Ik zit in het beheerscomité van een appartementsblok waar ik woon. De laatste tijd heb ik een beetje zitten nadenken over energiebesparende maatregelen.
Een paar ideeën zijn naar boven gekomen:
* energie-audit: ik las dat Electrabel die doet voor privé-personen, zouden ze dit ook doen voor een gans gebouw. Hiermee bedoel ik: enerzijds voor alle gemeenschappelijke ruimten en anderzijds voor alle inwoners die zouden geïnteresseerd zijn. We spreken hier toch wel van een 70-80 tal appartementen (10 verdiepingen). Kennen jullie misschien andere bedrijven die dit zouden doen? Prijzen? Zijn hiervoor subsidies voorzien (Brussels Hoofdstedelijk Gewest)?
* eventueel op langere termijn zonne-panelen / windenergie. Dit is nog heel vaag maar we hebben dus een grote oppervlakte "plat dak" waar mee zou kunnen gewerkt worden. Ik neem aan dat windenergie zou verboden worden door de gemeente? Iemand enige ervaring hiermee?
Op korte termijn zou ik dus graag wat meer willen weten of energie audits en wat dat kan kosten / opleveren voor een dergelijke situatie. Iemand ervaring mee of opinies over?
Energiebesparing voor apartementsblok
- Jan_B
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 13 keer
Ter info: op http://www.wind-works.org/ zijn ze heel positief over windenergie, maar heel negatief over "rooftop" windenergie (ttz windturbines op daken).Goztow schreef:[...]eventueel op langere termijn zonne-panelen / windenergie. Dit is nog heel vaag maar we hebben dus een grote oppervlakte "plat dak" waar mee zou kunnen gewerkt worden. Ik neem aan dat windenergie zou verboden worden door de gemeente? Iemand enige ervaring hiermee?
Je kunt hier eens zien, klik in de linkse kolom op zonne energie.Goztow schreef:Kennen jullie misschien andere bedrijven die dit zouden doen? Prijzen?
(moet ik hier wel 2 x op klikken, vóór het werkt)
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Dit is alleszins al heel interessant. Bedankt hiervoor.Jan_B schreef:Ter info: op http://www.wind-works.org/ zijn ze heel positief over windenergie, maar heel negatief over "rooftop" windenergie (ttz windturbines op daken).Goztow schreef:[...]eventueel op langere termijn zonne-panelen / windenergie. Dit is nog heel vaag maar we hebben dus een grote oppervlakte "plat dak" waar mee zou kunnen gewerkt worden. Ik neem aan dat windenergie zou verboden worden door de gemeente? Iemand enige ervaring hiermee?
Iemand meer info over die audit(s)?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Ik zou toch eens proberen via electrabel deze vraag voor te leggen, normaal is dit enkel voor eensgezinswoningen nodig, maar proberen gaat mee. Het idee blijft hetzelfde. Het meeste werk wordt gedaan door een thermische camera die verliezen in kaart brengt.
analyse muren, deuren en vensters
analyse isolatie
analyse verwarming-systeem en het sanitair warmwater.
analyse huidige energiefacturen
Dit alles wordt door een energiedeskundige in een softwarepakket ingebracht en geeft het resultaat.
Een gewoon huis kost normaal 400-500 euro een appartement zou toch rond de 800 euro moeten kunnen denk ik (het gebouw is groter, maar het is allemaal hetzelfde). Ik zou een simpele offerte vragen aan energiedeskundigen aan de hand van foto's of schetsen van het gebouw.
analyse muren, deuren en vensters
analyse isolatie
analyse verwarming-systeem en het sanitair warmwater.
analyse huidige energiefacturen
Dit alles wordt door een energiedeskundige in een softwarepakket ingebracht en geeft het resultaat.
Een gewoon huis kost normaal 400-500 euro een appartement zou toch rond de 800 euro moeten kunnen denk ik (het gebouw is groter, maar het is allemaal hetzelfde). Ik zou een simpele offerte vragen aan energiedeskundigen aan de hand van foto's of schetsen van het gebouw.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Windenergie opwekken op een gebouw is zeer zwaar voor het gebouw zelf, het constante getrek van de molen aan het gebouw is niet al te gezond.
Zonnepanelen is ideaal maar een enorme investering, wie betaalt wat, wie zijn teller gaat achteruitlopen, maar misschien kan de energiedeskundige hiermee helpen?
Zonnepanelen is ideaal maar een enorme investering, wie betaalt wat, wie zijn teller gaat achteruitlopen, maar misschien kan de energiedeskundige hiermee helpen?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Informeer ook bij BIM, vermits je in Brussel woont. Misschien meedoen met de "grote Energie-uitdaging"?
http://www.ibgebim.be/
en dan Start pagina > Particulieren > Praktische zaken > Mijn woning > Bespaar energie > De grote Energie-uitdaging
http://www.ibgebim.be/
en dan Start pagina > Particulieren > Praktische zaken > Mijn woning > Bespaar energie > De grote Energie-uitdaging
In 2008 geeft Sibelga ook premies voor audits. Binnenkort op http://www.sibelga.be, maar reeds te vinden op http://www.ibgebim.be. Niet voor grote appartmentsblokken, maar je vindt er wel de voorwaarden waaraan een deskundige audit moet voldoen. Controleer ook of het bedrag van de audit niet in aanmerking komt voor belastingsvermindering.
- Kokki
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 2 keer
Ik zit in een gelijkaardige situatie. Ook in het beheer en ook op zoek naar energiebesparende oplossingen.
Zelf was ik aan het denken aan een dubbele elektriciteitsmeter, maar ik heb geen idee of dat rendabel is. Het zal ervan af hangen hoeveel een lift verbruikt. Heeft er iemand een idee wat het verbruik van een lift is (3 verdiepingen)?
Zelf was ik aan het denken aan een dubbele elektriciteitsmeter, maar ik heb geen idee of dat rendabel is. Het zal ervan af hangen hoeveel een lift verbruikt. Heeft er iemand een idee wat het verbruik van een lift is (3 verdiepingen)?
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Het is allemaal nogal verwarrend, ik heb echt de indruk dat een expert ter plaatse zou moeten komen om te helpen. Deze geeft gewoonlijk ook veel tips + somt de subsidies op waarvan men kan genieten.
Ik ga Electrabel contacteren en ik laat jullie iets weten.
Ik ga Electrabel contacteren en ik laat jullie iets weten.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken