vragen over ontslag(werk)

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
benneken2312
Plus Member
Plus Member

Hallo,

Ik wer,k nu al 2 jaar vast als Arbeider...
Ik zou graag uitkijken naar ander werk,ben het beu altijd afgesnauwd enz te worden.... dingen te moeten doen,die niet voor mij zijn enz....
kan ik bij m'n werkgever normaal vaste tijden krijgen dat ik vrij krijg om te gaan solliciteren? enz?

Groetjes,
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Ik dacht dat ze u idd de tijd moeten geven om ergens anders te soliciteren.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

2 halve dagen per week maar ben niet zeker of dat ook voor arbeiders geldt. Google de vraag eens?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Kokki
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Die twee halve dagen zijn volgens mij alleen als je in je opzegperiode zit.
benneken2312
Plus Member
Plus Member

Kokki schreef:Die twee halve dagen zijn volgens mij alleen als je in je opzegperiode zit.
Ik weet het niet,vind op google er niet echt iets over?
verdickt
Premium Member
Premium Member

Als bediende heb je recht op 2 halve dagen, volgens mij als arbeider niet.

Wel niet 100% zeker, vraag het eens aan de vakbond
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Denk dat je best nu en dan wat vrijaf neemt om de solicitaties te doen. informeer eens bij abvv of acv (vakbond)
Laatst gewijzigd door Patje 18 maa 2008, 19:11, in totaal 2 gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

verdickt schreef:Als bediende heb je recht op 2 halve dagen, volgens mij als arbeider niet.
Toch wel.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
wwdj
Member
Member

vacature.com vertelt je ook heel wat meer!
Zambo
Elite Poster
Elite Poster

Kokki schreef:Die twee halve dagen zijn volgens mij alleen als je in je opzegperiode zit.
Inderdaad, als bediende krijg je twee halve dagen om een andere job te zoeken en te gaan solliciteren (als je in je vooropzeg zit). Werkgevers zijn niet zo happig om die halve dagen zomaar te geven, het is een soort grijze zone, wettelijk moeten ze het geven, maar ze kunnen het niet controleren en kunnen wel dwars gaan liggen.
Hoe het zit met het arbeiders statuut weet ik niet.

Ik zou zeggen als je van plan bent naar een andere job en je vragen hebt welke rechten en plichten je hebt zou ik overwegen om je (tijdelijk) te sindiceren en via deze weg de juiste antwoorden te krijgen die je zekerheid geven voor de verschillende stappen die je wil nemen.
stefke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Dat van die have dagen geld niet als je zelf je ontslag geeft..

Zorg eerst dat je elders aan de slag kan, dus getekend kontrakt enz..

Dan je huidige werkgever op de hoogte stellen.. soms moet je dan wel nog een aantal dagen werken bij je huidige werkgever. Dit hangt af van je aantal maanden dienst...

Die opzegperiode kan je wel bespreken met je huidige werkgever.

Dus nooit zeggen tegen je huidige werkgever dat je wil elders werk zoeken... Neem gewoon af en toe eens een snipperdag als je sollicitatie gesprekken moet voeren. Als je je huidige werkgever dit gaat vertellen, zou het kunnen dat hij je onslaat voor je ander werk hebt.. Dat kan soms een nadeel zijn..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

stefke schreef:Dat van die have dagen geld niet als je zelf je ontslag geeft..
Dat is net de grijze zone... je (ex) baas kan je namelijk niet verbieden tijdens je opzeg nog een betere job te zoeken.
::steven::
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 22 keer

Even m'n cursus arbeidswetgeving boven gehaald:
"Zowel arbeiders als bedienden hebben tijdens hun opzegperiode het recht om met behoud van loon afwezig te zijn om ander werk te zoeken (sollicitatieverlof). Het maakt daarbij niet uit of je je ontslag gegeven, dan wel gekregen hebt.

De algemene regel is: Tijdens de hele opzeggingstermijn heb je recht op 1 dag sollicitatieverlof per week. Deze mag je in 2 keer opnemen (dus 2 halve dagen).
Heb je als arbeider een opzeggingstermijn korter dan 7 dagen, dan is je sollicitatieverlof beperkt tot een halve dag...

Zelfs als je reeds een contract getekend hebt, heb je in principe nog steeds recht op dat sollicitatieverlof, omdat je altijd mag zoeken naar een nog betere betrekking. Mocht het echter tot een rechtzaak komen tussen jou en de werkgever die je het sollicitatieverlof moet toestaan, zal de werkgever het waarschijnlijk halen volgens een uitspraak van het Hof van Cassatie die zegt dat het recht vervalt bij het verwerven van een andere betrekking..."
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 3 keer

Om samen te vatten, als je al werk gevonden hebt voor het einde van je opzeg periode. Je mond houden tegen je baas en collega's hierover, en je sollicitatie dagen opnemen... En zeker dat laatste ( de collega's ), want daar maken veel mensen de fout. Je beste collega, kan je grootste nachtmerrie worden als je opstapt.

Als je je slecht voelt in een job, ben je altijd beter af om zo min mogelijk aanwezig te zijn ( en je sollicitatie dagen volledig op te nemen ). Zeker als je baas weet dat je vertrekt. En wees zeker dat je je ontslag indient voor! het einde van de maand. Want anders heb je nog een extra maand aan je been.
Pro Member
Pro Member

Arqentus schreef:En wees zeker dat je je ontslag indient voor! het einde van de maand. Want anders heb je nog een extra maand aan je been.
Geldt natuurlijk niet in deze concrete situatie, voor een arbeider hé...
xyrax
Member
Member

en opzegbrief die de donderdag aangetekend bij de werkgever toekomt, dan gaat het ontslag maar de maandag in, is het later dan donderdag dan gaat het maar de week nadien in
Pro Member
Pro Member

xyrax schreef:en opzegbrief die de donderdag aangetekend bij de werkgever toekomt, dan gaat het ontslag maar de maandag in, is het later dan donderdag dan gaat het maar de week nadien in
De opzegtermijn van een arbeider gaat in op de eerste maandag die volgt op de week waarin het ontslag gegeven werd, ook als die maandag een feestdag is. Dus moet je opzeg ten laatste gebeuren op woensdag, om de opzegtermijn op de eerstvolgende maandag te laten beginnen (ten laatste op dinsdag, indien donderdag, vrijdag of zaterdag een feestdag is).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”