online stalking & inbraak in de PC

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

een kennis van mij heeft last van online stalking :oops: blijkbaar is er nu ook sprake van inbraak in haar PC, want gisteren stond er plots een heleboel vertrouwelijke info op het internet :| vandaag wordt er aangifte gedaan bij de federale politie want een mens zou beginnen bang worden. de persoon is er ook in geslaagd van haar paswoord van een site op slinkse wijze te ontfutselen, door zich voor te doen als een vriendin op messenger. hoe het allemaal kan :???:

enfin... mijn vraagje aan jullie... is er iemand die hier iets kent van hacking ttz inbraak op PC? is het mogelijk je daar tegen te beschermen? ze heeft XP en daar zit standaard een Firewall in ... maar blijkbaar is dat niet voldoende?

mocht er iemand goeie raad hebben want ik ken hier niet erg veel van... :???:
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Tja, tegen social hacking helpt geen firewall.
Als gij mij vraagt: wat is je wachtwoord en ik geef u die ...
Styno
Elite Poster
Elite Poster

- herinstalleer pc op een nieuwe hd en tracht op de oude hd evidence te vinden van inbraak (waarschijnlijk backdoor installatie)
- verander alle passworden (ook van sites)
- zet er een router tussen met ingebouwde firewall
- leer de dame in questie een en ander van wat wel en niet te doen op internet/chat/msn/...
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
KK
Elite Poster
Elite Poster

Styno schreef:- herinstalleer pc op een nieuwe hd en tracht op de oude hd evidence te vinden van inbraak (waarschijnlijk backdoor installatie)
- verander alle passworden (ook van sites)
- zet er een router tussen met ingebouwde firewall
- leer de dame in questie een en ander van wat wel en niet te doen op internet/chat/msn/...
Ik denk dat dat laatste zowat het grootste probleem is hier... Eigenlijk zou dat als eerste moeten staan, want als je al de rest eerst uitvoert en ze geeft dan gewoon terug haar paswoorden aan de eerste de beste, is al de rest voor niets geweest.

Ik zie trouwens niet in waarom een vriend(in) ooit achter paswoorden zou vragen. Goedgelovigheid en internet is helaas een gevaarlijke combinatie. :|
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Yup. PEBKAC.
ooh. shiny.
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

meon schreef:Tja, tegen social hacking helpt geen firewall.
Als gij mij vraagt: wat is je wachtwoord en ik geef u die ...
het is wel ietsje anders verlopen, ze kreeg pm op een forum (zoals dit hier) van een zekere inge (een vriendin). haar uitvlucht was dat ze een programma zou installeren op haar site om die veiliger te maken of zoiets. de persoon in kwestie gaf haar dat paswoord niet op het forum, maar ze is dan online gekomen op haar msn, ook op naam van die inge (vriendin). 't was trouwens niet haar paswoord van haar internetverbinding, maar een paswoord om een website te beheren. natuurlijk mocht ze het niet gegeven hebben... maar het moet wel een kenner zijn denk ik. met dat paswoord van die site is hij meteen zaken beginnen veranderen, echter mijn kennis rook na een half uurtje onraad en heeft de account van die site gesloten (gelukkig was haar email nog gelinkt met de site). blijft echter een feit dat hij of zij later ingebroken is op haar pc, hoe en wat? er is PV opgemaakt van de feiten, wordt toch vrij ernstig genomen precies
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

xenne schreef:een kennis van mij heeft last van online stalking :oops: blijkbaar is er nu ook sprake van inbraak in haar PC, want gisteren stond er plots een heleboel vertrouwelijke info op het internet :| vandaag wordt er aangifte gedaan bij de federale politie want een mens zou beginnen bang worden. de persoon is er ook in geslaagd van haar paswoord van een site op slinkse wijze te ontfutselen, door zich voor te doen als een vriendin op messenger. hoe het allemaal kan :???:

enfin... mijn vraagje aan jullie... is er iemand die hier iets kent van hacking ttz inbraak op PC? is het mogelijk je daar tegen te beschermen? ze heeft XP en daar zit standaard een Firewall in ... maar blijkbaar is dat niet voldoende?

mocht er iemand goeie raad hebben want ik ken hier niet erg veel van... :???:
Voorlopig zou ik de pc laten afstaan of gewoon ontkoppelen van het internet. U gaat de bewijzen vernietigen mocht u een herinstallatie doen of desinfecteren. U kan wel op een andere partitie windows installeren en van daaruit verder werken. Maar zie dan wel dat de virusscanner niets verwijderd van de besmette partitie.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”