
pc ip adres : 192.168.10.3

Router (ZIO X10)
system ip adres : 192.168.10.1
subnet mask : 255.255.255.0

Scarlet one box
LAN IP Address: 192.168.10.2

Ik heb een nat gedaan op de scarlet one box : Global=Same as interface address, internal = 192.168.10.2, portnr = 80

Op de router heb ik ook een poging gedaan, daar heb ik een natting gedaan naar internal = 192.168.10.3, portnr = 80. Ik weet niet hoe ik daar kan aangeven dat mijn externe link daar binnenkomt via de 1e poort waarop de kabel van de scarlet one aankomt.

Hoe geraak ik hier uit ? Iemand een idee ?
maybeme
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

In je router zit normaal gezien een WAN poort. Als je de router als router wilt gebruiken, dan moet je de kabel van de scarlet box naar je router in die WAN poort steken. Maar aangezien de scarlet box al als router functioneerd is dit niet nodig.

Door de scarlet box aan een gewone poort van je router te hangen, functioneert creëer je een dubbele router-situatie. Alle clients zullen een ip willen krijgen van de scarlet box én van je router. Het makkelijkste is gewoon de DHCP server van je router uit te schakelen, en enkel die van de scarlet box te gebruiken. Zo functioneert je router enkel als switch, en maakt de portforwarding op je ZIO router niets uit. Enkel de portforwarding op je scarlet box is dan belangrijk.

Ik ken de scarlet box niet goed, zit zelf met een smc router te werken, maar als ik het goed heb zul je het 'internal ip adress' moeten instellen op het ip adres van je pc, bij jou is dat nu 192.168.10.3, maar als je de scarlet box als enige DHCP server instelt, zou het kunnen dat dit verandert.

Op die manier weet de scarlet box dat alle gegevens die toekomen op poort 80 dat die moeten worden verzonden naar je pc, en niet naar ergens anders.
JohnyTurbo
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jun 2007, 12:49

bedankt voor feedback. Sorry voor laat antwoord.
DHCP op scarlet box is actief, die op router niet. Uit wat ik begrijp, zou ik enkel natting moeten doen op scarlet box.
Daar heb ik nu natting voorzien van poort 80 naar ip adres van mijn pc (is een vast adres).
Test gedaan, werkt nu wel.
thx !
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”