Pagina 1 van 1

Spam Assassin blokkeert smileys

Geplaatst: 22 feb 2008, 22:16
door Gast
Sinds een tijdje heb ik een ADSL-verbinding via EDPNet. Nu blijkt dat ik (Windows XP met Outlook Express 6) geen emails meer kan sturen in HTML-opmaak met ingevoegde prentjes. Ik heb het niet over afbeeldingen in bijlage, maar over bv een :-) in de tekst. Dat resulteert steeds in een melding

Er is een onbekende fout opgetreden. Onderwerp 'Test HML picture 2 kb GIF', Account: 'Jolly Roger', Server: 'relay.edpnet.be', Protocol: SMTP, Reactie van server: '550 5.7.1 Blocked by SpamAssassin', Poort: 25, Beveiligd(SSL): Nee, Serverfout: 550, Foutnummer: 0x800CCC69

Hun uitleg is dat ze zich moeten beschermen tegen spammers onder hun klanten, en dat Spam Assassin niet uit te schakelen is voor uitgaande email (wel voor inkomende email dus). Ze zijn dan ook niet zinnens om hier wat aan te doen. Ze vinden dat, als ik een prentje wil toevoegen in een email, ik maar een eigen mailserver moet beheren om mijn mailverkeer te regelen.

Aan de andere kant zijn al hun emails voorzien van klikbare banners en bedrijfs-logo's. Voor hén geldt de spamregel dus niet. Vreemd genoeg kan ik hun emails wel forwarden, inclusief de prentjes. Maar save ik het prentje als jpg of gif en probeer ik het terug toe te voegen in mijn gedeelte van de mail dan wordt de mail weer geblokkeerd.

Zeer vreemd vind ik ook dat ze vragen om een geblokkeerde mail door te sturen ter controle, terwijl ik dus zeg dat ik geen dergelijke mail kan verzenden. Ook als bijlage lukt het niet want de extentie eml wordt ook door Spam Assassin gewraakt als potentieel gevaarlijk.

Hebben alle EDPNet klanten dan dit probleem ? Het lijkt me toch weinig waarschijnlijk dat geen enkele van hun klanten ooit een mail met een prentje erin wil versturen.

Geplaatst: 22 feb 2008, 22:20
door Goztow
Een mail account maken op gmail en hun uitgaande mailserver gebruiken misschien?

Geplaatst: 24 feb 2008, 12:51
door Gast
Heb, na lang zoeken :evil: , de oplossing uiteindelijk zelf gevonden.

SpamAssassin staat dus niet toe dat de email, samen met de prentjes, in één keer afgeleverd worden. Blijkbaar wordt dit door spammers gebruikt om de identiteit van de computer te controleren. De oplossing is dus om deze gescheiden te versturen. Ik had al dikwijls de boodschap

Enkele afbeeldingen zijn geblokkeerd zodat de afzender uw computer niet makkelijk kan identificeren. Klik hier als u de afbeeldingen wil downloaden

bovenaan mijn inkomende mails gezien, en de rood doorkruiste vakjes waar de prentjes moesten komen, maar wist niet waar dit door werd veroorzaakt. Mijn McAffee 8.0 of Spybot S&D leken me de meest waarschijnlijke daders, maar blijkbaar komt het van de mailserver zelf.

De oplossing was dus om in Outlook Express 6 (zit gratis bij Windows XP, dus....) via Opties / Verzenden / HTML-instellingen het vinkje weg te halen bij Afbeeldingen verzenden met berichten.

Als ik nu zo een mail verstuur dan merk ikzelf niets van de blokkering, maar krijgen de ontvangers dus bovenvermelde waarschuwing in de ontvangen mail. Aangezien die me kennen, zullen ze gewoon de prentjes naladen om de opmaak van de email te herstellen.

Bijna alle referenties naar dit probleem die ik op internet teruggevonden had maakten gewag van het blokkeren van poort 25 als oorzaak, maar blijkbaar heeft dat er helemaal niets mee te maken.

Goedbedoelde reacties zoals het aanmaken van een gratis email-account bij een andere mailprovider -sorry Goztow- waren ook zware overkill. Hetzelfde geldt voor het aanraden om over te stappen naar een andere ADSL-provider - iets wat de EDPNet helpdesk zelf ook voorstelde :?

Geplaatst: 26 feb 2008, 21:04
door Gast
Andwoord van de "help"desk :

Beste klant,

Bedankt voor uw reactie. Wij zullen dit ook doorgeven aan klanten met dezelfde vraag in de toekomst en mogelijk ook op onze Wiki plaatsen.


Mijn antwoord :

Toch was het beter om die nutteloze blokkering gewoon af te zetten.

Spammers gebruiken geen email account van EDPNet -met al zijn beperkingen wat betreft mails per uur en geadresseerden per mail- om via Outlook Express emails te verzenden. Die weten wel betere manieren, zodat ze niet geïdentificeerd kunnen worden. Jullie setting van SpamAssassin beperkt dus enkel de bonafide gebruikers.

Ik krijg overigens nog steeds mails met prentjes die onmiddellijk zichtbaar zijn, dus de andere providers hebben die beperking van de prentjes niet.

inderdaad

Geplaatst: 14 maa 2008, 21:09
door MarkDM
Ik heb dit probleem enkele maanden geleden al ondervonden. Zie: http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... highlight=

Destijds andere providers getest op dit fenomeen en alleen EDPNET houd zich met die kul bezig.
Momenteel gebuik ik een Gmail-account om berichten in HTML met tekeningen te versturen. De afzender moet dan wel een gmail.com-adres zijn maar je kan het reply-adres op gelijk wat zetten. Als ze mij dan antwoorden via de reply-knop gaat het via mijn edpnet-adres.

Dit gedrag van EDPNET is inderdaad zeer storend. De enige reden waarom ik er nog blijf is omdat ik mijn email-adres wil houden.

Re: inderdaad

Geplaatst: 15 maa 2008, 00:04
door Ken
MarkDM schreef:De enige reden waarom ik er nog blijf is omdat ik mijn email-adres wil houden.

Mail ophalen

Gmail kan berichten downloaden van maximaal vijf andere e-mailaccounts, zodat je alle berichten centraal in je Gmail-account ontvangt.
http://mail.google.com/support/bin/answ ... swer=21288

Geplaatst: 16 maa 2008, 18:46
door Gast
Een GMail account is en blijft een hulpmiddel om een onnodige kwelling van de klant door EDPNet te omzeilen. Welke spammer gebruikt er nu een EDPNet mailaccount, waar je per bericht maar x aantal geadresseerden kan hebben, en maar y aantal berichten per uur kan verzenden ? De enige die last heeft van hun kortzichtige blokkering zijn de normale gebruikers.

Dat ze je bij een vraag om uitleg ineens van spammen beschuldigen is ook niet normaal te noemen. Dat je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is geldt blijkbaar niet bij EDPNet.