vraag pc...... heel raar

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
benneken2312
Plus Member
Plus Member

Hallo,

Ik heb eventjes volgende vraag:

ne maat van me had vroeger een reclame pc in zijn zaak
dit is een degelijke desktop van Dell die van het internet reclame haalde (via speciale firma) en die dan op verschillende schermpjes weergeefde...
die firma zelf bestata niet eme ren ik heb die pc gekregen...
het gekke is als ik een scherm aansluit op die pc en start die op krijg ik geen beeld....
op die pc is geen aansluiting voor een muis of toetsenbord?
Ik veronderstel dat deze pc voleldig beheerd zal zijn geweest via een speciale internetverbinding hiervoor...
hoe krijg ik dat ding aan de praat? desnoods gewoon als storage in een netwerk?

groetjes,
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

PC behuizing open doen en eens checken wat er in zit?
TjoekTjoek
Member
Member

Voor alle duidelijkheid:
welke aansluitingen zijn er aanwezig(aan de achterkant)? Blijkbaar wel een VGA-connector, maar geen PS2 poorten. USB?
benneken2312
Plus Member
Plus Member

TjoekTjoek schreef:Voor alle duidelijkheid:
welke aansluitingen zijn er aanwezig(aan de achterkant)? Blijkbaar wel een VGA-connector, maar geen PS2 poorten. USB?
op volgende urls kan u de pc bekijken,van achteraan,vanbinnen,voorkant...
Hoe krijg ik deze aan de praat?;-)

http://benneken.dommel.be/DSC00098.JPG
http://benneken.dommel.be/DSC00099.JPG
http://benneken.dommel.be/DSC00100.JPG
http://benneken.dommel.be/DSC00101.JPG
http://benneken.dommel.be/DSC00102.JPG

ik heb voor deze fotos te trekken wel de kast moeten openen en blijkbaar zit er achter het deksel een vferklikkertje voor als je die open doet.... erg?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Hm, nen optiplex.
't ding heeft toch genoeg usb-aansluitingen voor toetsenbord/muizen? PS/2 is passé eh ;)
Maar waarom geen beeld... ook geen biepjes?

Stickertje dat ge hebt moeten verbreken is enkel voor garantie en dan waarschijnlijk van dat reclame-bedrijf. Je mag wel degelijk in een pc klooien en nog aanspraak maken op garantie.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

kan je aan een bijgeleverd scherm geraken of lenen? Sommige series hebben power over vga, waardoor er maar één kabel nodig is om die schermen op te hangen. Daarvoor is de vga-poort aangepast en start een gewoon scherm niet op. Misschien een aparte vga kaart insteken.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
benneken2312
Plus Member
Plus Member

Block schreef:kan je aan een bijgeleverd scherm geraken of lenen? Sommige series hebben power over vga, waardoor er maar één kabel nodig is om die schermen op te hangen. Daarvoor is de vga-poort aangepast en start een gewoon scherm niet op. Misschien een aparte vga kaart insteken.
idd als ik die pc opzet gaat het scherm niet aan?
grtzzz
maar zoals ik kon horen heeft da pcke altijd aangestaan,en altijd goed gewerkt...
cavecat
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

't ziet er uit als een standaard GX620 hoor.

Sinds de GX280 zitten er geen PS/2 poorten meer op , da's dus perfect normaal.
Je kan Keyboard & muis via USB aansluiten.

Vervolgens zie ik een DVI slot zitten bij de uitbreidingssloten.
Vermoedelijk heeft die supplier er een add-on kaartje bijgestoken om die schermen aan te sturen via DVI.
(En als er zo'n kaartje in zit , staat de onboard chip af)

Dwz dat je ofwel een scherm via DVI kan aansluiten of er een DVI->D-Sub convertor kan aansluiten als je scherm alleen VGA heeft.
Uiteraard kan het kaartje er ook uit ;-) Dan werkt de onboard chip wel en kan je daar je scherm aanhangen.

P.S. Haal je een sprayduster in de winkel en blaas dat ding uit ... Als er P4 CPU in zit , wordt dat ding pokkewarm vanbinnen en heeft ie zeker baat bij een cleane cooler. De fans zullen ook direct een stuk trager draaien.
Floris Bakker for president!
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Block schreef:... power over vga ...
Daar heb ik nu nog nooit is van gehoord :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
benneken2312
Plus Member
Plus Member

cavecat schreef:'t ziet er uit als een standaard GX620 hoor.

Sinds de GX280 zitten er geen PS/2 poorten meer op , da's dus perfect normaal.
Je kan Keyboard & muis via USB aansluiten.

Vervolgens zie ik een DVI slot zitten bij de uitbreidingssloten.
Vermoedelijk heeft die supplier er een add-on kaartje bijgestoken om die schermen aan te sturen via DVI.
(En als er zo'n kaartje in zit , staat de onboard chip af)

Dwz dat je ofwel een scherm via DVI kan aansluiten of er een DVI->D-Sub convertor kan aansluiten als je scherm alleen VGA heeft.
Uiteraard kan het kaartje er ook uit ;-) Dan werkt de onboard chip wel en kan je daar je scherm aanhangen.

P.S. Haal je een sprayduster in de winkel en blaas dat ding uit ... Als er P4 CPU in zit , wordt dat ding pokkewarm vanbinnen en heeft ie zeker baat bij een cleane cooler. De fans zullen ook direct een stuk trager draaien.
heeey cavecat

thx ik heb die kaart eruit gehaalt en idd m'n beeldscherm werkt nu!
pc start gewoon op(xp) en heb de netwerkprogrammas eraf gehaalt die ervoor zorgde dat via internet de reclame binnen kwam...
Ik heb deze pc uitgeblazen en die draait nu supergoed! en heel stil!
er zit in die pc wel geen cd lezer,hoe kan ik in de toekomst daar terug een deftige xp opzetten als daar ooit iets zou aankomen?
(ben helaas niet in het bezit van een xp cd rom) mijn pc's die ik altijd kocht hadden een bijgeleverde recovery cd... speciaal voor dat systeem...
kan iemand me toevallig ook zeggen of zo'n pc minder verbruikt dan een gewone? vermits deze echt gebruikt werd voor continu reclame te geven...
volgens mij is deze pc ook van degelijke kwaliteit, kan iemand daar wat meer over kwijt?

Groetjes,
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

selder schreef:
Block schreef:... power over vga ...
Daar heb ik nu nog nooit is van gehoord :)
Dacht ook dat het niet bestond, maar door er met iemand over te praten kwam ik er achter dat het toch bestond :)

Ik zie wel niet zitten dat je daar een 'echte' monitor mee kan voederen... daarvoor is de voltlijn naar de AGP/PCI-express sloten niet gemaakt, zelfs niet met extra lijn van uit de voeding.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

benneken2312 schreef: volgens mij is deze pc ook van degelijke kwaliteit, kan iemand daar wat meer over kwijt?
Optiplexen overleven kernrampen bij wijze van spreken ;-)
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

@ Benneken: externe CD drive misschien? Die kan je via USB eraan hangen. Of checken of er nog plats is voor een interne.
benneken2312
Plus Member
Plus Member

Goztow schreef:@ Benneken: externe CD drive misschien? Die kan je via USB eraan hangen. Of checken of er nog plats is voor een interne.
OK d e pc werkt volledig goed nu,enige nadeel dak nu nog heb...
als ik hem opstart en in de bios ga zijn er instellingen gezet zoals dat hij iedere dag vanaf 5 u vanzelf moet opstarten...
ik kan deze instelling pas veranderen als ik het paswoord weet....weet ik dus niet,hoe kan ik dit paswoord eraf krijgen?

Groetjes,
cavecat
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Mr.V
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

De kaart die je er hebt uitgenomen is geen gewone DVI aansluiting.
Normaal kan je daar een speciale dvi splitter kabel (type Y) op aansluiten om 2 schermen op 1 poort te kunnen hangen.

Iets in deze aard:
Afbeelding

Zat zo'n kabel er niet bij?

Want ik vrees dat de VGA poort waar je nu je scherm op hangt met "shared memory" gaat werken. Dit wil zeggen dat hij dus een deel van het geheugen gaat reserveren, waardoor de pc dus trager gaat werken...
benneken2312
Plus Member
Plus Member

Mr.V schreef:De kaart die je er hebt uitgenomen is geen gewone DVI aansluiting.
Normaal kan je daar een speciale dvi splitter kabel (type Y) op aansluiten om 2 schermen op 1 poort te kunnen hangen.

Iets in deze aard:
Afbeelding

Zat zo'n kabel er niet bij?

Want ik vrees dat de VGA poort waar je nu je scherm op hangt met "shared memory" gaat werken. Dit wil zeggen dat hij dus een deel van het geheugen gaat reserveren, waardoor de pc dus trager gaat werken...
Bijkomende vraag:

De pc draait nu heel goed...
maar ik ben niet in het bezit van een windows xp ....
kan ik een recovery disk maken?
En met welk programma kan ik dit? en waar te vinden?

Groetjes,
cavecat
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Met een dell Windows XP cdtje kan je die gewoon herinstalleren.
(vind ik persoonlijk beter dan recovery toestanden)

Zolang het een Dell CD is , gaat ie niet vragen om te activeren & ook geen serial nodig hebben.
Mr.V
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

Ik heb er geen idee van of je met een recovery cd van een andere dell op dit toestel windows xp kan zetten.
Maar ik zou zoals Cavecat hierboven al aanhaalde er een "clean install" op zetten. Recovery cd's gaan er meestal nog een hoop programma's bij plaatsen die je ècht niet nodig hebt. En deze kunnen de pc ook weer vertragen.

Als je hem als fileserver gaat gebruiken kan je misschien eens overwegen er linux in 1 of andere smaak op te plaatsen. Ubuntu bijvoorbeeld, een heel gebruiksvriendelijk OS vind ik.
Herkent erg veel hardware compleet automatisch en is in alle talen gratis verkrijgbaar. (http://www.ubuntu.com) :idea:
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”