voeding fans vervangen?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb vandaag eens mn (oude) enermax voeding open gevezen, 2 fans maken bijzonder veel lawaai (2*ball bearing).
Nu zijn dit 2 pins (aansluiting zoals een casefan(3pins)) die je gewoon kunt loskoppelen...kun je ergens 2 pins fans vinden of begin ik hier beter gewoon niet aan?
tuurke
Plus Member
Plus Member

zwart (ground) rood (+12V) en geel (speed censor) 3pins

dus ge kan makkelijk zo een 3pin fan gebruiken leg gewoon die gele draad los (wel afisoleren)

ge kan ze aan print solderen ook als ge dat ziet zitten ipv de bestaande conectors te gebruiken
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

tuurke schreef:zwart (ground) rood (+12V) en geel (speed censor) 3pins

dus ge kan makkelijk zo een 3pin fan gebruiken leg gewoon die gele draad los (wel afisoleren)

ge kan ze aan print solderen ook als ge dat ziet zitten ipv de bestaande conectors te gebruiken
mag een suikertje ook?

Zo kun je een voeding pas echt stil krijgen! Hoe ver kan ik eigenlijk gaan?(temperatuursensor in bezit) Ervoor komt nog een casefan.

, daarstraks zonder fan van de voeding(heel even uitgezet) en geen hd's aangesloten,voeding passief gekoeld =>complete stilte (casefan 800tr 8.7Db op laagste stand).
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

et voila...

een voeding die geen hoorbaar lawaai meer maakt op 20cm afstand tov de fans(fancontroller op de fans aangesloten).

Wat is het zalig stil :) Eindelijk rust.Nu enkel nog de HD's in cases stoppen.
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Dit moet ik ook eens doen.. Mijn oud pctje draait volledig passief, buiten de voeding (cheap ass, 5j oud). Die hoor je zeer licht zoemen, maar je hoort het dus wel degelijk. Ik wil deze volledig stil krijgen. Ik dacht vroeger om de fan te disablen omdat deze pc zéér weinig verbruikt en de fan nog geen 1000 RPM draait, maar het effect viel tegen.. Na amper 30minuten een idle pc'tje, was deze voeding heet!

Heb hier een hele hoop fans liggen, maar geen deftig stille! Enkele 2500 RPM Coolermaster's en twee 3300 (!!) stofzuiger onbekende merk fans :P

Waar heb je jouw fan gekocht? 'k Heb nog een Zalman Fanmate liggen voor de frans te dimmen :wink:
Styno
Elite Poster
Elite Poster

zeg eeuhh.. niet om moeilijk te doen, en ik heb zelf ook al in voedingen zitten prullen, maar het is niets voor niets dat die actief gekoeld worden dus pas er echt mee op met de airflow te manipuleren.
En een 2de punt, als je in je voeding bezig bent, trek ze lang genoeg uit zodat ze volledig ontladen is.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

bke schreef:Dit moet ik ook eens doen.. Mijn oud pctje draait volledig passief, buiten de voeding (cheap ass, 5j oud). Die hoor je zeer licht zoemen, maar je hoort het dus wel degelijk. Ik wil deze volledig stil krijgen. Ik dacht vroeger om de fan te disablen omdat deze pc zéér weinig verbruikt en de fan nog geen 1000 RPM draait, maar het effect viel tegen.. Na amper 30minuten een idle pc'tje, was deze voeding heet!

Heb hier een hele hoop fans liggen, maar geen deftig stille! Enkele 2500 RPM Coolermaster's en twee 3300 (!!) stofzuiger onbekende merk fans :P

Waar heb je jouw fan gekocht? 'k Heb nog een Zalman Fanmate liggen voor de frans te dimmen :wink:
bij jaha(jaha.be), we hebben daar zowat alle fans uitgeprobeerd.
papst 9Db(80mm) en papst 12Db(92mm), voor 120mm zou ik slipsteams nemen van 500 RPM (veel stiller dan de s-flex 800tr,zelfs op laagste staand)

Je kan ook een stille voeding kopen(goedkoop, niet meteen zuinig, maar toch zeer stil,zelf gehoord):
LC Power LC420H 420W voeding €19,00
compleet stil is natuurlijk beter.
Laatst gewijzigd door laurens7 06 apr 2008, 23:57, in totaal 1 gewijzigd.
Rogue
Premium Member
Premium Member

zeker oppassen met het opendraaien van voedingen, de condensatoren bevatten spanning en bij een verkeerd contact kunnen deze (heftig) ontploffen
Afbeelding
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

laurens7 schreef:LC Power LC420H 420W voeding €19,00
LC ???
Daar heb ik nu nog niks als miserie mee gehad zie.
Niet met dit model, maar wel met alle andere die ik ook in huis of bij klanten gezien heb.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”